Det är brist på behöriga lärare, men inte generell brist utan brist i behörigheter eller geografiska områden.
Nu är det tydligt att det i många kommuner är varsel och övertalighet för lärare. Färre lärare ska jobba mer nu när nedskärningarna kommer. En konkret konsekvens blir större elevgrupper och mindre stödpersonal som resurser.
Den långsiktiga effekten kommer att bli att lärare säger upp sig! Att lärare blir sjukskrivna! Att vikarierar blir ”permanenta”
lösningar. Nej lärarbristen finns bara i teorin, i praktiken vill kommunerna inte ha fler behöriga lärare av ekonomiska skäl.
Det är lätt att säga att man tycker det ska anställas fler lärare men verkligheten är just nu den totala motsatsen. Behöriga lärare varslas och tomrummet kommer att fyllas av vikarier när de behöriga lärare som är kvar inte orkar jobba mer.
Så en småskalig verksamhet ska värnas så länge den finns kvar. En lärare är ändå en lärare, även om behörigheten inte är 100% för tjänsten. Hellre det än en utbränd lärare med 100% rätt behörighet i en mer storskalig verksamhet.
Det ar ungefar det jag hade for mig. Och sa sorgligt.
Men som du sager ar smaskalig verksamhet oftast fantastiskt for barnen. De kanner alla pa skolan och med fler vuxna per barn syns allt som kan leda till mobbning ocksa sa barnen kan kanna sig trygga i skolmiljon.
Har har vi betydligt tatare med vuxna pa skolan. Larare och "hjalpare". Har i Oregon ar det vanligt att skolorna innom distriktet delar upp sig sa varje skola har olika inriktningar pa special klasserna.
Den lag/mellan stadie skola jag kor pa nu har hogt fungerande special klasser och i en utbyggnad en grupp med mer "aggressiva" elever.
En annan skola har "life skills" elever, de elever som har lag cognitive formaga och ar "non verbal" och vi har en skola som bara tar riktigt svara fall, manga dar ar ordentligt aggressiva och dit kommer elever fran over en timmes resa morgon och kvall (Jag gissar att ett par bussar med en eller tva elever har nastan tva timmars korning at varje hall).
Nar jag kor in pa "min" lag/mellan skola star det upp till 10 "teachers aids" och vantar pa elever. Det ar samma manniskor pa samma elev varje dag, men de jobbar sedan i storre grupper for det mesta aven om nagon elev da och da kan behova stunder for sig sjalva med sin hjalpare.
Vid sjukdom kommer det vikarier bade for larare och hjalpare (ofta fran stadens universitet som har en lararutbildning) och man forsoker halla samma vikarier for samma manniskor sa gott man kan. Barnen ALSKAR nar ungdommarna kommer
)
Det jag ser av skolan har gillar jag skarpt. Den lag/mellanstadie skola jag kor pa har en helt fantastisk rektor och ar den skola som fungerar bast nar det galler att alla lyssnar pa alla och verkligen kommunicerar gallande varje elev.