En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej,

Nu har jag pratat med dem i stallet och de tänker inte avmaska förrän frosten har kommit för att få bort styngflugans ägg.. men jag vet inte hur jag ska göra, vill inte vänta så länge, min häst har inga styngfluge ägg. Men sen så e de ju alltid bäst om alla avmaskar samtidigt..?

Hej,

Nu har jag pratat med dem i stallet och de tänker inte avmaska förrän frosten har kommit för att få bort styngflugans ägg.. men jag vet inte hur jag ska göra, vill inte vänta så länge, min häst har inga styngfluge ägg. Men sen så e de ju alltid bäst om alla avmaskar samtidigt..?

Varför vill du inte vänta? Har du tagit prov som visar på stor mängd blodmask? Har de andra tagit träckprov? Hur har ni avmaskat tidigare i år, alltså när och med vilket medel.

kl

Mina hästar har styngflugeägg och fått ivermektin utskrivet. Jag kommer att avmaska dom efter frostnatt.
men frågan är... jag har bara 2 hagar som de gått i hela sommaren. och den ena av dom kommer att vara vinterhage.

måste jag ha en annan hage ett par dagar när jag avmaskat, eller är skadan redan skedd med spridning av äggen?

kl

Mina hästar har styngflugeägg och fått ivermektin utskrivet. Jag kommer att avmaska dom efter frostnatt.
men frågan är... jag har bara 2 hagar som de gått i hela sommaren. och den ena av dom kommer att vara vinterhage.

måste jag ha en annan hage ett par dagar när jag avmaskat, eller är skadan redan skedd med spridning av äggen?

Det finns ingen anledning att byta hage om man ändå har dem i samma hagar.

Varför vill du inte vänta? Har du tagit prov som visar på stor mängd blodmask? Har de andra tagit träckprov? Hur har ni avmaskat tidigare i år, alltså när och med vilket medel.

Jag vet inte men det känns så långt tills frosten kommer.. och så har jag hört att larverna går i ide på vintern så då känns det onödigt att avmaska. Han hade 1100 EPG.
Nej de andra har inte tagit träckprov. Avmaskade 11 juni med Phyrantel. Nu vill de avmaska med ivomec.

Har ni anledning att tro att han återsmittats med bandmask? Equimax innehåller så mycket prazikvantel att ALLA maskar i hästen dödades. Bara om den blivit återsmittad behöver den avmaskas igen med Equimax. Oftast behövs det inte mer än en gång per år om man bevisligen har mycket bandmask.
Nej det har jag väl inte. Det var förra ägaren som maskade av med det. ´Tack för svaret, återkommer efter träckprov om det behövs. ;)

Jag vet inte men det känns så långt tills frosten kommer.. och så har jag hört att larverna går i ide på vintern så då känns det onödigt att avmaska. Han hade 1100 EPG.
Nej de andra har inte tagit träckprov. Avmaskade 11 juni med Phyrantel. Nu vill de avmaska med ivomec.

6 arter av ca 30 för lilla blodmasken går i dvala när det är riktigt kallt, rejäl vinter alltså. Inte när det blir frost. Att vänta till efter frosten är för att styngflugan ska ha gett sig för året.

Avmaskade du 11 juni med Fyrantel hade du lika mycket ägg ut i hagen igen 11 juli. Sa inte veterinären som skrev ut medel att du skulle upprepa var 4e vecka när du använde det medlet?

Jag tycker du ska göra som de andra och ta Ivomec (eller du kan ju tipsa att det finns samma medel med billigare namn...). Får ni veterinären att skriva ut 10 pack blir det ännu billigare.

6 arter av ca 30 för lilla blodmasken går i dvala när det är riktigt kallt, rejäl vinter alltså. Inte när det blir frost. Att vänta till efter frosten är för att styngflugan ska ha gett sig för året.

Avmaskade du 11 juni med Fyrantel hade du lika mycket ägg ut i hagen igen 11 juli. Sa inte veterinären som skrev ut medel att du skulle upprepa var 4e vecka när du använde det medlet?

Jag tycker du ska göra som de andra och ta Ivomec (eller du kan ju tipsa att det finns samma medel med billigare namn...). Får ni veterinären att skriva ut 10 pack blir det ännu billigare.

Jaha okay, men bör man avmaska på vintern då med eller räcker det med att man gör det till våren?
Jo det vet jag men jag tänkte eftersom att min häst inte hade några styngflugeägg, men då e det väl lika bra att vänta tills att de andra gör det.
Om jag ska va ärlig så kommer jag inte ihåg vad jag avmaskade med men jag tror att det var fyrantel :o, iaf så blev ridskolehästarna avmaskade med det men de avmaskades inte igen efter 4v.
Bra med såna här trådar när man är lite osäker och inte orkar ringa vidilabb som kostar pengar :crazy:
En sista fråga, behöver jag inte kolla upp nästa år om han har stora blodmasken? han har inte haft det på de två tidigare proven..
Tack för svaren! :bow:

Har man odlat för stora blodmasken och det inte tillkommit någon häst som bevisligen har det ser jag ingen anledning att odla igen.

Ingen avmaskning ska behövas i vinter, utan gör nytt prov i vår, och räkna med att behöva avmaska med valt medels intervall hela betesässongen.

Har man odlat för stora blodmasken och det inte tillkommit någon häst som bevisligen har det ser jag ingen anledning att odla igen.

Ingen avmaskning ska behövas i vinter, utan gör nytt prov i vår, och räkna med att behöva avmaska med valt medels intervall hela betesässongen.

Okay, då får man fråga veterinären antar jag. I vanliga fall så avmaskar vi bara 2 ggr om året men då blir det kanske 4 ggr om året? låter dyrt .. :crazy: fast huvudsaken att hästen mår bra :grin:

Okay, då får man fråga veterinären antar jag. I vanliga fall så avmaskar vi bara 2 ggr om året men då blir det kanske 4 ggr om året? låter dyrt .. :crazy: fast huvudsaken att hästen mår bra :grin:

Ni behöver avmaska så just för att ni inte ser till att markerna blir smittfria någon gång.

Träckprovet är för att sålla ut VILKA hästar behöver avmaskas. Sen avmaskar man dessa så det inte kommer ut nya ägg på markerna = ingen ny smitta till hästarna = behöver inte avmaskas. Det är långsiktigt man måste tänka.

Ni behöver avmaska så just för att ni inte ser till att markerna blir smittfria någon gång.

Träckprovet är för att sålla ut VILKA hästar behöver avmaskas. Sen avmaskar man dessa så det inte kommer ut nya ägg på markerna = ingen ny smitta till hästarna = behöver inte avmaskas. Det är långsiktigt man måste tänka.

Jo det e ju bra, synd att inte alla i stallet tänker så =/ Det skulle va mer info om sånt här till klubbarna..

Jo det e ju bra, synd att inte alla i stallet tänker så =/ Det skulle va mer info om sånt här till klubbarna..

Det är ju därför avmaskningsmedel är receptbelagt nu.

Sen behövs det åtminstone EN drivande kraft som orkar ta reda på fakta och tar hand om det praktiska. Kanske du kan ta på dig det? Att till våren se till att alla gör träckprov tillsammans och att parasitbekämpningsplanen görs ihop så ni får ner smitt trycket i era hagar.

Lite stor enkrona va ;)

Nej, det är den storleken på en enkrona i förhållande till "maskarna".
Bilden på "masken" är tagen med Makro objektiv.
Svaret från veterinären (som var ut och kollade) blev:
Det är ingen mask!! utan slem och vävnad från tarmväggen troligtvis p.g.a kolik.

Nya hästar provtar jag alltid.

En frost räcker, det är bara för att styngflugan ska ha gett sig för året. 1 oktober har det gått 8v och dina hästar börjar släppa ut ägg i hagen igen, det är därför det behöver avmaskas då. För att skydda dina marker.

okej tack.
men det är ingen fara att avmaska 1okt även om det inte hunnit vara frost?

när skall de avmaskas igen och ska jag använda samma medel nästa år med?

unghästarna ska jag ta prov på dem redan nu eller bara några dagar innan avmaskningen? för om de har mask ska jag avmaska dem med samma medel den 1a okt med eller?

när ska de avmaskas sedan?

Avmaska i oktober. Sen nya prover i vår innan du bestämmer hur avmaskningen blir för året.

Kommer inte ihåg om unghästarna tagits prov på och vad det visat?

okej hur långt i förväg ska jag göra prov på dem?

okej då avmaskar jag de "gamla" 1e okt även om det inte varit frost då.

och så får ja ju se vad provet visar på unhästarna men OM de nu har mask ska de med avmaskas 1e okt med samma medel eller?

kl

avmaska, sen låta hästen stå eller kan man rida som vanligt? Han är i mkt god kondis och byter stall och ska avmaskas pga flytten. :)

Visst är det OK att träna iaf?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar