Ensam i hage - varför?

Sv: Ensam i hage - varför?

martha skrev:
Det är DIN häst och då får du själv stå för konsekvenserna, men menar du på allvar att du skulle släppa ihop en 12 miljonershingst imp från USA som som 4 åring tjänat 7 miljoner och är idag avelshingst ...ihop med din ardennerhingst?????? och hästen är inte ens din????

Näää, lite förnuft lär man väl ha....och jag skulle aldrig släppa ihop några andras hingstar bara sådär...icke en chans....

I sommar har min hingst gått med 3 st hingstar som inte har varit mina. Ägarna ser till hingstarnas bästa. Vaddå? Sedan om det handlar om pengar hit eller dit är ju löjligt.Alltså hästen springer in 7 miljoner och är såååå duktig- då år den inte leva ett flockliv?Utan skall gå själv i hagen?
Om nu dina hästar vaktar vattnet så går det faktiskt att ställa ut mer vatten. Man tar bara fler hinkar.....Jag har hagar som är flera hundra merer långa. Så det går det med.
Tragiskt med folk som skaffar sig djur och inte vet hur dom skall leva ett normalt liv. Att bara titta i plånboken gör ingen häst lycklig.

Varför spelar det någon roll HUR mycket hästen har sprungit in?Det finns araber och andra hästar som är mer värda än ett varmblod och dom går ju i flock. Likaså "dyra" avelsston. Varför fattar inte folk att även ston kan bråka?Neee sunt bonnförnuft det kommer man långt med om man vill sina djur väl..............

Lånar knapp>

Vad skönt det är att inte ha "miljonhästar" utan man kan ge hästen vad den ska ha och behöver utan begränsning för den sakens skull :cool: :cool: :D

Rolle på Österlen, som inte kunde hålla truten...igen :D
Islandshästar på Lösdrift

Men vem har sagt att hästarna är olyckliga då???
Om du hade en hingst...skit i hur mycket den är värd..du skickar den till mig och min hingst slår ihjäl din hingst..kanske pga att det går ston i hagen bredvid, kanske pga att dessa hingstar vill vara lika häga i rang...kanske av nån annan anledning...om jag nu anser att dessa inte skall gå i hop av olika anledningar....vad ger dig då rätten att bestämma vad jag avgör? Om jag inte vill ha min hingst med din och din slår benen av min...vad säger du då?

Det är jäkligt farligt med folk som tror dom vet allt och att allt går att göra naturligt, och att du försöker vara spydig och idiotförklara mig och få mig att framstå som okunnig...det är bara tragiskt....
Vad ger dig rätten att tycka att jag skall tota ihop alla hingstar whatever...jag kanske har en omsättning på 50 häst på ett år.....ca 4-5 månader av detta året har en vintersäsong...hästar har brodd och dom är redan skadade när dom kommer hit, skall jag då YTTERLIGARE lägga på en riskfaktor?????

Näää, ni tänker inte längre än näsan räcker och det är bara tur att det inte finns så många av eran sort .....

Å Rolle...det är synd att du aldrig haft med miljonhästar att göra, för det är ganska berikande......iallafall om man skall ha nån ekonomi på det hela....

åke skrev:
Varför spelar det någon roll HUR mycket hästen har sprungit in?Det finns araber och andra hästar som är mer värda än ett varmblod och dom går ju i flock. Likaså "dyra" avelsston. Varför fattar inte folk att även ston kan bråka?Neee sunt bonnförnuft det kommer man långt med om man vill sina djur väl..............

Vill man sina hästar väl så totar man inte ihop individer som inte passar ihop...gäller både hingstar, ston o valacker

Svarar på orginalinlägget.
Tyvär går min häst nu själv.(sen två månader) då han ska ta det lungt pga skada. Men så fort han är fräsch så får han gå med dom andra igen. men det kan gå rätt vilt till i den hagen så det får vänta tills han är helt bra.

martha skrev:
Vill man sina hästar väl så totar man inte ihop individer som inte passar ihop...gäller både hingstar, ston o valacker

:bow: :bow: :bow:

Av en ren olycka råkade en prakikant släppa ihop två hästar i ett stall jag jobbade. Det var INTE spännande att springa in i hage och slå loss ena hingsten med kedjegrimskaft, då den andra låg med brutet framben, på kuppen fick en annan antäld en hov i huvudet och fick svårt hjärnskakning.

Självklart är det underbart om alla hästar funkar i flock, men när de inte gör det, ska man tillåta sådanna olyckor? Är det roligt att sätta liv på spel genom att mixra med individer som inte funkar ihop? Det gjorde ont i hjärtat när Kody fick avlivas på plats. - Inte för alla pengare han var värd, utan för att han var en underbar häst. Jag vill aldrig mer se den synen, varsesig det är min häst eller inte.

martha skrev:
Om jag inte vill ha min hingst med din och din slår benen av min...vad säger du då?

Det är jäkligt farligt med folk som tror dom vet allt och att allt går att göra naturligt, och att du försöker vara spydig och idiotförklara mig och få mig att framstå som okunnig...det är bara tragiskt..

Näää, ni tänker inte längre än näsan räcker och det är bara tur att det inte finns så många av eran sort .....

Å Rolle...det är synd att du aldrig haft med miljonhästar att göra, för det är ganska berikande......iallafall om man skall ha nån ekonomi på det hela....

Jag tycker nog att du har idiotförklarat dig själv på ett bra sätt.
Självklart så skulle jag inte släppa ihop hingstar m inte ägaren vill det.
Jag tycker att det är synd att det inte finns fler av min sort.......
Och vad ger dig rätten att vara spydig och otrevlig mot Rolle då?
Det är en jävla tur att jag slipper folk som dig på min gård...........

Tack det samma.......som man bemöter andra blir man själv bemött..har du tänkt på det?? hästvärlden är inte svart eller vit, bara för man inte vill släppa ihop olika hingstar/hästar hejvilt så behöver man ju inte var dum i huvudet eller djurplågare..tänk på det??

dessutom behöver jag inte bekräftelse från dig, det har jag gott om från andra seriösa håll....

varför skulle det vara mer berikande att hålla på med miljon hästar än vilken häst som helst? :confused:

Och tyvärr är det så att dessa "miljonhästar" sällan får vara hästar, dom är bara penga maskiner... Tycker att det är ganska tragiskt...

Självklart så skulle jag inte släppa ihop hingstar m inte ägaren vill det.

men med din inställning till att sånt folk är antingen dumma i huvudet eller inte förstår sig på hästar så är det ju kul att komma med en häst till dig... :crazy: alt att din häst har beteendeproblem eller borde "skjutas" om den inte klarar det....

du skriver
Men det du skriver här tolkar jag som ren plats brist. Om en häst hela tiden måste stå och vakta på den andra så är hagarna för små. Enkel mattematik.
tror du det?? har du varit hemma hos mig o sett mina hagar??

här finns inga ord :crazy:
Ja, såren har läkt väldigt fint. Det var ganska facinerande att se 2 ardenner ge på varandra.

SessCa har en av mina uppfödningar som skulle bli travare var det menat, han blev illa spakad av en annan hingst på ena bakknäet så en stor flis gick ur..vet gav honom inte stort hopp att övht överleva...men mot alla odds så läkte alltihop fint, men han fick stå i en box i 6 månader som 2 o treåring.....detta var inte ett slagsmål, utan bara en olycklig händelse med två unga hingstar som leker...tur var ju att det var mina egna hästar båda två....någon annas häst skulle jag inte vilja ringa ägaren och säga vad som hänt....

hur kan du tycka det?? Det är en ÄRA att få förtroendet att få ta hand om såna hästar, och dom mår säkert inge sämre än din häst......dom tränas, sköts och är ute i hagarna dom med......

SofiaP skrev:
Att hästen skulle bli skadad psykiskt av att gå själv i hage är ganska fånigt att påstå. Med hästar i hagarna runt ikring har de sällskap och jag har träffat massor med hästar som gått själva i hage och de har verkligen inte farit illa.

en häste behöver inte bara se o höra andra hästar, just det sociala samspelet och kroppskontakten är viktigt också!

martha skrev:
hur kan du tycka det?? Det är en ÄRA att få förtroendet att få ta hand om såna hästar, och dom mår säkert inge sämre än din häst......dom tränas, sköts och är ute i hagarna dom med......
Vadå ärä?? Spelar väl ingen roll vad det står på pris lappen. Och tyvärr är det nog så att många av dessa "miljon hästar" inte får vara hästar. Vad jag förstår så håller du på med travhästar? Där är det bättre än vad det är inom ridsporten...

islands_lover skrev:
Min har i perioder stått själv, dels pga skaderisken.. en nätt isläning och stort tung halvblod haltar ganska mycket.

tre tunga nordisar och en (nästan) minishettis haltar ganska mycket i storlek också, men det hindrar inte shettisen från att sätta sig högre rang än åtminstone en av nordisarna...

storleken har faktiskt ingen betydelse ;)

fast jag är i en sits nu där jag måste sära två hingstar, de är inte våldsamma, men den lille shettisen slår och träffar framknäna på den andre, kan inte vara bra med konstant bank där..

Så de får gå ensamma fr o m nu

det är väl klart det är en ära...att få förtroendet att ha hand om en häst som man kanske får se i elitloppet.....jag vet inte vad du håller på med , men om dom ringde dig o bad att du skulle ta hand o Briar eller nån topphäst...skulle du inte tycka det var en ära att dom valde just dig då??

Jag gillar alla hästar, men visst är det nåt extra när man stolt ser en av sina skyddslingar vinna de stora loppen...lika som den "utdömda" göra ett godkänt lopp och allt fungerar...så tycker jag iallafall, men jag håller på i en prestationssport fast det betyder ju inte att man behandlar hästar illa....eller??

en bra presstation av en häst kan få mig tårögd av stolthet........

här är mina två 3 årshingstar...skillnad i storlek, men dom kommer bra överens, bara lite bitmärken här o där.....

JOGMLMPNDQQSE.jpg

Jo visst förstår jag det men hästen är ju fortfarande en häst!?

Det handlar ju inte direkt om hästen i det fallet utan om det erkännande som du får från hästägaren och det förstår jag är en ära.

Och jag kan förstå hur man känner det när ens skyddsling lyckas.
Och som jag skerv är som som håller på med trav bättre på att låta hästarna vara hästar med ute vistelse och så. Titta på många andra inom häst sporten och då främst dom som tror att dom är elit ryttare. Deras hästar verkar gjorda av porslin. :)

jag vet, mina är lika gamla, de kommer överens kanon, men den store djäklen skiter lixom i att han får sig några kängor hit och dit, jag gillar inte att han kommer in med märken på underbenen dagligen..

Svullen i knäna emellanåt osv....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar