Ensam häst

Sv: Ensam häst

Han funkar lika bra ensam som med andra hästar. Han är så ranglåg så han blir nästan mobbad av andra hästar, så han går hellre undan.
Det skulle synas på honom direkt om han mådde dåligt

Då vore det bästa för honom att stå så att han kan se andra hästar, eller gå med en enda häst. Ingen häst blir mobbad när de bara är två.
 
Sv: Ensam häst

Då vore det bästa för honom att stå så att han kan se andra hästar, eller gå med en enda häst. Ingen häst blir mobbad när de bara är två.

Dom enda hästar som finns som han skulle kunna se springer genom tråden så fort dom ser en annan häst, så nej tack:smirk: Och jag kan ju inte tvinga grannarna att skaffa häst.
Han hade en kompis som vi brukade rida med i stort sett varje dag, men tyvärr dog den hästen, så det går inte att göra så mycket åt.
 
Sv: Ensam häst

Dom enda hästar som finns som han skulle kunna se springer genom tråden så fort dom ser en annan häst, så nej tack:smirk: Och jag kan ju inte tvinga grannarna att skaffa häst.
Han hade en kompis som vi brukade rida med i stort sett varje dag, men tyvärr dog den hästen, så det går inte att göra så mycket åt.

Fast det duger inte som försvar - ansvaret är fortfarande ditt!
Min lilla unghäst går nu som sällskap med en annan häst, som blev ensam när kompisen dog. Det var förstås inte min skyldighet, men jag stod inte ut med att se hästen deppa, och dessa två verkligen älskar varandra. Så nu har jag ansvar för fyra hästar i stället för två. Låna en häst, en konvalescent, en shettis eller flytta till ett annat stall. Hästens behov måste gå före ditt.
 
Sv: Ensam häst

det är synd att det låter som om man tänker mer på sig själv än på djuret..

Ja, det är som sagt var obegripligt. Antingen har man förutsättningar för att ha häst, eller så har man det inte, och då får man låta bli, anser jag. Hur man ens kan chansa och hoppas att just min häst inte ska bli mentalt rubbad för att jag inte orkar/har råd/plats att skaffa sällskap är för mig... ja, helt otroligt.
 
Sv: Ensam häst

en fråga som ekar i mitt huvud...
vart är häst/djur sverige på väg idag ?

det är okej att man slår sina djur
att man vansköter dem
låter dem leva ensamma och isolerade
okej att låta djuren stå i sin egen avföring
okej att låta dem få för lite mat

vad händer ? :confused:
 
Sv: Ensam häst

min häst går själv hos sin nuvarande fodervärd. Eller själv, hon går en en hage som är delad. I ena halvan står 20 kossor och i den andra halvan brevid så står hästen. Denna häst är väldigt låg i rang och blir lät en hack kyckling av andra hästar :( Detta har medfört att hon under vissa tider tappat hull när hon gått med andra hästar, eftersom hon inte kommer åt maten (svårfödd häst). Nu när hon står själv så har hon varit fin i hullet hela tiden. Hon har inte behövt lika mycket kraftfoder för att hålla hullet :) Hon har mycket sälskap av kossorna och står ofta över staketet och slickar och kliar på dom. Hon verkar inte sakna häst sällskap, utan mår som en liten princessa i sin gigantiska hage med kossorna som sällskap =)
 
Sv: Ensam häst

en fråga som ekar i mitt huvud...
vart är häst/djur sverige på väg idag ?

det är okej att man slår sina djur
att man vansköter dem
låter dem leva ensamma och isolerade
okej att låta djuren stå i sin egen avföring
okej att låta dem få för lite mat

vad händer ? :confused:


Ingen har väl påstått att detta är ok?? :confused:
 
Sv: Ensam häst

Fast det duger inte som försvar - ansvaret är fortfarande ditt!
Min lilla unghäst går nu som sällskap med en annan häst, som blev ensam när kompisen dog. Det var förstås inte min skyldighet, men jag stod inte ut med att se hästen deppa, och dessa två verkligen älskar varandra. Så nu har jag ansvar för fyra hästar i stället för två. Låna en häst, en konvalescent, en shettis eller flytta till ett annat stall. Hästens behov måste gå före ditt.

Skulle inte jag se om min egen häst mår dåligt?! Jag har hållit på med hästar sen gud vet när!
Innan jag köpte honom stod han med EN häst, som mobbade honom. Han hade ingen som helst livsglädje kvar alls. Efter ett år som ensamhäst är han den livligaste och gladaste häst jag sett!
Hästen jag hade innan trivdes inte alls med att vara ensam, men så fort jag märkte det lämnade jag bort honom, för hans eget bästa.
 
Sv: Ensam häst

min häst går själv hos sin nuvarande fodervärd. Eller själv, hon går en en hage som är delad. I ena halvan står 20 kossor och i den andra halvan brevid så står hästen. Denna häst är väldigt låg i rang och blir lät en hack kyckling av andra hästar :( Detta har medfört att hon under vissa tider tappat hull när hon gått med andra hästar, eftersom hon inte kommer åt maten (svårfödd häst). Nu när hon står själv så har hon varit fin i hullet hela tiden. Hon har inte behövt lika mycket kraftfoder för att hålla hullet :) Hon har mycket sälskap av kossorna och står ofta över staketet och slickar och kliar på dom. Hon verkar inte sakna häst sällskap, utan mår som en liten princessa i sin gigantiska hage med kossorna som sällskap =)

det är ingen som har påstått att de måste vistas i samma hage, bara de här sällskap av annan häst
 
Sv: Ensam häst

Skulle inte jag se om min egen häst mår dåligt?! Jag har hållit på med hästar sen gud vet när!
Innan jag köpte honom stod han med EN häst, som mobbade honom. Han hade ingen som helst livsglädje kvar alls. Efter ett år som ensamhäst är han den livligaste och gladaste häst jag sett!
Hästen jag hade innan trivdes inte alls med att vara ensam, men så fort jag märkte det lämnade jag bort honom, för hans eget bästa.

för mig låter det där som "min häst"...
min häst är ledsen om han inte får ha ett blått täcke på sig..
min häst mår bra av det men inte det..min häst..

någon som håller med ?
 
Sv: Ensam häst

Skulle inte jag se om min egen häst mår dåligt?! Jag har hållit på med hästar sen gud vet när!
Innan jag köpte honom stod han med EN häst, som mobbade honom. Han hade ingen som helst livsglädje kvar alls. Efter ett år som ensamhäst är han den livligaste och gladaste häst jag sett!
Hästen jag hade innan trivdes inte alls med att vara ensam, men så fort jag märkte det lämnade jag bort honom, för hans eget bästa.

Det är mer förklaringar av sorten "jag har inte plats" eller "jag hittar ingen kompis" som jag inte kan med. Vi får hoppas att du kan det läsa din häst, ja - för din hästs skull!

Vad menar du med mobbad? Det är ytterst sällan att en häst blir mobbad om de bara är två, jag har faktiskt aldrig hört talas om att det existerar, det normala är att de tyr sig till varandra. Så jag skulle inte ge upp efter ett försök.
 
Sv: Ensam häst

det är ingen som har påstått att de måste vistas i samma hage, bara de här sällskap av annan häst

Jag märker inte någon skillnad på min häst när hon har kossor som sällskap eller hästar som sällskap. dvs. Hon är lika lycklig, om inte lyckligare, eftersom hon för en gångs skull får bestämma och inte behöver bli bitten/sparkad på. Varför MÅSTE hon då ha sällskap av en häst?

hundar är flockdjur, precis som hästar. Men vi ser många ensama hundar. Hunden ser människan som sin flock och brukar vara väldigt nöjd och tillfreds med sitationen, trots att de inte har någon hundkompis. Kan man inte tänka sig att en häst fungerar likadant? Att en häst tex ser kossorna som sin flock?

Shettisen i mitt förra stall fick stå ensam på sommrarna pga fång... han fungerade precis som vanligt trots det. En kompis pappa är bonde. Hon hade sin ponny tillsammans med kossorna i hagen. Ponnyn var väldigt välmående och fick en långt och bra liv trots att han inte hade några hästkompisar de sista 5åren.

Alla hästar trivs inte med att vara ensamen eller att ha andra djur som sällskap, men det finns många som har ett minst lika bra liv och många gånger även bättre. Man måste kolla på individen!
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam häst

Nä skaffa en shettis eller vad som helst som sällskap

Vadå skaffa en shettis? Det är väl också en häst, som kräver omvårdnad och motion och mycket tid precis som vilken annan häst som helst. Folk verkar tro att man kan skaffa shettisar hit och dit som sällskap, det är också hästar trots att de är små.
 
Sv: Ensam häst

Vadå skaffa en shettis? Det är väl också en häst, som kräver omvårdnad och motion och mycket tid precis som vilken annan häst som helst. Folk verkar tro att man kan skaffa shettisar hit och dit som sällskap, det är också hästar trots att de är små.

Absolut, men har man platsbrist är det en bättre lösning än att stalla upp ett halvblod på 172.
 
Sv: Ensam häst

hundar är flockdjur, precis som hästar. Men vi ser många ensama hundar. Hunden ser människan som sin flock och brukar vara väldigt nöjd och tillfreds med sitationen, trots att de inte har någon hundkompis. Kan man inte tänka sig att en häst fungerar likadant? Att en häst tex ser kossorna som sin flock?

Det är just detta som får mig att ifrågasätta era förmågor att se vad hästarna behöver. Hundar ser människan som en flockmedlem. Det gör INTE hästar. Det är en avsevärd skillnad. Du kanske inte tycker att din häst ser olycklig ut för att hon inte har hästkompisar, men det är subtila djur. Hur reagerar hon om du leder förbi en annan häst? Ranglåga djur är i grunden otrygga. De om några hästar behöver egentligen stöd av en flock. Det går alldeles säkert att hitta en häst som h*n kan gå med.
 
Sv: Ensam häst

Kort historia bara:
Hästen han gick med innan hade han gått med i flera år och mådde verkligen inte bra av det. Bara efter en kort tid hos mig såg man en rejäl skillnad, det riktigt strålade om honom och han har blivit som en helt annan häst. Han älskar att vara med människor och ser min familj och alla andra djur som "sin" flock. Om en människa går förbi på vägen reagerar han på precis samma sätt som om en häst skulle gå förbi: han vill prata.
Den enda hästen i närheten som han inte blev det minsta mobbad av dog i höstas, som jag nämde tidigare.


Det spelar väl ingen roll hur många hästar den går med, utan att den mår bra. Jag tror att en del tror att dom gör sina hästar en tjänst när dom tvingar dom att vara med andra hästar som hackar på dom. Ägarna försvarar det med att hästar är flockdjur. Visst, men en del trivs inte med en del hästar.
Människor var också flockdjur från början, men idag är det ju hur många som helst som heller lever ensamma.
Du kommer inte heller överens med alla människor och vill helst inte vara med någon som mobbar dig.


(Ämelie: Din häst låter väldigt lik min. ;) )
 
Sv: Ensam häst

Det spelar väl ingen roll hur många hästar den går med, utan att den mår bra. Jag tror att en del tror att dom gör sina hästar en tjänst när dom tvingar dom att vara med andra hästar som hackar på dom. Ägarna försvarar det med att hästar är flockdjur. Visst, men en del trivs inte med en del hästar.
Människor var också flockdjur från början, men idag är det ju hur många som helst som heller lever ensamma.
Du kommer inte heller överens med alla människor och vill helst inte vara med någon som mobbar dig.

Men man kan inte blanda ihop och jämföra olika djurarter. Bara en häst som är präglad på människor betraktar dem som en del av flocken. Då är den psykiskt störd, det är inte ett naturligt beteende.

Jag har aldrig träffat en människa som har varit helt isolerad från andra människor, men studier på barn som har råkat ut för den upplevelsen visar att de får alla möjliga konstiga men och blir störda psykiskt. Vi är alltså inte annorlunda ur den aspekten. Skillnaden är att vi kan välja om vi vill ha sällskap eller inte. Det kan inte hästar. Om din häst inte vill umgås direkt med andra hästar kan den gå i egen hage, och på så sätt välja hur mycket sällskap den vill ha. Jag lovar att den inte kommer att gnägga lika mycket när människor går förbi. Men hästar som inte har något annat sällskap tyr sig mer till den som håller på med dem. Det betyder inte att den föredrar mänskligt sällskap, utan är snarare ett tecken på ensamhet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp