Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Står i kollektivstall med ca 12 hästar och vi har nu bestämt oss för att ala ska kolla masken och avmaska samtidigt om ens häst har mask.
De flesta verkar ha mask, och nu är det någon som har kommit med förslaget att mocka ur alla hagarna (typ 5-6 hektar). Är det bra att göra det eller är det onödigt arbete? De är aldrig urmockade förut under ca 20 år..
Lägger inte maskarna ägg i marken?
Ursäkta om någon redan svarat på frågan men ni får även ursäkta min lathet, för jag orkade inte läsa igenom hela tråden.
Ivomec tar spolmasken. Prov 501 duger bra.
*kl*
Fick svar på pållens blodprov igår o det visade sig att han verkar vara smittad av bandmask. Har nu gett honom dubbel dos av Fyranthel.
Vetr. tyckte jag skulle ta ett nytt blodprov redan en vecka efter avmaskning, kan det visa sig så fort efter om maskarna försvunnit?
Ska han avmaskas något mer eller kan jag avvakta tills han ska på nästa hälsokontroll i dec/jan då blodprov tas igen.
Dessvärre inte alltid. Det finns flera stall som har ivermektin-resistenta spolmaskar. Så OM man använder ivermektin och fölet har spolmask bör man ta prov 7-10 dagar senare för att kolla så medlet tagit all mask.
Så OM min lilla kille visar sig ha spolmask så är det bättre att använda Banminth eller Axilur? Även om vi tar Ivomec eller liknande till de vuxna hästarna (pga styngflugan)?
Det gör man väl visst det. Vad får hästfolk allt i från kan man ju undra !? Men man maskar ju BARA om man sett ägg på hästen, inte annars.
Hej
Jag har en fråga. Har ett sto med föl på 4 månader. Fölet är avmaskat 1 ggr med axilur vid 8 veckor. Träckprov är taget som visar 0 på båda. Ska man avmaska fölet vid 16 veckor fast det inte visade på mask?
Bra syn behövs inte, äggena ser du.