Ägare är absolut okej, jag skulle bara inte välja det i direkttal med djuret/ägaren. Det känns mer som nu, i en abstrakt eller bortkopplad situation liksom. :)
Det skulle kännas väldigt stelt att presentera mig som "Hej, jag är Chikas ägare." bättre då med "Hej, jag är Chikas matte!" i mina öron. Eller "mom" då, här i UK. Ägare känns så.. relationslöst. Hästhandlare Äger hästen en period, typ, sedan får hästen en matte, husse eller person som bryr sig. 😊
Ja, jag inser att jag nog uppfattas som ganska fånig. :D
Nej inte fånig men det verkar ju helt klart vara en kulturgrej. Vi pratar alltid om ägare så det känns som det enda naturliga för mig
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ägare är absolut okej, jag skulle bara inte välja det i direkttal med djuret/ägaren. Det känns mer som nu, i en abstrakt eller bortkopplad situation liksom. :)
Det skulle kännas väldigt stelt att presentera mig som "Hej, jag är Chikas ägare." bättre då med "Hej, jag är Chikas matte!" i mina öron. Eller "mom" då, här i UK. Ägare känns så.. relationslöst. Hästhandlare Äger hästen en period, typ, sedan får hästen en matte, husse eller person som bryr sig. 😊
Ja, jag inser att jag nog uppfattas som ganska fånig. :D

Skönt att jag inte är ensam, jag tycker det skaver liiiite bara att det står ”Äg.” och mitt namn på alla hästarnas boxskyltar.

För mycket civilrätt, för lite relation, liksom. Ok att det har en poäng i större stall men när det bara är mina hästar där så tjänar upplysningen inte så mycket till. :)
 
Vad jag sager till mina djur ar oftast "You're mama's little shit" med ett mycket "loving" tonlage. Mom and Dad ar nog reserverat till vara barn ... Mama och (lustigt nu nar jag tanker pa det) om Maken sager jag Papa men han sjalv sager husse och Mamma. :p
 
På tyska säger man Herrchen och Frauchen om husse och matte. Det kommer från Herr och Fru.
Bara för att flika in ännu ett perspektiv :p

Själv säger jag oftast husse eller matte om jag vet personens könstillhörighet, eller bara ägare/djurägare om jag inte vet könstillhörigheten eller det rör sig om en icke-binär person.
Tycker inte alls att det låter konstigt att säga ”Nu kommer Fidos ägare” eller liknande, det gör vi hela tiden på mitt jobb (djursjukvård).
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äga en annan levande varelse, så det skaver lite i mig när jag blir kallad ägare till min häst. Tänker mer på mig som vårdnadshavare då jag har ansvar för henne rent juridiskt.
På mina hästars namnskyltar har mitt namn stått utan ”ägare” framför.
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äga en annan levande varelse, så det skaver lite i mig när jag blir kallad ägare till min häst. Tänker mer på mig som vårdnadshavare då jag har ansvar för henne rent juridiskt.
På mina hästars namnskyltar har mitt namn stått utan ”ägare” framför.
Jag tänker man har flera roller. Ägare refererar till en juridisk relation. Oavsett vad en tycker så är det ett faktum att en sådan finns och hur den ser ut. Sen har man en social relation och en husbonderoll.

Tycker faktiskt husbonde/matmor passar rätt bra här då man har ett övergripande ansvar för trygghet, mat och husrum samtidigt som en viss makt att styra över livsval och aktiviteter följer med det. Till viss del kan innehållet varieras och där finns även en etisk dimension vad gäller förpliktelser och respekt.

För min del ser jag ingen motsättning i att de rollerna löper parallellt.
 
Kul! Tycker dock valle låter lite trevligare. Dubbelkonsonant och så vidare, och inte så kopplat till, well, getter (inget ont om getter).
Gjeting är norska för att valla, tror att ordet fanns i svenskan med förr? Det har alltså inte med getter att göra :)

Om nån pratade om vallhjon här i huset så skulle jag direkt tänka att det var hundarna denne pratade om. Vi kallar oss "människorna", som i "Migo är Fridolfs människa".
 
Senast ändrad:
Kan du ge exempel på en sådan situation? Jag kan inte komma på när det skulle ske.
Du är ute och rider, en hund följer efter dig. Då skulle jag säga "Gå till husse" och peka på personen som jag misstänker äger hunden.
Hände senast för en vecka sedan.
 
Gjeting är norska för att valla, tror att ordet fanns i svenskan med förr? Det har alltså inte med getter att göra :)

Om nån pratade om vallhjon här i huset så skulle jag direkt tänka att det var hundarna denne pratade om. Vi kallar oss "människorna", som i "Migo är Fridolfs människa".
I alla fall substantivet getare är vanligt i svenska dialekter också. (Antar det bör vara samma för verbet.) Eller var då folk faktiskt vallade djuren på skogen fortfarande så att någon pratade om det...

Edit: "gäta" står det som i SAOB. =passa, sköta, vakta.
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äga en annan levande varelse, så det skaver lite i mig när jag blir kallad ägare till min häst. Tänker mer på mig som vårdnadshavare då jag har ansvar för henne rent juridiskt.
På mina hästars namnskyltar har mitt namn stått utan ”ägare” framför.
Fast det finns ju "vilda" hundar i vissa länder. De brukar ju inte ha det så värst bra så jag tycker inte ägare är enbart negativt.
 
Kanske är ett helt svenskt påfund..
Nu kommer jag osökt att undra hur man säger i Norge...
Och om Tyskland till exempel har ord för husse och matte eller också använder "föräldraord" istället
Fråga precis min norska man, han tror inte det finns något motsvarande husse/matte utan man säger eier/hundeeier dvs ägaren. På frågan om man kan säga typ mum/dad fick jag svaret,..

- Sikkert noen som sier "jeg er mammaen til denne lille prinsen,..gossebossebooo" 😅🙈
 
Fråga precis min norska man, han tror inte det finns något motsvarande husse/matte utan man säger eier/hundeeier dvs ägaren. På frågan om man kan säga typ mum/dad fick jag svaret,..

- Sikkert noen som sier "jeg er mammaen til denne lille prinsen,..gossebossebooo" 😅🙈
Jag ser i och för sig inget fel i det sistnämnda heller. :D Jag har en kunglig höghet i huset, och det är inte jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur översätter man ”men tji fick jag” till engelska? Jag testade Google translate men tycker inte deras översättning är korrekt. Så jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 133
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
561
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp