En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hästarna i mitt stall avmaskades i september med Noromectin.
Bör man avmaska eller göra träckprov nu under vintern då?
Har så dålig koll på avmaskningar... :/

Det beror på hur vintern blir. Är det blöt och mild är det risk för mer smitta, och då kan det vara läge för träckprov även under vintern om man inte vet att man har lågt parasittryck.

Normala vintrar behövs varken avmaskning eller träckprov då de ägg som landar på snön dör. De som hamnar på marken innan snön överlever däremot länge.

Okej, så normala vintrar så ska man inte avmaska förrän sena våren då?? eller? =)

Det beror på vilket syfte man har med träckprovet.

Vill du få koll på att du blivit av med allt, att maskarna i ert stall inte har utvecklat resistens mot just det medlet, då tar du provet 7-10 dagar efter avmaskning.

Vill du få bättre koll på dina hästars parasitstatus tar du provet innan avmaskning och skriver upp resultaten så du kan följa vad varje prov visat.

Jag höstprovar bara nya hästar samt hästar som nollat för första gången på våren innan och inte avmaskats.

Jag måste vara helt korkad. För jag hänger inte med. Kunde detta med parasitologi på mina fem fingrar i barndomen men inte längre.

Alltså, vill ju ha koll på maskstatus OCH resistensstatus.

Känns ju som att om vi kör en maskkoll innan avmaskning så kommer det ge utslag oavsett vad då vi sett styngflugeägg. Och gör vi det efteråt kommer vi inte få utslag på något förutom då eventuell resistens.

Spontant känner jag att dra på med ivomec för att bli av med styngflugans larver då den gör rätt stora skador, om jag inte minns helt fel, och avvakta med ny maskkoll till våren för att se om det behövs då.

Eller dra på med ivomec och göra en gruppkoll på hela gruppen (4 hästar) men då får vi ju inget individuellt svar på varje häst.

AAAAAAAAAAAAAAAA! Vad frustrerad jag blir.

*slänger pannan i väggen ett antal gånger*

Lugn och fin, andas djupt.

Styngflugans larver ser du inte på träckprov, själva äggen som är det man tittar efter i proven, sitter ju utanpå hästen. Träckprovet är i första hand för att kolla blodmasken som är hästens vanligaste och farligaste parasit. Styngflugans farlighet råder det delade meningar om. JAG avmaskar om jag ser ägg och inte hinner skrapa bort varje dag.

Använder du ivermektin så ska det inte finnas någon resistens, en sån undersökning gjorde Ivomec-folket själva för några år sen.

Det låter mycket riktigt som spolmask. Hästarna utvecklar eget motstånd mot spolmasken ca 6 månader efter första smittan, så fölen kan ju ha börjat stöta ut maskarna själv.

Har de hostat något sista tiden? Om det är icke könsmogna maskar så kan det vara att de är relativt nysmittade. Spolmasken vandrar till lungan, hostas upp och sväljs ner i magen, så hosta hos fölen kan vara spolmaskangrepp som ännu inte syns på träckprov.

Å jag har precis fått svar 0 epg + 60 epg stora/lilla blod.
MEN...min fölis har faktiskt hostat sedan slutet sept/början okt!! Men ingen "riktig" hosta utan bara nån hostning då o då...
Och han gör det lite ännu :(

Ska jag maska eller ej? Med vad?
När sänder jag in nästa träckprov??

Han är 6 mån och maskad med axilur vid 8 o 16 veckors ålder.

Lugn och fin, andas djupt.

Styngflugans larver ser du inte på träckprov, själva äggen som är det man tittar efter i proven, sitter ju utanpå hästen. Träckprovet är i första hand för att kolla blodmasken som är hästens vanligaste och farligaste parasit. Styngflugans farlighet råder det delade meningar om. JAG avmaskar om jag ser ägg och inte hinner skrapa bort varje dag.

Använder du ivermektin så ska det inte finnas någon resistens, en sån undersökning gjorde Ivomec-folket själva för några år sen.

Tack. Skall prata med syster yster. När är lämplig tid att maska styngflugan?

Å jag har precis fått svar 0 epg + 60 epg stora/lilla blod.
MEN...min fölis har faktiskt hostat sedan slutet sept/början okt!! Men ingen "riktig" hosta utan bara nån hostning då o då...
Och han gör det lite ännu :(

Ska jag maska eller ej? Med vad?
När sänder jag in nästa träckprov??

Han är 6 mån och maskad med axilur vid 8 o 16 veckors ålder.

Den hostan kan mycket väl vara spolmask. Inget träckprov gjort tidigare? I så fall skulle jag göra det först. Är det spolisar ska det synas på träckprov nu.

Den hostan kan mycket väl vara spolmask. Inget träckprov gjort tidigare? I så fall skulle jag göra det först. Är det spolisar ska det synas på träckprov nu.

Isåfall skulle du göra VAD först??
Inget tidigare träckprov...
Fick provsvaret i går, spolmask=0, så jag kan ju inte sända in ett till.

Vad gör jag?

Isåfall skulle du göra VAD först??
Inget tidigare träckprov...
Fick provsvaret i går, spolmask=0, så jag kan ju inte sända in ett till.

Vad gör jag?

Sorry, dålig syftning där. Träckprov menade jag. Om du gjort ett så är det ju inget du behöver avmaska emot, då beror nog hostan på något annat.

Precis, man avmaskar mot blodmasken i första hand under betessäsongen.

Tack så mkt!
Var smidigt att ha en häst där ägaren till stallet var veterinär för han skötte allt som hade med hästarnas hälsa att göra... Men nu när man inte har den tillgången känner man sig lite bortkommen ibland! TACK! =)

*kl*

Måste bara fråga hur det ligger till...

Vi hade väldigt mycket styngflugeägg på hästarna i år, försökte ta bort så gott det gick, men det var svårt att hålla efter.

Så som jag förstått ska man då avmaska, efter att det varit riktigt kalla frostnätter, så att man vet att flugan är död.

Ringde vet. för att få ett recept på Noromectin, och hon blir jättesur och säger att hon vill ha ett träckprovsresultat, varpå jag säger att vi gjorde ett tidigare i år och avmaskade efter det, samt att stungflugan ändå inte syns på träckprovet.
Då svarar hon att den ändå inte är en viktig mask att avmaska mot....

Jag fick tillslut ett recept iaf, men frågan är då: är det verkligen onödigt att avmaska mot styngflugelarverna??

Då svarar hon att den ändå inte är en viktig mask att avmaska mot....

Jag fick tillslut ett recept iaf, men frågan är då: är det verkligen onödigt att avmaska mot styngflugelarverna??

Det rader delade meningar om det. JAG avmaskar om jag ser styngflugeagg och inte hinner skrapa bort allt varje dag. Dessutom gor det ju att det ar farre styngflugor nasta ar!

Ok, tack för svar.

Vad menas med att den inte är så viktig? Är den inte så farlig för hästen?

Vad kan hända om man inte avmaskar och hästen har mycket larver?

*kl*
Kan kanske ställa en fråga här. Vi skickade in träckprov på alla hästarna för några veckor sedan. Fick svar att de inte hade mask. För ett par dagar sedan hittade jag dock en ca:10cm lång platt vit mask i ena fölhögen.

Vad är det för mask och hade proverna alltså fel?

Ok, tack för svar.

Vad menas med att den inte är så viktig? Är den inte så farlig för hästen?

Vad kan hända om man inte avmaskar och hästen har mycket larver?

Vissa pastar att styngflugans larver inte gor nagon skada. Andra sager att den gor det. Kanske nagon har varit med och sett styngflugans skador fran obduktion som kan dela med sig?

*kl*
Kan kanske ställa en fråga här. Vi skickade in träckprov på alla hästarna för några veckor sedan. Fick svar att de inte hade mask. För ett par dagar sedan hittade jag dock en ca:10cm lång platt vit mask i ena fölhögen.

Vad är det för mask och hade proverna alltså fel?

PLATT? Hade den legat ett tag, eller var den farsk?

Innan ni tog provet, nar var folet avmaskat senast och med vad?

Hittade en till! Jag hade fel den var INTE platt utan "normal" i formen. Fölen avmskades i somras tillsammans med sina mammor med ett medel likvärdigt med ivomecv på vet. inrådan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar