Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jämfört med en enkrona.
Inga styngflugor.
Nej, jag har inte träckprovat bebisarna - kanske ska göra det?
Ok. Får leta bajsar under veckan då . Men ska jag maska åringarna eller vad tycker du?
Citat från vidilabs hemsida:
>>>>>>
Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan inte ses i träckprov. Larverna utvecklas i hästen under vintern och kommer till våren ut för att bli till flugor. Om man ser gul-vita prickar (ägg) på ben/bål kan man för att undvika att dessa blir till larver som hästen sedan tuggar i sig, skrapa bort dom. Styngflugelarverna gör sällan någon skada i hästen och det finns ingen anledning till oro även om man inte gjort någon höstavmaskning. En särskild avmaskning som förr gjordes sent på hösten, den s.k. novemberavmaskningen, finns inte längre någon anledning att göra eftersom de medel som finns i dag tar larverna i ett tidigare stadie, och alltså räcker det med den avmaskning som man ev. gjort i slutet av sommaren.
>>>>>>>
Ja, ni kan ta prov i februari. DOCK är det ovanligt att så gamla hästar har spolmask iom att de bygger upp eget försvar tidigt. Det finns nyligen utförda undersökningar som visar att ivermektin INTE tar spolmask alltid. Om man väljer att ta ivermektin-medel så är det lämpligt att följa upp med träckprov 7-10 dagar efter avmaskning för att se att medlet hjälpt.Läst på SVA: "Ett- och tvååringar kan behöva avmaskas mot spolmask i februari, helst efter träckprovsundersökning. Samtliga preparat mot rundmask har oftast god effekt mot spolmask." Kan vi ta prov i februari?
Inte avmaskade något mer i sommar? Absolut läge för träckprov nu.Vi har avmaskat med..., är det fyrantel/banminth? i dubbeldos i våras innan betet samt i februari. De fyller 2 till våren.
Vad tar axilur, bara spolmask? De har gått på helt parasitfria bete fram till sommarbetet, där har gått både unghästar och äldre i flera år tyvärr. Vi kommer även nu ta hem dem till ett helt fritt vinterbete.
Jag tänkte skippa träckprovet nu iom att vi sett att de har styngflugeägg, och ta träckprov till våren. Om jag ringer en annan veterinär och får utskrivet bara ivomecpreparat, vilket bör jag ta och räcker det? Tar inte det oxå spolmask?