En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som försöker bli gravida, dricker ni? Jag har varit väldigt restriktiv i nio månader nu. Inte för att jag dricker särskilt mycket annars, en halv flaska vin nån helg i månaden, typ.

Jag förväntar mig att få mens idag, men har ännu inga känningar. Å andra sidan kan det komma på en timme när det väl sätter igång. Ikväll är jag verkligen sugen på något glas rosé, men kommer välja att avstå IFALL. Kommer mensen lär jag ändra mitt beslut. Blev nyfiken på hur ni andra tänker kring alkohol?

Ni som försöker bli gravida, dricker ni? Jag har varit väldigt restriktiv i nio månader nu. Inte för att jag dricker särskilt mycket annars, en halv flaska vin nån helg i månaden, typ.

Jag förväntar mig att få mens idag, men har ännu inga känningar. Å andra sidan kan det komma på en timme när det väl sätter igång. Ikväll är jag verkligen sugen på något glas rosé, men kommer välja att avstå IFALL. Kommer mensen lär jag ändra mitt beslut. Blev nyfiken på hur ni andra tänker kring alkohol?

Dricker aldrig annars heller.

Jag dricker som vanligt, vilket är ett par glas vin på helgkvällar.

Jag dricker inte heller speciellt mkt men slutar helt den dagen jag får plus, men innan det kommer jag nog dricka min enstaka cider om jag känner för det :)

Dricker väldigt sällan men jag lever som vanligt fram tills jag får ett plus. Har druckit dagen innan förväntad mens ett par gånger gånger trots att jag inte haft känningar. Det är inget som går över till fostret i ett så tidigt stadie.

Där emot ska mannen kolla över sitt alkoholintag då det påverkar.

Avstår för det mesta, men har druckit lite senast nu ikväll. Mensen slut i förrgår och visst kan det påverka äggen, men ännu mer mannens spermier. Och han avstår inte helt.

VUL visade att drt inte fanns något levande kvar att hoppas på. Hinnsäcken gick att se. Men den fosterstruktur på några mm som syntes förra veckan hade försvunnit.

Dom ville inte skrapa annat än i nödfall så det blir cytotec imorgon. Dom ville jag skulle börja idag men vi ska på stort släktkalas med alla kusiner ikväll så jag tar cytotecen inorgon istället.

Jag ska inte jobba igen förrän på onsdag enligt schemat så jag hoppas det värsta yinner gå över innan dess. Vill de att jag ska jobba extra innan onsdag får jag bara säga nej, även i om de kommer bli förvånade för det gör jag aldrig annars.

FET planeras till när kliniken öppnat igen i augusti. Lång och tråkig väntan tills dess.

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - FET1efter IVF2 planeras i augusti. Ett MA. 32 år, inga barn.

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Halali - IVF1, återföring 2-dagarsembryo 26/5, testdag 14/6. 32, aldrig varit gravid. Endometrios.

Thalbaz - Fjärde omgången pergotime from 3/5, trippel dos, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - Synarela från 2/6, menopur 412.5 från 16/6 och VUL 23/6.

hemlig - ÄL ca 12/6, BIM ca 25/6. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- 26 år, inga barn. Försök två, beräknad äl ca 12/6, bim 24/6

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

Michaelsdotter - Missfall med tvillingar runt v. 6. En tidigare graviditet, abort.
Inga bio barn, dock en bonusdotter ÄL 4/5

amk- BIM 5/6. 29 år.

Det var väldigt länge sedan jag uppdaterade listan. Men nu har jag inte så mycket att hoppas på längre.

Jag kommer ihåg sommaren för två år sedan. Då hade jag slutat med p-piller men inte fått tillbaka mensen. Då var jag stressad för att det tog sån tid. Jag hoppas innerligt att det inte är samma läge om ytterligare två år.

Funderat på samma sak! Jag dricker tydligen ganska mycket i vanliga fall om man jämför med vad alla andra svarat :o Aldrig varit någon partymänniska och supit på det sättet men det blir nog ofta en flaska vin under en helg och nu när det är fint väder så kan det absolut bli ett litet glas bara för att vi grillar en vardag också. Sen vi bestämde oss för att försöka har det inte blivit riktigt lika mycket, det känns bara inte så lockande, men fram tills att det faktiskt blir ett plus så kommer jag nog fortsätta att dricka vin när jag känner för det. Med reservation för att jag ändrar mig om det drar ut på tiden :p

Cider, drinkar och så däremot känns inte som någon större uppoffring att välja alkoholfria alternativ, så där har jag övergått till att bara köpa hem alkoholfritt. Men skulle någon bjuda på en cider borta skulle jag nog inte ens reflektera över det.

Är det för övrigt något annat än alkohol som är värt att tänka på att inte äta/dricka/göra typ? Eller tvärtom? Vid konstaterad graviditet finns väl en hel lista med saker man inte ska äta/göra (och jag är ärligt talat inte så insatt i det) men är det något som kan påverka fertiliteten också?

Är det för övrigt något annat än alkohol som är värt att tänka på att inte äta/dricka/göra typ? Eller tvärtom? Vid konstaterad graviditet finns väl en hel lista med saker man inte ska äta/göra (och jag är ärligt talat inte så insatt i det) men är det något som kan påverka fertiliteten också?

Koffein ska man väl dra ner lite på om man är sån som dricker mycket av det.

Äter man enorma mängder socker kan det påverka (läste det någonstans, minns ej vart men vill du läsa mer testa att googla högt blodsocker försöka bli gravid eller nått)

Kommit överens med sambon om att vi kör varannan dag denna vecka, istället för stickor. Bara för att jag ska slippa det här med stickorna, det stressar mig lite. Det gör att jag inte kommer veta exakt dag för BIM, men ungefär. Och tar det sig inte nu kör vi med stickor igen nästa gång.

Ja jag dricker och lever mitt liv precis som innan vi slutade med p-piller :)

Koffein och andra värktabletter än paracetamol ska man vara restriktiv med.

Jag har ändrat mitt tänk lite grann efter att ha sett ett avsnitt av Vetenskapens Värld tror jag det var, där de talade om att alkohol redan de första veckorna i graviditeten kan påverka fostret. Nu undviker jag att dricka efter ÄL. Dessutom känns det inte som någon stor uppoffring eftersom jag dricker veckorna mellan mens och ÄL. Jag dömer ingen som gör på annat vis, och om det kommer ta lång tid för oss att bli gravida kanske jag återgår till mina vanliga vanor (vilket innebär att jag dricker något glas vin på helgen).

Jag har ändrat mitt tänk lite grann efter att ha sett ett avsnitt av Vetenskapens Värld tror jag det var, där de talade om att alkohol redan de första veckorna i graviditeten kan påverka fostret. Nu undviker jag att dricka efter ÄL. Dessutom känns det inte som någon stor uppoffring eftersom jag dricker veckorna mellan mens och ÄL. Jag dömer ingen som gör på annat vis, och om det kommer ta lång tid för oss att bli gravida kanske jag återgår till mina vanliga vanor (vilket innebär att jag dricker något glas vin på helgen).
Typ första året gjorde jag så. Jag slutade med så gott som all migränmedicin och drack enbartvin mellan mens och äl, och då alltså ett par glas kanske.

Efter snart tre år orkar jag inte riktigt engagera mig så mycket utan lever som vanligt. Nu har jag hyfsat hälsosamma levnadsvanor, och jag tänker att d5rt får räcka.

Typ första året gjorde jag så. Jag slutade med så gott som all migränmedicin och drack enbartvin mellan mens och äl, och då alltså ett par glas kanske.

Efter snart tre år orkar jag inte riktigt engagera mig så mycket utan lever som vanligt. Nu har jag hyfsat hälsosamma levnadsvanor, och jag tänker att d5rt får räcka.

Ah ja jag skulle vara smal som en sticka och ekologisk rakt igenom om jag levt som jag gjorde i början.

Men det går ju inte att hålla på så.

Och nu är det ju ännu lättare, vet ju exakt när det är dags att dra ner på koffein etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 635
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 898
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10