Jag ser i och för sig inget fel i det sistnämnda heller. :D Jag har en kunglig höghet i huset, och det är inte jag.
Nä, inte jag heller. Har gjort själv med djur vi haft 😅

Gestikuleringen till svaret jag fick var svårt att få ner i text, men tänk dig typ nån som ruskar runt på ett litet gulligt hundansikte samtidigt som det pussas massa på nosen 😆😁

Härligt med en kunglighet hemma 🤗
 
Gjeting är norska för att valla, tror att ordet fanns i svenskan med förr? Det har alltså inte med getter att göra :)

Om nån pratade om vallhjon här i huset så skulle jag direkt tänka att det var hundarna denne pratade om. Vi kallar oss "människorna", som i "Migo är Fridolfs människa".
Ah, intressant! Tycker dock fortfarande inte det ligger lika bra i munnen som "valle". Tänker inte att nån ska säga vallhjon alltså (inte mer än folk säger husbonde och matmor i alla fall), utan mer ett lätt alternativ. Förstår dock att det kan bli förvillande om en har vallhundar:laugh:
 
Jag säger matte och husse. Gäller det någon annans hund kan jag säga förare, men det beror väl på att jag ofta träffar hundfolk på klubben eller i olika tränings- och tävlingssamanhang och då pratas det mer om förare än det görs i vardagen.
 
Du är ute och rider, en hund följer efter dig. Då skulle jag säga "Gå till husse" och peka på personen som jag misstänker äger hunden.
Hände senast för en vecka sedan.
Ah! I sådan situation så säger jag åt hunden att stanna och ropar sedan efter närmsta människa att den ska koppla sin hund :p
 
Mina pannrynkor blir djupare och djupare här...Alltså, är det ett reellt problem att presentera sig som matte/husse till sitt husdjur, eller är det ett problem att lära sitt husdjur vem matte respektive husse är?Är "matte/husse" ett problem? När och hur blev det det? Jag fattar verkligen inte? Vad i helaste friden är det för fel ni diskuterar?

Mina husdjur är för övrigt min familj. Ja, jag står som ägare till dem i försäkringspapper, men jag har nog aldrig uttryckt mig som i att jag är ägare till de djur jag haft genom livet. När jag säger "mina" så är det i samma betydelse och innebörd som när jag säger "mina barn", "min partner/sambo/man/mitt ex/min mamma/min kusin"etc etc - det är min familj.
 
Mina pannrynkor blir djupare och djupare här...Alltså, är det ett reellt problem att presentera sig som matte/husse till sitt husdjur, eller är det ett problem att lära sitt husdjur vem matte respektive husse är?Är "matte/husse" ett problem? När och hur blev det det? Jag fattar verkligen inte? Vad i helaste friden är det för fel ni diskuterar?

Mina husdjur är för övrigt min familj. Ja, jag står som ägare till dem i försäkringspapper, men jag har nog aldrig uttryckt mig som i att jag är ägare till de djur jag haft genom livet. När jag säger "mina" så är det i samma betydelse och innebörd som när jag säger "mina barn", "min partner/sambo/man/mitt ex/min mamma/min kusin"etc etc - det är min familj.
Jag gillar verkligen husse och matte. Står för mat och husrum och har en viss auktoritet/bestämmer men lämnar respekt över för att djuret kan vara vuxen individ av sitt slag som hade egna föräldrar.
 
Kom att tänka på, hört i serier att hundägare kallar sina hundar för "furbabies". Inget som lånats till svenskan, pälsbebis? Nån som använder det? :idea::D
 
Flera gånger om dagen. Skulle ALDRIG i livet kalla mig mamma till en HUND?!
Nej för fan, det skulle jag ALDRIG säga. Jag vet bara inte när jag skulle behöva kalla mig själv för nåt när jag pratar med min hund.

Jag ber hunden komma hit helt enkelt. Eller när pratar man om sig själv i tredje person? Kom till matte?! Jag tycker det känns lite fånigt, lite babyspråk på nåt sätt.
 
Nej för fan, det skulle jag ALDRIG säga. Jag vet bara inte när jag skulle behöva kalla mig själv för nåt när jag pratar med min hund.

Jag ber hunden komma hit helt enkelt. Eller när pratar man om sig själv i tredje person? Kom till matte?! Jag tycker det känns lite fånigt, lite babyspråk på nåt sätt.
Jag pratar om mig själv i tredje person hela tiden. :angel:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur översätter man ”men tji fick jag” till engelska? Jag testade Google translate men tycker inte deras översättning är korrekt. Så jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 133
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
560
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp