En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Lite stor enkrona va ;)

Skicka in det till Sva för artbestämning. Lungmask har inte blivit diagnoctiserat hos sva på flera år.

Senast ändrad:

kl

Nu behöver jag lite rådgivning.

Min ettåringar träckprovades i våras, nollade på spolmask och hade 60 epg på stora/lilla. Ingen avmaskning således.

De har sedan gått på helt parasitfritt bete (ur hästsynpunkt). Det har nog inte betat hästar på bortemot 100 år på de skiftena... om nånsin. Vi har dock fått in ett par inackorderingar under sommaren.

Träckprovade dem igen i förra veckan, och de ligger nu på 450 epg.

Maska? Med vad? Fölen ska få mot spolmask nu, så jag tänkte få till allihop samtidigt. Vi sambetar med nöt på mycket stora arealer, men ston + föl har kommit in i vinterfålla nu och det gör åringarna troligen till helgen (eller om de nu ska maskas först?).

Jämfört med en enkrona.
dakarskit.jpg

Skicka in för arbestämning... jag skulle faktiskt gissa på stora blodmasken vilket inte är så kul att ha. Både SVA och Vidilab tar gärna emot prover på maskar.

Har ni haft styngfluga?

Fölisarna är de träckprovade så ni vet om de behöver även mot blodmask och om de verkligen har spolmask ni behöver komma åt?

Åringarnas smitta kommer troligtvis från den milda vintern.

Inga styngflugor.

Nej, jag har inte träckprovat bebisarna - kanske ska göra det?

Inga styngflugor.

Nej, jag har inte träckprovat bebisarna - kanske ska göra det?

Det är klart bäst. De ska ju trots allt lära sig ta hand om parasiterna själva, så de behöver bara avmaskas om de verkligen behöver hjälp med det.

Ok. Får leta bajsar under veckan då ;). Men ska jag maska åringarna eller vad tycker du?

Citat från vidilabs hemsida:
>>>>>>
Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan inte ses i träckprov. Larverna utvecklas i hästen under vintern och kommer till våren ut för att bli till flugor. Om man ser gul-vita prickar (ägg) på ben/bål kan man för att undvika att dessa blir till larver som hästen sedan tuggar i sig, skrapa bort dom. Styngflugelarverna gör sällan någon skada i hästen och det finns ingen anledning till oro även om man inte gjort någon höstavmaskning. En särskild avmaskning som förr gjordes sent på hösten, den s.k. novemberavmaskningen, finns inte längre någon anledning att göra eftersom de medel som finns i dag tar larverna i ett tidigare stadie, och alltså räcker det med den avmaskning som man ev. gjort i slutet av sommaren.
>>>>>>>

Madick
Hur ska man tolka detta då?
Vi har inte haft styngfluga i år men här låter det som det är onödigt att avmaska mot den??

Jag tror de menar att förr gjorde man alltid en sen avmaskning i nov-dec just för styngflugan. Det behöver man inte längre. Det räcker med sista avmaskningen för säsongen. Då tas styngflugan också om man har haft ägg.
// Linda

Om det är rätt medel vill säga. Pyrantel tar ju inte stygnfluga, däremot ivermektin, moxidectin etc. Men har man avmaskat med pyrantelpreparat kan man byta sista avm för säsongen mot ett ivermektinprep/motsv, för att komma åt sygnfluga med om man har sådan.

*kl*

Jag kommer att flytta min häst om ca en vecka och funderar därför på avmaskning innan, hur lång tid tar ett träckprov att få svar på?
Hur mkt kostar det?
Är det "Kolla masken" på apoteket som man köper då?

Iom att flytten blev av olika anledningar ganska hastig så har jag inte hunnit kolla detta tidigare.

Om man inte skulle hinna med ett träckprov hur skulle ni då gjort?
Gjort ett träckprov och låta han komma till det nya stället utan att ha blivit avmaskad och avmaska om provet visar att det behövs eller avmaska han utan att ha gjort träckprov, bara denna gång?

Träckprov får du svar på samma dag som det kom in till laboratoriet, om du skriver ner din mailadress.

Kolla masken kostar strax under 300 kr. De svarar ut samma dag som provet kommer in, så du hinner ta prov. Men gör det imorgon helst, skicka helst inte på torsdag, och absolut inte på fredag. Provet ska inte ligga på posten över natten. Skickar man tors ska det vara framme fred, men ibland klickar det med posten. Men har du ingen annan möjlighet chansa och skicka på torsdag, men OM posten slarvar så förlorar du ju pengar på det. Så helst ta och skicka imorgon.

Hej nu kommer jag här igen och ber om råd.

gjorde träckprov 30/7 på min valack 8år och min mini shettis hingst och det visade 500epg för valacken och 1200epg för hingsten.

avmaskade dem med Noromectin vet den 31/7.

då sa du att nästa gång ska jag avmaska när frosten varit runt den
1e oktober, ska jag avmaska den 1 okt även om det inte varit frost?
räcker det med en enda frost natt och det gör inget om det blir milt igen sen eller?

nu har jag även fått hem min åring(född på hösten) och hans brorsa(åring fast född på våren).

åringarna har inte blivit tagna med träckprov alls i sitt liv. men avmaskades vid 8 veckors ålder och 16 veckors ålder som det skall göras.

sen fick de dubbel dos baniminth under våren sen tror ja de blitt avmaskade under sommaren nåt med men har papprena hemma o är på jobbet nu.

MEN hur skall jag göra nu med de små liven???
ska jag göra träckprov på de två eller avmaska dem med samma medel som de vuxna hästarna runt 1e okt???

tack på förhand.

Nya hästar provtar jag alltid.

En frost räcker, det är bara för att styngflugan ska ha gett sig för året. 1 oktober har det gått 8v och dina hästar börjar släppa ut ägg i hagen igen, det är därför det behöver avmaskas då. För att skydda dina marker.

ARG PÅ VETERINÄREN!

Hur ska man göra när man har en okunnig veterinär?

Vi har två unghästar som gått på bete, de har haft mycket styngflugelarver på benen båda två och vi ringer och frågar om ivermektinmedel. Veterinären vägrar och kör bara över oss, skriver ut axilur. Idag ringer jag istället och får otrevliga svar om att man bör vara överrens med sin veterinär om vilket maskmedel man ska ha..jag blir då lätt irriterad och ber henne själv komma på hur vi ska bekämpa styngflugelarverna utan avmaskningsmedel, då ger hon sig och vill skriva ut ett kombinationspreparat, vilket vägrar hon säga utan hänvisar till apoteket.

Hur gör ni andra med unghästar, avmaskar ni mot både spolmask och styngfluga om de haft det? Och vad ska man göra med sin dåliga veterinär som inte ens vet något om mask hos häst. Det självklara valet är ju att byta, men hon är ju distriktare så ibland är det henne man tvingas ringa hit.

Unghästar hur gamla? Det är föl/åringar som behöver avmaskas mot spolmask, och dessutom då efter kontroll med träckprov att det behövs. Redan 6 månader efter första smittan har hästarna utvecklat eget försvar mot just spolmasken.

Vad för kombinationspreparat, det enda kombinationspreparaten jag känner till är ju för BANDMASK och blodmask/styngfluga?

Enklast är ju att ha svart på vitt; träckprov som påvisar exakt vilka maskar hästen släpper ut ägg från, samt då fakta om styngflugan.

Påpeka då när man får t.ex. Axilur att detta inte tar blodmasken och styngflugan (om hästen nu har båda dessa) och att hästen inte har spolmask (om den nu inte har det), och så vara envis som synden utan att vara nedlåtande (kan vara MYCKET svårt, I know...).

Läst på SVA: "Ett- och tvååringar kan behöva avmaskas mot spolmask i februari, helst efter träckprovsundersökning. Samtliga preparat mot rundmask har oftast god effekt mot spolmask." Kan vi ta prov i februari?

Vi har avmaskat med..., är det fyrantel/banminth? i dubbeldos i våras innan betet samt i februari. De fyller 2 till våren.

Vad tar axilur, bara spolmask? De har gått på helt parasitfria bete fram till sommarbetet, där har gått både unghästar och äldre i flera år tyvärr. Vi kommer även nu ta hem dem till ett helt fritt vinterbete.
Jag tänkte skippa träckprovet nu iom att vi sett att de har styngflugeägg, och ta träckprov till våren. Om jag ringer en annan veterinär och får utskrivet bara ivomecpreparat, vilket bör jag ta och räcker det? Tar inte det oxå spolmask?

Läst på SVA: "Ett- och tvååringar kan behöva avmaskas mot spolmask i februari, helst efter träckprovsundersökning. Samtliga preparat mot rundmask har oftast god effekt mot spolmask." Kan vi ta prov i februari?
Ja, ni kan ta prov i februari. DOCK är det ovanligt att så gamla hästar har spolmask iom att de bygger upp eget försvar tidigt. Det finns nyligen utförda undersökningar som visar att ivermektin INTE tar spolmask alltid. Om man väljer att ta ivermektin-medel så är det lämpligt att följa upp med träckprov 7-10 dagar efter avmaskning för att se att medlet hjälpt.

Vi har avmaskat med..., är det fyrantel/banminth? i dubbeldos i våras innan betet samt i februari. De fyller 2 till våren.
Inte avmaskade något mer i sommar? Absolut läge för träckprov nu.

Vad tar axilur, bara spolmask? De har gått på helt parasitfria bete fram till sommarbetet, där har gått både unghästar och äldre i flera år tyvärr. Vi kommer även nu ta hem dem till ett helt fritt vinterbete.
Jag tänkte skippa träckprovet nu iom att vi sett att de har styngflugeägg, och ta träckprov till våren. Om jag ringer en annan veterinär och får utskrivet bara ivomecpreparat, vilket bör jag ta och räcker det? Tar inte det oxå spolmask?

Axilur tar spolmask och en liten del av lilla blodmasken som är hästens vanligaste parasit. Det tar inte styngflugans larver.
Ang. ivermektin, se ovan.

jo, avmaskade i juli med :) Jag har blivit mycket klokare, tack! Får väl åka till apoteket och se vad tokan skrev ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar