J
Jaba
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
som tar "allt" eller enbart lilla/stora blodmasken?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2006: 60 EPG, ingen avmaskning
2007: 150 EPG ,hittade bandmask i träcken men inte påvisat på träckprov - avmaskade före betessläpp med dubbel dos Fyrantel.
2008: 250 EPG, odling satt till v.22, inga spår av bandmask.
Hur går jag vidare, vill inte att det ska fortsätta att öka... Vi mockar höst-, vår- och vinterhage regelbundet samt putsar sommarbetet vid behov.
Avmaskning med enkel dos Fyrantel är nog min plan, ska jag fortsätta att avmaska var fjärde vecka eller räcker det med en avmaskning nu och en vid installning?
Ren ivermektin. Dosen prazikvantel i Equimax är så pass så den tar alla stadier i hästen. Det tar ett tag innan hästen blir återsmittad OM den ens blir det.
Har en 13-åring som hade 0 på träckprovet som togs i början an maj i år,tycker du att det är lönt att skicka in på kolla masken nu igen eller ska jag vänta till våren och när isåfall?
Var det första provet du tog i våras? Ingen koll på vad den haft tidigare? Då brukar jag ta ytterligare ett prov på hösten.
vad händer om jag tar fyrantel? bRa dåligt?
HAr det hämma nämligen.
Då är min fråga vilket ivemektin medel jag ska använda elle rär det valfritt?
Behöver jag bry mej om stynglugan om jag inte ser några ägg på benen?
Du verkar otroligt duktig! Hoppas du vill hjälpa mig också.
Nu har vi fått svar på vårt träckprov.
Häst 1: inget
Häst 2: 100 epg blodmask
Häst 3: 30 epg blodmask
Vi har haft styngflugsägg på hästarna, men inte sedan någon månad till baka. Ska vi bry oss om blodmasken? Vilket medel är att rekomendera?
Vilken kanonkälla du är Madick!
Har en undran och ber om råd om hur jag bäst ska hantera avmaskningen nu. Stoet hade 0 enligt "Kolla masken" medan fölet hade 1000 EPG vad gäller blodmasken (spolmask 0 på båda). Jag bad om odling och får ju inte svar förrän vecka 45, frågan är alltså ska jag göra något nu direkt eller vänta på odlingssvaret?
Styngflugor har hästarna haft i sommar också.
Svar finns kanske tidigare i tråden... men önskar ändå eget svar.