En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Åh nej. Vad ledsen jag blir nu. Man blir så arg oh frustrerad :( Jag tycker också du ska söka hjälp.

Kl

Tora, jättegrattis! Kommer vi att förlora dig här i tråden nu?:nailbiting:

Tack!

Nej sådan tur har ni inte :D. Jag bara älskar den här tråden. Känner mig bara så otillräcklig ibland :(. Det är ju inte bara glädje och förväntan här utan faktiskt en hel del sorg och frustration också.

Det är en ganska speciell blandning av lycka, spänning och frustration här ja.

Tur att vi får ha kvar dig!:)

Grattis Tora! Hoppas allt fortsätter gå bra för dig nu med den lilla i magen! :D

Emor: fy va trist och detta med rättvisa har man sopat under mattan för länge sen va gäller detta med graviditet,att det föds så många barn i världen som är oönskade på första minuten ligget medan de som verkligen vill ha barn kämpar i flera år. :(

Här hemma så är det gubben som håller positiviteten uppe vad gäller detta med barn och att bli gravid,bra med en som varit med förr och är lite äldre hehe medan jag är lite låg efter gårdagens besök hos idiot läkaren. På fredag blir det in för blodprov för att de ska se om det blev någon äl för kunde tydligen inte se på ultraljudet,,varför skulle jag göra en såfall undrar jag då om de ändå inte kan se om det varit äl?! :S

Hur många här inne är det som får lite hjälp på traven så att säga i er barn-verkstad?

Antagligen för att veta om pergotimen fungerade eller inte.

Jo precis men då kunde de väl gjort blodprov redan från början istället för att in och rota med vul 2 ggr bara för att säga "nej det går inte att se om det varit nåt,vi vet inte"...så skönt är det inte att få den där ultraljudsstaven uppstoppad och de är ganska hårdhänta när de rotar runt vid livmodernO_o

Jo precis men då kunde de väl gjort blodprov redan från början istället för att in och rota med vul 2 ggr bara för att säga "nej det går inte att se om det varit nåt,vi vet inte"...så skönt är det inte att få den där ultraljudsstaven uppstoppad och de är ganska hårdhänta när de rotar runt vid livmodernO_o

Skönt är det ju inte :D

Jag tror man måste göra blodprovet på en speciell dag i cykeln.

Vi har ju en dotter, så vi har ju uppenbarligen lyckats på egen hand förut, (före dottern hade vi ett mf, men det var flera år före hon kom.) och nu, 2 mf på 2 år.

Jag tror jag ska ringa spec. mödravården på fredag och höra mig för om dom brukar göra någonting när det blir såhär. Imorgon har jag inte tid.

Jag börjar med att kontakta för att se om dom vill göra en utredning nu eller om vi får vänta lite till... sen blir det väl bara att nuppa vidare och hoppas på turen sen igen. Nu har det iaf slutat tokblöda, får hoppas det är snabbt övergående.

Och stackars maken då, han bara ja, nu får vi väl ligga ännu oftare i framtiden för att se om det kan ge någonting :angel:, haha! Tur någon offrar sig menar jag ;)

Vad tråkigt, jag är ledsen för din skull :(
Hoppas att du kan få hjälp, eller i alla fall få prata med, någon på spec. MVC.

Lika tråkigt som det är för Emor, lika roligt är det ju för dig Tora! Stort grattis och vad skönt att du fick komma in och kolla hur det såg ut :)

Själv väntar (eller rättare sagt oväntar) jag på min mens som borde komma runt den 24:e, jag har rätt dålig koll så jag vet inte riktigt. Det känns tyvärr som att den är på gång, jag känner mig väldigt ogravid. Med sonen så visste jag att jag var gravid, hela min kropp skrek det till mig! Att testa mig var bara för att få det svart på vitt. Jag känner överhuvudtaget inga liknande symptom just nu :(

För att trösta dig så är jag idag i vecka 8+4 och känner absolut ingenting. Och jag menar verkligen ingenting. Fattar inte ens varför jag testade. :crazy:

Så att man inte känner något behöver inte betyda något :D (precis som alla sa till mig :angel:)

Så det är inte över förrän tant Röd står i dörren (omgjort filmcitat från Indipendenc Day med Will Smith. It ain't over until the fat lady sings :D)

Jag börjar med att kontakta för att se om dom vill göra en utredning nu eller om vi får vänta lite till... sen blir det väl bara att nuppa vidare och hoppas på turen sen igen. Nu har det iaf slutat tokblöda, får hoppas det är snabbt övergående.

Och stackars maken då, han bara ja, nu får vi väl ligga ännu oftare i framtiden för att se om det kan ge någonting :angel:, haha! Tur någon offrar sig menar jag ;)

Staaaaaackars liten. Han måste ligga mer. Vilket straff. Tur han tar det som en riktig man. :D

Förr var jag livrädd för att bli gravid om jag missade sprutan med en dag eller så. Kissade på stickor när vi bara hade kondom osv.

Det ter sig lite fånigt nu såhär i efterhand!

Förr var jag livrädd för att bli gravid om jag missade sprutan med en dag eller så. Kissade på stickor när vi bara hade kondom osv.

Det ter sig lite fånigt nu såhär i efterhand!

Nä inte alls. Min första är ju oplanerad.

Jag hade haft p-piller i 17 år (sen jag var 18) och visst har jag slarvat då och då genom åren. Glömt någon gång men oftast i skarven till ett nytt paket. Då på den gamla tiden fanns det ju inte apotek i varje hörn öppet 7 dagar i veckan 07:00-22:00.

Samma sak denna gången. Var en skarv på 2-3 dagar. Visst står det att man skall komplettera med kondom i en vecka, men vad sjutton de hade ju aldrig svikit en förr.

10-12 veckor senare dök plötsligt tanken upp att det var ett tag sedan jag hade mens. Mycket riktigt: Gravid!

Men det är något jag är ytterst tacksam för idag (att jag slarva alltså). Min man med. Som han utrycker det "Ett jäkligt lyckat misstag" :D

Han är väl dessutom ytte pytte troende längst, längst innerst inne (uppvuxen i ett kristet hem) så det skulle inte förvåna mig om han tror att någon form av högre makt har ett liiiiitet finger med i spelet på något sätt. Och jag kan ju inte motbevisa det på något sätt :p

Senast ändrad:

Jo men p-spruta är ju inte alls lika känsligt för en dag eller så över tiden mellan och jag bokade dessutom var tionde istf var tolfte.

Kan man ha äggledarinflammation utan att märka det?

Nja är det uttömmande svaret :D.

Har du haft klamydia?

Du får tänka på att du nu bara har en äggstock och även om jag har hört att kroppen lägger huvudägglossningen på den kvarvarande fungerande äggstocken så är det trots allt några procent lägre chans att du blir gravid.

Jag vet att här på Carlanderska i Göteborg så kostar en basutredning mellan 3000-5000kr. Då ingår bl.a. spermaprov, alla hormonprov, äggledarspolning m.m. Den är alltså omfattande. Dessutom ingen direkt väntetid.

Den summan är ju inte helt oöverkomlig kanske (nu vet jag inte hur prisbilden ser ut uppe i Stockholm men denna klinik finns även där). Kanske något att satsa på? Speciellt som du även har myom och dessutom D-vitamin brist och problem med sköldkörteln.

Ja jag har haft klamydia och jag vet inte hur länge jag gick med den obehandlad. Antingen ett år eller sex år... Enda anledningen till att den alls upptäcktes var att det är obligatoriskt när man sätter in spiral. Så det var ju tur i oturen att jag faktiskt bestämde mig för att testa kopparspiral. Även om det i slutändan inte fungerade något vidare för mig.

Om det inte tar sig nu så får vi väl diskutera saken. Det är bara så trist att komma till läkare som lätt fastnar på det här med vikten. Gynekologen jag går hos nu sade iaf bara att det är bra om jag försöker att inte gå upp så mycket under graviditet och "jag ska inte ge dig en massa råd du redan kan framlänges och baklänges".

Jag bor norr om Uppsala, så eg är väl CVL det närmsta privata alternativet.

Klamydia är alltid en stor riskfaktor. Speciellt om man haft den utan att veta om det. Många gånger får man ju ont vid inflammation men långt ifrån alltid.

En utredning kan man alltid göra, speciellt när man betalar själv (landstinget kan ju vara lite kinkiga ibland). Sen är det dock inte säkert att kliniken rekommenderar tex IVF om man har för högt BMI. Men betalar man själv så brukar de inte vara så kinkiga. Åldern däremot brukar inte gå att rucka på.

En fertilitetsklinik har tex ibland helt andra inställningar till sköldkörtelvärden än tex en vanlig läkare.

Men det gäller inte alla. Tex den kliniken som tog mitt AMH accepterar värden på sköldkörteln upp till 4,5. Detta är gamla riktlinjer. Carlanderska har max 2 helst under.

Så skulle jag vara du så hade jag kollat runt bland klinikerna och se vad som erbjuds. Många har väldigt bra informativa hemsidor. Du kan titta på bl.a. http://fertilitetscentrum.se/?gclid=CPnh29_NlLwCFUhb3god_nkA3Q. Googla även på fertilitetskliniker Uppsala och Stockholm.

Min varmaste rekommendation är att du i alla fall skall ta en rejäl funderare på att göra en utredning. Du har ju tyvärr en del saker som kan ställa till det var för sig och tillsammans kan dessa problem vara riktigt luriga.

En stor fördel är dock att du har faktiskt varit gravid två gånger!

Åh grattis Tora, det blev jag riktigt glad av att höra! Hoppas din lycka smittar av sig lite:)

Här har man inte haft lika tur (än!!) Blev ingen återföring pga dåligt befruktade ägg samt att det enda ägg som blev befruktat stannade av innan återföring:( Nya tag i februari tydligen. Glädjande var väl att detta försök inte räknades då så man har tre stycken kvar iaf. Får väl iofs se om man ids gå igenom alla försöken, är ju lite nedslående när det inte fungerar. Fast jag försöker faktiskt hålla humöret uppe. Har haft världens hemskaste höst så det här lilla guppet i planeringen vägrar jag låta mig bli negativ över. Nästa gång ska de prova mikroinjektion.

Man ska nu vänta två menser, men visst borde man väl kunna försöka på den ÄL som kommer naturligt innan andra?

Lil-sis: Kör en utredning, du borde ju hamna på Akademiska du också? De var otroligt snabba med att ta emot en, rekommenderas. Har alltid hatat att gå till gynekologer men där känner jag mig helt hemma. Dessutom kändes det inte alls som att de var så hårda med urvalskriterier, det gick supersnabbt för henne att bestämma sig för ivf, kändes som hon gjorde det vid första samtalet. Redan innan alla prover. (om det nu behövs ivf vill säga)

Jag är inte så imponerad av Akkis men jag var ju inte på fertilitetscentrum, det är väl annat folk där antar jag.

Någon annan hjälp än IVF tror jag inte är aktuellt, vi är ju uppenbarligen fertila och min livmoder ser ut som den ska. Om det inte fungerar så är det pga trasig äggledare även på vänster sida.

Jag känner mig inte alls mentalt redo för det än, jag måste nog iaf hyfsa till vikten lite grann innan jag står ut med den granskning som ändå blir.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 320
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V