En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

På vilket sätt är Banminth på hösten gamla sättet?

Med den historian och styngflugeägg på benen skulle jag avmaska med ett ivermektinpreparat när frosten kommit. Det är inte så mycket ägg att du behöver panik att avmaska nu.

"Gamla sättet" menar jag utan träckprov och man bara avmaskar alla i stallet på rutin när stallägaren säger till, samma medel på alla hästar i samtidigt. Korkat förstår jag med nu efter att ha läst av vad du har skrivit!
Har lärt mig jättemycket! Tack! :)

Tusen Tack för ditt svar!! Avmaskar lite längre fram då!

Tur att du finns här!

Om man gjort träckprov och det visade sig att dom hade rätt så mycket lilla blodmasken,man avmaskar med noromectin,bör man ta en till kolla masken,eller kan jag ge en till avmaskning nu i slutet av september?

Avmaskade han i slutet av juli. Handlar om en 3-åring.

Då hade jag avmaskat en gång till och tagit nytt prov till våren.
// Linda

Om man gjort träckprov och det visade sig att dom hade rätt så mycket lilla blodmasken,man avmaskar med noromectin,bör man ta en till kolla masken,eller kan jag ge en till avmaskning nu i slutet av september?

Avmaskade han i slutet av juli. Handlar om en 3-åring.

Inte nytt träckprov, däremot ny avmaskning i slutet av september.

Jag har ett äldre sto som jag ägt i 9 år. Jag har under alla de år jag ägt henne regelbundet avmaskat. Det är först på senare år som jag börjat med träckprov.

Första gången jag gjorde träckprov var för 3 år sedan (2005). Då visade det på 3100 EPG :crazy: Jag avmaskade som vanligt och hon fick gå på ett för henne nytt bete. Det hade gått hästar på det betet året innan.

Året efter (2006) hade hon 0 EPG! Jag var överlycklig! Jag avmaskade ingenting innan betet det året, men i övrigt var det preics samma som året innan. Samma rutiner och samma bete.

2007 (året efter alltså) hade hon 1200 EPG. Hon avmaskades och släpptes på samma bete. Avmaskade under sommaren också.

I år hade hon 1100 EPG i början av sommaren. Avmaskade och tog nytt träckprov nu. 900 EPG.

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag mockar vinterhagen regelbundet. Efter avmaskningen i våras mockade jag hagen varje dag framtill hon åkte på bete.

Beteshagen är för stor för att jag ska kunna mocka den. Hon går med 5 andra hästar i beteshagen och de avmaskas regelbundet. Dock görs inga träckprov på dem. Förra året öppnade stallägaren upp hagen mot en åker som var "färsk". Inga andra hästar hade gått där. Innan betessläpp i år "rensades" hagen.

Ett år fick hon gå ett tag i en annan beteshage som stått tom ett år.

Jag använder samma slags preparat 2 år innan jag byter och använder ett annat.

Inget verkar fungera, jag vet inte vad jag göra mer :confused:

Någon som har något tips?

Mvh Jordgubba :laugh:

En del hästar har sämre motståndskraft mot parasiter. Din häst är väl en av de där 10% som alltid behöver avmaskas.

Nu kommer en sen följdfråga...

Lillkillen blir 16 veckor på torsdag och träckprov rekommenderades vilket jag naturligtvis ska göra i veckan.

Men, hästarna kommer att gå kvar på bete ca 1 månad till, så nu undrar jag om jag ändå ska maska alla nu eller vänta tills jag stallar in??

Och när ska jag isåfall skicka träckprovet?
Smart är väl iofs att skicka det nu, för då vet man ju om de har mask eller ej...men är det ok att isåfall vänta en månad med maskningen om de har mask? Eller bör man maska både NU och vid installning isåfall?

Nu kommer en sen följdfråga...

Lillkillen blir 16 veckor på torsdag och träckprov rekommenderades vilket jag naturligtvis ska göra i veckan.

Men, hästarna kommer att gå kvar på bete ca 1 månad till, så nu undrar jag om jag ändå ska maska alla nu eller vänta tills jag stallar in??

Och när ska jag isåfall skicka träckprovet?
Smart är väl iofs att skicka det nu, för då vet man ju om de har mask eller ej...men är det ok att isåfall vänta en månad med maskningen om de har mask? Eller bör man maska både NU och vid installning isåfall?

Avmaskningen är i första hand för att skydda markerna. När är de vuxna avmaskade senast och vilket medel användes, vad visade prov i våras?

citerar mig själv och dig tidigare i somras
jag säger:

Hon har varit "ren" på samtliga prov de senaste åren, men har ändå fått lite maskmedel nu pga fölningen...och pga att jag lånat en sällskapshäst till henne under dräktigheten och han var garanterat inte ren...
........................
då säger du:

Japp, ta prov på hela bunten.

Har stoet nollat tidigare fanns det ju egentligen ingen anledning att avmaska stoet bara för att hon fölar. Fölmasken är otroligt ovanlig och kan kommas åt genom att avmaska fölet om det mot förmodan skulle dyka upp.

Nya hästens smitta ser du inte på stoet förrän tidigast 12 veckor, och avmaskades inte nya hästen? I så fall har den ju slutat sprida smitta på dina marker.
........................
å då sa jag:

Stoet var inte kollad på rätt länge innan denna avmaskning, och nya hästen hann inte maskas innan han kom då det blev akut, min andra fick tas bort o denna kom i december, så han maskades inte förrän vid betessläpp. Han hann nog smitta ner stoet under denna tid varför hon maskades.
........................

samtliga hästar maskades när lillkillen var 8 veckor, de vuxna med noromectin och lillkillen med axilur :)

litet tillägg..

de går nu i "lånad" hästbeteshage som jag inte vet hur "ren" den är.
i samband med maskning byter jag till egen "ren" hage igen, men maskar man då 3 dgr före byte eller samma dag??

Just det! Vad bra att du har bättre minne än jag :D

Då skulle jag ta prov på fölet och sen avmaska 3 dar innan du byter hage, även de vuxna. Fölet beroende på vad provet säger förstås.

Så många svar som du ger här kan du väl inte hålla rätt på alla :)

Men är det viktigt att man avmaskar just vid 16 veckors ålder, eller kan jag anpassa detta så det passar med hagbyten eller installning?

Kan inte ha lånade hagen ända tills installning så jag antar att jag maskar när jag byter hage OM provet visar att jag behöver förståss..men är det inte i sept/okt som det är BÄST/effektivast att maska med tanke på maskens olika "stadier"??

Och jag har tänkt använda noromectin o axilur igen. ok?

Hej!
Jag har en fråga till Madick - eller någon annan som vet. Jag är inte så duktig på det här så jag ställer en egen fråga. Har haft min häst sen i mars. Vet alltså inte hur han är avmaskad tidigare, eller med vad. Tog träckprov i maj - visade 550 epg lilla blodmasken, i övrigt rent. Vet skrev ut Ivomec, första veckan i juni och då avmaskade vi med det innan betessläpp, men h*n sa inget om ngra intervall lr så. Även om min häst inte gått i vinterhagen i sommar är det andra hästar som gjort det-nya hästar som min häst inte tidigare gått med. Står på en stor anläggning o det finns inga möjligheter att låta hagarna vila. Inte heller lätt att mocka vinterhagen nu då den redan är upptrampad o lerig efter regnen som varit. Hur gör jag nu i höst? Tar nytt träckprov, eller avmaskar med samma preparat som sist. Hur långt intervall ska det i så fall vara? Ska jag avmaska mer i höst sen, eller är det nytt träckprov till våren igen som gälller - i så fall när. Innan betessläpp - eller tidigare.
/Tuzz - som vill lära sig mer om detta invecklade ämne :confused:

Jag skulle avmaska nu igen och sen träckprov till våren. Om det blir långdragen höst utan riktig vinter skulle jag avmaska en gång till i början av november.

*KL*

Jag har missat att avmaska mitt föl mot spolmask vid 8-10 v ålder. Han är nu 12 v. Bör jag göra det nu eller ska man avvakta och ta träckprov vid 16 v ålder?

*knapplån*

Bluääk.. flyttade pållen till nytt stall för två veckor sedan och hittade en hel drös flugägg på honom idag. :crazy: Har inte avmaskat på två år (haft 0 EPG vid träckprov och inte haft ett endaste ägg på dessa två åren), men nu lär det väl behöva göras till hösten. Bör man avmaska alla hästarna i stallet, bara de hästar som delar hage eller bara den hästen som haft äggen på sig?

(Min häst lär inte slippa undan, så jag kan se fram emot en brottningsmatch/"viljornas kamp" med honom sen... :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar