Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

Min tävlingsponny går ensam i en hage bredvid dom andra (två avelsston med föl och ett 22-årigt sto som har svårt att hålla hullet) för att hon blir alldeles för tjock om hon ska gå på det kraftiga betet som dom andra måste gå på.

En del av travhästen Varenne köptes loss för 120 miljoner..

Han såg jag i hagen på Åby-travet när han stod uppstallad där..

PENGAR och hästar ska väl för fasiken INTE gå ut över hästen!!!!
Hon som äger Flippan föder upp travare o mig veterligen har Malin Bayard sina hästar ute!!

Så ditt argument är bara dumt...

Sedan tror jag att hästar som från de är små får lov att hela tiden gå med andra hästar lär sig hästspråk på ett helt annat sätt.

Vår första travare var ingen jättestjärna men han sprang i alla fall in 200 000:-...Skulle vi då säga till honom att nu lilla pålle så börjar du bli så värdefull så att nu får du inte gå med de andra hästarna längre..

Just för att han fick vara häst så trivdes han med tävlingslivet med!!!

Senast ändrad:

Har bara en häst nu och honom är det inte några problem att ha ihop med andra.

hade en valack innan som bet och sparkade sina hagkamrater. Ville inte ha honom ihop med andra pga skaderisken helt enkelt.
Hittade dock ett sto som gick att ha ihop med honom och det var den enda.

hade också ett annat sto som inte ville ha sällskap inte i stallet eller i hagen. :crazy: hon mådde inte bra av att gå i grupp och trivdes bäst själv, när hon fick stå ensam i lillstallet och i egen hage. - Självklart var inte den hästen normalt funtad eftersom hästar är flockdjur. Men så länge hon inte led av det så fick hon hållas.

Jag håller med om att vissa hästar inte kan gå ute i stora grupper.
Har haft ett travarsto som snubblade omkull och blev halt så fort hon kom ut i en större hage. - Jag är rädd om mina hästar även om vi inte tävlar i höga nivåer, dock håller jag på med trav och det är en stor skadeprocent ändå.

Ändock är hästar alltid hästar. Jag vill inte att de ska stå installade ensamma hela dagarna, eller släppas i en plutthage och inte göra något mer. Jag försöker ge hästarna ett så naturligt liv som möjligt, och är man SÅ rädd om hästarna så finns det skydd!

För man hindrar väl inte idrottsmän att göra saker för risken att de skadar sig? Eller?

***knapplån***

Det kan finnas andra anledningar än lättja och elakhet till att man låter en häst gå ensam i hagen!

Att min häst går ensam beror på att hon sparkade en annan häst för några år sedan, och mitt försäkringsbolag (där jag har min hemförsäkring) fick punga ut med 25 000 kronor. Jag är inte intresserad av att behöva utnyttja ansvarsförsäkringen fler gånger!

Min häst hade gått tillsammans med andra hästar tidigare, utan några som helst problem. Om jag hade vetat vad jag vet idag om stoet hon sparkade, då hade jag aldrig gått med på att försöka släppa ihop dem.
Men olyckan hände, och jag fick erfara att man har ett strikt hästägaransvar och är skyldig att betala hälften av den andre hästägarens veterinärvårdskostnader.

Om två månader flyttar jag äntligen till en egen gård, och redan nu letar jag efter en lämplig hagkompis till min häst - så visst håller jag med om att hästar är flockdjur och inte ska gå ensamma. :)

Immer

Eftersom du tydligen riktar dig till mig; hade du velat ha din häst slaktad av min häst? Hade du velat att din häst skulle dela hage med min hästilskna jättestora häst som jagade ut sina "kamrater" genom staketet?!

Jag kan bara säga att det är tragiskt med allt som har hänt med söndersparkade hästar osv, jag sko nog fasen sluta gnälla över allt jag gnäller över och vara jäkligt glad och tacksam! Har ägt 5 hästar och ingen av dem har haft "problem" eller vad jag ska säga, som gjort att de behövt gå ensamma.

Jag är övertygad om att de flesta hästägare gör allt de kan för att deras hästar ska må bra, och göra det mesta för att deras hästar ska få vara hästar. De flesta hästar kan säkert gå ihop med andra, men det finns ju även såna som inte kan det, beroende på olika orsaker.

har hästen ensam för hagarna är rätt små och min häst blir elak och vill ha all mat för sig själv och det funkar inte i dom hagarna tyvärr.
på sommaren går han i stor hage med flera hästvänner

hingstsugen skrev:
Den enda enligt mig godtagbara ursäkten för att ha en häst ensam är; då den är skadad eller så sabbad av att vara ensam för länge, att den helt enkelt har tappat "hästspråket" och blir agressiv mot andra hästar.

Alla dessa ursäkter om att skaderisken ökar( finns inga belägg, däremot gjordes en studie vid slu som visade att skaderisken var större med hästar två och två än i en flock.
Vidare är det så att vad gäller skador som påverkar användarbarheten är av hästen traumatiska skador ( bett och sparkar, även om de kan hända) kraftigt underrepresenterade, se bara på försäkringsbolagets statistik som säger att majoriteten av skador är förslitnings/överbeslastningsskador dvs skador orsakade av vår avel och vår ridning.Inte ens nu ändrar folk sin ridning för detta utan behandlar bara med tuppkam och fortsätter som vanligt för att ett par månader senare stå de där igen.

Ekonomi ( dvs trasiga täcken, och veterinärräkningar ) har man inte råd med detta ska man inte skaffa häst man kan inte kompromissa bort hästens stora behov av social kontakt med andra hästar med att "det är dyrt", detta är en kostnad man vackert får räkna med om man har häst och göra sitt bästa för att minimera UTAN att kompromissa bort hästens behov.

kan inte ta in från hagen( saknar kommentar, då ursäkten är så korkad att den inte ens är värd att kommentera)

Hästen var dyr och jag vill inte behöva bryta min träning då hästen dagit på sig någon skada ( samma dumma resonemang som med ekonomi, hästen måste först få sina grundläggande behov uppfyllda dvs mat och sen social kontakt med andra hästar, innan våra behov ens kan komma ifråga!

Att påstå att hästen får sitt sociala behov uppfyllt av att se andra hästar i närheten är också det så dumt att det knappt är värt att kommentera, men jag måste!
Hästen är ett flockdjur punkt slut! Detta förändras inte av att vi ger dem andra uppgifter än de är skapta för.
Ett tro att man kan tillgodose behovet av social kontakt för hästen genom att låta den se andra hästar är rent av idiotiskt.
Detta är väl snarast att jämföra med att; ta en unge och sätta den i en bur utanför ett dagis så att den kan se de andra barnen.
Ingen kan väl argumentera för att det inte är något annat än sadistiskt och grymt och ändå anser vi oss ha rätt att göra detsamma med våra hästar.

Detta är en fråga som upprör mig djupt, jag njuter av att se våra 40 inackorderingar i hagarna i stora grupper, kivandes ,kliandes, deras hälsningsritualer och rangordningar, och jag komemr aldrig förstå de som frivilligt förvägrar sin häst deta behov!!!

Att ha sin häst ensam (om inte orsaken är en skada fysisk eller psykisk )är rent sagt idiotiskt och tyder inte bara på dålig kännedom om hästens behov utan även på stor oförmåga att känna empati med hästen som drabbas av era dumma påfund.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Min pålle gick ensam ett tag eftersom han helt enkelt inte kom överrens med de andra. En åring sparkade han ganska illa och bet henne med jämna mellanrum. En vallack jagade han svettig runt hage varför vet jag inte.

Åringen hade iofs inte vett att flytta sig när han markerade så hon hade sig lite att skylla själv. Har märkt att min kille gärna vill kunna gå i väg för sig själv ibland och det accepterade inte denna åring. Nu går han med en annan åring som inte har så stor socialkompetens men det går skitbra. 1 ordentlig spark som gav 1 sår sedan lärde hon sig att hålla sig undan när han markerade.

Låter hellre min häst gå ensam än göra illa andra eller bli skadad själv.

fälttävlansnörd skrev:
och jag tycker att det är idiotiskt med folk som inte förstått att hästar är individer och att alla kanske inte kan gå på jättestora ytor med fem andra hästar för att de kanske aldrig fick lära sig de när de var unga. sånt kan skapa problem. och jag tvivlar på att malin baryard skulle vara så framgångsrik som hon är om hon släppte ut alla sina 2+ miljoner hästar i en och samma hage utan benskydd och skrek - "HOPP OCH LEK" - för då skulle hon säkert råka ut för fler skador än vad hon har idag.

Det där tror jag inte en sekund på.

Håller fullständigt med dig. Att pållar inte i vissa fall kan gå ihop med andra är inte hästens fel utan helt och hållet den som har hanterat den under uppväxten. Att det idag finns pållar som inte kan gå med andra är helt klart och det tycker jag är helt oacceptabelt. De som vill ha problem med de får ta den smällen, jag är inte beredd att ta det mer. Om det inte är människan som är upphov till de onaturliga beteendet, är det frågan om inte det ska bli frågan om söndagsstek eller i alla fall tas ur avel direkt om vi inte vill ha sådana hästar i framtiden.

-För visst är det skönt att ha alla hästar i en fungerande flock.....
-För visst är det skönt och se när de leker och busar omkring utan att man behöver få hjärtstillestånd...
-För visst är det skönt att rida ut och träffa andra ryttare och hästar utan att höra: kom inte för nära h*n bits eller h*n sparkas..
-För visst är det skönt att binda 10 hästar från olika stall runt samma buske i en liten gren utan problem.....
-För visst är det skönt med hästar som inte sparkas utan förvarning eller överhuvud taget inte sparkas.....
-För visst är det skönt med starka och rörliga hästar som rör i i tillräckligt stora och kuperade hagar.....
-För visst är det skönt med flockvana hästar eftersom det tar med sig sin grundtrygghet utanför flocken...
-För visst är det skönt med hästar som kan hästspråket så man vet vilket språk man som tränare ska använda och därigenom få en uppmärksam häst....o.s.v

Kan rekommendera en bra sida om man vill läsa om olika forskningsförsök med hästar i bur kontra frihet (samt annat nyttigt):
http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Slutligen vill jag bara säga att jag aldrig vill tillbaka till den situation som viss beskriver här. Om alla som bryr sig om hästens välbefinnande strävade åt det hållet att hästen ska få möjlighet att i så stor utsträckning som möjligt få vara häst, viss begränsning blir det om vi ska använda hästen, skulle vi inom 10-15 år minimerat de problem som tidigare nämnts i tråden.

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

hingstsugen skrev:
Den enda enligt mig godtagbara ursäkten för att ha en häst ensam är; då den är skadad eller så sabbad av att vara ensam för länge, att den helt enkelt har tappat "hästspråket" och blir agressiv mot andra hästar.

Alla dessa ursäkter om att skaderisken ökar( finns inga belägg, däremot gjordes en studie vid slu som visade att skaderisken var större med hästar två och två än i en flock.
Vidare är det så att vad gäller skador som påverkar användarbarheten är av hästen traumatiska skador ( bett och sparkar, även om de kan hända) kraftigt underrepresenterade, se bara på försäkringsbolagets statistik som säger att majoriteten av skador är förslitnings/överbeslastningsskador dvs skador orsakade av vår avel och vår ridning.Inte ens nu ändrar folk sin ridning för detta utan behandlar bara med tuppkam och fortsätter som vanligt för att ett par månader senare stå de där igen.

Ekonomi ( dvs trasiga täcken, och veterinärräkningar ) har man inte råd med detta ska man inte skaffa häst man kan inte kompromissa bort hästens stora behov av social kontakt med andra hästar med att "det är dyrt", detta är en kostnad man vackert får räkna med om man har häst och göra sitt bästa för att minimera UTAN att kompromissa bort hästens behov.

kan inte ta in från hagen( saknar kommentar, då ursäkten är så korkad att den inte ens är värd att kommentera)

Hästen var dyr och jag vill inte behöva bryta min träning då hästen dagit på sig någon skada ( samma dumma resonemang som med ekonomi, hästen måste först få sina grundläggande behov uppfyllda dvs mat och sen social kontakt med andra hästar, innan våra behov ens kan komma ifråga!

Att påstå att hästen får sitt sociala behov uppfyllt av att se andra hästar i närheten är också det så dumt att det knappt är värt att kommentera, men jag måste!
Hästen är ett flockdjur punkt slut! Detta förändras inte av att vi ger dem andra uppgifter än de är skapta för.
Ett tro att man kan tillgodose behovet av social kontakt för hästen genom att låta den se andra hästar är rent av idiotiskt.
Detta är väl snarast att jämföra med att; ta en unge och sätta den i en bur utanför ett dagis så att den kan se de andra barnen.
Ingen kan väl argumentera för att det inte är något annat än sadistiskt och grymt och ändå anser vi oss ha rätt att göra detsamma med våra hästar.

Detta är en fråga som upprör mig djupt, jag njuter av att se våra 40 inackorderingar i hagarna i stora grupper, kivandes ,kliandes, deras hälsningsritualer och rangordningar, och jag komemr aldrig förstå de som frivilligt förvägrar sin häst deta behov!!!

Att ha sin häst ensam (om inte orsaken är en skada fysisk eller psykisk )är rent sagt idiotiskt och tyder inte bara på dålig kännedom om hästens behov utan även på stor oförmåga att känna empati med hästen som drabbas av era dumma påfund.

Hmmmm, allt är inte svart eller vitt...jag fick t ex en hingst hem som var köpt för 12 miljióner, inte f-n släpper jag ut honom i en hage tillsammans med andra hästar :crazy: ..skulle du gjort det....??

Jag har både hingstar o ston hemma, 1 hingst går själv, 2 hingstar går i hop...de 4 stona går ihop och en valack går ensam...varför går han ensam? jo, för han har så taskigt självförtroende så han bonkar på INNAN han övht hälsar..in case off....
Jag hade ihop honom med en annan valack förut, men ju mer tiden drog i väg, ju mer elak var han mot den andra som tillslut hela tiden fick vara på sin vakt och han var rädd för honom tillslut....jag tycker inte det är schysst mot en häst att tota ihop med hästar som dom bevisligen inte går ihop med...

Jag har haft extremt elaka ston, som inte GÅR att ha ihop med andra utan risk för avslagna ben...

Jag sätter ihop de hästar som jag tror funkar ihop, gör dom inte det så får dom gå själva...enkel matematik...

det har varken med ekonomi eller inköpspris att göra...12 miljonershästen gick i hage, men ensam...jag har haft hästar som tjänat flera miljoner ihop med andra hästar..bara för att dom funkar ihop.....en del gör det, andra inte.

har du dina hingstar o ston ihop?
har du hingstar som är rent elaka ihop med andra, eller nån som ständigt blir mobbad ihop i flock bara "för att" ???

Kan man inte SE vad som funkar eller inte, eller vänder ni bara ryggen åt och inte bryr er?

Jag har haft hästar ensamma i hagar under perioder, av olika anledningar.

Förra våren hade jag 2 hästar inackorderade. I början hade jag dem båda tillsammans i en hage men de var inga såta vänner precis. Släppa ihop med fler hästar i de hagar som fanns hade jag inte velat då det kunnat sluta i blodbad (små hagar). Möjligheten kom att släppa ihop dem med ett par andra hästar från stallet i en större hage - men då det då handlade om två betäckande valacker och ena stoet skulle åka på betäckning bara en månad senare (= vill inte ha några infektioner och skit av att en valack försökt betäcka henne), så valde jag att ha henne ensam och låta den andra hästen gå med de andra hästarna.
Jag pratade flera gånger med en annan hästägare där som hade sin häst ensam, men hon ville inte släppa ihop dem - så då var det enda alternativet att ha min ensam.

Jag märkte knappast någon skillnad på det stoet, mer än att hon faktiskt var mer nöjd med sin tillvaro när hon inte behövde gå med min andra häst som hon inte "tyckte om".

Men i övrigt försöker jag så långt det går att ha dem tillsammans med andra hästar, det är liksom ett grundbehov hos alla hästar - som jag ser det. Men tycker inte det är någon katastrof att låta en häst stå ensam någon månad, det är tvärtom i min mening rätt bra "träning" - blir djuret skadad längre fram kan det vara nödvändigt att den är lugn och sansad när den är ensam (tex brutna ben eller skadade senor då djuret måste få en lugn hagvila utan hästkompisar, under läkning).

Jag kan förstå de som vill ha sina hästar ensamma även om jag inte vill ha min egen så, och innerst inne tycker jag det är fel för hästar är flockdjur. Kan också förstå att man är extra försiktig med de hästar som är värda mycket pengar, för det är den krassa verkligheten att man kanske inte har råd att få sin miljoninvestering spark-eller bitskadad (sen kan ju olyckor alltid hända men man har iaf tagit bort en risk). Och jag menar inte att man skulle älska sin billiga ponny mindre än sin dyra dressyrhäst.
Men jag tycker inte om de små "frimärkshagarna" där hästarna inte kommer undan från varandra om de bråkar (min häst kan inte gå med andra i en sådan hage utan försöker bara jag bort dem hela tiden)och inte heller har något annat att göra än stå och glo.
En lite större hage och 2-4 hästar tycker jag är det bästa. För många hästar gör att det lätt blir trångt vid insläpp och det om något borde vara en skaderisk både för människor och hästar.
Och de hästar som är uppväxta ensamma verkar faktiskt fungera bäst så hela livet.

Givetvis går inte alla ihop men det är bara en bråkdel av vad det generellt är när det gäller flockvana hästar. Hingstar och ston skulle jag ha ihop om de skulle betäckas, men det är ju andra orsaker än att de är skruvade i huvudet att man inte har det ;)
Undantag finns det alltid men inbilla inte mig att de som har problem idag med asociala hästar beror på medfödda defekter :cool:
En stark ledare är en häst som de andra i flocken har förtroende för och följer, inte en terrorist som de är rädda för. Så de hingstar som betecknas som "elaka" ifrågasätter jag om det ska få vara hingstar....

Har givetvis uppsikt med nya insläpp, särskilt de första veckorna. Men ett av de krav jag har är att de som vill inackordera sina hästar här ska ha flockvana d.v.s. i stort sett födda och uppväxta i flock. Så därför får de vara här på prov de första veckorna. Men peppar, peppar, har det fungerat bra än, 15 st än så länge....

Men jag märker hur jag glömmer bort mig bland storhästar ibland och är inte lika vaksam. Men jag är väl antagligen avvikande som inte accepterar sparkande, bitande hästar som saknar normalt socialt hästbeteende ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

ibland spelar det ingen roll att det finns en stark ledare...det är oftast inte ledaren som "slåss" utan de som är lägre i rang...

jag har haft min elaka hingst ihop med ett sto som han skulle betäcka...han är inte elak mot ston, men andra hingstar o valacker avskyr han...av naturliga skäl kan han inte gå i stohagen konstant då det ena stoet är hans syster och det andra är hans systerdotter..(systern är fölsto men hennes dotter är inte det)

Jag skulle heller inte vilja accepter hästar som inte klarar att gå i flock...det är ju ett enkelt sätt att kunna säga...mina hästar är inte.....men ibland så är hästar som dom är och det är inte mycket att göra nåt åt.

däremot så tror jag som du att många hästar kanske KUNDE gå ihop med andra, men man måste faktiskt kunna vara flexibel o märka att det faktiskt finns dom som inte kan det...

som sagt, min gammelhingst går själv, men treårshingsten köpte jag en lika gammal shettishingst som sällskap till i våras, och det går världens bästa...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar