En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har flera vänner som blivit gravida på första försöket och åtminstone en som blev det efter 6-7 månader.

Är ni alla öppna med att ni försöker skaffa barn eller håller ni det hemligt? Jag och maken har berättat för de som frågar (märkligt egentligen, varför frågar man om så personlig sak?) samt några av mina kurskamrater som också började försöka i samma veva. Den ena av dem är redan gravid nu och den andra har tagit en paus... så jag är ensam kvar.

Alla (?) vet att jag haft minst ett utomkveds. Men hur aktiva vi är är det nog få som vet och det är nog lite känsligt att fråga om.

Sen har jag ju gått ner mer än 30kg sen i höstas så att jag inte är på smällen just nu är rätt uppenbart ;)

@Safir - min bästa vän vet att vi kommer börja försöka, ingen annan. Däremot jobbar jag så pass att om/när det tar sig kommer jag behöva säga till på jobbet så snart jag vet (röntgen och annat olämpligt för foster emellanåt).
Om mamma anar nåt vet jag inte, men jag har nog pratat mycket barn med henne på sista tiden :angel:

Jag fick precis veta att maken troligen är på jobbresa hela veckan (sönd-sönd) jag beräknar äl (ons). :cry: Det känns helt kört om han måste iväg och drt äär inte kul att ta alla hormoner för ingenting.

Vi har inte sagt till någon att
vi försöker. Jag är inte bekväm med att prata om så privata saker.

Har ni som försöker/planerar börjat köpa barnkläder redan? Jag är så himla sugen, men tänk om man köper i onödan. Det kommer ju kännas hårt...

Har ni som försöker/planerar börjat köpa barnkläder redan? Jag är så himla sugen, men tänk om man köper i onödan. Det kommer ju kännas hårt...

Japp. De första visserligen efter jag plussat första gången men jag traderafyndar ibland. Har reafyndat Bamsetapeter till barnrummet också.

Har ingen knodd tittat ut när jag är 40 så får jag väl sälja de vidare.

Hoppar in i tråden. Läst lite då och då.

Vi har en lång historia bakom oss. Maken har en kronisk sjukdom som har behandlats med cellgifter för, så våra chanser är minskade på grund av det - eller de kan vara det, men vi vet inte. Han slutade med cellgifter för fyra år sedan. Preventivmedel slutade vi med ett år senare, enligt läkarens och läkemedelsbolagets rekommendationer. Viljan och längtan har varit på ful fart, men fysiskt har vi försökt på halvfart och bara småengagerat, fram tills förra året. Då kom de lite mer seriösa försöken efter att min ångest och frustration över att inte bli gravid tog över alldeles för hårt.

Jag har varit på undersökning hos gyn, p g a mina kraftiga blödningar och oregelbundenhet och allt ska ha sett ut att vara bra då. Fick även en inbjudan till fertilitetsmottagningen. Vi gick inte vidare med det då, eftersom vi kände att vi ville försöka lite mer seriöst och kontrollerat lite mer själva först. Efter undersökningen hos gyn höll sig min mens nästan trevlig; regelbunden, lagom blödning och nästan ingen mensvärk, även minskad tuttvärk.

Men...min senaste menscykel höll på i 49 dagar, innan jag blödde i några hemska dagar. Totalt utslagen i soffan med värk, trötthet, illamående och noll motivation. Det var väldigt länge sen jag hade sån här mensvärk. Innan blödningen hade jag varit mer eller mindre konstant illamående/åksjuk lite lätt, men det försvann i o m blödningen.

Så nu är vi igång igen. Fortsätter med en app i telefonen, börjat med fertilitetsmonitor och börjar känna ett svagt tändande nytt hopp. Har samtidigt börjat fokusera på annat, som att skaffa hund igen, för att lägga fokus på nånting annat. Pressen utifrån över att ha varit gifta i 3 år och ihop i snart 9 år utan barn är något jag mer än gärna slipper inom kort.

Jag är sugen, men har inte gjort det ännu. Det känns som jag aldrig kommer att bli mamma, varför ska jag då köpa kläder? *gnäll*

Inte köpt, men stickat och virkat filtar. Stickar mycket jag ger bort till vänner som får barn, men har sparat några speciella som jag bara inte kan ge bort...eller titta på.

Jag har berättat för två vänner att vi försöker skaffa en till liten men någon annan kommer inte få veta.
Det här är för privat för mig att prata med alla om utan dom som vet nu är dom jag känner mig bekväm att prata med det om. Därav min anonymitet här ;)

Jag vill men vågar inte innan jag plussar. Så jag nöjer mig med att fönstershoppa på både nätet och på stan för tillfället.
Men när jag väntade mina andra så köpte vi inget förens jag var typ runt vecka 20.
Köpte väl något litet plagg innan vi gjorde könsul med den äldsta men bara efter könsul med tvåan.
Denna gången funderar vi på att låta det bli en överraskning men får se om jag har 9 månaders tålamod. Troligen inte :p

Har pratat öppet på jobbet och med en del vänner om att vi försöker. Fått en del smällar på jobbet, t ex att jag ju inte har några barn hemma att ta hand om, så därför är inte mina helger eller lediga dagar lika viktiga...så jag pratar öppet om att vi försöker och vill, men inte mer om detaljerna.

Har pratat öppet på jobbet och med en del vänner om att vi försöker. Fått en del smällar på jobbet, t ex att jag ju inte har några barn hemma att ta hand om, så därför är inte mina helger eller lediga dagar lika viktiga...så jag pratar öppet om att vi försöker och vill, men inte mer om detaljerna.

Ja!
När folk säger sånt så brukar jag påpeka att det inte är för att vi inte försöker...

Inte kläder, men har redan köpt böcker till farmor, farfar, mormor o morfar som vi tänkte ge våra föräldrar när vi berättar. Skulle vi lyckas denna gång skulle svärmor få sin i 60-års present. Skulle inte det vara underbart?
Jag skulle även linda in stickan i celofan o ge mannen världens bästa alla dagpresent!!

Jag hade också från början en tanke om att det kanske inte funkar. Har dock pratat med en del som har kännt likadant men ändå blivit gravida ganska fort.

Jag har liknande erfarenheter. Antingen har folk blivit gravida på de första tre försöken, eller så har det tagit mer än ett år. Jag vet inte riktigt hur den verkliga statistiken ser ut.

EDIT: googlade och hittade detta (källa)
Det var ingen munter läsning ens om man "bara" försökt 7 månader... Jag har varit för mycket inne på fl där som säger att 7 månader är medel... Jag hade ju hoppats på en liten medelmåtta nu

Ja 7 månader är ju medel, men det betyder inte att de flesta blir gravida på sjunde försöket. Som jag tidigare skrev är det tydligen vanligast att bli gravid under de första gångerna, men de som sedan behöver ett år eller fler på sig får ju statistiken att se ut som om 7 månader är vanligast. Deppigt värre.

Dock hade jag en kompis som nyss fick sin första. Hon blev gravid efter sju månader, så det är klart att det händer.

Jag fick precis veta att maken troligen är på jobbresa hela veckan (sönd-sönd) jag beräknar äl (ons). :cry: Det känns helt kört om han måste iväg och drt äär inte kul att ta alla hormoner för ingenting.

Har ni sex på lördag eller söndag är det fullt möjligt att bli gravid. Ingen panik!

Min fästmans lillasyster försökte bli gravid, och fick ägglossning under en resa utan sin man. De hade haft sex flera dagar tidigare, så hon deppade ihop och trodde det var helt kört. Dessutom fick hon mens på utsatt datum. Men gravid var hon! Hon ska föda när som helst nu.

Kan någon förklara vad BIM betyder och hur folk räknar "antal försök"? Menar de hur många gångernde knullat eller vad handlar det om egentligen? :confused:
Måste stilla min nyfikenhet! :o

Kan någon förklara vad BIM betyder och hur folk räknar "antal försök"? Menar de hur många gångernde knullat eller vad handlar det om egentligen? :confused:
BIM är Beräknad Icke Mens, alltså den dagen mensen ska komma om man inte blivit gravid.
Antal försök tycker jag att är när man sexat runt ägglossning. En ägglossning blir alltså ett försök oavsett hur många gånger man legat då.

BIM är Beräknad Icke Mens, alltså den dagen mensen ska komma om man inte blivit gravid.
Antal försök tycker jag att är när man sexat runt ägglossning. En ägglossning blir alltså ett försök oavsett hur många gånger man legat då.

Dvs har du försökt 12 månader är det 12 försök i stort sett :)

Nu vågar jag nog hoppa in i listan igen. Hade tydliga äl-symptom igår och idag blev det starkare utslag på äl-stickan än vad jag fått sedan jag började, dock inte riktigt lika starkt som kontrollstrecket men ändå. Inser att BIM hamnar typ samma dag som jag ska på efterkontroll på sjukhuset och jag gissar att dom kommer göra vul på mig. Så antingen blir det mensigt och trevligt att ligga där (suck, fast förra gången störtblödde jag så det blir ju iaf väldigt light) eller också kanske dom ser början till något. Undrar hur mycket man ser på vul vid BIM? Man borde väl se att ägget har fäst eller? Ja nu räknar jag inte med att man blir gravid direkt men OM.

paprika - ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja - ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
MEJ84 - Äl 31/1 BIM 14/2 försök nr 7, 30 år, inga barn
Narcissa - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
Hanna_90 - ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 1, 25år, inga barn
Robl - ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
em-pirre - ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Safir - ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn
Is - ÄL 8/2 BIM 22/2 försök nr 4 typ, 26 år, inga barn
TantGredelin - BIM ca 23/2
Flutterdash - ÄL 9/2?? BIM 23/2, försök nr 4, 27 år, inga barn
Kanintant - ÄL 11/2 (?) BIM 25/2 (?), försök nr 1 efter MA, 32 år, inga barn
fia-lisa - ÄL 12/2 (???) BIM 26/2, Försök nr 14, 37 år, 1 barn 4 år
hyldeblomst - ÄL ca 12/2 BIM ca 1/3 försök nr 2 efter missfall i november
ninsan - ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
hemlig - ÄL 17-18/2 BIM 6/3, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
Cynthia - Äl 2/3 BIM 16/3 Försökt tio månader, 30 år, inga barn
Ackio - inväntar äl/mens pga fetma, 31 år, 3 barn. Försökt 2 år.
Tramptass - väntar på kroppens omstart, 33 år, ett barn
Nrtre - inväntar en full cykelgång efter uttag av hormonspiral. Möjligtvis äl 8/2 och BIM ca 22/2, 29 år, två barn
lil-sis - får eg inte bli gravid förrän till hösten men "lever farligt så länge"... Inväntar äl, som lär dröja! 34(!!) år, inga barn, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. GBP okt 14.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 541
Senast: orkide
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
466
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka