Mensen är ju beroende av ägglossning. Ägglossningen på vissa individer är känslig för störningar. Det ligger många gånger en viss stress bakom att skaffa barn + att man är medveten om detaljerna i ens menscykel som man inte var förut. Allt detta kan påverka ägglossningen lite hit och dit.Hoppar in i den här tråden nu efter att ha följt den ett tag!
Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1
Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn
Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i nio månader, 30 år, inga barn
fia-lisa ÄL 16/1 BIM 30/1, Försök nr 13, 37 år, 1 barn 4 år
paprika ÄL 29/1 BIM 11/2, 28 år, inga barn
Akvileja ÄL 30/1 BIM 13/2 Försök nr 4, 31 år, inga barn
Narcissa ÄL 1/2 BIM 15/2 Försök nr 2, 35 år, inga barn
em-pirre ÄL 3/2 BIM 18/2, Försök nr 18, 29 år, inga barn
Robl ÄL 3/2 BIM 17/2 försök nr 11, 24 år, inga barn
Kanintant - inväntar äl/mens efter MA, 32 år, inga barn
hemlig ÄL 31/1 BIM 15/2, försök nr 1, 31,5 år, inga barn
ninsan ÄL 16/2 BIM 2/3, försök nr 5, 31 år, inga barn
Safir ÄL 8/2 BIM 22/2, försök nr 6, 27 år, inga barn
Jag och maken har försökt sedan augusti/september förra året men har nu börjat med ÄL-stickor för att öka chanserna. Hade höga förhoppningar denna månad då vi tyckte att vi prickat ÄL rätt men igår kom mensen... Har tidigare tänkt att jag inte tänkt anpassa min kost innan jag får ett plus men funderar på att skära ned på kaffet och andra onyttigheter... Samtidigt innebär detta det blir ännu mer aspekter i vardagen som kretsar kring barn-skaffandet vilket kanske inte är det bästa.
Jag har ingen teori men upplever samma sak som du! Mensen har i stort sett alltid varit regelbunden men sedan vi började försöka beter den sig annorlunda. Inte bara att den kan vara sen men också mängd och antal dagar har varierat mycket.
Men det har absolut ingenting med att göra med "Sluta stressa så skall du se att du blir gravid" eller "Om du bara slappnar av och slutar tänka på det så skall du se att du blir gravid".
Utan det är frågan om kanske att ägglossningen blir någon dag tidigare/senare. Absolut inget annat. Men det kan vara en förklaring till att mensen som förr alltid kom på dag 28 plötsligt kommer på dag 26 eller 29.
Sen kan man ju inte jämföra den mens man har när man använder ett hormonellt preventivmedel. Tom en hormonfri spiral kan förändra ens cykels uppförande.
Även det att man faktiskt många gånger är 10 år äldre än när man började med preventivmedel kan spela roll.
Sen tar det ju ett tag innan eventuella ppiller hormoner och liknande försvinner ut kroppen och läget stabiliseras.