En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Nej men nej!!! Så himla tråkigt att höra, Emor. Kan inte föreställa mig hur tungt det måste kännas.

Härligt med ett positivt besked nu när det är tungt för många i tråden. Jätteglad för din skull :D.

Kl

Fick min mens igår, vilket var väntat. Så nu blir väl vårt första försök i februari helt enkelt. Kan bli lite svårt att tajma in äl eftersom sambon ska jobba borta i veckorna, men går det så går det :).

Nej vi har inte gjort det, men det börjar kanske vara dags...

Har ju glömt att gratta dig, så himla kul!!

Jag tycker absolut att ni borde boka tid. De flesta lyckas ju faktiskt få ett barn till slut med lite hjälp.

Du är inte glutenintollerant?

Det måste vara otroligt plågsamt när det blir som för er.

Tack!

Härligt med ett positivt besked nu när det är tungt för många i tråden. Jätteglad för din skull :D.

Kl

Fick min mens igår, vilket var väntat. Så nu blir väl vårt första försök i februari helt enkelt. Kan bli lite svårt att tajma in äl eftersom sambon ska jobba borta i veckorna, men går det så går det :).

Nuppa på :D

Inte vad jag vet iaf.

For då hem, och det var tur. Fick nyss sådana kramper att jag kräktes. För vilken nytta kommer det nu? Må vara illamående och smärta om det blir bebis, men nu? Så orättvist livet känns...

Inte vad jag vet iaf.

For då hem, och det var tur. Fick nyss sådana kramper att jag kräktes. För vilken nytta kommer det nu? Må vara illamående och smärta om det blir bebis, men nu? Så orättvist livet känns...

Det ÄR orättvist!!!!

Det vore ju bättre om man inte hann hoppas alls!!!

Beklagar verkligen!!

Jag tycker ni ska efterfråga en utredning, på oss gjorde de en missfallsutredning "redan" efter två missfall och då har vi ändå lätt för att bli gravida. Hor er finns det ju flera faktorer som gör att en utredning skulle kännas aktuell!

Beklagar verkligen!!

Jag tycker ni ska efterfråga en utredning, på oss gjorde de en missfallsutredning "redan" efter två missfall och då har vi ändå lätt för att bli gravida. Hor er finns det ju flera faktorer som gör att en utredning skulle kännas aktuell!

Vad glad jag blir att höra det. Att ni fick hjälp alltså. Hittade dom något? Och hur "djup" utredning gjorde dom? Ända ner till gennivå?

Det som hittades var att jag har en hjärtformad livmoder, och jag sattes på kö till magnetröntgen för att kunna avgöra hur stor avvikelsen var. Dock var det minst 6 månaders väntetid på en röntgen tid då mitt fall ansågs mycket lågt prioriterat. Så vi bestämde oss att chansa och testa en gång till i väntan på röntgen och det försöket sparkar för fullt i magen och ska förhoppningsvis födas inom en månad ;)

De gjorde en full utredning, tror att det var genetik inblandad också eftersom min man också fick gå och lämna prover och det konstaterades att vi var kompatibla och allt såg bra ut. Fick det svaret efter att de upptäckt att min livmoder inte var som den borde så hade inte full fokus på vad de sa. De gjorde massor med tester på mig för infektioner, hormoner, osv. Sedan gjorde en undersökning av livmodern, både tom och så fyllde de den med vätska. Det var då de upptäckte avvikelsen, när livmodern var tom kallade läkaren den för ett skolboksexempel på hur en livmoder ska se ut.

Hade också bra kontakt med spec. mvc i början och fick göra två tidiga ul för att se att allt såg bra ut. Hade precis som du haft MA innan så var livrädd att samma sak skulle hända igen. Det var hemskt att gå i 11-12 veckor och tro att allt var bra och sedan få veta att allt egentligen avstannat i vecka 6! Så vi gjorde ett vul i v 5 (trodde det var v 6 beräknat på senaste mensen) och sedan ett nytt i v 12. Eftersom allt såg bra ut då överfördes vi till vanliga mvc :)

Det jobbig var att den läkare som gjorde undersökningen på mig verkligen var supernegativ och började prata om eventuell operation och att vi kanske inte alls skulle kunna få barn. När vi sedan var inne och gjorde våra tidiga vul så menade den läkaren att avvikelsen i min livmoder var så liten att den troligen inte påverkade alls och att allt bara varit otur. Då hade vi (jag) gått och oroat mig i månader för att jag kanske inte skulle kunna få barn... Nu löste det sig ju till det positiva men kändes väldigt onödigt med all oro i onödan!

Och stort grattis till dig med!! :bump:

Nu har jag inte allt i huvudet så jag kan ju ha fel. Men då får ni som kan rätta mig.

Du hade ett MA. Oftast vid hjärtformade livmödrar (livmoder i pluralis :D ). Så brukar det inte bli ett MA utan vanligt missfall då det lilla embryot inte kan fästa på rätt sätt i livmodern.

Men som vanligt är det med statistik att det inte är helt tillförlitligt på individnivå.

Det kan ju också ge problem vid själva förlossningen också (hoppas jag inte skrämmer upp dig nu)

Gott att höra att de tog er på allvar. Tycker faktiskt att sjukvården ibland kan vara riktigt bra. Men sen har det ju faktiskt kommit studier att många och tidiga ultraljud kan minska missfallrisken. Det är ju inte helt säkerställt men jag vet att det bl.a. forskas på det i Borås.

– Forskning som gjorts vid Ullevåls sjukhus i Oslo pekar på att ett tryggt omhän- dertagande minskar risken för missfall. I min studie ingår TLC-faktorn som står för tender, love and care i bemötandet. Jag tror att den faktorn kan ha stor betydelse. Sagt av en gynekolog som jobbar i Borås och forskar om just missfall.

Senast ändrad:

Åh nej. Vad ledsen jag blir nu. Man blir så arg oh frustrerad :( Jag tycker också du ska söka hjälp.

Kl

Tora, jättegrattis! Kommer vi att förlora dig här i tråden nu?:nailbiting:

Vi hade två MA. Det första upptäcktes i v 12, när jag fick en liten rosafärgad flytning. Fick komma in och kolla med vul och det konstaterades att graviditeten troligen avstannat i v 6, innan den kritiska punkten när hjärtat ska börja slå.

Blev sedan gravid direkt igen och fick samma symptom, en liten rosafärgad flytning i v 8 och då konstaterades samma sak.

Bägge gångerna har det slutat med skrapning. Det försöktes med cytotec (stavas det så?) och inget hände, inte ens en droppe blod så nog satt det fast ordentligt.

Vi har ändå haft turen att bli gravida oförskämt lätt även om missfallen gjorde det jobbigt av andra skäl. Första grav hände det på försök nr 3, sedan blev vi gravida på första försöket efter det och i våras tog det sig på försök nr två. Så mitt i allt inser jag hur lyckligt lottade vi ändå är! :)

På förlossningen här uppe har de sedan några år tillbaka börjat med ett nytt system som innebär att man har en barnmorska hos sig hela förlossningen, just eftersom man upptäckt att ffa öppningsskedet går fortare och upplevs som mindre smärtsamt om mamman upplever stöd och omsorg från personalen hela vägen. Mycket intressant det där!

Senast ändrad:

Grattis Tora! Hoppas allt fortsätter gå bra för dig nu med den lilla i magen! :D

Emor: fy va trist och detta med rättvisa har man sopat under mattan för länge sen va gäller detta med graviditet,att det föds så många barn i världen som är oönskade på första minuten ligget medan de som verkligen vill ha barn kämpar i flera år. :(

Här hemma så är det gubben som håller positiviteten uppe vad gäller detta med barn och att bli gravid,bra med en som varit med förr och är lite äldre hehe medan jag är lite låg efter gårdagens besök hos idiot läkaren. På fredag blir det in för blodprov för att de ska se om det blev någon äl för kunde tydligen inte se på ultraljudet,,varför skulle jag göra en såfall undrar jag då om de ändå inte kan se om det varit äl?! :S

Hur många här inne är det som får lite hjälp på traven så att säga i er barn-verkstad?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 305
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar