En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej!

Vi skickade in Kolla masken på mina 2 + en ettåring, vilka har gått på bete hemma hos mig sen i juni. Ettåringen kom från ett uppfödningsstall i början av juni. Ettåringen visar på 100 EPG på stora och/eller lilla blodmasken. Ägaren har ej beställt odling. Min 3-åring visade 0 EPG på allt. Har inte fått svar på min 18-åring, men jag antar att hon är ren då både hon och 3-åringen var rena i våras?

Hur gör jag? Avmaskar vi bara ettåringen, eller bör vi avmaska alla 3? Något annat vi bör tänka på? Hästarna ska några dagar efter avmaskningen flyttas över till vinterhagen.

Bara de som har positivt. Normalt är 100 EPG på gränsen om man verkligen behöver avmaska, men iom att hästen bara är ett år och ny i stallet skulle jag avmaska.

kl*

Jag har fått ett provsvar i juli som ser ut så här
EPG (ägg per gram träck) från:

Strongylus/Cyathostominae 0

Parascaris equorum 0

Kanske inte så konstigt eftersom att hästen efter våravmaskningen haft boxvila/egen hage den mesta tiden.
Kan jag vänta och göra nytt träckprov till våren?
Mockar mina hagar regelbundet och de andra två hästarna ligger under 100.

Det låter som en bra plan. Grattis till lågt parasittryck!

Bara håll koll så hästarna inte får styngflugeägg på sig, då kan du behöva avmaska ändå om du inte hinner skrapa bort allt varje dag.

Gör det ngn skillnad på bandmasken om man slår gräset?

Jag mockar givetvis först.

Fast nog borde det stå något ? Du kan ju liksom inte få ett tomt blad med bara siffror ;) Står det inte tex att: odling är satt ? I såfall har du blodmask, MEN odling sätts för att utesluta stora blodmasken. Maskmedel tar både stora och lilla, så maska hästen du.

Det stod ingenting om att odling var satt. Men kryssade i att jag ville ha det om det visade mycket.
Fick det genom e-mail.

Är det bara att ringa veterinär för att få ett recept eller?

fel av mig! har läst noggrannare nu! :) och det stod odling satt, svar v.38

Du behöver inte invänta odlingssvaret för att maska. Har hästen stora blodmasken så tar ju maskmedlet det ändå. Ja, du ringer en veterinär och ber att få recept.

Gör det ngn skillnad på bandmasken om man slår gräset?

Jag mockar givetvis först.

Jag vet inte helt säkert, men jag tror att gräskvalstret klarar sig även om du slår gräset. Mockning är ju alltid det bästa.

Du behöver inte invänta odlingssvaret för att maska. Har hästen stora blodmasken så tar ju maskmedlet det ändå. Ja, du ringer en veterinär och ber att få recept.

Ja, okej. Då känns det ju ondödigt att jag gjorde den där odlingen för 200 spänn :grin:

Men som jag förstod det så gjorde dom den för att se om det var lilla eller stora blodmasken. För det var så lågt och då gör dom odlingen för att se om jag behöver avmaska.

Ja, okej. Då känns det ju ondödigt att jag gjorde den där odlingen för 200 spänn :grin:

Men som jag förstod det så gjorde dom den för att se om det var lilla eller stora blodmasken. För det var så lågt och då gör dom odlingen för att se om jag behöver avmaska.

Nej, så är det inte. Avmaska skulle du göra ändå. Har man stora blodmasken som är mycket farligare än lilla måste man ta till rejäla saneringsåtgärder i hagar och stall.

(Oops, svarade på fel inlägg, detta är en ny fråga)

Är det någon skillnad på Equimax och Ivomec comp?

Jag fick Equimax utskrivet av min vet, men enligt apoteket gick det inte att beställa, så jag fick ett nytt recept på Ivomec Comp istället. Vad jag kan läsa mig till så verkar de vara identiska(?), men Ivomex Comp har jag inte hört talas om innan, och Equimax verkar andra i den här tråden använda?

Senast ändrad:

(Oops, svarade på fel inlägg, detta är en ny fråga)

Är det någon skillnad på Equimax och Ivomec comp?

Jag fick Equimax utskrivet av min vet, men enligt apoteket gick det inte att beställa, så jag fick ett nytt recept på Ivomec Comp istället. Vad jag kan läsa mig till så verkar de vara identiska(?), men Ivomex Comp har jag inte hört talas om innan, och Equimax verkar andra i den här tråden använda?

Skillnaden är mängden prazikvantel (det medel som tar bandmask).

Ivomec Comp tar bara vuxna bandmaskar medan Equimax tar alla stadier inne i hästen.

Tack, då vet jag. Jag kunde inte hitta bipacksedeln för Equimax i djur FASS, troligen eftersom det står "Tillhandahålls för närvarande ej". Men det står inte varför, om Equimax bara är tillfälligt slut, eller om det är något problem med det?

KollaMasken är ett provtagningskit med påse, handskar, följesedel och portot betalt. Du använder det för att samla in provet, sedan lägger du bara den lilla lådan på postlådan och skickar till labbet.

Du kan även skriva ut en följesedel själv från labbets hemsida och skicka i en egen påse och betala portot själv.

Jasså kan man?? då måste de ju vara betydligt billigare än å köpa kolla masken paketet.
Om man nu kan ta provet själv och skicka in porto kan ju inte gå på mer än 20 kronor gå

Tycker kolla masken är ruskigt dyr 280 kronor..risken blir ju att folk skiter i att avmaska ens:crazy:

Finns det inte så man kan köpa ett minilabb själv hemma och göra egna träckprov??

Tycker att 100 kronor hade varit en mer värdig summa att betala nu när det är ett MÅSTE

Det brukar bli dyrare att själv skicka in mot att köpa kolla masken.
Kolla med närmsta distriktveterinärstation eller hästklinik om de gör träckprov. Brukar bli billigare.
// Linda

20:-, nu var du rolig. du skickar i Jiffykuvert, och dom kostar mer än 20:-. Sen måste du betala analyskostnaden. Räkna på det du.

280:- är väl inga pengar att orda om. Kostar ju bra mycket mer per år att köpa kanske 3-5 sprutor maskmedel som man kanske inte ens behöver. Om nu din häst nollar på ett kollamasken, då har du ju bara slängt ut 280:- det året. Räkna på vad tex ivomecsprutor kostar, villket behövs upprepas var åttonde vecka, eller Banminthsprutor, var fjärde vecka HELA sommaren. Tycker du att dessa pengar är en struntsak i stället för 280:- och sen kanske inget mer ?

Tänk att hästfolk alltiod ska gnälla när det handlar om något viktigt.

Jag behöver ingen uppläxning tack..:grin:
Jag har väl endå rätt att säga vad jag tycker och tänker??

Och JAG tycker 280:- för en sketen burk med 2 plasthandskar och 1 plastficka ÄR dyrt.

Men jag betalar snällt endå eftersom jag måste!

Och jag har aldig någonsin avmaskat mina hästar var 6:e vecka HELA sommrarna.
Just därför kanske masken har blivit resistensa om nu folk överavmaskar på detta vis.
Jag har alltid avmaskad inna och efter betet och mina hästar har aldirg någonsin varit angripna i den utsträckning att de har mått dåligt eller visat tecken på de.

Jorunn är avmaskad 1 gång på 2 år och analysen visade i år att hon inte behövdes avmaskas eftersom hon inte hade någon mask!

Avmaskningsmedel som jag använt mig av har kostat från 80-142 kronor per GÅNG. Men nu måste man lägga ut minst 290 och ev pluss 195 för en blodmask analys pluss ev avmasningsmedel
Närmare 500 och jo jag tycker de är svindyrt.

Nu har jag bara 1 häst men för de som har 20 kan jag tänka mig att de tar emot ekonimiskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd