En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt riktigt, 4 månader är för att dom vill hinna "inaktivera" endometriosen så att äggkvaliten blir så bra som möjligt vid IVFen.

I vanliga fall tror jag det är två veckor eller något liknande man tar den inför IVF?
Det finns lite olika sätt att göra det på. Beror på ens ålder, vilken klinik det är, vilket problem man har osv.

@lil-sis Jag behövde bara en mens för att bli nedreglerad. Att SaraL ska köra en kur på fyra månader beror nog på en endometriosen och cystorna. :)

Nu var jag lite seg med att skriva, såg att du redan fått svar. Sorry!

Började skriva i den här tråden för nästan ett år sedan men sen kände ja att det lätt blev för mycket fokus på barnalstrande om ja skulle hålla mej aktiv i tråden så ja lämnade rätt fort. Men nu är ja tillbaka ;)

Har gått 1,5 år sen vi börja försöka och fortfarande inget plus. Går på fertilitetsutredning och har väl kommit fram till att de troligtvis är min endo som ställer till det. Ja har ägglossning, alla värden ser bra ut, spermaprovet såg bra ut. Gjorde en äggledarspolning för ett tag sen och min ena äggledare var framkomlig, den andra är troligen blockerad. Har även endometrioscystor (chokladcystor?) på båda äggstockarna. På ena sidan är det ett par stycken som är 2-3 centimeter stora och verkar ha kommit på bara några månader för dom syntes inte på ul i somras..

Den här månaden var sista försöket på egen hand innan ja ska börja med Synarela och imorse kom mensen :( Lite tidig så man kan ju hoppas på en nidblödning men antagligen är det väl mensen.. Nu ska jag ta Synarela i 4 månader inför IVF och ja ser verkligen inte fram emot skiten. Varken Synarelan eller IVFen. Välkommen till klimakteriet liksom :meh:
Cystorna kan fyllas på snabbt som attan, mina fylldes varje månad. Jag går på Synarela sedan årsskiftet och jag mår helt okej. Klart att klimakteriet är tufft, särskilt eftersom alla "biverkningar" kommer på ett par månader och inte smygande under flera år. I början lär du ha huvudvärk och de två-tre första veckorna så förvärras endon, men jag kan säga att jag har varit smärtfri från endon sedan vecka tre med Synarela. Och det är värt ett klimakterie.

Det skadar ju liksom inte att testa. Jag brukar bli hyper på Prednisolon, och just nu behöver jag vara ganska effektiv med flytten och allt. :up:

Hyldeblomst ÄL 18/9(??) BIM 5/10(??) 2a riktiga försöket, inga barn
robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
Rosen-Knoppen ÄL 4/10 BIM 16/10, 10e försöket, 26år, inga barn
Kanintant ÄL 30/9 (?) BIM 13/10 eller 20/10 (?), försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
em-pirre ÄL 17/10 BIM 3/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn

Hur går det för er som närmar er BIM?
Jag verkar iaf inte ha någon mens på gång så antingen hade jag inte ägglossning när jag trodde och har BIM nästa vecka eller så kanske det är något på gång. Lite frustrerande när man inte har så bra koll på cykeln för tillfället. Igår blev jag lite yr när jag var ute och gick, precis som när jag var gravid men det kanske bara var tillfällighet. Jag inväntar nästa vecka och ser om mensen kommer då istället eller om det dyker upp symptom på något annat.

Jag närmar mig men jag tror jag hade senare ÄL så jag har antagligen senare bim också!
Jag har gått och blivit negativ och bitter men försöker bättra mig, vill inte vara sån.
Innan tänkte jag alltid Åhh längtar till bim så jag får testa, nu tänker jag bara kan inte skiten komma så jag får komma igång igen! O_o Inget hopp för 5 öre!
Nej Nu ska det bli andra bullar! Ska tänka positivt och inte låta det här äta upp mig!

Hmpf. Hade installerat om mensappen och glömt ändra cykellängd. Så nu gick det från två dgr kvar till mens, till fyra. Nåja, tröstar mig med att den ju faktiskt är oregelbunden så det är ändå ingen exakt förutsägelse.

Min mens är också oregelbunden som attan. Har kollat upp PCO, men det har jag inte. Den bara är det. Enligt appen skulle jag haft mens den 27 sep, men den har ffr inte kommit. Jag tror jag hade ÄL för ca två veckor sen. Har testat neg på graviditetstest. Jag funderar på att köpa en termometer och testa med om kroppstemperaturen går upp och pricka ÄL, det blir nog billigare i längden än att testa med stickor (det är dyrt och jobbigt). Eller har ni andra bra tips för att pricka in ÄL med oregelbunden mens? Känns rätt hopplöst när vi inte ens kan pricka i ÄL.

Min mens är också oregelbunden som attan. Har kollat upp PCO, men det har jag inte. Den bara är det. Enligt appen skulle jag haft mens den 27 sep, men den har ffr inte kommit. Jag tror jag hade ÄL för ca två veckor sen. Har testat neg på graviditetstest. Jag funderar på att köpa en termometer och testa med om kroppstemperaturen går upp och pricka ÄL, det blir nog billigare i längden än att testa med stickor (det är dyrt och jobbigt). Eller har ni andra bra tips för att pricka in ÄL med oregelbunden mens? Känns rätt hopplöst när vi inte ens kan pricka i ÄL.
Temperaturen stiger efter du har haft äl. Inget bra alltså om du vill ha sex innan ägglossningen.

Har du oregelbunden mens så har du antagligen si och så med ägglossningen.

Detta är inget du behöver vänta länge med att få hjälp. Ta kontakt med en gynekolog och säg att du försöker bli gravid men att det är lite dåligt med ägglossning.

Älstickor köper du billigt på nätet. De har fungerat utmärkt för mig.

Hur oregelbunden mens har du?

Temperaturen stiger efter du har haft äl. Inget bra alltså om du vill ha sex innan ägglossningen.

Har du oregelbunden mens så har du antagligen si och så med ägglossningen.

Detta är inget du behöver vänta länge med att få hjälp. Ta kontakt med en gynekolog och säg att du försöker bli gravid men att det är lite dåligt med ägglossning.

Älstickor köper du billigt på nätet. De har fungerat utmärkt för mig.

Hur oregelbunden mens har du?

Tack för tipset, ska ringa till gynekolog i morgon! Ingen som har ett bra tips på sådana i Sthlm? Är ganska nyinflyttad. Jobbar i Kista, bor i Vallentuna. Det finns ett Mamma Mia i Kista centrum, kanske värt att testa dem?

Alltifrån mens varje månad till varannan. Kan aldrig vara säker på att veta när den kommer, vilket är sjukt jobbigt om jag ska iväg (ex vara i en stuga hela helgen på en Ö). Visst, man kan ta med sig bindor, men jag har inte lust att ha på mig bindor varje dag för att den kanske kommer.

Som @Tora säger behöver man inte vänta ett år för att få hjälp med en sån sak. Det finns mediciner som kan jämna ut menscykeln, vilket gör det mycket enklare att veta när man har ägglossning. Man behöver liksom inte testa med äl-test varje dag då.

Jag testar med typ 3-5 test i månaden. Beställer man från nätet blir det verkligen inte dyrt.

Tack för tipset, ska ringa till gynekolog i morgon! Ingen som har ett bra tips på sådana i Sthlm? Är ganska nyinflyttad. Jobbar i Kista, bor i Vallentuna. Det finns ett Mamma Mia i Kista centrum, kanske värt att testa dem?

Alltifrån mens varje månad till varannan. Kan aldrig vara säker på att veta när den kommer, vilket är sjukt jobbigt om jag ska iväg (ex vara i en stuga hela helgen på en Ö). Visst, man kan ta med sig bindor, men jag har inte lust att ha på mig bindor varje dag för att den kanske kommer.
Bor i Göteborg men Mamma Mia har gott rykte.

Är det ägglossningen som krånglar så finns det hjälp att få i tablettform man kan prova som är ganska så okomplicerat.

Som @Tora säger behöver man inte vänta ett år för att få hjälp med en sån sak. Det finns mediciner som kan jämna ut menscykeln, vilket gör det mycket enklare att veta när man har ägglossning. Man behöver liksom inte testa med äl-test varje dag då.

Jag testar med typ 3-5 test i månaden. Beställer man från nätet blir det verkligen inte dyrt.

Jag testade varje dag tills den stegrade sig, började ca 1,5 vecka efter senaste mens. Tror jag testade med runt 20 st innan det hände ngt. 3-5 är ju helt ok, men inte 20, haha!

Bor i Göteborg men Mamma Mia har gott rykte.

Är det ägglossningen som krånglar så finns det hjälp att få i tablettform man kan prova som är ganska så okomplicerat.

Låter fint, jag ringer imorgon och beställer tid!!

Vad skönt med buke, man får svar på sina frågor! :) TACK!

Tack @Miks ! Det ligger lite fel till, särskilt med Sthlms trafik... Men upplever jag det du säger, att det tar lång tid osv så kommer jag kontakta honom!:):)
Från kista tar det 15 minuter med bil. Jag jobbar också i kista :) man åker bakvägen och då går det fort. Du hinner om du tar långlunch ;)

Såklart är det mer lockande med Mamma Mia i kista men du kan ju ha honom i bakhuvudet i alla fall!

Mvh Miks

Från kista tar det 15 minuter med bil. Jag jobbar också i kista :) man åker bakvägen och då går det fort. Du hinner om du tar långlunch ;)

Såklart är det mer lockande med Mamma Mia i kista men du kan ju ha honom i bakhuvudet i alla fall!

Mvh Miks
Åh, dåså :P
Jag ska absolut ha honom i åtanke!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
1 966
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 225
· Visningar
63 914
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka