Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Hej!
Jag har nyss tagit ett träckprov och det visade sig att min häst har 1100 EPG (?!), och jag har begärt odling för att kolla så att han inte har stora blodmasken.
Jag tycker att det var en mkt stor mängd då jag gjorde ett träckprov senast i juli som visade att han hade 400 EPG. Jag avmaskade då och gjorde även en odling som visade att han inte hade stora blodmasken.
Om han hade 400 EPG i juli och avmaskade då så är det ju inte så konstigt att han har ägg nu också. Vilket medel avmaskade du med? Har du odlat en gång behöver du inte göra det igen så länge det inte kommer in någon ny häst som bevisligen har stora blodmasken.
Min fråga är hur man tar reda på om hästen har bandmask?
Eftersom de träckprov man kan köpa på till exempel Lantmännen bara visar hur många EPG hästen har, hur tar man reda på hur mkt av de olika sorters maskar hästen har för att kunna bestämma avmaskningsmedel?
För bandmask kan man antingen ta ett speciellt träckprov, då får du skicka in "manuellt" till antingen Vidilab eller SVA. Det finns också ett blodprov man kan ta, veterinären tar provet och skickar sen till England för analys.
Träckprovet visar hur mycket rundmask hästen har. Står det bara blodmask så är det den enda rundmasken hästen har. Sen finns också styngflugans larver som inte syns på träckprov, där sitter ju äggen utanpå hästens ben.
Vilket avmaskningsmedel skulle vara lämpligast om jag skulle avmaska nu och kommer alla maskar försvinna för ett tag? Hur lång tid efter att man avmaskat behöver man kolla upp igen? Behöver jag inte kolla upp igen innan nästa sommar? Jag har hört att maskarna går i "ide" under vintern?
tacksam för svar!
Inget medel tar alla maskar utan olika stadier avmaskarna.
Pyrantelpreparat (Banminth och Fyrantel) tar bara vuxna maskar, dvs efter 4v har du lika mycket ägg igen.
Ivermektin (Ivomec, Bimectin, Noromectin, Eraquell) tar två stadier, dvs efter 8v har du lika mycket ägg igen.
Moxidektin (Cydectin) tar samma som ivermektin + 25% av de inkapslade larverna och det tar 12v innan hästen släpper ut ägg igen.
För bandmask kan du använda dubbel dos Fyrantel/Banminth, Ivomec Comp eller Cydectin Comp, men det tar bara vuxna bandmaskar. För att komma åt alla stadier inne i hästen använder man Equimax eller Droncit.
Styngflugans larver kommer man åt med ivermektein eller moxidektin.
Avmaska nu och gör nytt prov till våren.