En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men, var tusan är mina spottings nudå? De har ju kommit någon vecka/några dagar innan mens varje månad sedan jag började försöka bli gravid. Fick på grund av det Provera som jag ska börja med nästa cykel... Bör jag ringa gynekologen och höra om jag ska ta det även ifall jag inte får spottings den här månaden? Varför ska kroppen hitta på nya saker just precis när man tror att man vet!?

Det skadar väl inte att ringa och fråga, men annars vänta in mensen och se om den dyker upp och dyker den inte upp kan man ju börja fundera!

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - FET1efter IVF2 planeras i augusti. Ett MA. 32 år, inga barn.

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Thalbaz - Väntar på att remiss till IVF ska skickas, ett MF, 28 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - Synarela från 2/6, menopur 412.5 från 16/6 och VUL 23/6.

hemlig - ÄL ca 12/6, BIM ca 25/6. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- 26 år, inga barn. Försök två, beräknad äl ca 13/6, bim 26/6

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

Michaelsdotter - 3 graviditeter, inga barn, dock en bonusdotter. 1 abort 2 missfall.
Abort 2012
Första: v. 6 tvillingar 2016
Andra: v. 6 ett foster 2016
Väntar på att mensen ska komma igång, igen. Sen ska nog kroppen få vila lite och försöken läggs på is.

Tar bort mitt namn från listan.

Lägger in senaste listan :)

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - ÄP(2) 29/6, ET(4) 1/7.

hemlig - ÄL ca 12/7, BIM ca 25/7. Snart 33 år, inga barn. Försökt sen januari -15, ett MA och ett MF

Michaelsdotter - 3 graviditeter, inga barn, dock en bonusdotter. 1 abort 2 missfall.
Abort 2012
Väntar på att mensen ska komma igång, igen. Sen ska nog kroppen få vila lite och försöken läggs på is.

Kan någon ta bort mig? :)
Tack!

hemlig - ÄL ca 12/7, BIM ca 25/7. Snart 33 år, inga barn. Försökt sen januari -15, ett MA och ett MF

Abort 2012
Väntar på att mensen ska komma igång, igen. Sen ska nog kroppen få vila lite och försöken läggs på is.[/QUOTE]

Abort 2012

*Ovitrelle sprutat. Penna är skumt.

Eftersom du har spotting har du sannolikt progesteronstrul, d.v.s. obalans mellan östrogen och progesteron. Du behöver alltså progesteron.

Vissa med obefintlig progesteronhalt behöver det för att få igång menscykel. Efter ägglossning stiger progesteronhalten och når peak ungefär dag 21 i cykeln. Är man gravid håller den sig, men i normal cykeln rasar progesteronet efter dag 21 och signalerar att kroppen ska stöta ifrån slemhinnan, alltså få mens.

Har man ingen cykel äter man progesteron i kurer x antal dagar. Då man slutar rasar halterna och man får mens. Man kan också hindra mensen genom att stadigt inta låg dos progesteron, t.ex. p-piller.

Vid IVF ges progesteron just för att dra ut på lutealfasen så pass länge att kroppen fått igång egen progesteronfabrik.
Jag brukar ju ha någon dags spotting innan mensen kommit igång ordentligt, det sa jag till läkaren också. Men han nämnde ingenting om progesteron.. när jag tänker efter tror jag inte man tog sådana prover heller. Måste kolla upp det.

Jag har inte skrivit här på några månader eftersom det inte har funnits så mycket att skriva... ;)
Vi har nu försökt i 8 månader utan något resultat öht. De första 6 månaderna hade jag hemsk värk i samband med ägglossningarna (inte alla gånger men många av dem). De 2 senaste månaderna har jag gjort ägglossningstester och sedan jag började med det har jag inte haft någon värk alls, inte känt av något alls. Sedan dess har också min cykel varit sjukt punktlig, nästan på timmen. Nu inväntar jag nästa ägglossning i nästa vecka :)
Vi har börjat ställa in oss på att söka hjälp till hösten när det gått ett år sedan vi började försöka.
Har försökt leta lite information om vad som gäller där vi bor, men det är svårt att hitta rätt.
Så det får nog bli att vi ringer till kommunens enda mvc (där jag går för cellprover m.m.) och hör med dem först vad som gäller. Det är ju antingen dit eller till kommunens sjukhus vi ska vända oss om jag förstått det rätt.
Någon som har lite tips och råd inför att söka hjälp? :)

En till fråga angående spottings innan mens: När de kommer, kan man nästan säkert säga att det inte tagit sig denna gången heller?

Jag har inte skrivit här på några månader eftersom det inte har funnits så mycket att skriva... ;)
Vi har nu försökt i 8 månader utan något resultat öht. De första 6 månaderna hade jag hemsk värk i samband med ägglossningarna (inte alla gånger men många av dem). De 2 senaste månaderna har jag gjort ägglossningstester och sedan jag började med det har jag inte haft någon värk alls, inte känt av något alls. Sedan dess har också min cykel varit sjukt punktlig, nästan på timmen. Nu inväntar jag nästa ägglossning i nästa vecka :)
Vi har börjat ställa in oss på att söka hjälp till hösten när det gått ett år sedan vi började försöka.
Har försökt leta lite information om vad som gäller där vi bor, men det är svårt att hitta rätt.
Så det får nog bli att vi ringer till kommunens enda mvc (där jag går för cellprover m.m.) och hör med dem först vad som gäller. Det är ju antingen dit eller till kommunens sjukhus vi ska vända oss om jag förstått det rätt.
Den dagen jag får hjälp (två år här) har jag blivit hänvisad till Kvinnokliniken på sjukhuset.

En till fråga angående spottings innan mens: När de kommer, kan man nästan säkert säga att det inte tagit sig denna gången heller?

Jag fick ju spottings ca tre dagar innan bim, och plus på stickan två dagar efter spotting:en! Läste att 1/3-1/4 av alla kvinnor får någon form av nidblödninh strax innan mens!

Hmm alltså jag har ÄL nu i veckan (enligt app). Mannen och jag är överens om en avkomma till och planen är att börja först när vi vet tidsplanen på tillbyggnaden (jag och mannen sover i vardagsrummet så vi vill ha ett riktigt sovrum innan ev. nr 2 kommer). Jag hoppas få ritningarna från arkitekten idag och därefter lär det ta ett tag med bygglov osv..

Men.. Om jag blir gravid innan sonen är 20mån så räknas föräldrapenning på gamla lönen vilket blir ett par tusen mer i månaden än om den ska räknas på nuvarande lön. I bästa fall har vi 3 försök på oss innan sonen är 20 mån.. Vad säger ni? Bör jag ta ett snack med mannen och se vad han säger? (Vill helst ha ganska nära mellan 1 och 2 också).

Om allt går som det ska med bygget så bör det väl vara klart om 9 månader väl? Eller är jag optimist nu? (Totalentreprenad)

(Vaddå att jag vill sätta igång nu :angel:)

Jag fick ju spottings ca tre dagar innan bim, och plus på stickan två dagar efter spotting:en! Läste att 1/3-1/4 av alla kvinnor får någon form av nidblödninh strax innan mens!
Tyvärr vågar jag inte hoppas på nidblödning, det har jag gjort genom alla månader med spottings nu :idea:. Har du spottings i vanliga fall?

Du
Du kan googla och se vilken landstings/regionsansluten ivf-klinik som finns i ditt landsting/region (tror bara det finns en per landsting/region men är osäker) och sen skicka en egenremiss till dem. Blankett brukar finnas på klinikens hemsida. På så vis behöver man inte gå omvägar eller slösa tid på andra kontakter. IVF-kliniken remitterar sedan till de undersökningar som behöver göras som ev inte utförs på kliniken. Vi kom jättesnabbt till genom att anv egenremiss.

Hmm alltså jag har ÄL nu i veckan (enligt app). Mannen och jag är överens om en avkomma till och planen är att börja först när vi vet tidsplanen på tillbyggnaden (jag och mannen sover i vardagsrummet så vi vill ha ett riktigt sovrum innan ev. nr 2 kommer). Jag hoppas få ritningarna från arkitekten idag och därefter lär det ta ett tag med bygglov osv..

Men.. Om jag blir gravid innan sonen är 20mån så räknas föräldrapenning på gamla lönen vilket blir ett par tusen mer i månaden än om den ska räknas på nuvarande lön. I bästa fall har vi 3 försök på oss innan sonen är 20 mån.. Vad säger ni? Bör jag ta ett snack med mannen och se vad han säger? (Vill helst ha ganska nära mellan 1 och 2 också).

Om allt går som det ska med bygget så bör det väl vara klart om 9 månader väl? Eller är jag optimist nu? (Totalentreprenad)

(Vaddå att jag vill sätta igång nu :angel:)
Skulle inte våga vänta. Ångrar själv att vi inte satte igång tidigare :(

åh, det ska jag söka efter :) Jag har hittat att sjukhuset i vår kommun kan man skicka egenremiss till, men det framgår inte om de är en IVF-klinik eller inte, får söka vidare mer :) Tack för tipset iaf, jag är ju 34 år nu och vill inte slösa onödig tid på fel saker :)

Du

Du kan googla och se vilken landstings/regionsansluten ivf-klinik som finns i ditt landsting/region (tror bara det finns en per landsting/region men är osäker) och sen skicka en egenremiss till dem. Blankett brukar finnas på klinikens hemsida. På så vis behöver man inte gå omvägar eller slösa tid på andra kontakter. IVF-kliniken remitterar sedan till de undersökningar som behöver göras som ev inte utförs på kliniken. Vi kom jättesnabbt till genom att anv egenremiss.

Hittade nu ett ställe i vårt landsting/region som gör ivf, dit man kan skicka en egen-remiss för utredning :) Det är längre dit än andra ställen som erbjuder utredning, men det är bara det stället som ligger längre bort som gör behandlingar/ivf sedan... så kanske man sparar lite tid med att gå till rätt ställe direkt, det får vara värt de extra milen dit :)
fast först måste vi vänta till oktober för det är då vi har försökt i 1 år :)

åh, det ska jag söka efter :) Jag har hittat att sjukhuset i vår kommun kan man skicka egenremiss till, men det framgår inte om de är en IVF-klinik eller inte, får söka vidare mer :) Tack för tipset iaf, jag är ju 34 år nu och vill inte slösa onödig tid på fel saker :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 165
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 804
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka