En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*kl*

Står i kollektivstall med ca 12 hästar och vi har nu bestämt oss för att ala ska kolla masken och avmaska samtidigt om ens häst har mask.
De flesta verkar ha mask, och nu är det någon som har kommit med förslaget att mocka ur alla hagarna (typ 5-6 hektar). Är det bra att göra det eller är det onödigt arbete? De är aldrig urmockade förut under ca 20 år..
Lägger inte maskarna ägg i marken?

Ursäkta om någon redan svarat på frågan men ni får även ursäkta min lathet, för jag orkade inte läsa igenom hela tråden. :o

De enda ägg som "går ner i marken" är spolmasken, det är en envis jäkel. Blodmasken som är hästens vanligaste parasit lägger ägg i bajset (inifrån hästen alltså) som kläcks till smittsamma larver i rätt fukt och temperatur. Larverna klättrar upp på grässtråna och väntar på att bli uppätna.

Mockar man bort bajshögarna blir man alltså av med en stor mängd smitta. Det är en riktigt bra åtgärd! Har man möjlighet sen att hålla efter nån gång i veckan är det ännu bättre. Eller bäst varje dag såklart :D

Ivomec tar spolmasken. Prov 501 duger bra.

Dessvärre inte alltid. Det finns flera stall som har ivermektin-resistenta spolmaskar. Så OM man använder ivermektin och fölet har spolmask bör man ta prov 7-10 dagar senare för att kolla så medlet tagit all mask.

*kl*

Fick svar på pållens blodprov igår o det visade sig att han verkar vara smittad av bandmask. Har nu gett honom dubbel dos av Fyranthel.

Vetr. tyckte jag skulle ta ett nytt blodprov redan en vecka efter avmaskning, kan det visa sig så fort efter om maskarna försvunnit?

Ska han avmaskas något mer eller kan jag avvakta tills han ska på nästa hälsokontroll i dec/jan då blodprov tas igen.

*kl*

Fick svar på pållens blodprov igår o det visade sig att han verkar vara smittad av bandmask. Har nu gett honom dubbel dos av Fyranthel.

Vetr. tyckte jag skulle ta ett nytt blodprov redan en vecka efter avmaskning, kan det visa sig så fort efter om maskarna försvunnit?

Ska han avmaskas något mer eller kan jag avvakta tills han ska på nästa hälsokontroll i dec/jan då blodprov tas igen.

Nytt blodprov är ingen mening att ta tidigare än 6 månader efter avmaskning. Dessutom kan man redan nu säga att du inte blivit av med all mask då dubbel pyrantel bara tar vuxna bandmaskar. Har man konstaterad bandmaskinfektion väljer man Droncit om det bara är bandmasken man vill åt, eller Equimax om man även har blodmask att bekämpa.

Övriga medel har för låg dos för att döda annat än vuxna bandmaskar.

Tar ni prov för tidigt kommer du få falskt positivt då alla antikroppar inte är borta. Om 6 veckor avmaskar du med Droncit, då blir du av med all bandmask inne i hästen. Sen ska hästen vara ok till nästa år.

Smittan är störst vår och höst men det är inte säkert att hästen blir återsmittad.

Vad hade blodprovet för värde?

Dessvärre inte alltid. Det finns flera stall som har ivermektin-resistenta spolmaskar. Så OM man använder ivermektin och fölet har spolmask bör man ta prov 7-10 dagar senare för att kolla så medlet tagit all mask.

Så OM min lilla kille visar sig ha spolmask så är det bättre att använda Banminth eller Axilur? Även om vi tar Ivomec eller liknande till de vuxna hästarna (pga styngflugan)?

Så OM min lilla kille visar sig ha spolmask så är det bättre att använda Banminth eller Axilur? Även om vi tar Ivomec eller liknande till de vuxna hästarna (pga styngflugan)?

OM han har spolmask i mer än litegrann skulle jag ta Axilur OCH Ivomec, om du inte vill ta bara Ivomec och sen nytt prov 7-10 dar senare. Inte alla stammar är ju resistenta.

Ok, ska se till o få utskrivet Droncit då istället till nästa gång... Trist att jag inte fick det från början...

Tyvärr så kollade jag bara på skärmen när vi var uppe med en annan häst så jag fick inte det utskrivet, vet bara att han va uppe på 8 på ett värde o 7 på ett annat o de va väldigt högt...
Märkligt bara att hon sa åt mig o ta ett nytt prov redan efter en vecka, tyckte oxå det lät tidigt!

Hmm, undrar vad de var för blodprov! Inte ELISA i alla fall. Kan du inte fråga lite närmare, för hade hästen 8 är det otrooooligt högt, det högsta jag nånsin hört, med hästlängder. 2 är ett högt värde, normalt rekommenderas avmaskning vid 0,2, så det låter inte som "rätt" prov.

Blodprovet var juh inte ett för o se om han hade bandmask utan ett helt vanligt som vi gör på hans hälsokontroller. Alltså visste hon inte helt 100 om det höjda värdet berodde på bandmask men sa att de ofta tydde på de o därför ville att jag skulle börja med o avmaska honom.
Hon nämde bara att de vädena han hade kunde dra ner prestationen på honom mest... Ska ringa dit o se om de kan skicka hem det så jag ser vilka värden som var höga.

*knapplån*

I mitt stall har de kollat upp detta med avmaskning, och de säger att man inte avmaskar mot styngflugelarver längre?!?

Stämmer det? Varför gör man inte det isf?

Det gör man väl visst det. Vad får hästfolk allt i från kan man ju undra !? Men man maskar ju BARA om man sett ägg på hästen, inte annars.

och efter frosten annars avmaskar man i onödan då flugorna som lägger äggen på hästen inte tål frost.

Det gör man väl visst det. Vad får hästfolk allt i från kan man ju undra !? Men man maskar ju BARA om man sett ägg på hästen, inte annars.

Men om bara vissa hästar haft ägg, eller ja, det är bara vissa hästar vi sett ägg på, men alla har väl kanske inte lika bra syn.. Alla hästar har bott i samma hagar.

/ Lavinia

Hej
Jag har en fråga. Har ett sto med föl på 4 månader. Fölet är avmaskat 1 ggr med axilur vid 8 veckor. Träckprov är taget som visar 0 på båda. Ska man avmaska fölet vid 16 veckor fast det inte visade på mask?

Hej
Jag har en fråga. Har ett sto med föl på 4 månader. Fölet är avmaskat 1 ggr med axilur vid 8 veckor. Träckprov är taget som visar 0 på båda. Ska man avmaska fölet vid 16 veckor fast det inte visade på mask?

Nej det behövs inte nu. Var det mitt föl skulle jag ta nytt prov i början av november igen.

Nu fick jag hem blodprovssvaren!

De värdena han hade högt på var
Eosinofila 7 % Normalt 0-5
Monocyter 8 % Normalt 0-3

Sen hade han även lågt på
MCHC 341 g/l Normalt 353-393

Bra syn behövs inte, äggena ser du.

Hej!

Så då behöver vi bara avmaska de vi sett äggen på??
Eftersom alla gått i samma hage, borde väl alla haft på sej? Vi har i år bara hittat 2 hästar med ägg, förra året 1 häst... Nästa år kanske det blir 3???

/ Lavinia

KL

Med risk för att känna mig dum och som världens sämsta hästägare så skriver jag i denna tråd. :)

Kan börja med att försvara mig med att mamma alltid skött avmaskning tidigare när jag hade hästarna hemma, men nu har jag flyttat hemifrån och har köpt min alldeles egna pålle så får man sköta allt själv!

Pållen är ny för mig, kommer från ägare som aldrig avmaskat honom så länge de haft honom (ca 1 år) innan dess vet jag inte.
Nu vill jag iaf skicka in ett kollamasken och se om det är något.

Vad gäller stallet jag står i så är dom inte speciellt aktiva i maskfrågan om man säger det så. Ingen av dem har lust att ens göra kolla masken fast jag tjatat sen jag kom dit.
Är det nån ideé att jag gör det ens när bara jag gör det? Min häst går med en valack som säkerligen inte är avmaskad eller kollad på flera år.

Hagarna sköts inte aktivt. Jag mockar så gott jag kan i vår hage iaf.

Snälla ge mig tips om hur jag ska gå tillväga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar