Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Har hon haft styngflugeägg på sig? Om inte skulle jag avmaska med dubbel Pyrantel. Dels för att få bort den lilla mängd hon ändå sprider, dels få bort ev. bandmask som kan ha varit medhjälp till koliken.
Har hon haft styngfluga välj ivermektinmedel, om du kan få vet att skriva ut Ivomec Comp är det ett vettigt alternativ.
På häst som haft mycket och visar positivt även om det är lågt skulle jag avmaska.
*kl*
Jag behöver lite råd ang. avmaskning av mitt 12-åriga sto. I höstas hade hon 1700 EPG (endast lilla blodmasken), och då avmaskade jag. I vintras hade hon 0 EPG (kolikanfall, så koll på klinik). I våras: 400 EPG (lilla blodmasken), och då avmaskade jag i juni med Pyrantel. Och nu hade hon 150 EPG (lilla och/eller stora blodmasken). Så då är frågan, bör jag avmaska henne igen? Vad jag har förstått så är det lite gränsfall...
Har hon haft styngflugeägg på sig? Om inte skulle jag avmaska med dubbel Pyrantel. Dels för att få bort den lilla mängd hon ändå sprider, dels få bort ev. bandmask som kan ha varit medhjälp till koliken.
Har hon haft styngfluga välj ivermektinmedel, om du kan få vet att skriva ut Ivomec Comp är det ett vettigt alternativ.
På häst som haft mycket och visar positivt även om det är lågt skulle jag avmaska.