English toy terrier

Jag har två tikar

Jag har två English Toy Terrier tikar, en på 8år och en på 6år,
det är en pigg liten ras som gärna hänger med på det mesta. :)
De fryser dock lätt och behöver ha täcke på vintern,
när det är för många minusgrader får de lätt kramp i benen så då är det inga jättelånga promenader, utan kortare som gäller.

Man brukar säga "mer terrier än toy" om English Toy Terrier och det stämmer mycket väl, de har definitivt terriertemperament.

Jag gick en nybörjarkurs i Agility med min yngsta tik och det gick bra, hon var väldigt orädd och lärde sig de olika hindren lätt. Jag har även tränat lite lydnad men mest på skoj med henne och även det fungerar bra. :) En bekant med en hanhund både tränar och tävlar i agility och hon ska även börja med lydnad.

Rasen har väldigt lätt till skall då de har en hel del vakt i sig. De larmar mer än gärna med hjälp av skallet. Om jag är på besök hos tex min mamma med mina tre hundar, jag har en Chow Chow också, så är det alltid enbart ETT tikarna som står för larmanet om det ringer på dörren, eller om det skriks i trapphuset eller liknande.
Och då har ändå min mamma i sin tur tre hundar också. Så skallet måste man arbeta en del med, och trots att jag gjort det med mina tikar konsekvent från start så är de skälliga.

Det är en ras som ÄLSKAR att vara nära, de vill ständigt ha värme och ligger mer än gärna och sover under täcket natten igenom brevid sin ägare :) De bäddar gärna ner sig under en filt i ett soffhörn eller i en hög med smutskläder :) Mjukt, bäddvänligt och varmt ska det vara :)

Uppfödare:
Kennel Twinstripe föder upp English Toy Terrier, Kennelinnehavare
är Marja Huttunen, hon bor i Söderåkra och har telnr: 0486-21889, hon har även en hemsida:
http://www.twinstripe.tk
och emailadress: twinstripe@hotmail.com

Kennel Zirlean föder också upp rasen, Kennelinnehavare är Sirkku Sarenbo, hon bor i Halltorp och har telenr: 0480-66391 och emailadress zirlean@hotmail.com

Kennel Brösing föder också upp rasen och hade nyligen sin första kull, Ingrid Olsen är Kennelinnehavare och bor i Vollsjö, telenr: 0416-34097. Hemsida finns på:
http://hem.passagen.se/wheaten /
mailadress: ingrid.olsen@telia.com

Nyligen fick även en kvinna vid namn Mimmi Tabell godkänt Kennelnamn för rasen. Hon bor i Bro. Och Kennelnamnet är Cornus.

Kennel Hägerbo som min första tik kommer ifrån finns tyvärr inte längre då Kennelinnehavaren har gått bort :(

Sv: English toy terrier

Hej Annarella!
Har du hittat hit! :)
Vi har ju snackat en del på mailen....
Tobbe växer och frodas...

:)

Ferrari skrev:
Några nya bilder på godingen?? :love:

Javisst har jag nya bilder! :)
Vad sägs om dessa... tagna idag! :love: :love:
p1000779_orig_SE.jpg

p1000788_orig_SE.jpg

p1000789_orig_SE.jpg

p1000791_orig_SE.jpg

oj va mänskilg han såg ut på den understa bilden..tycker jag iaf
me luvtröja å allt :D

Aningsfull skrev:
:love:
Var har du hittat den helt fantastiska tröjan? Julie skulle vara underbar i en sån!

Javisst e tröjan häftig! :)
Hittade den i en av djuraffärerna i stan....
Tobbe gillar den skarpt! :D

Åh vad han har vuxit, killen då :)
Jättefin är han!
Åh vad kul att få se nya bilder på honom :)
Här kommer bilder på mina tjejer:

Kaisa 6år:

besok019_orig_SE.jpg

Kaisa tillsammans med min Chow Chow hanne Simba:

besok044_orig_SE.jpg

Mor och dotter (Linda&Kaisa) tillsammans idag:

simba2059_orig_SE.jpg

Kaisa tillsammans med sina vänner:

ccrtidning038_orig_SE.jpg

Åh vad kul att se bilder på dina vovvar!
Jättefina! :love:

:love: Vilken fin bild!

Ställer du ut?

Tobbe skall ställa ut första gången nu i feb... skall bli spännande!

Ja jag ställer ut :)
Åh vad kul, var ska ni ställa ut då?

Annarella skrev:
Ja jag ställer ut :)
Åh vad kul, var ska ni ställa ut då?

Vi skall ställa i Hässleholm... skall bli spännande!
Det är en uppfödarklass... vi blir 3 st.
Jag har ingen erfarenhet alls.. så det är tur att vi åker med uppfödaren!

Jag har varit ruggigt sugen på just en English Toy Terrier..

Lånar tråden lite för att fråga hur pass "ömtåliga" de är rent fysiskt?

Har hört några skräckhistorier om små hundar (dock inte toy terriers) som brutit ben osv bara av att hoppa från soffan.
Jag har ju trots allt en dobermann, så hunden måste ju hålla för att t.ex. bli sutten på av den större ;)

quila skrev:
Jag har varit ruggigt sugen på just en English Toy Terrier..

Lånar tråden lite för att fråga hur pass "ömtåliga" de är rent fysiskt?

Har hört några skräckhistorier om små hundar (dock inte toy terriers) som brutit ben osv bara av att hoppa från soffan.
Jag har ju trots allt en dobermann, så hunden måste ju hålla för att t.ex. bli sutten på av den större ;)

KÖP! :)
Jag har 3 afghaner tillsammans med Tobbe, inga som helst problem.
Dom vet att han är liten!
Givetvis hade jag stenkoll den allra första tiden... men nu kan jag lämna dom själva!

Bevis:
p1000538_orig_SE.jpg

jag tänkte precis samma sak när jag såg den sista bilden.

Jag vet fyra English Toy Terriers som brutit benen,
två stycken i England och två här i Sverige.
Alla fallen var rena olyckor, en av de svenska hundarna
som råkade ut för det var en hanhund som skulle hoppa över ett dike. :(

Gällande att ha English Toy Terrier med större hundar så visst går det, men jag tycker att det kan vara knepigt att säga att det helt säkert kommer att fungera. Det beror ju mycket på hur ens större hund är med just små hundar. Olyckor kan ju hända även vid lek, och även fast den större hunden inte menar illa.

Mina tikar lever tillsammans med min Chow Chow hanne på 27kg, Chowen och ETT tjejerna leker dock aldrig tillsammans, de vill inte leka med honom då de tycker att han är för klumpig. Varje dag umgås de också med min mammas Schäferhane, han är snart 10år och uppvuxen och fostrad av småhundar så han är väldigt försiktig med de små. Men är vi ute på promenader tillsammans med hela vårat hundgäng så får vi ändå vara försiktiga ibland då tex Schäfern är lös, för han öser på rätt bra och ser sig inte alltid för.

Jezz, vad jättespännande att ni ska ställa ut! :) Jag håller tummarna för att det ska gå bra! :) Hur gammal är er söta kille nu?

Senast jag ställde ut Kaisa var i championklass på en Terrierutställning i Hallstahammar i slutet av 2004. Det var i ett ridhus, lite kallt var det allt, men det gick bra ändå :)

Här är Kaisa igen:
2042-3.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd