Ensam häst

Sv: Ensam häst

Alltså, jag gör så gott jag kan för att hitta sällskap. Jag skrev ju det i första tråden att ni inte behöver påpeka något om det. Jag vill ha tips om hur jag ska göra ifall jag inte hittar ett bra sällskap nu innan han kommer hit!
Jag har faktiskt hitta en shettis som jag kan ha medan det ännu är snö, sedan måste han tillbaka eftersom han är en fånghäst. Men det ger mig i alla fall lite tid att hitta någon annan.

Kan ni fortsätta ge mig tips om det jag begärde i första tråden? Ifall att hästen blir att stå ensam ett litet tag ? :p

Men snälla du. Det vimlar av massor av sällskapshästar på nätet för en billig peng.

Jag bor på Åland och jag LOVAR, det finns gott om sällskapshästar för billig peng, om man kan tänka sig en travare. Vilket jag faktiskt tycker är bättre än en shettis, eftersom travaren oftast kan gå på normalt bete:) ; det blir lättare för dig ifall du vill motionera den då den antagligen kan ridas, till skillnad från en shettis där du kanske måste skaffa sele, kärra o.s.v.

Jag blev själv erbjuden en 2-årig travare med ngn lös benbit får ett par år sen, typ 100€ skulle dom ha för den:p . Det har också funnits gott om annonser i tidningarna på sista tiden om just travare för slaktpris/att ha på foder.

Men du kanske bor på någon helt annan ö, vad vet jag.

Jag tycker inte att det låter som någon vidare idé. Att ridas och pysslas om är bra, men för hästen är en hästflock viktigare. Jag skulle aldrig någonsin hålla en ensam häst. Risken för depression och mentala störningar är stor. Skaffa en shettis eller annat sällskap innan du tar hem hästen - det är hästhållarens ansvar att ordna sådant i förväg.

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag vet har jag inget ensam-häst-problem:devil:
Antar att du skulle svara till ts? :p

Ja sen tror jag att en häst har mer sällskap av en som är lika stor, kan killa manken mm.

Varför inte låta hästen gå med kossorna?? för du hade väl såna hemma?? kossor o hästar fungerar bra ihop.;)

När jag fick min häst var hon väldigt orolig och osäker i sig shälv. Jag hade då en gammal valack som sällskap åt henne, och hon var otroligt förtjust i denna erfarna "förebild" ;) men sedan gick galme Rocky tyvärr bort pga en hjärnblödning. Mitt sto blev alldeles ifrån sig, gick och vankade i hagen, i boxen, stod aldrig still. Hon rymde flera gånger i veckan och det var fruktansvärt att se henne så förtvivlad. Hon fick nytt sällskap och lugnade då ner sig, blev lugn och fin. Vi tränade och hon blev en helt annan häst. Sedan nu i sommras så skulle hennes sällskap betäckas, vilket betydde några veckors ensamhet för mitt sto. Nu gick det fint! Hon var lugn, gick bara och hade det skönt i hagen.

Jag tror inte att det är någon bra ide att låta hästen vara ensam då den kommer. Tänk att komma till ett helt nytt ställe, och vara alldeles ensam. Ingen trygghet alls. Däremot håller jag med de som säger att en häst kan vara ensam kortare perioder, men då tycker jag att den ska ha hunnit skapa sig ett hem och en trygghet. Att se mitt sto så oroligt var inget roligt alls, och jag skulle inte utsätta någon häst för det.
Vi hade en gång en get som extra sällskap till vår gamle valack, men första kvällen försökte geten hoppa upp på hans rygg. Gamle Rocky blev förskräckt ock kastade geten rakt in i väggen, den bröt nacken och dog...

Lycka till!

Ja sen tror jag att en häst har mer sällskap av en som är lika stor, kan killa manken mm.

Min arab och minis har gått endast med varandra som sällskap i ca 2 år innan jag tog in inhyrningar igen. Visst, han når inte manken på henne - men det går lika bra att klia på bogen;)

Synd att min bluetooth inte vill det jag vill, annars hade du fått se på ett sött litet klipp när dom står och kliar varandra:love:

Okej, en get låter roligt :)
Men hur sköter man en get då? Behöver det något annat att äta än hö?
Och när jag ska rida då, tror du det går bra att lämna geten i hagen då utan att den rymmer? Man behöver väl inte bygga hagen på något speciellt sätt om det ska gå en get i den?

hej,min häst var ensam en vecka en gång.., hadde haft sällskap länge,hon blev helt gaalen ..,för vissa hästar går det inte för andra går det...Jag tror att det är smart att skaffa några får om det e en längre period,och om man har plats.m.m.

Jag tycker igentligen inte att hästar ska gå ensamma, de är ju flockdjur, men om den måste gå ensam ett tag så tycker jag den ska gå ensam hela tiden, fram till den får ett sällskap som är där hela tiden. Försök hitta ett sällskap så fort som möjligt.

Tycker inte att en get är någon bra idé.....:eek:

Gamle Rocky blev förskräckt ock kastade geten rakt in i väggen, den bröt nacken och dog...

Visst, det kan kanske funka, men om du ändå ska skaffa ett till djur, varför då inte en billig sällskapshäst?:confused:

Och ja, getter rymmer.:smirk: Det krävs typ Fort Knox-stängsel för att de garanterat inte ska rymma, och blir geten dessutom lämnad ensam när du rider, så är nog risken mycket stor.

Min häst går själv (bara för att vi inte har plats med nån mer :confused: ) och det går jättebra. På kvällar och nätter har han sällskap med några av våra får + att jag är hos honom så mycket jag bara kan.
Jag tycker inte att man ska hänga upp sig på dom som låter sina hästar gå själva (en del klarar faktiskt av det, trots att alla hästar egentligen borde ha sällskap). Då är det värre med dom hästar som bara får gå ut nån timme/ dag eller kanske inte alls eller dom som slår sina hästar eller struntar i att ge dom mat. DET är elakt mot hästen :mad:

(Sen är även fåglar och kaniner flockdjur, men hur många av dom får inte sitta ensamma i burar??)

När vi köpte min första häst så fick han gå själv i två månader innan vi hittade en sällskapshäst. Och det utan problem fast han inte var van att vara själv. Som sällskap hade han en kanin i boxen. Och det räckte. Jag red ofta ut tillsammans med min kompis. Och flera red förbi hans hage utan har reagerade. Visst, han gjorde ju som alla hästar brukar göra. Springa fram till staketet och följa med längs det. Så det var inga problem. Så nu under tiden kan du ju skaffa en kanin i boxen, försök hitta en som är van att vara just sällskapkanin till häst, då är den van vid hovarna och själva hästen och kan hoppa undan varje gång hästen kommer in i boxen. Jag kan säga att det hjälper väldigt mkt över att ha en kanin i boxen. Min häst blev väldigt lugn över det, och varje gång han kom in skulle han se vart denna kaninen var och hälsa. Annars finns det ju alltid shettisar som dem nästan skänker bort.

I alla fall, hoppas det går bra och lycka till:bump:

Min häst går själv (bara för att vi inte har plats med nån mer :confused: ) och det går jättebra. På kvällar och nätter har han sällskap med några av våra får + att jag är hos honom så mycket jag bara kan.

Är du säker på att din häst är nöjd med den tillvaron, jämfört med att ha en häst som sällskap? Jag måste säga att jag inte förstår hästägare som inte fixar sådant. Det är en grundförutsättning för att ha häst. Annars får man stalla upp den någon annanstans. Jag tycker inte man kan skylla på omständigheter. Det är din skyldighet att ha sällskap till hästen.

vad jag vet enligt de nya lagarna får man inte ha ensamgående hästar..
rätta mig om jag har fel.

*knapplån*

Min gamla häst hade fått stå själv i ett antal år, antar att det ibland gick förbi hästar, men aldrig närmare kontakt. När hon sedan fick en kompis blev hon jätteorolig så fort den skulle ridas, på en kvart kunde hon bli genomsvettig vintertid trots att hon stod i boxen. I hagen vågade jag först inte släppa henne för att jag var rädd att hon skulle springa sig fördärvad, med tiden visade det sig ändå vara bästa lösningen.

Men, oftast fick jag se till att anpassa min tider efter när den andra hästägaren kunde rida och då ta ut min egen också, vilket inte var det lättaste. För att rida henne själv i skogen var inga problem.

Jag säger inte att det inte funkar att ha dem själva, tror det är individuellt, förr hade bonde ju ofta bara en häst... Men, man kan få allvarliga metala problem hos hästen. Jag lyckades aldrig jobba bort min häst problem totalt på ca 5 år. Hon var varje gång livrädd att hennes kompis inte skulle komma tillbaka och att hon skulle bli själv igen...

Är du säker på att din häst är nöjd med den tillvaron, jämfört med att ha en häst som sällskap? Jag måste säga att jag inte förstår hästägare som inte fixar sådant. Det är en grundförutsättning för att ha häst. Annars får man stalla upp den någon annanstans. Jag tycker inte man kan skylla på omständigheter. Det är din skyldighet att ha sällskap till hästen.

Han funkar lika bra ensam som med andra hästar. Han är så ranglåg så han blir nästan mobbad av andra hästar, så han går hellre undan.
Det skulle synas på honom direkt om han mådde dåligt

vad jag vet enligt de nya lagarna får man inte ha ensamgående hästar..
rätta mig om jag har fel.

Ja, och en moralisk skyldighet om inte annat. Alla vill väl sina djur väl? Jag tycker som sagt att det är helt obegripligt att det förekommer ensamma hästar på gårdar. Och oförsvarligt. Jag har också sett individer få svåra mentala störningar av att gå ensamma.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 822
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka