En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

som tar "allt" eller enbart lilla/stora blodmasken?

2006: 60 EPG, ingen avmaskning

2007: 150 EPG ,hittade bandmask i träcken men inte påvisat på träckprov - avmaskade före betessläpp med dubbel dos Fyrantel.

2008: 250 EPG, odling satt till v.22, inga spår av bandmask.

Hur går jag vidare, vill inte att det ska fortsätta att öka... Vi mockar höst-, vår- och vinterhage regelbundet samt putsar sommarbetet vid behov.

Avmaskning med enkel dos Fyrantel är nog min plan, ska jag fortsätta att avmaska var fjärde vecka eller räcker det med en avmaskning nu och en vid installning?

Uppdatering!

Avmaskade efter rek från Madick med Cydectin i våras och skickade in nytt träckprov nu i höst pga stallbyte och nya rutiner.
Svaret kom häromdagen: 30 EGP

Skönt att ha fått ner pållan på låg EPG-nivå igen, det blir ingen avmaskning nu i höst men det ska bli spännande att se vad vårens träckprov visar!:idea:

Ren ivermektin. Dosen prazikvantel i Equimax är så pass så den tar alla stadier i hästen. Det tar ett tag innan hästen blir återsmittad OM den ens blir det.

Har en 13-åring som hade 0 på träckprovet som togs i början an maj i år,tycker du att det är lönt att skicka in på kolla masken nu igen eller ska jag vänta till våren och när isåfall?:banana:

Senast ändrad:

Har en 13-åring som hade 0 på träckprovet som togs i början an maj i år,tycker du att det är lönt att skicka in på kolla masken nu igen eller ska jag vänta till våren och när isåfall?:banana:

Var det första provet du tog i våras? Ingen koll på vad den haft tidigare? Då brukar jag ta ytterligare ett prov på hösten.

Var det första provet du tog i våras? Ingen koll på vad den haft tidigare? Då brukar jag ta ytterligare ett prov på hösten.

Han kom til mig i maj men de hade lämnat in prov på honom vintern innan och det va noll då med,vad tycker du?
Tacksam för svar då det känns som om du vet vad du pratar om,vill ju inte heller avmaska i onödan.
Ska lämna in på rest.5 då de hade lite mer i maj.
Tack!!!

Det är jättesvårt. Även om han hade noll när han kom så kan han plockat upp en del nu när han är på nytt ställe. Jag kan inte ta beslutet åt dig tyvärr.

vad händer om jag tar fyrantel? bRa dåligt?
HAr det hämma nämligen.

vad händer om jag tar fyrantel? bRa dåligt?
HAr det hämma nämligen.

Använder du Fyrantel har du ägg ur hästarna igen om 4v (mot 8v med ivermektin). Du kommer inte åt ev. styngflugelarver.

Jag skulle spara Fyrantel till våren och köra dubbel dos då för att komma åt ev. bandmask och ha ett helt år med bara Fyrantel om avmaskning behövs regelbundet.

Då är min fråga vilket ivemektin medel jag ska använda elle rär det valfritt?
Behöver jag bry mej om stynglugan om jag inte ser några ägg på benen?

Då är min fråga vilket ivemektin medel jag ska använda elle rär det valfritt?
Behöver jag bry mej om stynglugan om jag inte ser några ägg på benen?

De olika "rena" ivermektin-medlen är samma, så välj vilket du vill. Har du inte sett styngflugeägg på benen behöver du inte fundera, men tar du ivermektin så kommer du åt dem ändå om de nu skulle råkat haft några ägg på sig du missat.

Du verkar otroligt duktig! Hoppas du vill hjälpa mig också.

Nu har vi fått svar på vårt träckprov.

Häst 1: inget
Häst 2: 100 epg blodmask
Häst 3: 30 epg blodmask

Vi har haft styngflugsägg på hästarna, men inte sedan någon månad till baka. Ska vi bry oss om blodmasken? Vilket medel är att rekomendera?

Du verkar otroligt duktig! Hoppas du vill hjälpa mig också.

Nu har vi fått svar på vårt träckprov.

Häst 1: inget
Häst 2: 100 epg blodmask
Häst 3: 30 epg blodmask

Vi har haft styngflugsägg på hästarna, men inte sedan någon månad till baka. Ska vi bry oss om blodmasken? Vilket medel är att rekomendera?

Samma medel som tar styngflugans larver tar även blodmasken, så det är inga problem. Ivermektin-preparat ska ni välja. Noromectin, Bimectin, Eraquell eller Ivomec.

Vilken kanonkälla du är Madick! :bow:

Har en undran och ber om råd om hur jag bäst ska hantera avmaskningen nu. Stoet hade 0 enligt "Kolla masken" medan fölet hade 1000 EPG vad gäller blodmasken (spolmask 0 på båda). Jag bad om odling och får ju inte svar förrän vecka 45, frågan är alltså ska jag göra något nu direkt eller vänta på odlingssvaret?

Styngflugor har hästarna haft i sommar också.

Svar finns kanske tidigare i tråden... men önskar ändå eget svar.

Vilken kanonkälla du är Madick! :bow:

Har en undran och ber om råd om hur jag bäst ska hantera avmaskningen nu. Stoet hade 0 enligt "Kolla masken" medan fölet hade 1000 EPG vad gäller blodmasken (spolmask 0 på båda). Jag bad om odling och får ju inte svar förrän vecka 45, frågan är alltså ska jag göra något nu direkt eller vänta på odlingssvaret?

Styngflugor har hästarna haft i sommar också.

Svar finns kanske tidigare i tråden... men önskar ändå eget svar.

Har stoet bara haft få ägg behöver hon inte avmaskas, samma sak om du hunnit skrapa bort varje dag. Om inte behöver hon en dos ivermektin. Behandlingen för att bli av med lilla och stora blodmasken är densamma, så du kan avmaska nu. Välj ett ivermektinmedel för att även komma åt styngflugans larver.

OM stora blodmasken påvisas behöver du se över hagarna, mocka och kanske även plöja upp om möjligt. Eller låta hagarna vila och byta till nya 1½ år eller mer. Dock är den ovanlig.

Hej:)!

Madick du verkar ju vara väldigt duktig på det här med avmaskning, så jag tänkte se om du hade ngt bra tips till mig. Även andra så klart om det är ngn annan som har bra idéer.

Jag har 6 hästar med följande resultat från träckprov;

Dessa går ihop:
2-åring: 250 EPG blodmask inget annat.
5-åring: 500 EPG blodmask, inget annat.
8-åring: 100 EPG blodmask, inget annat.

Dessa går ihop:
19-åring: 950 EPG blodmask + spår av bandmask ägg.
6-åring: 250 EPG blodmask, inget annat.
7-åring: 500 EPG blodmask, inget annat.(fångponny, känslig mage)

Alla hästarna avmaskades med Equimax i våras efter veterinärens inrådan, då vi hade misstanke om bandmask på ett par av hästarna(endast unghästen som tappade i vikt ngt i våras). Alla hästarna är i mkt fin form, snarare runda och fin överlinje. Ingen konstig hårväxt och bra i magen.

Jag är även lite orolig för min fånghäst som nu är helt återställd, det finns ju alltid en risk med avmaskning på honom.:(

Tacksam för alla tips innan jag ringer veterinär. Har tyvärr inte känt ngt jätte-förtroende för deras kunskap hittills, men det är väl att jag inte hittat ngn bra och kunnig än...:)

Gjorde ni träckprov i våras också? Är de inte avmaskade alls efter Equimaxen?

Det kommer säkert ta ett par år att rensa upp era hagar mha regelbunda avmaskningar av de som behöver så det inte kommer ut nya ägg i hagen. Har ni möjlighet att mocka hagarna, tänker särskillt på fångponnyn.

Jag skulle avmaska hela bandet med ett rent ivermektinmedel, Noromectin, Bimectin, Eraquell eller Ivomec. Även fångponnyn tyvärr, 500 EPG är för mycket för att ignorera dessvärre.

Träckprov till våren och se vilka som fortfarande behöver avmaskas nästa år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar