Jo men nu menade jag när man pratade med sin egen hund. Skulle absolut kunna säga ”var är din människa” till en okänd vilsen hund. Men att säga ”gå till människa” och syfta på min man eller ”kom till ägare” och syfta på mig själv skulle kännas väldigt konstigt!
Okej, där kan jag se det. 😅 Mina hundar har ju aldrig haft någon respektive husse eller matte utöver mig, men farmor eller farfar eller förnamn funkar på de andra personerna. :D
 
Vi säger ofta matte och husse på jobbet (djursjukhus) när vi pratar om ett djurs ägare, tex "Brunos husse är här nu". Förstår inte riktigt vad som är konstigt med det? Ibland säger jag "är det Brunos matte?" när jag ska dubbelkolla så att jag hittar rätt person i väntrummet. Kanske borde bli bättre på att säga "ska du hämta/hälsa på Bruno?" istället, så blir det ju garanterat inte fel. Vore kanske inte så kul att råka kalla en kvinna för "husse"...
 
Att säga ägare eller människa funkar ju om man pratar med någon annan om hunden. Men när man pratar med hunden? Har svårt att få det att kännas naturligt om man skulle byta ut ”var är matte?” eller ”gå till husse” till ägare eller människa :p
Jag säger "Gå till" följt av människans namn istället ;) (eller "var är" eller vad det nu är jag frågar dem)
 
Oj vad många svar!
Precis som flera redan svarat tycker jag det låter fjantigt eftersom jag inte är hundens/hästens mamma/pappa.

Min häst är inte mitt barn och det är jag tacksam för. Jag måste inte älska min häst utan jag kan sälja den när jag ledsnar på den.
 
Jag tillhör skaran som alltid sagt matte/husse, och använder det i konversation med andra också. Tycker som de flesta andra här att mamma/pappa inte är något man använder i relation till ett djur, utan haft väldigt svårt för det uttrycket.

Sen träffade jag min nuvarande sambo, som bott länge utomlands och kom med två hundar som han haft då han bott utomlands. Han sa därmed mamma och pappa, och jag fick lätt utslag varje gång och uppskattade inte att kallas hundarnas mamma. Meeen, jag är också en sån som tar efter språk från folk jag umgås med. Gissa vem som numer också säger mamma och pappa i samtal med hundarna (inte i samtal med andra dock, då är det fortfarande matte/husse)? 🙃 Skulle dock aldrig få för mig att kalla hundarna bebisar/barn, för de är fortfarande hundar. :D
 
Jo, men som nämnts innan låter det ju lite konstigt i direkt tilltal ala "gå till person". Musse kanske? Låter lite för gulligt kanske
Fast om man säger "Gå till Din person" tycker jag inte alls att det låter konstigt. Annars går ju namnet utmärkt. ;)
 
Normalt säger man dad och mom helt enkelt. Neutralt och mer opersonligt, owner. :)
När jag varit i England, hos mina hundgalna kompisar, så har jag bara hört mummy/daddy - men det kanske faller under samma flagg..?

För mig finns inte annat än husse/matte.
Är det andra ni föreslår en generationssak? I så fall: sociala medier förstör vårt språk.
Eller snarare anglosaxifierar.
 
Skönt att inte vara ensam om att använda matte/husse istället för mamma/pappa. Det kliar i mig när jag ser det senare, likaså när folk skriver att de "adopterat" ett djur. Nä. Det har du inte, du har köpt det eller fått det. Barn adopterar man, inte djur. Sen fattar jag ju att det kommer ifrån "adopt, don't shop"-kampanjer för att få folk att ta hand om djur från djurhem, men jag är fyrkantig (och gammal) nog att bli irriterad iallafall.
 
När jag varit i England, hos mina hundgalna kompisar, så har jag bara hört mummy/daddy - men det kanske faller under samma flagg..?

För mig finns inte annat än husse/matte.
Är det andra ni föreslår en generationssak? I så fall: sociala medier förstör vårt språk.
Eller snarare anglosaxifierar.
Faller nog under samma flagg, ja. Tycker personligen det är lite mer bebisspråk/gulleprat att lägga till den ändelsen. Här används nog båda. :)

I andra stycket vet jag inte riktigt vad du pratar om? Är det att vilja ha ett könsneutralt alternativ? Vad skulle det i så fall ha med social media att göra?
 
Njae, "din person" låter lite stelt imo. Tänker mig typ att jag är på besök hos dem och pratar med hundarna. Men jo, namn fungerar såklart men inte lika kul. Husse och matte är ju superbra ord imo.
Jag tycker person låter nära och kärt. En alldeles egen person att ty sig till, typ! :D Men ja, husse och matte är helt okej ord sådär på det stora hela, tycker jag också. Förstår att vilja ha ett alternativ.
 
Funderade på var husse och matte kommer ifrån och det bör väl vara husbonde och matmor? Husse som i husmor skulle också kunna fungera tycker jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur översätter man ”men tji fick jag” till engelska? Jag testade Google translate men tycker inte deras översättning är korrekt. Så jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 540
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 133
Senast: Sedna
·
Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
561
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
194
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp