En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Okej, ja jag ska bara 1 en spruta till min så de va ju ett bra pris :)

Men kan man ringa distriktsveterinärerna för att få receptet?

Observera att du fick priset på Ivomec Comp som är ett kombinationsmedel med prazikvantel. Ska du ha rent ivermektin är de billigaste Bimectin, Eraquelle eller Noromectin.

Japp, disktriktarna kan ge dig recept.

Jasså? Ja men nu har jag ringt och beställt så de är inte mycke o göra :) Ville ju ha Ivomec så :)

Beställde du Ivomec eller Ivomec Comp? Compen använder man om man har bandmask på hästen också.

Varför ville du ha just Ivomec? Bara en nyfiken fråga :D De andra är ju exakt samma sak bara andra namn.

*kl*

Min fölunge har mkt mask:crazy:. Fick svar idag, 0 pg på spolmasken, men 1150 epg på stora/lilla blodmasken.

Hur gör jag nu? De andra hästarna måste avmaskas när det blir frost (styngfluga), men sålänge vill jag inte vänta med lilleman:crazy:
Vilket preparat vore lämpligt på han? Jag har Banminth hemma, men det kankse inte är optimalt?

Han avmaskades med Banminth vid 8 och 16v. ålder (16 v var han i mitten av juli). I slutet av juli flyttade vi och han har sen dess gått i en ren hage som vi mockar varje dag. Eller ja - hagen är stor, så vi mockar ur så gott det går, ffa vid matplatsen.
Måste ha blivit smittad i förra stallet eller?:confused:

Det som syns på prov nu är det han plockade i sig för 12v sen eller mer.

Jag skulle avmaska fölis nu och sen ytterligare en gång innan vintern, med t.ex. ett ivermektin-preparat.

Tack så mkt!
Typ Ivomec nu och sen en gång i slutet av november (8 v)? Och sen nytt träckprov i januari/februari?
Eller kan jag ge honom banminth nu, och sen ivomec när frosten kommer (lär väl dröja ett tag till här). Eller är det dumt att blanda preparat?

Tack så mkt!
Typ Ivomec nu och sen en gång i slutet av november (8 v)? Och sen nytt träckprov i januari/februari?
Eller kan jag ge honom banminth nu, och sen ivomec när frosten kommer (lär väl dröja ett tag till här). Eller är det dumt att blanda preparat?

Jag ser ingen mening att blanda medlen när det knappast lär vara rejäl vinter i slutet av november ändå... SKULLE det vara det så är Cydectin ett lämpligare val som kommer åt de larver som kan bråka på vinteravmaskning.

jag ska ta träckprov nu på märra och fölet. måste jag ta på märra också? hon har varit ren hela tiden, räcker det med fölet eller ska jag ta båda för säkerhets skull?

Beställde du Ivomec eller Ivomec Comp? Compen använder man om man har bandmask på hästen också.

Varför ville du ha just Ivomec? Bara en nyfiken fråga :D De andra är ju exakt samma sak bara andra namn.

Ivomec :) Jo men de andra i stallet tog Ivomec så de gjorde jag med ^^

Hej! En fundering; min 2-åring avmaskades med Equimax i mars. Träckprov i juni visade 0. Tänkte ta träckprov igen nu. Om det visar något och gränsen pekar på avmaskning; ska jag ta Equimax igen då?

Har faktiskt inte orkat läsa alla 51 sidor (eller hur många det nu var), men jag har lite funderingar om när man kan/bör avmaska sto med föl.
Då fölet är 8 veckor har jag hört någonstans ifrån. Avmaskar jag både föl och sto?

Tack för svar

Hej! En fundering; min 2-åring avmaskades med Equimax i mars. Träckprov i juni visade 0. Tänkte ta träckprov igen nu. Om det visar något och gränsen pekar på avmaskning; ska jag ta Equimax igen då?

Har ni anledning att tro att han återsmittats med bandmask? Equimax innehåller så mycket prazikvantel att ALLA maskar i hästen dödades. Bara om den blivit återsmittad behöver den avmaskas igen med Equimax. Oftast behövs det inte mer än en gång per år om man bevisligen har mycket bandmask.

Har faktiskt inte orkat läsa alla 51 sidor (eller hur många det nu var), men jag har lite funderingar om när man kan/bör avmaska sto med föl.
Då fölet är 8 veckor har jag hört någonstans ifrån. Avmaskar jag både föl och sto?

Tack för svar

Träckprov på stoet på våren som vanligt. Om hon behöver avmaskas är det lämpligt att tajma det med fölets avmaskningar, dvs vid 8v mot spolmask (fölet alltså) och sen träckprov när fölet är 16v.

KL*
Hittade mask i träcken från en häst i stallet ikväll! (se bilder).
Har aldrig sett sorten tidigare, är som långa trådar ca 0,5-1mm tjocka. (lungmask?).
Någon som är duktig och kan svara, inga gissningar tack!
DSC01728.jpg
DSC01726.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar