En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Kl

Undrar lite hur jag skall lägga upp avmaskningen framåt. Har dåligt med info om hur avmaskning sett ut tillbaka i tiden men min gissning är att det ej skett på minst ett par år.
Förra hösten hade pållen fulla benen med styngflugeägg och avmaskades med ivermektin. Nu i höst har han inte haft ett enda men jag skickade in träckprov i veckan och han nollade på allt. Hur skall jag tänka framåt? Träckprov i vår eller nästa höst? Hur skall jag tänka vad gäller bandmask?

Han kommer att gå med samma hästar som han gjort under sista året förutom en och den nya har mindre än 100 på lilla blodmasken. Skall väl tillägga att vi växlar mellan två stora hagar sommar och vinter.

Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Kapa tråden lite!
Avmaskade mina hästar igår, och har visat sig att dem två shettisarna har blodmask. Halvblodet hade inget!

Nu när dem har det, ska man avmaska dem igen eller har man fått ut det.
Vad brukar man göra?

Sv: Blodmask - hjälp en okunnig.

Kapa tråden lite!
Avmaskade mina hästar igår, och har visat sig att dem två shettisarna har blodmask. Halvblodet hade inget!

Nu när dem har det, ska man avmaska dem igen eller har man fått ut det.
Vad brukar man göra?

Du såg alltså maskar i avföringen? Inget träckprov innan? Det är ovanligt att man ser maskar även om de har en hel del.

Inget medel tar bort allt. Vilket medel använde du nu? Det ger svar på hur mycket du fick bort.

Träckprov innan du avmaskar nästa gång så du vet vad du har att jobba med.

Köpte en ny häst (shettis) i somras, och då alla andra har blivit smällfeta utan denna lilla dam så funderade jag på om hon hade mask. Hade ute veterinär för vaccination och frågade då henne. Hon tyckte inte det var nån mening att göra nåt träckprov nu då maskarna ligger i lite dvala eller va det va. Utan att jag skulle göra träckprov till våren istället! Men eftersom lilltjejen är rätt tunn och troligtvis aldrig blivit testad eller avmaskad och gått med olika djurraser så tyckte hon att jag skulle avmaska dem nu. Så hon skrev ut recept till mig. Fyrantel.

Och ja jag såg blodmaskar, dem är väldigt små och kan va svåra att missa om man inte sett dem innan. Men efter många avmaskningar på ridskola så vet jag hur dem ser ut!

Senast ändrad:

Köpte en ny häst (shettis) i somras, och då alla andra har blivit smällfeta utan denna lilla dam så funderade jag på om hon hade mask. Hade ute veterinär för vaccination och frågade då henne. Hon tyckte inte det var nån mening att göra nåt träckprov nu då maskarna ligger i lite dvala eller va det va. Utan att jag skulle göra träckprov till våren istället! Men eftersom lilltjejen är rätt tunn och troligtvis aldrig blivit testad eller avmaskad och gått med olika djurraser så tyckte hon att jag skulle avmaska dem nu. Så hon skrev ut recept till mig. Fyrantel.

Och ja jag såg blodmaskar, dem är väldigt små och kan va svåra att missa om man inte sett dem innan. Men efter många avmaskningar på ridskola så vet jag hur dem ser ut!

Men hjälp... byt veterinär i parasitfrågor.

Några sorter av lilla blodmasken går i dvala när vädret inte är gynnsamt. Dvs vid REJÄL vinter (många minusgrader och torrt) eller mycket torrt och varmt väder. Nu är det fortfarande rätt bra läge för maskarna att sprida sig med all fukt och inte alltför kallt.

Fyrantel tar bara vuxna rundmaskar, är hon tunn så lär det vara mer som spökar och "djupare" avmaskning behövs, dessutom skulle bandmask vara läge att ta. Fick du iaf dubbel dos att ge Fyrantel? Försöker få det till något rätt veterinären lyckades med.

Litar fullkomligt på min veterinär!

Hästen är inte direkt tunn, hon är perfekt igentligen. Men då jag haft två shettisar här tidigare som smällt upp så fort dem sett gräs så tycker jag hon är smal mot dem.
Hon kom inte ut på bete fören senare i sommar, så kanske därför hon inte gått upp som dem andra.

mysiszb1.jpg
[/URL]
[/IMG]

Senast ändrad:

Lita på Madick istället! Hon verkar kunna det mesta om parasiter. Veterinärer är bra på många saker, men just detta verkar de flesta inte vara så insatta i.

Litar fullkomligt på min veterinär!
Om veterinär säger något som direkt kan motbevisas med fakta, varför litar du på denne i just den frågan?

Jag anlitar olika veterinärer för olika problem. Den som jag avgudar när det gäller att hitta konstiga hältor använder jag inte om det är parasitproblem, är det munhåla/tänder som är problemet anlitar jag en tredje. En person KAN inte vara expert på allt.

*KL*

En fråga om avmaskning nu på hösten!!

Nu är det dags att maska alt ta träckprov i vårat stall.
Jag tänkte ta träckprov på min häst för att slippa maska i onödan, men sen kom jag på att styngflugan inte syns på träckprovet väl?? Jag kan absolut inte svära på att min pojk inte har haft ägg på sig i sommar även om ja inte tror det.

Så frågan är, är det lika bra att maska ändå?? Hur gör ni andra som är osäkra på om ni har haft styngfluge ägg på era hästar??

jag har fått ivermektin mot styngfluge ägg till mina hästar.

Men man ska ju vänta på frosten, men frosten verkar inte komma. Så jag undrar om man kan avmaska ändå?

Är det någon här som vet en finsk websida till "kolla-masken" lådorna? Jag tror att det var någon som uppgav en sådan i en av trådarna jag skapade för en tid sedan men nu hittar jag inte det inlägget.. :confused:

Ingen här omkring där jag bor gör träckprov (bor i Finland) men jag tänkte ev. göra ett träckprov nästa vår för att kolla min gamla ponny.

Vitsen med att vänta till en rejäl frost är för att flugan ska ha gett sig för året. Har du inte sett nya ägg på länge kan du avmaska nu.

JAG har nu fått svar på mina prover:

500 EPG på lilla och/eller stora blodmasken på 1 åringen samt 300 EPG på stoet.

VAd ska jag maska med om jag ska maska?

JAG har nu fått svar på mina prover:

500 EPG på lilla och/eller stora blodmasken på 1 åringen samt 300 EPG på stoet.

VAd ska jag maska med om jag ska maska?

Det är "tillräckligt" för att avmaskning ska behövas. Vad har du använt tidigare i år? Har du haft styngflugeägg på hästarna?

Vitsen med att vänta till en rejäl frost är för att flugan ska ha gett sig för året. Har du inte sett nya ägg på länge kan du avmaska nu.

ok tack så mycket!
:bow:

Det är ju guld värt att du är så snäll o svarar på allas frågor:banana:

Equimax på den stora och den lilla kommer jag faktist inte ihåg vad jag använde mej av.
INga styngflugeägg.

ska man maska en gång till senare för styngfluge äggen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar