En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast nu har vi ju bokat hundvalp, köpt hus, varit på semester, gjort utredning o.s.v. så nu MÅSTE vi ju lyckas. För så sägs det ju :banghead::down:

Fast nu har vi ju bokat hundvalp, köpt hus, varit på semester, gjort utredning o.s.v. så nu MÅSTE vi ju lyckas. För så sägs det ju :banghead::down:

Nej du har inte köpt någon häst...

Och ja man VILL ju lyckas själv. Inte behöva hjälp av en spruta och en plastskål.

Men i slutändan spelar det ju ingen roll, egentligen :)

Äsch. Fan. Hästar som är så dyra. Ska prova med valpen först. Får hämta henne om fyra veckor, så kanske det får effekt först då?

Nej det spelar ingen roll, men man blir så arg ibland. Varför ska JAG betala tusentals euro, äta jävliga mediciner, köra flera hundra kilometer flera gånger, vara sjukskriven och fan och hans moster bara för att eventuellt bli gravid.

Äsch. Fan. Hästar som är så dyra. Ska prova med valpen först. Får hämta henne om fyra veckor, så kanske det får effekt först då?

Nej det spelar ingen roll, men man blir så arg ibland. Varför ska JAG betala tusentals euro, äta jävliga mediciner, köra flera hundra kilometer flera gånger, vara sjukskriven och fan och hans moster bara för att eventuellt bli gravid.

Du kan köpa en med öppet köp kanske?

Jag är väldigt mycket "det blir som det blir". Det är möjligt att tankarna blir annorlunda när jag står där med första sprutan. Tur att jag tagit blodförtunnande :D

Äh, för mig spelar det inte någon roll egentligen. Det är själva orättvisan som gör mig arg ibland.

• Gilla
Reactions: Ray
Är jag störd som redan börjar tro att det kommer bli svårt för oss? Antagligen. Fjärde aktiva försöket, ju. Kan ta upp till ett år och det är helt normalt jag vet det! Känns bara som att alla mina bekanta antingen har "första försöket"-bebisar eller IVF-bebisar. Hör aldrig om de som det tagit ett halvår/år eller så för.
Vi har haft oskyddat sex i flera år, men då avbrutet eller "säkra perioder" (jag tål ej hormonella P-medel).

Jag blev bara så orolig och nedslagen när jag hörde att inflammatoriska sjukdomar kan försvåra för en graviditet, och jag just utreds för en inflammatorisk reumatisk sjukdom. :(

Kanske också ska köpa hus och valp så kanske det blir av sig själv, det har man ju hört ja. :yuck: ;)

Tänkte säga samma. Du har inte köpt häst än :rofl:

Jag är dock tveksam till att det hjälper, jag har fyra och den sist köpta är köpt efter barnverkstaden började. Kanske skulle köpa den där perfekta barnshettisen redan nu?!

Jag planerade ju att mina elvor skulle ut på foder och tävlas medan jag var gravid och hade liten bäse. Och ponnyerna verkar hålla sin del av avtalet iaf :D

Men jag blev om jag inte minns fel planenligt gravid på den ägglosning jag hade när vi var på utredningen.

Och på torsdag ska jag ju på en sorts utredning så då passar jag väl på att blir gravid då. Typ. :grin:

Jag är dock tveksam till att det hjälper, jag har fyra och den sist köpta är köpt efter barnverkstaden började. Kanske skulle köpa den där perfekta barnshettisen redan nu?!

Jag planerade ju att mina elvor skulle ut på foder och tävlas medan jag var gravid och hade liten bäse. Och ponnyerna verkar hålla sin del av avtalet iaf :D

Tja.. jag blev oplanerat gravid med första när jag köpte min tävlinghäst. Dyr import på 5 år..
Så tycker jag borde blivit gravid när jag köpte min 2 åring. Nope :p Funkar visst inte så.
Du kan skicka hit en 11a så kanske jag blir gravid för jag har 2 då och inte kommer orka om jag blir gravid? :D

Är jag störd som redan börjar tro att det kommer bli svårt för oss? Antagligen. Fjärde aktiva försöket, ju. Kan ta upp till ett år och det är helt normalt jag vet det! Känns bara som att alla mina bekanta antingen har "första försöket"-bebisar eller IVF-bebisar. Hör aldrig om de som det tagit ett halvår/år eller så för.
Vi har haft oskyddat sex i flera år, men då avbrutet eller "säkra perioder" (jag tål ej hormonella P-medel).

Jag blev bara så orolig och nedslagen när jag hörde att inflammatoriska sjukdomar kan försvåra för en graviditet, och jag just utreds för en inflammatorisk reumatisk sjukdom. :(

Kanske också ska köpa hus och valp så kanske det blir av sig själv, det har man ju hört ja. :yuck: ;)

Man pratar ju generellt lite om att det inte tar sig på första försöket för alla.

Jag är rätt öppen även IRL och har tack vare det fått en del korkade kommentarer men också många som berättat om sina X och andra svårigheter.

Tja.. jag blev oplanerat gravid med första när jag köpte min tävlinghäst. Dyr import på 5 år..
Så tycker jag borde blivit gravid när jag köpte min 2 åring. Nope :p Funkar visst inte så.
Du kan skicka hit en 11a så kanske jag blir gravid för jag har 2 då och inte kommer orka om jag blir gravid? :D

Jag har ju teoretiskt inga elvor kvar att skicka :eek: Men ögonen på en 15 :sneaky:

Jag hade också från början en tanke om att det kanske inte funkar. Har dock pratat med en del som har kännt likadant men ändå blivit gravida ganska fort.

Jag har liknande erfarenheter. Antingen har folk blivit gravida på de första tre försöken, eller så har det tagit mer än ett år. Jag vet inte riktigt hur den verkliga statistiken ser ut.

EDIT: googlade och hittade detta
Av de kvinnor som blir med barn har ungefär hälften blivit gravida under de första 2-3 månaderna. 80 procent har blivit gravida inom 6 månader och ca 90 procent inom 1 år.
För 5 procent tar det över två år att bli gravid. De par som inte blir gravida efter 1-2 år brukar söka hjälp.
(källa)

Ingen munter läsning, tycker jag. Men det verkar ju stämma med våra erfarenheter om saken. Det känns skit att höra till minoriteten (5-10%)

Intressant oxå att i min närhet finns många som snabbt fått ett barn meb som haft trubbel med nr 2... Utan anledning och med samma partner....

Jag försökte aldrig bli gravid förra gången.Slutade med piller och hann aldrig ha sex i hektisk tillvaro och var gravid inom tre mån efter sista tabletten.
Nu har vi verkligen försök även om vi pågrund av vardags bekymmer nog inte prickat ÄL precist- men försöker 3-4 gånger i veckan drn period som borde vara osäker. Och nada... Fast man vet att det borde gå liksom. Önskar jag kunde göra som sist och bara få det att hända.

Jag har flera vänner som blivit gravida på första försöket och åtminstone en som blev det efter 6-7 månader.

Är ni alla öppna med att ni försöker skaffa barn eller håller ni det hemligt? Jag och maken har berättat för de som frågar (märkligt egentligen, varför frågar man om så personlig sak?) samt några av mina kurskamrater som också började försöka i samma veva. Den ena av dem är redan gravid nu och den andra har tagit en paus... så jag är ensam kvar.

@Tora en whippet, ska bli jättekul! Det blev så tomt efter att vår boxer dog i november.

@Safir jag har varit ganska öppen. De flesta på jobbet vet, inklusive chefen, likaså fästmannens syskon. Våra föräldrar har vi inte berättat för. Om någon pratar något om att skaffa barn (typ, "åh har ni köpt hus? Snart har ni väl rummen fyllda med ungar!") så brukar jag berätta hur det ligger till...

Några av våra vänner vet, de fick veta första gången jag var gravid och de man kände att man ville ha med sig om det skulle gå fel. Andra gången fick även mina föräldrar och min sambos äldsta bror + fru veta eftersom vi trodde allt var lugnt.
Sen efter MA:et nu så fick även sambons chef veta eftersom han bröt ihop i telefon. Min chef vet om min senaste graviditet.

I övrigt är det ingen som vet att vi försöker, de som vet nu är ju som sagt de som fick veta att vi var gravida, det var bara en av mina kompisar och en av sambons kompisar som visste att vi försökt men nu vet ju alltså några till.

Jag tycker nog det att skönt att inte "alla" vet att vi försöker, det blev ganska känsligt nu i o m MA. Sen ibland önskar jag att fler visste. Jag började jobbet igen igår efter att varit hemma någon månad (samma jobb men ny anställning) och det kändes jobbigare än jag trodde att man ska vara som vanligt när man inte mår så bra och inte hellre kan berätta varför. Cheferna vet ju men de pratar man inte så tajt med precis men det är ju skönt att dom ändå vet om man skulle få något psykbryt på jobbet eller liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka