En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jodå vi gjorde träckprov i våras, men det visade ingen bandmask, men unghästen hade tecken på att det var bandmask, så hon tyckte att vi skulle göra så.
Nej, vi har inte avmaskat sedan i våras. Det är nu dax att ta dem till vinterhagarna nu och tänkte därför avmaska nu. Jag brukar normalt sett inte skicka in prov eller avmaska mer än vår och höst om hästarna ser fina ut och inte har några stora mängder mask. Har du ngt annat tips?

Tack så väldigt mkt för din hjälp!:)

Kan väl tillägga att vi sått om nästan alla sommarhagar i år iallafall. Sedan skall jag försöka hålla rent så gott det går i vinterhagen. den är väldigt kuperad, så det är svårt ibland att komma åt överallt. Vi har ju även möjlighet att få låna lite kor som kan växelbeta till nästa år ien del av dem små mindre sommarhagarna.

Ah, jag menade vad proverna visade på blodmask i våras eftersom ni inte fortsatte avmaskningen under sommaren.

Det låter jättebra det ni gör med hagarna!

är det en bra tidpunkt att ta ett nytt träckprov nu?
gjorde ett i våras och han hade då ca 300EPG.

*KL*

Fick tillbaka resultaten från förra veckans träckprov idag. Tog prov på båda fölen, eftersom den ena har konstaterad blodbrist efter blodprov. (Den andra fölisen är inte kollad med blodprov, men de har ju gått tillsammas så jag tänkte att det var lika bra att ta träckprov på henne också.)

Båda har "riklig mängd av blodmask (strongylider)", och det borde väl förklara blodbristen? Jag har Noromectin, Axilur och lite Banminth hemma, funkar nåt av det mot blodmask? Får inte tag på min veterinär såhär dags, känns onödigt att ringa jouren. Det framgår inte av pappret jag fick hem från SVA hur mycket EPG de har.

Nästa fråga; om jag avmaskar dem nu, hur gör jag med hagarna? Har bara två hagar hemma, en som fölen + mammorna går i och en som "de stora" går i. Om jag avmaskar nu så får de väl i sig mask igen om några dagar, eftersom de går i samma hage? Hur hade ni löst det, hållt dem inne tills de har skitit ut alla maskar efter avmaskningen eller? Mockat hagarna minutiöst så att "allt" försvinner innan avmaskning? :confused:

Jag skulle välja Noromectin nu på studs, det tar blodmask (vilket även Banminth gör, men det tar bara vuxna maskar).

Smittan finns i hagen oavsett om de går kvar medan avmaskningen verkar eller inte. Mockning är en fördel. Största delen av smittan lär de ha fått i sig från sommarhagen. Läge att kolla över den alltså om det går att göra något.

"Rikligt" brukar vara nånstans 1500 EPG har jag för mig.

Hade också för mig att det var runt 1500.

Det ena fölet (och hennes mamma) har inte gått i någon av sommarhagarna, eftersom hon har varit krasslig mest hela tiden. Men det går alltid att mocka ännu noggrannare än det redan är, så imorgon blir det stora mocka-hage-dagen! :)

(Trodde inte att man kunde bli glad över att en häst har mask, men nu vet jag i alla fall varför hon har haft blodbrist!)

Beställde du odling för den stora blodmasken? Tänkte på om mask kunde ha spelat in när din lille avelshingst dog. :cry:

Senast ändrad:

Tanken har slagit mig att det kunde vara mask som tog hingsten, men eftersom ingen obduktion gjordes så kan man ju bara gissa. Han visade i alla fall inga som helst tecken på mask och sist jag gjorde träckprov på honom så hade han 60 EPG.

hej, jag har fått svaret på träckprovet nu. blir lite fundersam över vad dom menar bara...
det står så här på övriga anmärkningar: Förekomst av ägg från hästens bandmask ***

sen längre ner står det så här:
*** Bandmask påvisad i kollamasken-metoden. Ingen yttligare kostnad debiteras.

betyder det att han hade bandmask då? det stod nämligen inte hur mycket...
han hade nu 60EPG blodmask, i våras hade han ju 350EPG, så det är ju mycket bättre.
jag tog ingen odling nu eftersom jag gjorde det i våras.
hur ska jag avmaska? :bow:

KL

Är det någon gång på dygnet som maskarna producerar mer eller mindre ägg? Läste om det nånstans men vet inte alls om det stämmer, eller det kanske inte spelar nån roll alls? Tänkte ta träckprov på pålle i dagarna, vill ha det så 'tillförlitligt' som möjligt.

hej, jag har fått svaret på träckprovet nu. blir lite fundersam över vad dom menar bara...
det står så här på övriga anmärkningar: Förekomst av ägg från hästens bandmask ***

sen längre ner står det så här:
*** Bandmask påvisad i kollamasken-metoden. Ingen yttligare kostnad debiteras.

betyder det att han hade bandmask då? det stod nämligen inte hur mycket...
han hade nu 60EPG blodmask, i våras hade han ju 350EPG, så det är ju mycket bättre.
jag tog ingen odling nu eftersom jag gjorde det i våras.
hur ska jag avmaska? :bow:

Bandmasken släpper ägg väldigt sporadiskt, så något mängd spelar ingen roll. Är det påvisat avmaskar man med medel med den högre mängden prazikvantel, dvs Droncit (tar bara bandmask) eller Equimax (tar både bandmask och rundmask som blodmasken är).

Påstår veterinären att du ska använda NÅGOT annat medel mot bandmask tar dessa bara vuxna bandmaskar och du måste upprepa proceduren.

KL

Är det någon gång på dygnet som maskarna producerar mer eller mindre ägg? Läste om det nånstans men vet inte alls om det stämmer, eller det kanske inte spelar nån roll alls? Tänkte ta träckprov på pålle i dagarna, vill ha det så 'tillförlitligt' som möjligt.

Nej då, se bara till att bajset är så färskt som möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII