En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte vad jag vet. HSSG är ju det bästa vi har liksom.

För övrigt kan ett stopp också vara "fel" så även dåliga besked kan vara falska eller vad man säger. Som redan beskrivet kan det vara bättre flöde på ena sidan så vätskan tar det hållet, och så verkar en del få som kramper däromkring när de är o grejar som gör att det kan se sämre ut än det är (så beskrev min tydligen väldigt vana, läkare det när jag gjorde det. Han sa att han haft flera som verkat ha stopp där det vid senare kontroll fungerat så det där med kramperna är väl nån teori de har för att förklara det).
Tack för förklaringen! Man lär sig något nytt varje dag. Tror jag ska ringa gynekolog och efterhöra någon form av grundundersökning. Det bör man väl kunna göra även om man inte är inom tidsramarna för IVF ? Vi har 15 månader kvar innan det kan bli aktuellt, då är jag 36 1/2 .

Tack för förklaringen! Man lär sig något nytt varje dag. Tror jag ska ringa gynekolog och efterhöra någon form av grundundersökning. Det bör man väl kunna göra även om man inte är inom tidsramarna för IVF ? Vi har 15 månader kvar innan det kan bli aktuellt, då är jag 36 1/2 .
Jag gjorde hssg privat långt innan utredning.

Inte vad jag vet. HSSG är ju det bästa vi har liksom.

För övrigt kan ett stopp också vara "fel" så även dåliga besked kan vara falska eller vad man säger. Som redan beskrivet kan det vara bättre flöde på ena sidan så vätskan tar det hållet, och så verkar en del få som kramper däromkring när de är o grejar som gör att det kan se sämre ut än det är (så beskrev min tydligen väldigt vana, läkare det när jag gjorde det. Han sa att han haft flera som verkat ha stopp där det vid senare kontroll fungerat så det där med kramperna är väl nån teori de har för att förklara det).
Mina krampade vid första hssg:en. Nästa gång då vi värmde vätskan lite gick det bra. Äggledare gillar tydligen inte att få kalldusch.

Nu kom brevet, 3 ägg till frysen. Ät givetvis jätteglad för det, tre var faktiskt precis vad jag hade vågat hoppas på, men procentuellt är det ju rätt uselt när man läser om alla som fått ut typ tre ägg varav alla klarat sig. Av 16 ägg blev alltså bara 8 befruktade och av de 7 som odlades vidare klarade sig 3. Är nu 6-dagars-eskimåer. Känns ändå himla bra för med en jäkla tur (de skriver att 75% brukar klara upptining) kanske, kanske vi har till två frysförsök iaf.

Måste försöka se nåt ljus, för har mått så kasst efter Ovitrellen/ÄP så jag tycker det känns extremt tungt att ens tänka på att göra om det hela. Om nu inte åttling nr 1 stannar kvar på förstaplatsen förstås.

Lite framsteg för oss iallafall..
Jag har brutit ihop och kommit igen åtminstone delvis.
Och jag har åtminstone lyckats få utskrivet 5mg folsyra. Vi har förhöjd risk för ryggmärgsbråck och då är det rekommenderade dosen.
Jag trodde jag skulle få bråka med vårdcentralen för att få receptet, men jag behövde bara prata med en sköterska så fixade hon så att jag fick receptet.
Har även fått lite tips och pepp på pm som är guld värda :heart

Ångesten när äggstockarna hotar med att dra igång mensvärken. Dvs inte känningarna i livmodern utan min känning jag brukar ha innan endometrios-mens-helvetet bryter löst och jag får krypa till köket efter tabletter om jag nån gång varit obetänksam och inte haft dem redo vid sängen.

Och imorgon ska jag jobba dygn.. kommer bli en orolig natt detta. Snälla nån håll en tumme eller två att det inte blir blodbad inatt för det vore så jäkla ledsamt o extremt taskig tajming. :( Inte för att det nånsin är rätt.. men att orka psykiskt med akuten ett dygn kommer bli svårt om jag ska försöka sörja också. Det kommer bli knäckande oavsett när/om det blir blodbad, men jag grinar hellre hemma på toa än när jag förväntas klappa på patienter non stop.

Två veckor tydligen. Och sedan fram till äggplock så 4-5 veckor totalt "normalt".

Gjorde kort protokoll förra gången så har inte testat förr.

Så hade jag med, fast fick förlängt med 2 veckor eftersom jag inte var nedreglerad nog och var tvungen att ha mens igen för att starta om.

Ångesten när äggstockarna hotar med att dra igång mensvärken. Dvs inte känningarna i livmodern utan min känning jag brukar ha innan endometrios-mens-helvetet bryter löst och jag får krypa till köket efter tabletter om jag nån gång varit obetänksam och inte haft dem redo vid sängen.

Och imorgon ska jag jobba dygn.. kommer bli en orolig natt detta. Snälla nån håll en tumme eller två att det inte blir blodbad inatt för det vore så jäkla ledsamt o extremt taskig tajming. :( Inte för att det nånsin är rätt.. men att orka psykiskt med akuten ett dygn kommer bli svårt om jag ska försöka sörja också. Det kommer bli knäckande oavsett när/om det blir blodbad, men jag grinar hellre hemma på toa än när jag förväntas klappa på patienter non stop.
Hoppas det gick bra!

Jag har tatt tummen ur och bokat en tid hos privat gyn för "koll" om tre veckor. Hon skulle kolla med ultraljud och ev. ta hormonprover också. :banana:

Svar kom idag på proverna ja tog i förra veckan ang sköldkörtel, blodvärde och glukos (dom två sista valde läkaren att ta pga ärftlighet för hjärt o kärlsjukdomar samt diabetes när vi ändå höll på o stack). Dom var helt normala! Läste på en sida igår att man bör kolla sköldkörtel innan man blir gravid om man har hög ärftlighet, så ligger steget före alltså ;)

VUL imorgon på kliniken. Då får vi vrta om något lever i mig. Om det inte lever, vilket jag räknar med att drt inte gör, kan man göra en skrapning direkt? Eller får man medicin för att förbereda en skrapning, så det måste göras en annan dag?

VUL imorgon på kliniken. Då får vi vrta om något lever i mig. Om det inte lever, vilket jag räknar med att drt inte gör, kan man göra en skrapning direkt? Eller får man medicin för att förbereda en skrapning, så det måste göras en annan dag?
Vid mitt vul i 7+0 där de inte såg hjärtljud fick jag genast ta blodprov för hcg och vänta tills måndag och ta ett till blodprov då (det var alltså en fredag). Den dagen kollade de också med vul igen. På plats fick jag mifegyne och sen fick jag komma tillbaka typ dagen efter (tror jag det var) för själva tömningen med cytotek.

Så allt som allt typ fyra dagar från vul till avklarad tömning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 638
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 968
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka