Ensam häst

Sv: Ensam häst

Absolut, men har man platsbrist är det en bättre lösning än att stalla upp ett halvblod på 172.

Jo, men problemet här var väl inte platsbrist? Det var väl huruvida hon skulle skaffa sällskap eller inte, eller ifall hon skulle flytta hästen till en annan hage?
 
Sv: Ensam häst

Förstår till viss del.
MEN! I sommras fick han gå på bete med en häst, men så fort jag kom gick han ifrån den hästen och kom till MIG. Han ville helst inte vara med den hästen till en början, men i slutet av sommaren fungerade det ganska OK för honom, men han kom fortfarande hellre till mig, vilket han fortfarande gör.

Jag talar bara om hur min häst är. Innan du ens träffat min häst och sett hur han mår ska du nog inte säga så mycket om hur just han mår. Sen kan jag hålla med om att hästar inte borde gå ensamma om dom inte klarar det.
 
Sv: Ensam häst

Förstår till viss del.
MEN! I sommras fick han gå på bete med en häst, men så fort jag kom gick han ifrån den hästen och kom till MIG. Han ville helst inte vara med den hästen till en början, men i slutet av sommaren fungerade det ganska OK för honom, men han kom fortfarande hellre till mig, vilket han fortfarande gör.

Din häst är nog traumatiserad. Jag förstår att det är skillnad mellan individer, men vi får nog utgå ifrån att de allra, allra flesta är helt normala och har hästkompisbehov, så här i internetdiskussioner.
 
Sv: Ensam häst

Vad jag förstår det som är det olagligt/ska bli olagligt att ha hästar ensamma. Hästar är flockdjur och behöver sällskap.
Visst är det säkert okej ett litet tag, men man får tänka på hästens bästa också?
 
Sv: Ensam häst

Vad jag har förstått är det förbjudet att ha hästar ensamma.
Visst kan man ha en häst ensam ett kortare tag, men det håller inte i längden.
Mitt råd är att skaffa en shettis eller något, det kan inte ta så lång tid?
 
Sv: Ensam häst

Din häst är nog traumatiserad. Jag förstår att det är skillnad mellan individer, men vi får nog utgå ifrån att de allra, allra flesta är helt normala och har hästkompisbehov, så här i internetdiskussioner.

Hur menar du att han skulle vara traumatiserad??? För att han har gått på bete tillsammans med en annan häst, men ändå söker sig till människor?? Jag skulle kalla det väldigt bra tillit.
Jag beskriver bara hur min häst är, sen får ni dra era egna slutsatser.
 
Sv: Ensam häst

Hur menar du att han skulle vara traumatiserad??? För att han har gått på bete tillsammans med en annan häst, men ändå söker sig till människor?? Jag skulle kalla det väldigt bra tillit.
Jag beskriver bara hur min häst är, sen får ni dra era egna slutsatser.

Nej, om han hade blivit mobbad. Men det vara bara min tolkning av hur har beskrivit hans beteende. Man kan nog inte säga att det är särskilt vanligt.
 
Sv: Ensam häst

jag har kikat runt lite på nätet
det är tydligen olagligt numera from i år att hästar går ensamma..
så det är bara att skaffa kompis....
 
Sv: Ensam häst

Sällskap ja, men vad jag har hört så är det inte lag på att det måste vara just en häst som är sällskapet, bara hästen inte är ensam :idea:
 
Sv: Ensam häst

Det är just detta som får mig att ifrågasätta era förmågor att se vad hästarna behöver. Hundar ser människan som en flockmedlem. Det gör INTE hästar. Det är en avsevärd skillnad. Du kanske inte tycker att din häst ser olycklig ut för att hon inte har hästkompisar, men det är subtila djur. Hur reagerar hon om du leder förbi en annan häst? Ranglåga djur är i grunden otrygga. De om några hästar behöver egentligen stöd av en flock. Det går alldeles säkert att hitta en häst som h*n kan gå med.

Hon gnäggar och tittar, precis som hon alltid har gjort oavsett om hon haft hästkompisar och inte. Jag upplever min häst myket mindre stressad där hon står nu. Kan gietvis bero på miljön också samt att hon står på lösdrift. kanske ska säga att detta bara är en tillfällig lösning. i Maj får hon hästkompis. Jag håller med om att det bästa är att de får gå i flock osv. Men det jag vill säga är att det finns hästar som faktikst tris bra med att vara själv också.

Det kanske var e dum jämförelse mellan häst och hund, det var bara en tanke som jag hade.
 
Sv: Ensam häst

Mina isoleras inte, dom två som går ensamma går med 2 meters "korridor" mellan hagarna. Jag skulle inte kunna sätta ihop någon av dom två gamla hingstarna med någon vallack, det skulle bli storslagsmål.
 
Sv: Ensam häst

*KL*

Nu är jag dum ;) ( jag skriver med glimten i ögat, ni får ursäkta mig... )men det är lite svårt att inte reagera på att så många hästar kan respektive inte kan "gå själva"... Trodde de flesta föl vid bara några timmars ålder kunde stå och gå själva...
Om de däremot ska gå ensamma är en annan sak!

Sen tycker jag inte någon häst ska behöva gå ensam. De behöver inte dela hage med någon om det inte funkar, men åtminstone ha en hästkompis på andra sidan staketet. Kan man inte ordna det får man ordna stallplats på annat vis, i mitt tycke...
 
Sv: Ensam häst

Mina isoleras inte, dom två som går ensamma går med 2 meters "korridor" mellan hagarna. Jag skulle inte kunna sätta ihop någon av dom två gamla hingstarna med någon vallack, det skulle bli storslagsmål.

Det är en sund lösning, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp