Sv: En tråd om avmaskning och träckprov
Troligen lilla blodmasken.
Troligen lilla blodmasken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en liten fråga.
En tjej i grannstallet avmaskade sina hästar här nu när kylan kom. Varpå en häst fick ut röda små Larver liknande maskar i avföringen. Vad är de för mask? Mina hästar har aldrig haft något liknande och jag finner inga vettiga svar på nätet.
Inte nu, det är för sent. Avmaskar du nu i värsta vintern riskerar du att få ett massuppvak av blodmask.
Jag har en fölunge på 7 månader som är så mager, fast jag ger honom massor av mat. Är det verkligen ingen idé att skicka in ett träckprov nu pga att det är vinter?
Ingen avmaskning eller träckprov nu. Nu är det snö på marken, de ägg som ev. hamnar där dör. Lilla sötnosen ser ut att vara i helt normalt hull för åldern. Ta prov på hela gänget när det börjar bli vår så du får en aktuell statuskoll och sen avmaskning på de som behöver med valda medlets intervall hela sommaren.
Nya hästar tar jag alltid träckprov på och avmaskar om det behövs. Kolla bara när den avmaskades senast och med vilket medel så du inte tar provet för tidigt.
När jag tar över parasitkontrollen på ett stall brukar jag använda Cydectin första året, det rensar upp bra.
Absolut inte! En nedskitad hage är ju svårare att hålla ren när det inte är snö. Allt du får bort medan det är snö besparar dig både arbete och parasittryck längre fram.jaha betyder det att jag har mockat hagarna i onödan i vinter då?
vad skönt att höra
Det beror helt på hur hagsituationen ser ut. Ska du flytta 15 april är det lämpligt att ta provet nån vecka innan det."när det börjat bli vår" är det i mars, april, eller kanske maj? för jag ska flytta till nytt stall den 15e april (lite innan det) hur bör jag lösa det smidigast så jag inte tar med mig massa mask ju.
Någon speciell anledning till pyrantel (tips - Fyrantel är samma sak som Banminth men billigare)? Men ja, om dina behöver avmaskas så håll dig till samma medel på de som går ihop. Växla medel varannat eller var tredje år brukar rekommenderas om man måste avmaska så mycket.det är så att jag får hem en flock med unghingstar till våren, de skall avmaskas hela sommaren med banminth ska/måste jag använda samma till "mina" 2 unghästar då? och även de 2 vuxna?(OM det behövs vill säga)
hur ofta ska man varva avmaskningsmedel?
Cydectin har ett ERP (egg reapperance period) på 12 veckor, så intervallet blir då minst 12 veckor, det går ofta bra att vänta nån eller ett par veckor till efter det om det krisar så hästarna är i otakt eller så. Cydectin tar samma som Ivomec fast 25% av de inkapslade larverna också.okej cydectin ska jag anväda det då eller? det beror kanske på vad för mask de har?
och hur är intervallen på den?