En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Jag tycker du gör helt rätt som börjar med din egen. Du har ju ett ansvar att veta vad din häst har och om den behöver avmaskas.

Vad gäller övriga stallet så är allt möjligt. Man får ta det i små doser och bearbeta lite i taget. Ta reda på så mycket du kan själv om maskar och avmaskning, olika medel, vilka maskar de kan få och när man behandlar mot dem.

Många i denna tråd verkar kunna massor om avmaskning och jag har suttit och läst och försökt snappa åt mig så mycket som möjligt.

Men jag bör börja med att göra ett kollamasken och sedan utgå ifrån de svar jag får på det?
Om det visar sig att jag behöver avmaska, är det liksom lönlöst om inte min hästs hagkompis inte avmaskas? den lär ju behöva det skulle jag tippa på..... :S

Var kan man hitta lättläst fakta på internet om avmaskning i stort?

alla tips mottages

Många i denna tråd verkar kunna massor om avmaskning och jag har suttit och läst och försökt snappa åt mig så mycket som möjligt.

Men jag bör börja med att göra ett kollamasken och sedan utgå ifrån de svar jag får på det?
Om det visar sig att jag behöver avmaska, är det liksom lönlöst om inte min hästs hagkompis inte avmaskas? den lär ju behöva det skulle jag tippa på..... :S

Var kan man hitta lättläst fakta på internet om avmaskning i stort?

alla tips mottages

Börja med att söka på Google på "hästens parasiter" och sen vad de olika maskarna heter. SVA har bra info men lite krångligt att hitta.

Om du tar prov som visar att din häst behöver avmaskas kan det ju vara ett insteg till att få hagkompisen att vakna till! Varje bajshög innehåller ju en viss mängd ägg. Om du då avmaskar din häst så blir det iaf inte den smittan ut i hagen.

Nu fick jag hem blodprovssvaren!

De värdena han hade högt på var
Eosinofila 7 % Normalt 0-5
Monocyter 8 % Normalt 0-3

Sen hade han även lågt på
MCHC 341 g/l Normalt 353-393

Nu har jag kollat med min guru och har fått svar att:

Förhöjt värde på Eosinofila kan bero på parasitangrepp, alltså vilken parasit som helst, inte specifikt bandmask. Det kan också tyda på allergier eller andra tillstånd.

Tack så mycke för att du orkar svara :) det får bli mitt kvällsnöje ikväll då att läsa lite om maskar. Nu ska jag till apoteket och köpa ett Kollamasken!

*knapplån*

I mitt stall har de kollat upp detta med avmaskning, och de säger att man inte avmaskar mot styngflugelarver längre?!?

Stämmer det? Varför gör man inte det isf?

Citat från vidilabs hemsida:
>>>>>>
Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan inte ses i träckprov. Larverna utvecklas i hästen under vintern och kommer till våren ut för att bli till flugor. Om man ser gul-vita prickar (ägg) på ben/bål kan man för att undvika att dessa blir till larver som hästen sedan tuggar i sig, skrapa bort dom. Styngflugelarverna gör sällan någon skada i hästen och det finns ingen anledning till oro även om man inte gjort någon höstavmaskning. En särskild avmaskning som förr gjordes sent på hösten, den s.k. novemberavmaskningen, finns inte längre någon anledning att göra eftersom de medel som finns i dag tar larverna i ett tidigare stadie, och alltså räcker det med den avmaskning som man ev. gjort i slutet av sommaren.
>>>>>>>

Citat från vidilabs hemsida:
>>>>>>
Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan inte ses i träckprov. Larverna utvecklas i hästen under vintern och kommer till våren ut för att bli till flugor. Om man ser gul-vita prickar (ägg) på ben/bål kan man för att undvika att dessa blir till larver som hästen sedan tuggar i sig, skrapa bort dom. Styngflugelarverna gör sällan någon skada i hästen och det finns ingen anledning till oro även om man inte gjort någon höstavmaskning. En särskild avmaskning som förr gjordes sent på hösten, den s.k. novemberavmaskningen, finns inte längre någon anledning att göra eftersom de medel som finns i dag tar larverna i ett tidigare stadie, och alltså räcker det med den avmaskning som man ev. gjort i slutet av sommaren.
>>>>>>>

Och har man inte gjort detta så gör man ändå ingen avmaskning mot dem om jag då förstår texten rätt?
Nåväl. Jag har ju skrapat bort alla jag sett. :)
Tack!

Använde "Kolla masken" i sluter på april o den visade då :
stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0
så han avmaskades aldrig. Vi har inte haft några styngflugeägg på hästarna än iaf så därför har inte avmaskning varit aktuell.

När kan man ta nytt träckprov o få rätt svar på om han har kvar nån mask o även få svar på vilken det verkligen rör sig om?

Vetr. frågade juh om han varit förkyld iom värdena men han har inte varit snorig el. haft feber utan varit precis som vanligt hela tiden... Antar att hon ville ha ett nytt prov så fort efter för o hålla koll på om han har en infektion i kroppen, men kan ett blodprov om en vecka ge ett rättvist svar på detta? maskarna förstod ja att de inte var lönt o kolla förens om ett halvår igen.

Använde "Kolla masken" i sluter på april o den visade då :
stora och/eller lilla blodmasken 150 / spolmask 0
så han avmaskades aldrig. Vi har inte haft några styngflugeägg på hästarna än iaf så därför har inte avmaskning varit aktuell.

När kan man ta nytt träckprov o få rätt svar på om han har kvar nån mask o även få svar på vilken det verkligen rör sig om?

Vetr. frågade juh om han varit förkyld iom värdena men han har inte varit snorig el. haft feber utan varit precis som vanligt hela tiden... Antar att hon ville ha ett nytt prov så fort efter för o hålla koll på om han har en infektion i kroppen, men kan ett blodprov om en vecka ge ett rättvist svar på detta? maskarna förstod ja att de inte var lönt o kolla förens om ett halvår igen.

Vänta 5v innan du gör träckprov iom att du avmaskade med Fyrantel nyligen.

Jag vet inte hur det där värdet ändras och vad det mäter. 6 mån mellan blodproven gäller det prov som mäter specifikt antikroppar mot bandmask, det var ju inte detta.

knapplån

Mina hästar har haft noll på alla prover några år nu.
Hur länge kan man vänta innan man gör ett nytt prov?
Och det här med styngflugan,är det något man måste avmaska mot eller är det "vänta o se" om det dyker upp några?

Oki, ska ringa vetr. o kolla vad hon tycker! Är det något annat som ställer till hans värden vill man juh få svar på de i tid o inte dra ut på de...
Tack snälla för hjälpen! :)

knapplån

Mina hästar har haft noll på alla prover några år nu.
Hur länge kan man vänta innan man gör ett nytt prov?
Och det här med styngflugan,är det något man måste avmaska mot eller är det "vänta o se" om det dyker upp några?

Nollar de hela tiden och inget annat händer räcker det med prov på våren. Är det samma hästar som går ihop som haft lika i flera år skulle jag också gå över till samlingsprov.

Styngflugan avmaskar du bara emot om du sett ägg och inte hunnit skrapa bort varje dag.

Oki, ska ringa vetr. o kolla vad hon tycker! Är det något annat som ställer till hans värden vill man juh få svar på de i tid o inte dra ut på de...
Tack snälla för hjälpen! :)

Precis, man måste ju köra lite uteslutningsmetod. Om ni tar nytt prov, meddela gärna om det är ändring på Eosinofila värdet.

Har tagit prov både på våren o hösten,men då behövs det alltså bara
på våren! Så bra:)

Tack för hjälpen!

Hej!

Jag har nyss tagit ett träckprov och det visade sig att min häst har 1100 EPG (?!), och jag har begärt odling för att kolla så att han inte har stora blodmasken.
Jag tycker att det var en mkt stor mängd då jag gjorde ett träckprov senast i juli som visade att han hade 400 EPG. Jag avmaskade då och gjorde även en odling som visade att han inte hade stora blodmasken.
Min fråga är hur man tar reda på om hästen har bandmask?
Eftersom de träckprov man kan köpa på till exempel Lantmännen bara visar hur många EPG hästen har, hur tar man reda på hur mkt av de olika sorters maskar hästen har för att kunna bestämma avmaskningsmedel?
Vilket avmaskningsmedel skulle vara lämpligast om jag skulle avmaska nu och kommer alla maskar försvinna för ett tag? Hur lång tid efter att man avmaskat behöver man kolla upp igen? Behöver jag inte kolla upp igen innan nästa sommar? Jag har hört att maskarna går i "ide" under vintern?

tacksam för svar!

Hej!

Jag har nyss tagit ett träckprov och det visade sig att min häst har 1100 EPG (?!), och jag har begärt odling för att kolla så att han inte har stora blodmasken.
Jag tycker att det var en mkt stor mängd då jag gjorde ett träckprov senast i juli som visade att han hade 400 EPG. Jag avmaskade då och gjorde även en odling som visade att han inte hade stora blodmasken.
Om han hade 400 EPG i juli och avmaskade då så är det ju inte så konstigt att han har ägg nu också. Vilket medel avmaskade du med? Har du odlat en gång behöver du inte göra det igen så länge det inte kommer in någon ny häst som bevisligen har stora blodmasken.
Min fråga är hur man tar reda på om hästen har bandmask?
Eftersom de träckprov man kan köpa på till exempel Lantmännen bara visar hur många EPG hästen har, hur tar man reda på hur mkt av de olika sorters maskar hästen har för att kunna bestämma avmaskningsmedel?
För bandmask kan man antingen ta ett speciellt träckprov, då får du skicka in "manuellt" till antingen Vidilab eller SVA. Det finns också ett blodprov man kan ta, veterinären tar provet och skickar sen till England för analys.

Träckprovet visar hur mycket rundmask hästen har. Står det bara blodmask så är det den enda rundmasken hästen har. Sen finns också styngflugans larver som inte syns på träckprov, där sitter ju äggen utanpå hästens ben.

Vilket avmaskningsmedel skulle vara lämpligast om jag skulle avmaska nu och kommer alla maskar försvinna för ett tag? Hur lång tid efter att man avmaskat behöver man kolla upp igen? Behöver jag inte kolla upp igen innan nästa sommar? Jag har hört att maskarna går i "ide" under vintern?

tacksam för svar!
Inget medel tar alla maskar utan olika stadier avmaskarna.

Pyrantelpreparat (Banminth och Fyrantel) tar bara vuxna maskar, dvs efter 4v har du lika mycket ägg igen.
Ivermektin (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell) tar två stadier, dvs efter 8v har du lika mycket ägg igen.
Moxidektin (Cydectin) tar samma som ivermektin + 25% av de inkapslade larverna och det tar 12v innan hästen släpper ut ägg igen.

För bandmask kan du använda dubbel dos Fyrantel/Banminth, Ivomec Comp eller Cydectin Comp, men det tar bara vuxna bandmaskar. För att komma åt alla stadier inne i hästen använder man Equimax eller Droncit.

Styngflugans larver kommer man åt med ivermektein eller moxidektin.

Avmaska nu och gör nytt prov till våren.

Va kostar tex Ivomec ungefär?? (Inte för att det avgör men kan vara bra att veta ändå) Kan man ringa bara till typ distriktsveterinären för att få ett recept eller hur ska jag gå tillväga?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar