En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Och JAG tycker 280:- för en sketen burk med 2 plasthandskar och 1 plastficka ÄR dyrt.

Analysen ingår med..inte bara det du räknade upp. Skulle man betala bara för det du sa, jag då är det dyrt.

Och jag har aldig någonsin avmaskat mina hästar var 6:e vecka HELA sommrarna.

Det var ju bra det, för det finns nämligen inget maskmedel som har 6 veckors intervall.

Jag har alltid avmaskad inna och efter betet

Just sånna här felaktiga maskningar skapar resistens. Man måste följa intervallerna.

Avmaskningsmedel som jag använt mig av har kostat från 80-142 kronor per GÅNG. Men nu måste man lägga ut minst 290 och ev pluss 195 för en blodmask analys pluss ev avmasningsmedel
Närmare 500 och jo jag tycker de är svindyrt

Från början ja, men sen ska du ha fått allting i sådan nivå att du INTE behöver maska.

Nu har jag bara 1 häst men för de som har 20 kan jag tänka mig att de tar emot ekonimiskt!

Det är mer oekonomiskt att bara skita i det. tids nog skapar sådant resistens, och varför ska då vi andra få lida för det ? Det drabbar ju INTE bara några personer, utan alla hästmänniskor. Vart ska vi ta makmedlena i från då slarviga människor skapat reistens ?

Det brukar bli dyrare att själv skicka in mot att köpa kolla masken.

// Linda

Jag skickade in själv för jag trodde det skulle bli billigare. Men hade visst glömt att räkna med momsen. :o Trots att jag hade bubbelkuvert hemma och jag skickade med gratis frakt (skickade med det med en annan grej) så blev det dyrare än att köpa Kolla Masken.

Jag behöver ingen uppläxning tack..:grin:
Jag har väl endå rätt att säga vad jag tycker och tänker??

Och JAG tycker 280:- för en sketen burk med 2 plasthandskar och 1 plastficka ÄR dyrt.

Men jag betalar snällt endå eftersom jag måste!

Och jag har aldig någonsin avmaskat mina hästar var 6:e vecka HELA sommrarna.
Just därför kanske masken har blivit resistensa om nu folk överavmaskar på detta vis.
Jag har alltid avmaskad inna och efter betet och mina hästar har aldirg någonsin varit angripna i den utsträckning att de har mått dåligt eller visat tecken på de.

Jorunn är avmaskad 1 gång på 2 år och analysen visade i år att hon inte behövdes avmaskas eftersom hon inte hade någon mask!

Avmaskningsmedel som jag använt mig av har kostat från 80-142 kronor per GÅNG. Men nu måste man lägga ut minst 290 och ev pluss 195 för en blodmask analys pluss ev avmasningsmedel
Närmare 500 och jo jag tycker de är svindyrt.

Nu har jag bara 1 häst men för de som har 20 kan jag tänka mig att de tar emot ekonimiskt!

Som sagt analysen kostar ju och ingår i Kolla Masken.

Finns inga medel med 6 veckors intervall.

Angående resistens får du nog läsa på lite.

Avmaskning före betet och efter bara känns rätt meningslöst. Man avmaskar för att skydda marken! För att hålla nere smittrycket. Varje avmaskning kommer då bara förhindra spridning av ägg 4-8 veckor beroende på medel. Hästarna klarar ofta stora mängder parasiter utan att det syns utanpå.

Din häst är säkert en häst som har stor motståndskraft mot mask. En del hästar har det och behöver sällan/aldrig avmaskas. En del hästar har låg motståndskraft och måste avmaskas de flesta år. Men det vet man ju inte förrän man tar träckprov varje år. Träckprov bara ett år säger ju inte så mycket bl a för att lilla blodmasken kan ligga i "dvala" flera år inne i kroppen på hästen innan den börjar sprida ägg.

För någon som avmaskar enligt intervaller (dvs på ett korrekt sätt) så blir det billigare med träckprov om hästen visar sig ha lite eller ingen mask. Då har det bara kostat 280 kr det året.

*knapplån*

Slänger in en fråga mitt i debatten;)

Min häst har gått på bete (parasitfritt) tillsammans med ytterligare en häst. Båda våra hade mask enligt maskprov i maj, min rätt rejält dessutom. Vi har därför maskat hela sommaren med föreskriven intervall (fyrantel 4veckor). Nu maskade vi för några dagar sedan och hästarna flyttades tillbaka till stallet och går from idag i vinterhagen igen.

Med detta milda väder, hur länge kan man tänka sig att vi behöver maska? Sista gången om ytterligare 4 veckor? Slog mig även att jag inte sett några styngflygeägg alls på benen, så då borde jag kunna skippa ivermektinavmaskning detta år!?

Bör man ta ett maskprov nu under hösten för att kontrollera maskmängden eller räcker det med att kolla i vår igen?

min häst blev dålig i våras, allt bara rann ur henne, vi ringde vet som sa att det berodde på att hästarna hade fri tillgång på hö... så vi ringde hästkliniken som misstänkte mask. jag lämnade in ett träckprov, vilket kostade ca. 150-200 och fick svar efter 1-2 dagar. det var blodmask, så vi avmaskade o sedan har allt varit bra.
skulle aldrig lägga pengar på ett "kollamasken" när det är så smidigt o billigare att lämna in på kliniken...

*Knapplån*

Har precis köpt min häst (1 vecka sen)

Hon är tidigare avmaskad enligt schema som dom flesta har gjort förut.

I sommar har hon gått på olika ställen, och flyttade alltså hem till nya stallet för en vecka sedan.
Där går hon i en hage med en annan häst och den hagen används både sommar och vinter (mockas ur på våren)

Jag tänkte köra en "kolla masken" på henne, men frågan är när ska jag göra det? Om det finns mask i nuvarande hage, hur lång tid tar det innan det märks om hon blir smittad?
Vi ska få ut veterinären om 1,5 v för vaccination och kontroll av tänder. Sen ska hon även få komma ut för en andra spruta några veckor efter det.
Det bästa vore väl att ha svaret tills hon kommer, ifall jag behöver avmaskningsmedel.

Tacksam för svar :laugh:

Fast det är skillnad på 150:- och 200:-, så vad exakt kostade det ? Har du gångavstånd till kliniken ?

Sen har ju inte alla en klinik runt hörnet, men däremot har många nära till ett apotek. Kollamasken kostar 280:-, svar får man dagen efter. Ska man åka till klinik får man ju räkna in vad resan dit kostar också.

vet du vilket datum hon är avmaskad senast och med vilket avmaskningsmedel?

för om hon är avmaskad med tex Ivermectin preparat så måste intervallen på 8 veckor gått ut för att du ska se nått på träckprovet. Eller med Moxidektin preparat så är intervallen 12v.

kommer inte ihåg exakt, tror det var 160kr.
ja, jag har gångavstång till kliniken, var bara att ringa dagen efter så fick jag svar o recept skickat till närmsta apotek.
när man bor på gotland får man räkna med lite fler dagar med posten om saker ska skickas... har man då en dålig häst så är det smidigare att lämna på klinik oavsett om det är billigare eller dyrare, man får svar o recept dagen efter... det är värt mycket då.

Fast skriver man in mailadress så får man svar dagen efter via mail, och man kan även ringa Vidilab och få svar dagen efter, så svarstiden är ju densamma oavsett vart man bor.

*KL*

Jag har precis fått svar på fölens träckprov.

Lilja 18 veckor gammal har 30 på blodmask och 0 på spolmask.
Bangsi 17 veckor gammal har 60 på blodmask och 0 på spolmask.

Båda avmaskades för 9 veckor sen med Axilur.

Jag behöver inte avmaska dem nu va´? (Vi har inga styngflugor i våra trakter.)

Nästa träckprov blir i januari/februari eller?

*KL*

Jag har precis fått svar på fölens träckprov.

Lilja 18 veckor gammal har 30 på blodmask och 0 på spolmask.
Bangsi 17 veckor gammal har 60 på blodmask och 0 på spolmask.

Båda avmaskades för 9 veckor sen med Axilur.

Jag behöver inte avmaska dem nu va´? (Vi har inga styngflugor i våra trakter.)

Nästa träckprov blir i januari/februari eller?

Det var väldigt bra! Just det, prov i januari.

det tar 1-2 dagar extra när man skickar in provet menar jag. tyvärr så är det verkligheten för oss här

*kl*

Står i kollektivstall med ca 12 hästar och vi har nu bestämt oss för att ala ska kolla masken och avmaska samtidigt om ens häst har mask.
De flesta verkar ha mask, och nu är det någon som har kommit med förslaget att mocka ur alla hagarna (typ 5-6 hektar). Är det bra att göra det eller är det onödigt arbete? De är aldrig urmockade förut under ca 20 år..
Lägger inte maskarna ägg i marken?

Ursäkta om någon redan svarat på frågan men ni får även ursäkta min lathet, för jag orkade inte läsa igenom hela tråden. :o

Hjälp igen!;)

Jag ska ta träckprov på min fölunge nu som är 5,5 månad, ska jag ta det "vanliga" provet 501 (Vidilab), får jag med allt då?

De vuxna hästarna ska avmaskas efter frosten då de har/har haft styngflugeägg (även min fölunge har haft). Om det nu visar sig att min unge behöver avmaskas mot ex spolmask, så blir det väl olika preparat för dom? Gör det nåt eller hur gör jag? De vuxna ska väl ha ett Ivermectinpreparat, och han i fall han har mask banmith eller Axilur? Men de medlena tar ju inte stungflugan, ska jag använda nåt kombipreparat då eller?:confused:. Samma på alla, eller ska jag köra han separat?

Äsch, jag lär väl återkomma med frågor när jag fått resultatet förresten:angel:, ville mest bara veta om 501 duger!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar