En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Enligt SLU, så säger dom att det har förekommit att hästar har infekterats med lungmask utan
att man har kunnat påvisa att individen har haft kontakt med åsnor. Detta gör att man kan
misstänka att smitta mellan hästar förekommer. Fast lungmask har inte diagnostiseras på flera år hos dem. Du kan ju kolla upp åsnan i fall den har eller inte.

Skriv gärna källa så man kan läsa vidare själv och sätta hela texten i ett sammanhang...

jag fick tillbaka provsvaren på fölet idag och det visade 60 epg på stora/lilla blodmasken. bör jag avmaska då eller ska jag vänta?

Om hästarna har spolmask finns det specificerat på svaret, alltså har dina inte det. Noromectin fungerar utmärkt. Frosten behöver man bara vänta på om man fortfarande hittar styngflugeägg på hästarna.

Nytt prov till våren och därefter avmaskning om det behövs.

Fick svar från Vidilab idag och vår D-ponnyvalack, 9 år hade 800 EPG av lilla blodmasken, (odling på stora är gjord och ingen förekomst) och nollade på spolmask. Vilket avmaskningsmedel rekommenderar du för honom?

KL

Idag skickade jag in mitt kollamasken! Ska bli spännande att få svar...

kl

Har sålt en av mina hästar, fick hans provsvar igår och det visade sig att han hade 30 epg av stor och/eller lilla blodmasken (0 på resten). Bör han avmaskas innan han flyttar, ska han avmaskas senare, eller inte alls? Dit han flyttar har de aldrig kollat träckprov, och det verkar som att de går i rätt använda hagar och inte har så stora möjligheter att variera heller. Men de har varit noga med avmaskningar och så. Någon som har något råd?

Adela

kl

Har sålt en av mina hästar, fick hans provsvar igår och det visade sig att han hade 30 epg av stor och/eller lilla blodmasken (0 på resten). Bör han avmaskas innan han flyttar, ska han avmaskas senare, eller inte alls? Dit han flyttar har de aldrig kollat träckprov, och det verkar som att de går i rätt använda hagar och inte har så stora möjligheter att variera heller. Men de har varit noga med avmaskningar och så. Någon som har något råd?

Adela

30EPG är det minsta som går att ange, det är alltså ytterst lite och inget jag skulle avmaska för.

Tipsa nya ägaren att de gör nytt prov till våren och samordnar sig. De allra flesta blir positivt överraskade att de faktiskt inte behöver avmaska!

Oj, va snabbt du svarade :) tusen tack för det! Ditt råd låter bra, så jag följer det. Tack igen!

Adela

Vad har ni använt tidigare i år? Har ni haft styngfluga?

Ponnyn är nyinköpt och därför vet vi inte hans tidigare status eller avmaskningar. De andra två hästarna här kollades i våras, den ena nollade helt och den andra hade 250 EPG och avmaskades med Noromectin.
Dessa 2 har haft styngflugeägg på sig nu i höst.

Ponnyn är nyinköpt och därför vet vi inte hans tidigare status eller avmaskningar. De andra två hästarna här kollades i våras, den ena nollade helt och den andra hade 250 EPG och avmaskades med Noromectin.
Dessa 2 har haft styngflugeägg på sig nu i höst.

Ivermektin-medel till alla tre så snart styngflugan gett sig för året, dvs när det varit frost.

KL

HJÄLP!!!! Fick provsvaret från min nya ponny idag...

Stora/lilla blodmasken: 3400
Spolmask: 0

Det måste ju vara extremt mycket!

Odling satt iaf och skulle få svar v. 42

Senast ändrad av en moderator:

KL

HJÄLP!!!! Fick provsvaret från min nya ponny idag...

Stora/lilla blodmasken: 3400
Spolmask: 0

Det måste ju vara extremt mycket!

Odling satt iaf och skulle få svar v. 42

OJ! Det var det högsta jag hört...

Jag skulle avmaska nu med ivermektin och sen igen i början av december med Cydectin, det funkar även om det hunnit bli vinter. Sen ny koll tidigt i vår.

Ja det va skyhögt. Känner mig som världens sämsta hästägare typ. Måste verligen få stallägaren att göra något åt hagarna, det är ju ingen som bryr sig där. Annars får jag flytta hästen alltså...

Har du några mer råd ang vad jag ska göra med hagen? jag är ju inhyrd och har en ganska stor hage att tillgå. Hur ska jag sanera? Mocka? Dela av hagen och låta dem gå i den ena i vinter? Gah, ja blir gråhårig.....

Ang. avmaskningen så ska jag ringa vet. imorgon och få recept..

*kl*
Jag behöver lite råd ang. avmaskning av mitt 12-åriga sto. I höstas hade hon 1700 EPG (endast lilla blodmasken), och då avmaskade jag. I vintras hade hon 0 EPG (kolikanfall, så koll på klinik). I våras: 400 EPG (lilla blodmasken), och då avmaskade jag i juni med Pyrantel. Och nu hade hon 150 EPG (lilla och/eller stora blodmasken). Så då är frågan, bör jag avmaska henne igen? Vad jag har förstått så är det lite gränsfall...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Valet i USA