En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var i v.12 när det upptäcktes att liten varit död sen v.5-6. Och jag fick komma på nytt VUL en vecka senare och då hade jag precis dagen innan fått en liten brun flytning, det var allt. Så ja, det kan ta lång tid för kroppen att förstå, tyvärr.

Fy så tråkigt att ha gått så länge innan det visade sig. Hade du gravsymptom hela tiden?

Spännande! Var det ljusrött blod? Brukar du ha spottings annars? Hur länge hade du det?
Det var ett tag sedan jag fick nidblödningen (2014) men jag tror att det rörde sig om en eller max två dagar med någon droppe ljusrött blod.

Jag har aldrig spottings.
(Fick ett tidigt missfall månaden innan också och även då fick jag en nidblödning)

Okej! Beklagar missfallet.

Sedan vi började försöken har jag haft spotings för första gången i livet, men detta är annorlunda. Och för tidigt att testa såklart.

Okej! Beklagar missfallet.

Sedan vi började försöken har jag haft spotings för första gången i livet, men detta är annorlunda. Och för tidigt att testa såklart.
Ja alltså, det var ett riktigt tidigt missfall. Typ plus 2 dagar innan BIM och minus på BIM. Inte så mycket att orda om alltså. Men andra nidblödningen resulterade i en liten busrumpa :D

Ja alltså, det var ett riktigt tidigt missfall. Typ plus 2 dagar innan BIM och minus på BIM. Inte så mycket att orda om alltså. Men andra nidblödningen resulterade i en liten busrumpa :D
Aha, grattis :) Misstänker att jag hade ett sådant tidigt också, jag hade + på ägglossningssticka, mensen försenad någon dag och sedan en riktigt kraftig mens.

Ultraljud med kontrast är gjort. Han kunde se att ägglossning är på gång på höger sida, dessvärre ingen kontrastpassage åt det hållet. Det kunde bero på att det flödade så lätt åt andra hållet och att vätskan är lat och tar lättaste vägen. Han såg början på äggledaren men dit ville det inte rinna. Han kunde inte säga att det är garanterat stopp där men det var ingen kontrastpassage i varje fall. Lätt obehaglig undersökning men allt gick bra.

Ultraljud med kontrast är gjort. Han kunde se att ägglossning är på gång på höger sida, dessvärre ingen kontrastpassage åt det hållet. Det kunde bero på att det flödade så lätt åt andra hållet och att vätskan är lat och tar lättaste vägen. Han såg början på äggledaren men dit ville det inte rinna. Han kunde inte säga att det är garanterat stopp där men det var ingen kontrastpassage i varje fall. Lätt obehaglig undersökning men allt gick bra.
Vad innebär det om det är stopp?

Jaha, så ser man nästa kompis/jobbarkompis med seaband på handlederna. Frågade och mycket riktigt, v.10 i helgen. Visst, de har försökt snart ett år, men ändå. Hon är typ 10 år yngre än mig dessutom.
Fan vad jag avskyr den här avundsjukan som gnager :(

Att ägget inte kommer igenom på den sidan. Men tydligen kan det hända att ägget släpper på ena sidan och pga typ tarmrörelser eller annat vandrar över och sugs in på andra sidan.
Hm, okej! Googlade lite också. Ska du spola eller var det normalt? Blev lite sugen på att göra en sådan undersökning!

Jaha, så ser man nästa kompis/jobbarkompis med seaband på handlederna. Frågade och mycket riktigt, v.10 i helgen. Visst, de har försökt snart ett år, men ändå. Hon är typ 10 år yngre än mig dessutom.
Fan vad jag avskyr den här avundsjukan som gnager :(

Känner igen det där med avundsjuka, även om vi inte försökt länge så har jag längtat i 10 år efter barn... Så istället för att glädjas åt andras lycka blir ja typ arg...

Hm, okej! Googlade lite också. Ska du spola eller var det normalt? Blev lite sugen på att göra en sådan undersökning!

Nej, det sas ingenting om spolning. Allt annat ser ju bra ut så jag har stora förhoppningar om att ett normaliserat tyreoideavärde ska få oss gravida. Sååå rolig var ju inte undersökningen även om allt gick bra, just nu känner jag mig väldigt mör i magen.. förhoppningsvis ska du väl slippa det!

Nej, det sas ingenting om spolning. Allt annat ser ju bra ut så jag har stora förhoppningar om att ett normaliserat tyreoideavärde ska få oss gravida. Sååå rolig var ju inte undersökningen även om allt gick bra, just nu känner jag mig väldigt mör i magen.. förhoppningsvis ska du väl slippa det!
Ah okej, då håller jag tummarna :) .

Vad innebär det om det är stopp?

Även om man har passage så kan äggledarna vara ur funktion. Men har man stopp i båda behöver man inte krångla vidare utan får ivf direkt.

Jag har ju haft passage på båda men funktionen tycks vara störd (första utomkvedset satt i höger tratt och efter den äggledaren togs bort blev jag ju gravid = passage men osäker funktion).

Okej, gör man någon särskild undersökning för att kontrollera funktionen?

Inte vad jag vet. HSSG är ju det bästa vi har liksom.

För övrigt kan ett stopp också vara "fel" så även dåliga besked kan vara falska eller vad man säger. Som redan beskrivet kan det vara bättre flöde på ena sidan så vätskan tar det hållet, och så verkar en del få som kramper däromkring när de är o grejar som gör att det kan se sämre ut än det är (så beskrev min tydligen väldigt vana, läkare det när jag gjorde det. Han sa att han haft flera som verkat ha stopp där det vid senare kontroll fungerat så det där med kramperna är väl nån teori de har för att förklara det).

Ska bli intressant att se om mina enorma menssmärtor har något samband med att jag inte blir gravid... Hade det inte varit för att jag måste till jobbet idag så hade jag lätt sjukanmält mig och stannat i soffan.. Fyskråen vad dåligt jag mår :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 638
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 968
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka