En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

KL

Det är dags att avmaska min häst (träckprov 200 epg, fått Fyrantel utskrivet), som dock avslutat en 11 dagars metacam-kur idag. Bör jag vänta ett tag så att avmaskningsmedlet och metacam ej "krockar" med varandra, och i så fall hur länge?

En annan fråga gäller att hästen blev ganska lös i magen under metacam-kuren. Är detta ett hinder mot att avmaska? Tänkte exempelvis på om medlet inte hinner tas upp i tillräcklig mån om magsäcksinnehållet passerar ur systemet snabbare än vanligt eller så. Han är relativt lös i magen nu, inte så att det sprutar men blir ändå högar med hälften "bollar", hälften lite "komocks-karaktär". Vet även av erfarenhet att det kan ta ett bra tag, i värsta fall månader, att få ordning på hans mage efter något sånt här. Så länge kan jag inte vänta med att avmaska och kommer alltså i vilket fall som helst att få göra det när han är lös i magen, frågan är bara om detta spelar någon roll öht - om jag kan göra det så fort som möjligt eller vänta tills magen stabiliserat sig något mer. (Är lite angeläget att det görs så fort som möjligt då vi flyttat till nytt stall och är i otakt med övriga, stallägaren vill ha det gjort snarast och medan hästen fortfarande går i sjukhage (ett par v till).)

Blir jättetacksam för svar från kunnig i ämnet! :)

200 EPG är inte så farligt, så vänta en stund du och se om magen stabiliserar sig. Går den i sjukhage ett par veckor till kan du ju ge hästen iaf 1½ vecka innan du avmaskar.

Nu är jag helt förvirrad - mer än när jag skrev nedanstående inlägg...

I söndags plockade jag fölbajsar från två av tre nybajsade föl, för att äntligen få iväg ett träckprov på dem också. Bajset låg i kylen till måndag, då det gick iväg på posten. Idag fick jag svar - 0 EPG på både spolmask och lilla/stora :confused:.

Är det verkligen möjligt?

Vad gör jag nu, maskar mina åringar såklart, men fölen - träckprovar igen i vår?

Visserligen har de gått på marker liksom åringarna nedan, med undantag för 5 dygn vardera på seminstation, men eftersom åringarna hade såpass mycket så tycker jag det är jättekonstigt. De har visserligen inte delat fålla under så stor del av betessäsongen men i alla fall?

kl

Nu behöver jag lite rådgivning.

Min ettåringar träckprovades i våras, nollade på spolmask och hade 60 epg på stora/lilla. Ingen avmaskning således.

De har sedan gått på helt parasitfritt bete (ur hästsynpunkt). Det har nog inte betat hästar på bortemot 100 år på de skiftena... om nånsin. Vi har dock fått in ett par inackorderingar under sommaren.

Träckprovade dem igen i förra veckan, och de ligger nu på 450 epg.

Maska? Med vad? Fölen ska få mot spolmask nu, så jag tänkte få till allihop samtidigt. Vi sambetar med nöt på mycket stora arealer, men ston + föl har kommit in i vinterfålla nu och det gör åringarna troligen till helgen (eller om de nu ska maskas först?).

har avmaskat mina 2 vuxna + 2 unghästar mot stygnflugan nu 1e okt.
när är det dax igen för avmaskning och skall det göras träck prov först?

bara så jag kan hålla lite koll.

det här med att folk får 0 i epg kan det ha att göra med att det är vinter nu?
eller kan de helt enkelt vara så mask fria?

Nu är jag helt förvirrad - mer än när jag skrev nedanstående inlägg...

I söndags plockade jag fölbajsar från två av tre nybajsade föl, för att äntligen få iväg ett träckprov på dem också. Bajset låg i kylen till måndag, då det gick iväg på posten. Idag fick jag svar - 0 EPG på både spolmask och lilla/stora :confused:.

Är det verkligen möjligt?

Vad gör jag nu, maskar mina åringar såklart, men fölen - träckprovar igen i vår?

Visserligen har de gått på marker liksom åringarna nedan, med undantag för 5 dygn vardera på seminstation, men eftersom åringarna hade såpass mycket så tycker jag det är jättekonstigt. De har visserligen inte delat fålla under så stor del av betessäsongen men i alla fall?
Såklart det är möjligt! Rena marker är vad man vill ha till fölen så de inte plockar på sig en massa smitta. Var glad :D Åringarna kan ju ha smitta de plockade upp förra året som visar sig nu.

har avmaskat mina 2 vuxna + 2 unghästar mot stygnflugan nu 1e okt.
när är det dax igen för avmaskning och skall det göras träck prov först?

bara så jag kan hålla lite koll.
Till våren, när det börjar komma gräs är det läge att ta prov igen.

det här med att folk får 0 i epg kan det ha att göra med att det är vinter nu?
eller kan de helt enkelt vara så mask fria?
Vissa sorter av lilla blodmasken går i dvala när klimatet inte är gynnsamt. Detta är vid "riktig" vinter, alltså kallt och snö, inte vilken månad det är (hur maskarna vet detta kan man ju undra!!), eller riktigt torrt och varmt (inte i Sverige, mer Australien och andra varma länder) där torkan är största faktorn.

läste någonstans att om man tar träckprov för första gången och gör det på våren så skall man göra ett nytt på hsten igen. Vi tog träckprov för första gången i våras och det var 0 på samtliga hästar. nu har det tillkommit en häst som stått på lösdrift på annat stall. Bör vi ta träckprov nu igen?

Har också sett styngflugeägg på hästarna i år.

läste någonstans att om man tar träckprov för första gången och gör det på våren så skall man göra ett nytt på hsten igen. Vi tog träckprov för första gången i våras och det var 0 på samtliga hästar. nu har det tillkommit en häst som stått på lösdrift på annat stall. Bör vi ta träckprov nu igen?

Har också sett styngflugeägg på hästarna i år.

Jag gör så. Efter första nollan på våren tar jag nytt på hösten, även alltid på nya hästar när de kommer. Detta för att få en klarare bild av hästens eget skydd, även om ni behöver avmaska mot styngflugan.

Jag gör så. Efter första nollan på våren tar jag nytt på hösten, även alltid på nya hästar när de kommer. Detta för att få en klarare bild av hästens eget skydd, även om ni behöver avmaska mot styngflugan.

Ok. Hänger inte riktigt med. Vi bör alltså göra en andra koll OCH avmaska mot styngfluga?

Eller ska vi göra en andra koll och avvakta svar innan vi gör något?

Ok. Hänger inte riktigt med. Vi bör alltså göra en andra koll OCH avmaska mot styngfluga?

Eller ska vi göra en andra koll och avvakta svar innan vi gör något?

Ni gör som ni vill. Har ni haft styngflugeägg på hästarna så avmaska. Provet att ta innan är för att få en koll på hästarna hur deras status är. Så man vet bättre nästa år om nollan är "tillförlitlig" eller tillfällig.

I stallet har vi två sexmånadersföl gående tillsammans i en stor box. Tre gånger under veckan som gått har vi hittat en mask i träcket - ca 10-15 cm, vit, rund, knappt en cm tjock, avsmalnande i ändarna. Ser lite ut som en metmask eller daggmask i formen.

Googlade på vad det kan vara och tyckte beskrivningen på spolmask verkade stämma. Skickade in träckprov och fick till svar att dom båda hade lite förhöjt på blodmask men 0 på spolmask och inga andra anmärkningar. Hur går detta ihop? Blodmasken ser ju inte ut sådär...

Det låter mycket riktigt som spolmask. Hästarna utvecklar eget motstånd mot spolmasken ca 6 månader efter första smittan, så fölen kan ju ha börjat stöta ut maskarna själv.

Har de hostat något sista tiden? Om det är icke könsmogna maskar så kan det vara att de är relativt nysmittade. Spolmasken vandrar till lungan, hostas upp och sväljs ner i magen, så hosta hos fölen kan vara spolmaskangrepp som ännu inte syns på träckprov.

Har faktiskt inte märkt någon hosta men å andra sidan så är man ju inte alltid närvarande så det säger ju inte så mycket.

Ska jag vara ärlig så har vi slarvat med avmaskning sedan reglerna om recept kom, vilket gäller alla hästarna i stallet och när jag skulle köpa kolla masken-kit nu så fanns det bara två, vilka vi då använde till fölen eftersom vi sett mask. Men att fölen har dessa maskar betyder väl att dom har blivit smittade av övriga?

Hur rekommenderar du att jag ska gå vidare med avmaskning?

Spolmasken går i stort sett bara på föl och mycket gamla hästar, eller hästar med nedsatt immunförsvar. Smittan kan finnas kvar i markerna i över 7 år.

Blodmasken däremot är den man i första hand bekämpar sommartid. Vad hade de för EPG? Har ni sett styngflugeägg på hästarna i år?

Ni gör som ni vill. Har ni haft styngflugeägg på hästarna så avmaska. Provet att ta innan är för att få en koll på hästarna hur deras status är. Så man vet bättre nästa år om nollan är "tillförlitlig" eller tillfällig.

Jag är helt inne på att avmaska just för att vi sett styngflugeägg på hästarna. Men när gör vi detta bäst?

Och anser du att vi ska skicka in prov först innan avmaskning? Kommer avmaska oavsett men skall prov tas före eller efter avmaskning?

Hästarna i mitt stall avmaskades i september med Noromectin.
Bör man avmaska eller göra träckprov nu under vintern då?
Har så dålig koll på avmaskningar... :/

Jag är helt inne på att avmaska just för att vi sett styngflugeägg på hästarna. Men när gör vi detta bäst?

Och anser du att vi ska skicka in prov först innan avmaskning? Kommer avmaska oavsett men skall prov tas före eller efter avmaskning?

Det beror på vilket syfte man har med träckprovet.

Vill du få koll på att du blivit av med allt, att maskarna i ert stall inte har utvecklat resistens mot just det medlet, då tar du provet 7-10 dagar efter avmaskning.

Vill du få bättre koll på dina hästars parasitstatus tar du provet innan avmaskning och skriver upp resultaten så du kan följa vad varje prov visat.

Jag höstprovar bara nya hästar samt hästar som nollat för första gången på våren innan och inte avmaskats.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar