En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*KL*

Jag har skickat in träckprov och fått svar att hästen inte har mask. Måste jag avmaska ändå om hagkompisen har mask? (Hagarna är små)

Hej!

Hur ofta ska man avmaska sin shettis om den går med en annan häst?

Det beror på.
Har din shettis ingen mask behöver du inte avmaska den.
Olika medel har olika intervaller på hur länge hästen inte släpper ut nya ägg genom träcken.
Nu vintertid avmaskar man bara unga hästar. De flesta maskar går i dvala över vintern.
// Linda

En shettis avmaskas när det behövs. Med andra ord, efter man tagit träckprov och konstaterat att den verkligen har mask och hur mycket. Fast rasen i sig är ju inte avgörande för när och hur, inte heller om den går med andra hästar, utan träckprovet avgör om den ska maskas eller inte. Fast det är heller inte riktigt sant, eftersom träckprovet visar hur väl du sköter om dina hagar. så slutsumman av det hela, sköt om dina hagar VÄL, kolla med träckprov hur det ser ut och agera efter provsvaret.

Hej! Våra islandshästar går få hästar i väldigt stora hagar, och jag har fått rådet att avmaska ganska sällan p.g.a. att maskarna inte ska bli resistenta. Någon som har synpunkter ang. detta, eller tycker att det är bra? (:

Har de ingen mask behöver man inte avmaska alls.
Har de mask ska man följa intervallerna på medlen.
Att avmaska lite då och då utan att veta varför och kanske inte ha en plan för sin avmaskning det ger resistenta maskar.
Ta träckprov till våren på dina hästar så vet du om du behöver avmaska eller ej.
// Linda

Spolmask

En liten fundering, säg att man upptäcker spolmask vid avmaskningen. Spolmaskens levnadscykel är ju 10-12 veckor. När ska man avmaska igen för att få effektivast resultat (eller göra träckprov)?
Enligt det medlet man använde vid avmaskningen rekommendationer, eller efter 10-12v?

Sv: Spolmask

En liten fundering, säg att man upptäcker spolmask vid avmaskningen. Spolmaskens levnadscykel är ju 10-12 veckor. När ska man avmaska igen för att få effektivast resultat (eller göra träckprov)?
Enligt det medlet man använde vid avmaskningen rekommendationer, eller efter 10-12v?

På vilken häst? Normalt utvecklar hästarna (fölen) eget försvar mot spolmasken 6 månader efter första smittan. Normalt behöver du alltså inte avmaska igen mot spolmasken när fölet blivit åring.

På vuxen häst

Då skulle jag försöka ta reda på hur det kommer sig att hästen öht fått spolmask som den ska klara av att bekämpa själv. Nedsatt immunförsvar, av vad? Och så träckprov innan ytterligare avmaskning.

När skulle du göra träckprovet- när "syns" parasiterna?

Men säg då att man avmaskar med ett pyrantel prep., och gör om det efter 6v. Tar det något stadie av just spolmasken då eller har det ingen verkan alls?

Men säg då att man avmaskar med ett pyrantel prep., och gör om det efter 6v. Tar det något stadie av just spolmasken då eller har det ingen verkan alls?

Pyrantel tar både vuxna och immatura stadier, men jag känner mig lite dåligt påläst på livscykeln för att våga uttala mig om exakta tider.

*KL*

Har ej läst hela tråden. Har inte haft häst fören i början av 2007
och det har ju blivit nya regler nu med avmaskning, receptlagt alltså.

Vad kostar "Kolla masken" nu för tiden?
Och vad kostar det på ett ungefär att få ett recept utskrivet av en vet, kommer dem till stallet då och kika på hästen eller hur gör dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar