En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Det finns ingen anledning att avmaska bara för att man flyttar. Träckprov först för att se om det öht behövs.

kl

avmaska, sen låta hästen stå eller kan man rida som vanligt? Han är i mkt god kondis och byter stall och ska avmaskas pga flytten. :)

Visst är det OK att träna iaf?

okej hur långt i förväg ska jag göra prov på dem?

okej då avmaskar jag de "gamla" 1e okt även om det inte varit frost då.

och så får ja ju se vad provet visar på unhästarna men OM de nu har mask ska de med avmaskas 1e okt med samma medel eller?

Du kan ta prov nu om intervallet från deras förra avmaskning har gått ut. Ta reda på vad de avmaskades med och när. Var det Banmint eller fyrantel så är det 4 veckors intervall.
Förmodligen kan du använda samma medel som på de vuxna. De små borde ha blivit av med spolmasken (om de haft det). Men det ser du på resultatet.
// Linda

Det finns ingen anledning att avmaska bara för att man flyttar. Träckprov först för att se om det öht behövs.

vi har haft påhälsning av stygnflygelarver, så tyckte jag kan avmaska dels pga flytten o larverna. :) sedan blir det träckprov i det nya.

Avmaskade min dam nu i dagarna med Bimectin.
Räcker det för i år nu eller bör jag ta en omgång till om åtta veckor?

I våras hade hon 350 EPG på lilla blodmasken.
Vi verkar inte ha några styngflugor här, däremot fanns det på betet, jag petade iofs bort äggen så gott jag kunde men jag kan ju inte svära på att hon inte fått några i sig.

Så hur gör jag?

Avmaskade min dam nu i dagarna med Bimectin.
Räcker det för i år nu eller bör jag ta en omgång till om åtta veckor?

I våras hade hon 350 EPG på lilla blodmasken.
Vi verkar inte ha några styngflugor här, däremot fanns det på betet, jag petade iofs bort äggen så gott jag kunde men jag kan ju inte svära på att hon inte fått några i sig.

Så hur gör jag?

Det borde räcka för i år. I första hand avmaskar man för att skydda markerna, och om 8v är det december (huuuu!) och då borde det vara vinter och inga larver kläcks ur äggen i kylan.

Då var det min tur att göra ett inlägg. Har följt tråden länge men har nu en undran. Jag har en häst som lider av kronisk tarminflammation som även har sammanväxningar i tarmen efter en buköppning 2005. Som ni säkert förstår f å r han inte ha mask i någon större utsträckning.

Förra sommaren var han på utredning på strömsholm och då konstaterades det via blodprov att han var infekterad av bandmask. Värdet låg en bra bit över vad som kan "accepteras" om man inte ska maska (minns inte värdet i huvudet men kan leta fram det). Han hade då 0 EPG på blodmask. Han maskades med Droncit och flyttade i samma veva till ett nytt stall. Sedan detta är han träckprovad 3 ggr och han har hela tiden haft 0 EPG med avseende på blodmask. De två sista gångerna, i april-08 och sep-08 har jag även begärt individuell bandmaskdiagnostik när jag skickat in kolla masken. Ingen av gångerna har några ägg av bandmask kunnat påvisas. Jag vill även göra ett uppföljande blodprov MEN jag har problem att få någon veterinär att ta provet. Alla jag pratat med tycker antingen att det är för omständigt eller att det är onödigt då träckprovet visat 0. Vad säger ni kloka maskintresserade? Är träckprovet likvärdigt? Jag vill helst ta blodprovet men det är hopplöst att få ut en veterinär som vill ta det.:mad:

Jag ska kanske även tillägga att han utöver allt detta haft mystiska febertoppar med 2 veckors mellanrum. Penicillin hjälper inte och blodprov visar inget onormalt. Dock ser jag själv på svaret att eosinofila ligger strax över referensvärdet vilket efter vad jag förstått kan påverkas av parasitangrepp. Men som sagt, jag vet inte om det är intressant i sammanhanget...:grin:

Vilka knepiga veterinärer som inte vill hjälpa dig med blodprovet! SÅ himla omständigt kan det inte vara tycker jag.

