En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*
Jag behöver lite råd ang. avmaskning av mitt 12-åriga sto. I höstas hade hon 1700 EPG (endast lilla blodmasken), och då avmaskade jag. I vintras hade hon 0 EPG (kolikanfall, så koll på klinik). I våras: 400 EPG (lilla blodmasken), och då avmaskade jag i juni med Pyrantel. Och nu hade hon 150 EPG (lilla och/eller stora blodmasken). Så då är frågan, bör jag avmaska henne igen? Vad jag har förstått så är det lite gränsfall...

Har hon haft styngflugeägg på sig? Om inte skulle jag avmaska med dubbel Pyrantel. Dels för att få bort den lilla mängd hon ändå sprider, dels få bort ev. bandmask som kan ha varit medhjälp till koliken.

Har hon haft styngfluga välj ivermektinmedel, om du kan få vet att skriva ut Ivomec Comp är det ett vettigt alternativ.

På häst som haft mycket och visar positivt även om det är lågt skulle jag avmaska.

Hej!
Skulle behöva lite hjälp igen! Ett sto på 23 år har stått i mitt stall ett par år. hon har varit iväg på bete över sommaren och tanken är att hon ska komma tillbaka på söndag. Jag har som krav att alla hästar ska vara kollade/maskade innan de får komma in i vinterhagen. Nyss ringde ägaren och sa att hästen har 200 EPG på lilla blodmasken.

Jag kommer inte riktigt ihåg intervallet när man ska avmaska och inte. Ska jag be ägaren att komma en annan dag, så hon kan avmaska ca 4 dagar innan, eller kan hon släppa hästen i min vinterhage och vänta med avmaskningen tills våren?

200 EPG är inte särskillt mycket, men ändå så jag skulle avmaska. Jag skulle låta hästen komma och avmaskas på plats eller 4 dar före, vilket som funkar bäst.

Ok, då spelar det ingen roll om hon kommer från sommarbetet hem till vinterhagen på söndag och att hon avmaskas nästa vecka då? Jag har fått för mig att hästarna ska vara avmaskade och klara (vid behov) innan de byter hage. Jag är väldigt rädd om mina marker och vill inte få in en massa mask:p!

Tack för snabbt svar!

Ok, då spelar det ingen roll om hon kommer från sommarbetet hem till vinterhagen på söndag och att hon avmaskas nästa vecka då? Jag har fått för mig att hästarna ska vara avmaskade och klara (vid behov) innan de byter hage. Jag är väldigt rädd om mina marker och vill inte få in en massa mask:p!

Tack för snabbt svar!

Visst är det ju en fördel om hon avmaskat innan hon kommer, det är ju ändå en viss mängd som hinner komma ut i dina hagar. Men det är ändå så pass liten mängd att det inte gör så stor skillnad.

Där jag o dottern har våra hästar görs en sk gårdsanalys som en av de andra hyresgästerna som är veterinär ordnar med. Hästarna kollas före och efter betesutsläpp och vid blodmask gäller att alla som har 100 EPG eller mer avmaskas.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag har ju träckprovat mina hästar i sommar och det visade 0 på allt. Jag mockar mina hagar.
Nu har jag fått hem sto med fyra månaders föl, som avmaskades med Noromectin vet ett par dagar innan jag hämtade dem. De har gått på bete tills nu. Fölet har släppt ut en massa spolmaskar, inget från stoet. De har hållts isolerade från mina andra hästar. Frågan är nu, ska jag maska fölet i januari, och i så fall med vad, eller ska jag skicka in träckprov först? Stoet åker hem i december.
Föl har ju mer mask än vuxna, så tanken var väll att maska vid nyår och sen skicka träckprov till våren.
Vad tycker ni?

Föl har ofta spolmask, men bygger upp eget försvar ca 6 månader efter första smittan.

Jag skulle ta träckprov jan/feb på fölet men om du absolut inte vill det så använd Axilur.

Hur fungerar ett så kallat samlingsprov?

Då blandas träck från 3 hästar som kollas. Svaret visar alltså bara att någon av hästarna har mask, du vet inte om det är en som har mycket eller alla tre som har mindre.

Enda gången jag tycker det är vettigt att göra samlingsprov är om man gjort prov flera år på samma grupp hästar och dessa nollat.

ok, tack så mycket för svaret.

Kanske kan jag då ta ett samlingsprov på de äldre stona som tidigare haft noll och fortsätta att ta unghästarna var och en för sig.

Fick hem en 3-åring förra året som hade 3250 EPG blodmask...med påvisad förekomst av stora blodmasken....:eek:...var ganska tunn och omusklad, men ser nu betydligt bättre ut!

Hon avmaskades med ett preparat som även tog styngfluga och har nu varit borta över sommaren, ska hämta hem henne i dag och ta träckprov det första jag gör!

Tycker mig känna igen din häst för övrigt...måste ha sett henne på premiering? Skickar PM! :laugh:

kl

Hej alla maskproffs!!:laugh:

Fick svar idag att min 3 åring hade 2450 av stora/lilla blodmasken. Tycker det låter som extremt mycket. Eller?? Skummat i denna tråd men ser bara lägre värden. Är det extremt eller?

Men om man får hem en ny häst man misstänker har mask och ska släppa den i en parasitfri hage...då vill man ju gärna slippa att få ut mask i hagen ju? Och finns det ngt annat alternativ än att låta hästen stå inne då?

Jag ser ingen anledning till att ha hästen på box en dag. Det tar 3-4 dygn innan allt är ute och det KAN finnas livsdugliga ägg i maskarna som kommer ut. Men den smittan hästen redan släppt ut i hagen finns redan där. Är man så noga med att hästen ska stå inne ska man ut och mocka soprent i hagen dessa dagar också! Annars är det ju meningslöst.

Men om man får hem en ny häst man misstänker har mask och ska släppa den i en parasitfri hage...då vill man ju gärna slippa att få ut mask i hagen ju? Och finns det ngt annat alternativ än att låta hästen stå inne då?

EN dag spelar ingen roll. Det kommer ut mask dag 2-4 också. Det är inte maskarna som smittar, utan äggen som kan finnas inuti maskarna.

På ett stall släppte vi hästarna i småhagar några dar där det var lätt att mocka ur.

Så för att hårddra det, har man hästen på box 4 dagar så kan man vara relativt säker på att slippa få ut mask i hagen?

Nu kanske man inte vill det, men egentligen är det ju inte värre än om man tvingas ha den installad av andra anledningar, om den är sjuk eller skadad t ex.

Problemet är att vi just nu inte har ngn lämplig rasthage utan bara sommarbeten eller en större vinterhage där de andra nu redan går, och där jag helst inte vill släppa innan hästen är "maskfri" (ja, så gott det går då).

EN dag spelar ingen roll. Det kommer ut mask dag 2-4 också. Det är inte maskarna som smittar, utan äggen som kan finnas inuti maskarna.

På ett stall släppte vi hästarna i småhagar några dar där det var lätt att mocka ur.

Men nu är jag förvirrad...talade precis med distriktsveterinären. Hon sa att det i normala fall räckte med 1 dag...eller möjligtvis 2, 3 om man ville vara på den allra säkra sidan. Har de ej koll på läget?

Japp, på 5e dan ska det vara lugnt.

Men nu är jag förvirrad...talade precis med distriktsveterinären. Hon sa att det i normala fall räckte med 1 dag...eller möjligtvis 2, 3 om man ville vara på den allra säkra sidan. Har de ej koll på läget?

Ej koll på läget...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar