Engelsk Bullterrier ? Annan ras ?

Calazirya

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av en Bullterrier här inne ?

Som redan skrivit så planeras här en ny vovve om något år.

Jag har inga begränsningar i rasval utan är öppen för alla förslag.

Rasen som vi tittat närmare på. ( ja dom skiljer sig lite )

*Grand Danois ( fortfarande högt aktuell )

*Labrador

*Rottweiler

*Bullterrier

Sv: Engelsk Bullterrier ? Annan ras ?

vad vill ni ha voffen till? ;)

har träffat bullterrier, envisa busar som kräver rätt mkt, men det gör ju alla raser som ni kikar på ;)

Men som sagt vad är ni mest intresserad av att göra med er hund? För tex labbe och rottis är ju två helt skilda typer ;)

träffade en GD för nån vecka sen, jisses vilken ouppfostrad huligan... stooooooor bjässe som flängde omkring med ägaren bakom sig hahaha :P

Jag är långt ifrån full-lärd inom "hundlivet" dock känner jag att jag bemästrar de flesta raser.

Vad vi vill ha vovven till är just den stora frågan .....

Allt och inget :)

Sett från min sambos håll = En soffpotatis som gillar promenader :smirk:

Från mitt håll: Jag är en person som gillar det mesta, att testa nya saker och träna.
Jag har tävlat själv inom Lydnad ( med gammel vovven )och det vill jag forts med.
Men det behöver inte betyda att det måste va på en hög nivå, det beror helt på hunden.
Träning och inlärning är roligast

Att hundraserna jag tog fram är olika är sådan olikheter som jag kan reglera mig till.

Att labben vill apportera och Rottisen träna mer.

Att Bullen är envis och GD lika så...

hehe när man väl hittat vad man vill göra så blir det lättare, men om man vill testa på "allt" så som jag så är det svårt. Man får helt enkelt kolla raserna mot varann. Tex vill du ha hund med mkt vakt i sig? Jag gillar hundar med vakt, dock är det ju extremt mkt arbete att hitta en bra avkomma som håller för exempell IPO som jag är otroligt nyfiken på. Nyfikenhet kanske inte räcker utan jag måste verkligen veta vad jag vill om jag tex väljer en Rottis. Rottisar är ju verkligen allround dock måste man ju vara väldigt väldigt duktig förare för att få ut det bästa ur en såpass "svår" ras.
Labbe är ju en apportör, ska inte ha vaktinstinkter alls. En labbe älskar att bära och verkar betydligt mer "förarvek" än en rottis. En labbe kan du ju inte köra IPO med men passar sig mer till spår, sök, apport och mkt bättre val om man tex vill satsa på räddning.

Det är en ren djungel detta :P

En rottis kräver ju att både husse och matte är involverade. Man måste vara tydlig med ledarskap och i mitt fall har jag även en sambo som vill ha en go familjemedlem men han vill inte riktigt engagera sig lika mkt, kanske gå en vardagslydnadskurs men inte direkt börja med bruks.

Äh det är så svårt. Jag vill ha en brukshund, en skottfast, nervfast hund. Kommer få forska i flera år och åka runt och snoka. Ska bli kul flytta söderut där det är närmare till allt. Ska satsa på att ta reda på VAD jag vill ha min blivande vovve till, då borde ju valet bli lättare ;) eller så inte hahahaha.

För min egen del älskar jag labradorer, så jag tänkte berätta lite om dem.
De är (i alla fall ska vara och de flesta är) vänliga och snälla mot allt och alla. En del (många) säger till tex. om det ringer på dörren :smirk: .
De är arbetande hundar, tex. från vad många tror och det är därför det finns så många feta labbar (absolut inte alla, men för många).
Rejäla promenader och sysselsättning, tex. spår, apportering osv.
Och en viktig sak till....de är fruktansvärt envisa :crazy: .
Det brukar komma när de kommer upp i åren. Man kan tex. få be dem hämta bollen/pinnen vad som helst och de funderar, noga innan de säger: nä! Sen kan man stå där ett tag och diskutera....
De har väldigt lättskött päls, det kan man inte förneka. Men den äter sig gärna in i huden (fötterna, aj).
Dock är den gula pälsen lite mjukare (och kan vara mer allergiframkallande) än den svarta och bruna.
Var noga med att kolla HD och AD på föräldrarna bara, se till att det är en seriös uppfödare (gäller alla raser).
Nu kanske det låter som jag tagit upp allt negativt, men jag har själv labbe och är uppväxt med dem. Enligt mig är det en helt underbar ras!!! :love:

Vi har kollat upp lite labbe uppfödare och fastnat för en uppfödning som föder up DP Labbar.

Det är nog den typ av labbe som passar oss bäst.

filiduttan skrev:
En rottis kräver ju att både husse och matte är involverade. Man måste vara tydlig med ledarskap och i mitt fall har jag även en sambo som vill ha en go familjemedlem men han vill inte riktigt engagera sig lika mkt, kanske gå en vardagslydnadskurs men inte direkt börja med bruks.

Så klart att Sambon kommer vara involverad, nog för att jag mest kommer leda uppfostran ..

Dock tror jag inte att bara för att man har en Rottis så måste både jag och sambon träna bruks med den...
Tror det fungerar alldeles utmärkt att jag tar den största delen bruks och han går på vardagslydnaskurser.

Men Rottis ligger ganska långt ner just nu, en GD stämmer mera in på vad vi söker i dagsläget

i mitt fall är min sambo för okunnig för att kunna vara ledare, chihuahuan är ju över han här tror nästan han är längst ner i rangordningen ;) sambon alltså. Med en rottis måste jag ju verkligen få sambon att angagera sig. Nåväl mest intressant just nu är boxer. Men än är det länge tills det blir voffe.

En GD vet jag inte mkt om annat än att dom är STORA :P hehe

filiduttan skrev:
i mitt fall är min sambo för okunnig för att kunna vara ledare, chihuahuan är ju över han här tror nästan han är längst ner i rangordningen ;) sambon alltså. Med en rottis måste jag ju verkligen få sambon att angagera sig. Nåväl mest intressant just nu är boxer. Men än är det länge tills det blir voffe.

En GD vet jag inte mkt om annat än att dom är STORA :P hehe

Okej, men din sambo behöver inte vara ledare för flocken det kan du vara , hunden ska vara lägst i ordningen.
Det betyder inte att alla familjemedlemmar är flockledare.

Vi ska hälsa på en uppfödare nu nästa helg som har GD, rasen skulle passa oss perfekt till sättet, det är ju storleken som är problemet.
( Om det nu är ett problem )

Vi kommer nog vänta tills sommaren 2005 innan vi skaffar valpisen .

hehe, jag vill att min sambo ska ha kunskap att korrigera och se när hunden gör "otillåtna" saker, vill sambon ska kunna göra rätt så det inte blir fel så att säga. Så en såpass ruff hund som rottis vore att ta i, i alla fall så som det känns nu. Dessutom är dom ju lite maffiga och tar ju plats ;)

Boxer är lagom i storlek och jag gillar deras sätt. Totalt charmad av de få jag träffat :P valp blir det när jag hittat rätt och känner att jag har möjlighet att vara matte till 100% kanske redan till våren, beror som på vad framtiden erbjuder :P

filiduttan skrev:
hehe, jag vill att min sambo ska ha kunskap att korrigera och se när hunden gör "otillåtna" saker, vill sambon ska kunna göra rätt så det inte blir fel så att säga. Så en såpass ruff hund som rottis vore att ta i, i alla fall så som det känns nu. Dessutom är dom ju lite maffiga och tar ju plats ;)

Boxer är lagom i storlek och jag gillar deras sätt. Totalt charmad av de få jag träffat :P valp blir det när jag hittat rätt och känner att jag har möjlighet att vara matte till 100% kanske redan till våren, beror som på vad framtiden erbjuder :P

Okej, om din sambo är så pass ovan att han inte kan korrigera hunden då förstår jag dig.

Kanske på sin plats att sambon läser lite böcker ;)

han är ju inte en mes vad gäller hundar, orädd och kan ju säga till och korrigera (dock dålig på att berömma när hunden gör rätt *morr*), men för mig är det viktigt spec om man ska ha en såpass "hård" hund som rottis att han visar mer intresse än att gå grundkurs, promenera lite. Jag har försökt få han att läsa mina Memea Mohlin-böcker haha men det går inte så bra ;) jag vill inte ta på mig allt vad gäller hunden så hunden får göra lite som han vill för husse för han kanske inte alltid har koll på vad oönskat beteende är. Tex med mina småtroll så orkar han inte bry sig om att ha dom att sitta innan vi går ut och att dom ska gå efter honom genom dörren osv. Såna där småsaker som jag absolut tycker är viktiga ;)

Men om han börjar engagera sig mer för kommunikation med hund så vet man aldrig ;) fast en boxer är ju mer behändig storleksmässigt ;)

Calazirya skrev:
Sett från min sambos håll = En soffpotatis som gillar promenader :smirk:

Tja, då är det ju en bulle ni letar efter... :D Det blir faktiskt fler och fler som tränar och tävlar lydnad, agility och spår med sina bullar. Ta en titt på www.svbtk.com!

bullmastiff är det dom som väger typ 100 kg? :P sån soffpotatis skulle vara nått ;)

Jag får en bild framför mig och det är du med en labbe faktiskt :P kanske för att du pratat så mkt om labbe, men jag får bara för mig att det skulle passa :P

Det är nog engelsk mastiff som väger så mycket.. Bullmastiff väger "bara" 40-60 kg enligt standarden :p

filiduttan skrev:
bullmastiff är det dom som väger typ 100 kg? :P sån soffpotatis skulle vara nått ;)

Jag får en bild framför mig och det är du med en labbe faktiskt :P kanske för att du pratat så mkt om labbe, men jag får bara för mig att det skulle passa :P

Sambon och jag satt jätte länge igår och kikade på alla möjliga raser, Bullen ( Bullmastiffen ) blev väldigt intressant.

( Som Glee skrev så väger Bullen bara 40-60 kg ) :p

Här kommer två bilder som finns på Bullmastiffklubbens hemsida

th_Bullen.bmp

th_100-0020_IMG.jpg

jisses va fina dom är ;) "bara" 40-60 hehehehehehehe.... fast iofs en regäl rottis väger ju nå sånt tror jag *visslar*

Tur jag har börjat kika mer på boxer, den har lite nättare vikt spec tik då det är det som gäller vad det än blir för voffe för oss. Boxer har ju tyvärr mkt sjukdommar... *sucka* alltid är det nått.... kommer sluta med att jag skaffar en till soffpotatis hahaha.... nädå, blir det en till ska det bli en för bruks... :P

Jo Bruks är skoj, likaså lydnad.

En tik blir det för oss också ( tittar på min hane och suckar djupt )

Ska kolla upp Bulle mer, men det är dåligt med uppfödare här i Norr, måste söka oss neråt i Sverige

lydnad ingår ju som i bruks ;)

Nu har vi äntligen fixat hemmabio-högtalare så nästa projekt är att spara till valp :P
haha, fredde hade inte fått så dyra grejer om inte valp skulle komma sen ;)

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 331
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 372
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 065
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka