Ensam = Galen!!

Sv: Ensam = Galen!!

Kanske inte begrunda sin synd ,men det kanske inte blir lika kul att springa tillbaka till stallet om man varje gång INTE får träffa kompisarna..

Jag tycker det är fel pedagogik.

"Det är tråkigt att springa hem" istället för "Det är jätteroligt att vara ute ensam i skogen tillsammans med min människa".

Jag tror det i grund och botten handlar om ledarskap.

Immer

Immer

Det tror jag också. Det är nog bla därför jag tycker iden att låta den springa hem och binda fast den är helt vansinnig. Vilken bra ledare gör så? Eller också har jag missuppfattat detta med ledarskap.

Sedan tror jag att det att gå ut själv är ngt de kan behöva vänja sig vid.

Jag tycker det är fel pedagogik.

"Det är tråkigt att springa hem" istället för "Det är jätteroligt att vara ute ensam i skogen tillsammans med min människa".

Immer
Kanske inte begrunda sin synd ,men det kanske inte blir lika kul att springa tillbaka till stallet om man varje gång INTE får träffa kompisarna..

Har dock inte provat på det själv och tror inte heller att jag skulle göra det .
Mia

Vet inte om du missade det jag skrev i rött , där jag skrev att jag själv inte skulle använda metoden :)

Håller med om att det handlar om ledarskap och förtroende .

Mia

Läste om en hästkille som hade liknande problem med sin häst, den vände och skenade hem när de hade kommit en bit från stallet.
Han löste det hela genom att binda hästen vid en påle vid stallet och där fick han stå ett tag och begrunda sin synd. Hästen skulle alltså lära sig att bara för att man springer hem så innebär det INTE att man får vara med de andra hästarna.
Vet ej om detta är bra eller inte men det är ett tips iaf.

Det var det dummaste jag någonsin hört (nästan) :mad:
Hästar begrundar inga synder. Om de inte får en omedelbar "bestraffning"/obehaglig konsekvens kommer den aldrig att fatta kopplingen. Hästar kan dessutom inte bestraffas till något (vettigt) man måste visa hästen hur behagligt det är att göra som människan vill...

Vet inte om du missade det jag skrev i rött , där jag skrev att jag själv inte skulle använda metoden :)

Nej, det gjorde jag inte och jag borde kanske skrivit det. Förlåt...:o
Men jag var så ivrig att vidareutveckla tankarna kring förfarandet:

Det hela går ju faktiskt ut på att hästen ska tycka att det är roligt att vara tillsammans med sin människa. Om man lyckas med det har man vunnit mycket.
Att, som den där hästkillen, låta hästen springa hem och sedan binda fast den så att den inte skulle få gå till kompisarna - det ser jag som ett misslyckande från människans sida. Även om hästen nu skulle kunna begrunda sina synder så får detta inte den att se upp till människan.

Immer

*kl*

Till TS - Du skrev väl att han var snäll att gå promenader med? Iaf, för jag hade en B-ponny som också började bråka jättemycket när man hade kommit förbi alla hagar, det jag gjorde då var helt enkelt att hoppa av och leda honom en bit. För då var han snäll. Sen satt jag upp igen och fortsatte rida. I början kunde det hända att jag fick sitta av 5 ggr under en runda (dock aldrig på hemvägen såklart;)) men till slut så lärde han ju sig att det inte lönade sig att konstra. Han fick ändå inte gå hem!

Kanske värt att testa på din med:) Lite mer skonsamt mot din rygg också kanske...

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 636
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar