En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

OK, tack! Ny fråga: hästen i fråga är ju som sagt en british spotted pony som milt sagt är väldigt lättfödd:p:angel:. Jag kan därför inte ha honom på bete med de andra hästarna, utan han går i en lite mindre hage "i hagen". Den är nu alldeles lagom avbetad och han är ganska rund. Kan jag låta honom gå kvar i den hagen även efter avmaskningen (hämtade ut Equimax idag) eller ska jag göra en ny hage och hoppas att han inte "äter ihäl sig"? Kan ju försöka göra en hage där de andra betat ner ganska mycket, men jag har ju inte precis någon brist på bete:p, så kan vara lite klurigt:D.

Var det min häst skulle jag göra en ny hage han kan byta till 3-4 dagar efter du avmaskat.

Mmmm, det får nog bli så. Ska bara hitta en avbetad yta så han inte spricker:grin:.

Tusen tack för all hjälp:bow:

*KL*

Så, ny häst, har ingen aning om mask-status. Styngflugor har setts på flera hästar i stallet- varav en maskade mot dom i förrgår.. Några hästar har gått omaskade i vinterhagen hela sommaren och ingen har maskat enligt intervallet på maskmedlet. En annan häst har tagit träckprov, med massor med blodmask (lilla), men han flyttade hit i höstas.

Så var börjar man?
Jag tänkte erbjuda mej att reda upp maskningarna, så stallägaren slipper ta på sej det, ta träckprov och så.. Men det lär ju bli svindyrt och mina stallkompisar är inte det minsta intresserade av att betala en massa extra "onödigt".

Just det, vinterhagarna är redan nu lervälling, eftersom därvarit hästar hela sommaren (hältor och hästar som inte kunde gå tillsammans), så mocka hagarna är inte aktuellt.

tacksam för all hjälp!

/ Lavinia

Till att börja med är det alldeles för tidigt att avmaska mot styngflugan, hon kommer få göra om avmaskningen om 8v.

Onödigt är det ju inte med träckprov, det blir ju billigare i längden. Dessutom borde veterinärerna kräva prov innan de skriver ut avmaskningsmedel.

Hej!

Det var vad jag tyckte också. Varför göra maskningen när flugäcklen lever fortfarande?

För dom som bara maskar 1 gång/sommar blir det tyvärr billigare att maska rakt av, iaf när man som hos oss kan få vet att skriva ut medicin utan att lägga på nån kostnad för "utskriften". Kostar ju 300 att ta träckprov (i vanliga fall).

Men när ska man ta höstens träckprov? Med tanke på hur vår hagsituation ser ut? Och sen med tanke på hur varmt det är (eller iaf verkar som om det tänkte fortsätta vara). Ska man ta med hästarna kvar i sommarhagen eller vänta tills de kommer upp till vinterhagarna?

Jag blir bara mer och mer förvirrad desto mer jag läser, men kommer oavsett ta träckprov på min, så jag vet hur hon ser ut. Sen kommer problemet med att övertyga resten av stallet...

/ Lavinia

Avmaskar en gång per sommar? Då är ju första avmaskningen mest viktig.

Avmaskningen görs ju för att skydda markerna, hästarna klarar ofta stora mängder parasiter utan att må dåligt.

Kanske du kan köpa apotekets råd för häst och hänga upp så alla kan läsa?

Hör med tex distriktsveterinären eller en hästklinik i närheten om de gör träckprov. Brukar bli billigare.
// Linda

Hej!

Jag tog ett träckprov i våras och det var noll och därför avmaskade jag inte. Nu har jag varit och köpt en ny kolla masken låda och undrar om det är för tidigt att ta ett nytt träckprov? När är det bäst att ta höstens träckprov?

Han har inte gått på bete utan går i samma hagar året runt -tyvärr inte mycket att välja på. Skall man vänta lite eller är maskarna i full gång nu?

Nu kan vara rätt lagom att ta såhär i slutet av augusti. Nollar han nu också och i vår behöver du bara ta prov en gång/år om inte förutsättningarna ändras.

*kl*

I våras gjorde jag träckprov med "kolla masken" som visade 650EPG av lilla blodmasken. Halvt ofrivilligt avmaskades kusen sen med cydectin (det var det en i stallet fick utskrivet till hela stallet efter att ha uppgett vad hennes häst visade i höstas! :eek: och eftersom det ändå tar blodmask så tänkte jag att jag lika gärna kunde använda det). Den avmaskningen har precis gått ut för ca en vecka sedan om man räknar att den räcker 12 veckor.

Till funderingen:
Nu har samma person som fick förra receptet utskrivet begärt att vi alla gör träckprov och/eller avmaskar innan hagbytet från sommarhagarna. Jag är i valet och kvalet eftersom 650epg blodmask inte känns så mycket när den haft avmaskningsmedel som sträckt sig över hela sommaren. Visst kan jag göra nytt träckprov men det är ju trots allt en kostnad för det och att göra två gånger per år känns dyrt! :angel: Hur skulle ni ha gjort?

*kl*

Till funderingen:
Nu har samma person som fick förra receptet utskrivet begärt att vi alla gör träckprov och/eller avmaskar innan hagbytet från sommarhagarna. Jag är i valet och kvalet eftersom 650epg blodmask inte känns så mycket när den haft avmaskningsmedel som sträckt sig över hela sommaren. Visst kan jag göra nytt träckprov men det är ju trots allt en kostnad för det och att göra två gånger per år känns dyrt! :angel: Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle ha tagit träckprov. Avmaskningen skyddar ju bara markerna mot återsmittning, den var ju troligtvis fortfarande smittad från föregående sommar.

Ok, tack för rådet! :)
Antar att smittan fortfarande finns kvar i vinterhagen också, Omöjligt att gå och skotta för hand efter låång vistelse av 4 hästar och stallägarna kan inte ta bort det så jag antar att hagen är ett hopplöst fall.

Flugägg, men väldigt lite.

I år har jag hittat endast 5 st flugägg på hästen. Det är alltså väldigt lite och på de andra två hästarna har vi inte hittat några alls. Är det ide att avmaska mot styngfluga i höst när det varit så lite?

Hej igen,

Nu har mitt provsvar kommit, 250 epg (odling är satt) vad är bäst att avmaska med då?

En sak jag funderar över, har ingen möjlighet att byta hage. Är det ens någon ide att avmaska då? Har hästen ont av masken? Det är ju ganska lite enligt skalan,..

Tack igen för din hjälp!!:)

Hej igen,

Nu har mitt provsvar kommit, 250 epg (odling är satt) vad är bäst att avmaska med då?

En sak jag funderar över, har ingen möjlighet att byta hage. Är det ens någon ide att avmaska då? Har hästen ont av masken? Det är ju ganska lite enligt skalan,..

Tack igen för din hjälp!!:)

250 EPG är inte särskillt mycket. I första hand avmaskar man för att minska smittan i hagen, de flesta hästar klarar rätt mycket parasiter innan de blir dåliga.

När avmaskades hästen senast med vilket medel? Har hästen haft styngflugeägg på sig? Ska ni inte byta hage är det än viktigare att avmaska för att inte få ut för mycket ägg i hagen.

250 EPG är inte särskillt mycket. I första hand avmaskar man för att minska smittan i hagen, de flesta hästar klarar rätt mycket parasiter innan de blir dåliga.

När avmaskades hästen senast med vilket medel? Har hästen haft styngflugeägg på sig? Ska ni inte byta hage är det än viktigare att avmaska för att inte få ut för mycket ägg i hagen.

Han avmaskades förra hösten med Baminth ("gamla sättet") I våras tog jag träckprov som han nollade. Han har haft lite ägg på benen denna sommar. (aldrig haft förut)

Har tyvärr ingen möjlighet att byta hage. Hur hade du gjort?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