En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

NY fråga...

Jag har hittat mask i mina hästars träck och de har även haft en del flugägg på benen.
Frågan är nu om jag kan ringa veterinären och få recept på maskmedel utan att jag tagit ett träckprov/kolla masken och skickat in?

Tack för svar

NY fråga...

Jag har hittat mask i mina hästars träck och de har även haft en del flugägg på benen.
Frågan är nu om jag kan ringa veterinären och få recept på maskmedel utan att jag tagit ett träckprov/kolla masken och skickat in?

Tack för svar

Det beror på din veterinär. Men med styngflugeägg på hästen borde det inte vara problem att få ut ett ivermektin-preparat.

Vad är det för maskar du hittat?

Lilla blodmasken, samt en vit sak (vet ej namn-måste kolla upp!)

har precis fått provsvar på två av mina hästar, den tredje har inte kommit ännu men förhoppningsvis rätt runt hörnet. häst 1 hade ingen mask öht. häst 2 hade 250 epg blodmask. häst 3 har jag alltså inte fått svar på än, men han går tillsammans med häst 2.

veterinären kommer imorgon för att vaccinera så det vore bra om jag kunde få ev recept samtidigt. skulle ni avmaska? med vilket preparat? jag har ej sett ägg på benen men vi har haft massa broms så dom kan ha fått i sig.

Broms? Hur menar du då?

250 EPG ligger strax över gränsen för avmaskning. Hur är de avmaskade tidigare i år?

ja det är vad vi kallar styngflugan för här. :)

fick nu det sista svaret och den hästen hade också 0 epg. dvs att den enda hästen som har mask är ponnyn, som köptes i februari. mina andra två fick ivomec november förra året, hur ponnyn är avmaskad vet jag inte. men han fick en dos ivomec av mig innan han släpptes in till min andra häst.

jag vill helst inte använda ivermectin nu eftersom jag har collie.
funderar lite på detta med bandmask också, hur vanligt är det att dom har det? dubbel dos pyrantel har dom inte fått på "år och dag". men finns det anledning att avmaska för det om man inte misstänker bandmaskangrepp?

Då har jag fått provsvaret för min 2-åring;
Det var 450 på stora/lilla blodmasken, så då vill jag avmaska.
Han avmaskades med Equimax i mars, sen nollade han på träckprov i maj.
Innan dess vet jag inget om.
Skulle vilja få tips om hur jag kan lägga upp detta. Visst ska man väl skifta mellan preparaten efter ett par år?
Jag skulle bli väldigt glad för tips. :)

ja det är vad vi kallar styngflugan för här. :)
Jaha, det vi kallar broms är de grå jäklarna som biter så äckligt hårt.
fick nu det sista svaret och den hästen hade också 0 epg. dvs att den enda hästen som har mask är ponnyn, som köptes i februari. mina andra två fick ivomec november förra året, hur ponnyn är avmaskad vet jag inte. men han fick en dos ivomec av mig innan han släpptes in till min andra häst.

jag vill helst inte använda ivermectin nu eftersom jag har collie.
funderar lite på detta med bandmask också, hur vanligt är det att dom har det? dubbel dos pyrantel har dom inte fått på "år och dag". men finns det anledning att avmaska för det om man inte misstänker bandmaskangrepp?

Ingen anledning att avmaska mot bandmask om man inte tror hästen har det. Å andra sidan, ger man ändå pyrantel kan man lika gärna ge dubbel dos, det skadar ju inte.

Kan du inte hålla koll på sprutan om du ger ivermektin så hunden absolut inte kan få tag på den?

Då har jag fått provsvaret för min 2-åring;
Det var 450 på stora/lilla blodmasken, så då vill jag avmaska.
Han avmaskades med Equimax i mars, sen nollade han på träckprov i maj.
Innan dess vet jag inget om.
Skulle vilja få tips om hur jag kan lägga upp detta. Visst ska man väl skifta mellan preparaten efter ett par år?
Jag skulle bli väldigt glad för tips. :)

Sköter man marker och avmaskning ordentligt så kan de allra flesta slippa avmaska alls efter ett par år. Jag skulle använda ett rent ivermektinmedel nu och sen nytt prov i vår och avgöra ev. medel då.

jo sprutan kan jag nog hålla koll på ;) men bajset är det värre med... han springer ju lös för det mesta. har aldrig sett honom äta något men man vet ju aldrig...

tycker du ivermectin är det bästa? vad med moxidectin (stavning?), tar det blodmasken?

Styngflugan är mest lik en humla, så det är ju stor skillnad mellan utseendet på dessa och bromsen. Ett gammalt namn på styngflugan är hästbromset..kanske därför ni kallar den för broms ?

jo sprutan kan jag nog hålla koll på ;) men bajset är det värre med... han springer ju lös för det mesta. har aldrig sett honom äta något men man vet ju aldrig...

tycker du ivermectin är det bästa? vad med moxidectin (stavning?), tar det blodmasken?

Moxidektin tar 25% mer blodmask än ivermektin. Men de tillhör samma grupp (makrocykliska laktoner), tål Collie den?

Collies är känsliga för Moxidektin med. Har att göra med en defekt gen, sk MDR1

Avmaskade min häst innan betessläpp, nu står vi på nytt stall , och stallägaren ringde idag, och hästarna ska flyttas till vinterhagarna den 22:e, och då ska de vara kollade, eller avmaskade.
Helst vill jag göra ett träckprov, men hinner jag det tills dess? Står ju att man helst ska skicka provet i början på veckan, det lär ju inte komma iväg för än imorgon i så fall, och sen kommer helgen, då ska det hinna komma fram, bli ananlyserat, och jag ska hinna få svar. Och sen flyttas hästarna nästa onsdag. Och visar det sig sen att hästen behöver maskas så ska man hinna hämta ut avmaskningsmedel också, och helst ett par dar innan hagbyte.
I värsta fall får jag väl avmaska utan prov.

Om jag mot all förmodan kan hinna så tänker jag på det här kolla-masken kit, det tillkommer alltså inga kostnader alls, utöver de 280 eller vad det är? All behövlig analys ingår?

Ja, du hinner. Anledningen till att dom vill man skickar i början av en vecka är ju för att det inte av misstag ska bli liggandes över helgen ifall posten strular. Svar får du samma dag oftast om du uppgivit mailadress, eller så ringer du bara.

det visste jag inte, bra att du sa det! :bow:

madick; hade visst ivomec i medicinskåpet så kör med det. får hålla hunden kopplad några dagar. tack för hjälpen! :)

jo , men då måste jag ju få svar senast i övermorgon, hinner jag få det om jag skickar det imorgon förmiddag?

Funkar posten som den ska så ska ditt prov vara framme på fredagen. Uppge e-mailadress så får du svar från labbet samma dag (om du köper KollaMasken).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar