En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Hej igen,

Min häst hade 250 epg i blomask och du rådde mig att avmaska med ivomec när frosten kommer (han har även haft lite flugägg)

Men nu har har börjat klia rumpat hemskt mkt. Skall jag avmaska tidigare tycker du? Tänker att det är hemskt att gå med klåda ända tills frosten kommer.

Finns det ngt annat jag kan göra?

Hej igen,

Min häst hade 250 epg i blomask och du rådde mig att avmaska med ivomec när frosten kommer (han har även haft lite flugägg)

Men nu har har börjat klia rumpat hemskt mkt. Skall jag avmaska tidigare tycker du? Tänker att det är hemskt att gå med klåda ända tills frosten kommer.

Finns det ngt annat jag kan göra?

Den enda inälvsparasit som ger klåda i rumpan är springmask som är YTTERST ovanlig i Sverige. Leta efter orsaken till klådan någon annanstans.

Hallå Madick o ni andra!!

Tycker min 06a har börjat tunna ur, så jag skickade in träckprov o fick svar idag. Blodmask: 1000 EPG (ingen odling satt). Spolmask: 0 EPG.
Antar att jag ska använda ivermektin-medel, men vilket? Han fick Ivomec i somras, bör jag byta nu? Min 05a bör väl också avm som går i samma hage?

Det är det bara att du frågar veterinären om när du ska ha recept. Det är ju deras jobb att veta vad som är bäst. Tala bara om vad du vill avmaska emot och att hästen har kollats med träckprov och resultatet av det.

Det är ju deras jobb att veta vad som är bäst. Tala bara om vad du vill avmaska emot och att hästen har kollats med träckprov och resultatet av det.

Tyvärr är inte alla veterinärer vare sig intresserade eller uppdaterade inom parasitologi, och trots träckprovssvar har folk fått ut helt galna medel eller konstiga rekommendationer.

Så se för jösse namn till att ta reda på hur parasitkunnig den veterinär du vänder dig till är.

Hej, Har nu fått svar på mitt livs första träckprov. Det visade följande:Föl 3 månader = 0 + 0Mamma 11 år = 350 + 0Mormor 27 år = 350 + 0Shettis 13 år = 30 + 0Alla vuxna hästar är avmaskade med Equimax innan fölet kom och fölet är avmaskat med samma preparat vid 7 veckor.Är det tillräckligt lågt för att vänta tills det är dags att ta styngsflugan eller bör man avmaska innan de släpps i de renmockade rasthagarna inför vintern?Jag är så van vid mina tidigare rutiner med en gång efter betet, en gång när frosten kommer, en gång före betet och en gång under betesperioden..... Det lär ju bli ändring på det nu.

Hej, Har nu fått svar på mitt livs första träckprov. Det visade följande:Föl 3 månader = 0 + 0Mamma 11 år = 350 + 0Mormor 27 år = 350 + 0Shettis 13 år = 30 + 0Alla vuxna hästar är avmaskade med Equimax innan fölet kom och fölet är avmaskat med samma preparat vid 7 veckor.Är det tillräckligt lågt för att vänta tills det är dags att ta styngsflugan eller bör man avmaska innan de släpps i de renmockade rasthagarna inför vintern?Jag är så van vid mina tidigare rutiner med en gång efter betet, en gång när frosten kommer, en gång före betet och en gång under betesperioden..... Det lär ju bli ändring på det nu.

Varför i hela friden ge Equimax till ett 7v föl? Vem har skrivit ut det åt dig? I FASS står det på prazikvantel:
Försiktighet
Då infektion av bandmask sannolikt inte drabbar hästar under 2 månaders ålder, anses behandling av föl under denna ålder inte vara nödvändig.

Med så pass låga värden hos de vuxna hästarna räcker det att vänta till några dagar innan du ska byta hage. Har ni haft styngflugeägg på alla hästarna?

Tack för svaret!

Alla hästarna har haft mycket styngflugeägg. Från benen ända upp till manen. Det mesta kom när de gick på ett bete en bit härifrån.

Vilket preparat skulle du avmaska med nu innan jag byter hage för vintern och ska jag avmaska fölisen också även om han hade 0. Styngflugan är det väl ingen idé mot än?

Jag hade equimax kvar hemma och enligt bruksanvisningen var det ok att avmaska med det. Alltså kan jag inte skylla på någon annan än mig själv. Har dock inte haft föl sedan mamman föddes så jag kommer inte ihåg vad jag använde... Förmodligen något onödigt då med.

Ok, det låter ju lite lugnande att det var "eget påhitt" och inte något en veterinär sagt...

Till nästa föl kan du komma ihåg att vid 8v är det i första hand spolmasken man bekämpar, och då med Fyrantel/Banminth eller Axilur/Rintal. Sen träckprov vid 16v.

Vänta med att avmaska tills det varit rejäl frost helst, så styngflugan gett sig för året.

NÄR kolla masken efter avmaskning? (*kl)

Om hästen är avmaskad, när kan man då ta träckprov??? Och vad riskerar man genom att skicka in prov på avmaskad häst?

:grin: Krocket

Senast ändrad:
Sv: NÄR kolla masken efter avmaskning? (*kl)

Man tar träckprov efter att respektive intervall gått ut på det medel man använde. Skickar man in innan, så finns risk att man inte hittar något trots att det finns.

Sv: NÄR kolla masken efter avmaskning? (*kl)

Om hästen är avmaskad, när kan man då ta träckprov??? Och vad riskerar man genom att skicka in prov på avmaskad häst?

:grin: Krocket

Som Mynta2 sa så måste intervallet på medlet du använde gått ut, annars får du ju ett falskt negativt svar. När du avmaskar dödar du de maskar som lägger ägg, och det är äggen man ser på träckprovet.

Använder du Fyrantel eller Banminth ska det ha gått mer än 4 veckor.
Ivomec, Eraquell, Bimectin eller Noromectin, mer än 8 veckor.
Cydectin mer än 12 veckor.

Hur gör jag nu bäst o lättast för att kolla bandmask?

Om det kan påvisas- hur gör jag då- när- hur ofta?

Hur gör jag nu bäst o lättast för att kolla bandmask?

Om det kan påvisas- hur gör jag då- när- hur ofta?

Lättast är att göra det speciella träckprov du kan beställa både från SVA och Vidilab. Säkrast vad jag förstått är blodprov.

Avmaskning med fullstyrka prazikvantel, dvs Droncit (bara mot bandmask) eller Equimax (blandat med ivermektin) tar alla bandmaskar inne i hästen. Ny koll året efter.

Bandmasken har ett stadie utanför hästen, i ett gräskvalster. Därför är det lätt att hästarna återsmittas om man väl fått in det på gården.

Tack för svar.:bow:
Ska nog passa på att ta blodprov när hästen ändå ska in på ÅB o se om det labbet kan kolla.

Tack för svar.:bow:
Ska nog passa på att ta blodprov när hästen ändå ska in på ÅB o se om det labbet kan kolla.

Blodprover skickas till England fortfarande tror jag. Din veterinär ska veta mer. Alla veterinärer har fått information.

KL

Nu har jag fått tillbaka mitt provsvar och min häst hade 250 EPG blodmask.

Ska jag avmaska tycker ni? Jag vet inte om det är stora eller lilla blodmasken, då jag ej fick nåt svar på det än.

Är det bara att ringa någon veterinär om recept?

Fast nog borde det stå något ? Du kan ju liksom inte få ett tomt blad med bara siffror ;) Står det inte tex att: odling är satt ? I såfall har du blodmask, MEN odling sätts för att utesluta stora blodmasken. Maskmedel tar både stora och lilla, så maska hästen du.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3