DOCK - du har avmaskat med Droncit, alltså alla bandmaskar i hästen dödas + flyttat till nytt stall, vilket gör att risken för återsmitta minskar för de flesta.

Förhöjt eosinofila är ett mycket osäkert värde på parasitangrepp som du säkert läste tidigare i tråden (eller om det var en annan, hmm, minnet är bra men kort).

Jag skulle i dagsläget inte misstänka parasiter utan leta på annat håll om han inte är fräsh.

Nä, man kan ju tycka det... Jag betalar ju för sjutton. :crazy::mad:

Angående blodprovet: jag trodde inte det heller, det var väl en fundering. Vet lutar åt en virusinfektion så vi tempar dagligen nu och sen får vi se om det återkommer.

Vårt "nya" stall har bra rutiner kring maskning; träckprov måste uppvisas och vi ha gigantiska vinterhagar som vi roterar i från år till år, dvs en av hagarna vilar varje vinter samt att de ej får användas sommartid. Samma med betena, 1-2 av hagarna vilar varje år. Dessutom slås alla hagar regelbundet. Därmed känns det inte så troligt att masktrycket skulle vara hårt. Många av de äldre hästarna har 0 EPG vid varje prov.

Nä, man kan ju tycka det... Jag betalar ju för sjutton. :crazy::mad:

Angående blodprovet: jag trodde inte det heller, det var väl en fundering. Vet lutar åt en virusinfektion så vi tempar dagligen nu och sen får vi se om det återkommer.

Vårt "nya" stall har bra rutiner kring maskning; träckprov måste uppvisas och vi ha gigantiska vinterhagar som vi roterar i från år till år, dvs en av hagarna vilar varje vinter samt att de ej får användas sommartid. Samma med betena, 1-2 av hagarna vilar varje år. Dessutom slås alla hagar regelbundet. Därmed känns det inte så troligt att masktrycket skulle vara hårt. Många av de äldre hästarna har 0 EPG vid varje prov.

Åh vad skönt att stå i ett stall som tar sitt ansvar! Det är ju guld för din häst också, då vet du ju att smittrycket är minimalt.

kl

Hej alla maskproffs!!:laugh:

Fick svar idag att min 3 åring hade 2450 av stora/lilla blodmasken. Tycker det låter som extremt mycket. Eller?? Skummat i denna tråd men ser bara lägre värden. Är det extremt eller?

kl

Hej alla maskproffs!!:laugh:

Fick svar idag att min 3 åring hade 2450 av stora/lilla blodmasken. Tycker det låter som extremt mycket. Eller?? Skummat i denna tråd men ser bara lägre värden. Är det extremt eller?

Det är väldigt mycket.

Jag skulle avmaska nu med ett ivermektin-preparat och sen 1 december med Cydectin som även tar sena inkapslade larver.

Ok, tack för snabbt svar!!:bow: Ska ringa och få recept snarast...eller? Jag kryssade för rutan om odling i kollamaskenkittet. Kan svaret där förändra något i behandlingsalternativet? .....*dum blondin*.....:angel:

Ok, tack för snabbt svar!!:bow: Ska ringa och få recept snarast...eller? Jag kryssade för rutan om odling i kollamaskenkittet. Kan svaret där förändra något i behandlingsalternativet? .....*dum blondin*.....:angel:

Inte behandllingen, däremot sanering av hagar!

Inte behandllingen, däremot sanering av hagar!

Oj....vad menar du då?? Säg bara inte att vi måste mocka då marken är frusen för då får den late i mig döslaget!!! Eller!!??!!!

Jaja. Jag har "städat stallet", alltså sålt alla "inventarier" 4 st...utom 2 av mina fyrbenta. Så i vinter finns tid i alla fall!! Vill ni se en bild på mitt magra maskätna skrälle?? 185 mkh och bara 3 år....beräknas bli 190. inte undra på att hon är skraltig!!!:eek:

IMG_0549.jpg
[/IMG]

Okej.här är hon ju bara min lilla bebis!! Men hon borde vara mycket kraftigare!!! Hon är klen!! Ni är såååååå rara om ni hjälper mig i avmaskningsdjungeln!!

*kram Åsa*

Du kan ta prov nu om intervallet från deras förra avmaskning har gått ut. Ta reda på vad de avmaskades med och när. Var det Banmint eller fyrantel så är det 4 veckors intervall.
Förmodligen kan du använda samma medel som på de vuxna. De små borde ha blivit av med spolmasken (om de haft det). Men det ser du på resultatet.
// Linda

okej tack.
skriver till alla som vill svara nu samtidigt som jag svarar lite på detta.

spolmask hur ser jag det i träckprovs resultatet???

okej detta resultat fick jag.

min unghingst 1år och 1 månad= 950 EPG
den andra unghingsten 1år och några fler månader= 800 EPG

odling satt.

de kommer från samma ställe.

jag ringde veterinären direkt och hon skrev ut Noromectin till dem med, är det okej eller?

så nu ska de avmaskas imorn då fast det inte varit frost???(1a okt)

och när är det dax för nästa avmaskning efter det???

ps. du har PM.

Oj....vad menar du då?? Säg bara inte att vi måste mocka då marken är frusen för då får den late i mig döslaget!!! Eller!!??!!!

Jaja. Jag har "städat stallet", alltså sålt alla "inventarier" 4 st...utom 2 av mina fyrbenta. Så i vinter finns tid i alla fall!! Vill ni se en bild på mitt magra maskätna skrälle?? 185 mkh och bara 3 år....beräknas bli 190. inte undra på att hon är skraltig!!!:eek:

Vilken sötnos!

OM det visar på stora blodmasken så krävs det åtgärder. Har man inte möjlighet att mocka så stäng av hagen och använd en de inte gått i i 1½ år. Stora blodmasken är hästens farligaste parasit och en av de få som faktiskt kan döda sin värd. Men den är ovanlig, så ta inte ut något i förskott.

Vilken sötnos!

OM det visar på stora blodmasken så krävs det åtgärder. Har man inte möjlighet att mocka så stäng av hagen och använd en de inte gått i i 1½ år. Stora blodmasken är hästens farligaste parasit och en av de få som faktiskt kan döda sin värd. Men den är ovanlig, så ta inte ut något i förskott.

Ok. Om jag nu förstått det rätt, när de sätter en odling så är det för att få fram om det är stora blodmasken också, som är farligare och värre än lilla?? Eller?

Har ni hört hästar som har så högt tal som min eller är hon extremt parasitangripen?

....Ursäkta mina dumma frågor, men med 4 barn, 8 inhyrningar, stor gård och heltidsjobb så hinner jag ej gå tillbax i tråden!

Tack för att ni hjälper mig!!:bow:

Fick precis se att du är proffs på detta, kanske du kan reda upp lite frågor ang min lilla miniåsna som går med hästarna. Får ofta "veta" att detta är olämpligt. Ska till vårdcentralen med en av ungarna nu, men återkommer i em.
Åsa

Senast ändrad av en moderator:

"Mitt" rekord är 2250 EPG som jag sett i ett prov.

Precis, odlingen behöver bara göras en gång om det inte kommer in ny häst som visar sig ha stora, eller om hästen flyttar till där de har haft stora osv. Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit.

Åsnor är smittbärare av lungmask. Avmaskning av hästen med ivermektin tar bort denna mask om nu hästen skulle råkat bli smittad.

Enligt SLU, så säger dom att det har förekommit att hästar har infekterats med lungmask utan
att man har kunnat påvisa att individen har haft kontakt med åsnor. Detta gör att man kan
misstänka att smitta mellan hästar förekommer. Fast lungmask har inte diagnostiseras på flera år hos dem. Du kan ju kolla upp åsnan i fall den har eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar