En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Har ni fått försöka själva i ett år innan ni fick hjälp som "alla andra"? Fast det kanske blev mer än ett år av sig själv? Vet inte hur vanligt det är att man hoppar på IVF med en gång man träffas :D.

Hur länge har du försökt bli gravid? Det måste ju nästan röra sig om många år?

5 som blev befruktade varav tre till frysen och en insatt direkt? Stämmer det?

Vad var det för operation du gjorde?

Min äldste son är ett FET. Men skulle tro att han klarar kyla bättre än andra haha men så är inte fallet. Sjukt egentligen att tänka sig att han varit nedtryst.

Har ni fått försöka själva i ett år innan ni fick hjälp som "alla andra"? Fast det kanske blev mer än ett år av sig själv? Vet inte hur vanligt det är att man hoppar på IVF med en gång man träffas :D.

Hur länge har du försökt bli gravid? Det måste ju nästan röra sig om många år?

5 som blev befruktade varav tre till frysen och en insatt direkt? Stämmer det?

Vad var det för operation du gjorde?

Ja vi fick försöka själva trots att endometriosen har blivit värre av att vara obehandlad :/ jag har försökt i lite över tre år om man räknar bort tiden jag har gått nedreglerad o på provera, annars är det snart fem....
Nej, fem befruktade, två frös dom in o ett satte dom tillbaka, dom sista vet jag faktiskt inte varför dom inte frös in. Har aldrig tänkt på det men gissar på att det var lite sämre kvalité på dom. Jag opererade bort endometrioscystor, bukhinna o livmoder var ihopväxta sänder särades oxå :)

Min äldste son är ett FET. Men skulle tro att han klarar kyla bättre än andra haha men så är inte fallet. Sjukt egentligen att tänka sig att han varit nedtryst.

Vad kul att det funkade! Var det i naturlig cykel?
Ja, jag tycker det är otroligt att det öht blir barn på det sättet :) ägg som produceras fram, plockas ut, befruktas i ett litet sterilt provrör o sen sätts tillbaka. Det är ju rätt långt ifrån det naturliga men jag är glad att det finns också :)

Även naturligt är det ju helt otroligt att det lyckas alls!

kl*

Har följt tråden i kulisserna med ett annat nick men eftersom jag är lite blyg (och jag har en del bekanta som hänger på forumet) trots att jag inte är så aktiv vill jag vara anonym ett litet tag åtminstone :). Ni verkar vara ett riktigt härligt gäng som stöttar varandra och det är både roligt och intressant att läsa era historier. Jag beundrar hur ni kämpar på trots motgångar. Hoppas verkligen att det kommer positiva besked i tråden snart.

Själv har jag och sambon på allvar börjat planera för barn. Vi bestämde väl egentligen i sommar på allvar att vi båda var redo rent mentalt men pga arbetslöshet och plugg har det inte blivit något allvarligt ännu. Nu har sambon fått jobb och då har dethär med barn blivit mer aktuellt. Jag slutade med p-medel för en vecka sedan men vi tänkte mest ligga för skojs skull till en början åtminstone och ta det som det kommer, för att försöka mer på allvar framåt sommaren.

Visst är det en bra tråd! Välkommen och lycka till :)

Ja vi fick försöka själva trots att endometriosen har blivit värre av att vara obehandlad :/ jag har försökt i lite över tre år om man räknar bort tiden jag har gått nedreglerad o på provera, annars är det snart fem....
Nej, fem befruktade, två frös dom in o ett satte dom tillbaka, dom sista vet jag faktiskt inte varför dom inte frös in. Har aldrig tänkt på det men gissar på att det var lite sämre kvalité på dom. Jag opererade bort endometrioscystor, bukhinna o livmoder var ihopväxta sänder särades oxå :)

Det var säkert så att dom var av sämre kvalité.

Endometrios är ju en ganska vanlig anledning till infertilitet och jag har faktiskt aldrig riktigt förstått varför man skall vänta så länge när det väl är konstaterat. Framför allt då det många gånger sakta blir värre och värre. Dessutom är det ju oftast ganska smärtsam åkomma.

Även naturligt är det ju helt otroligt att det lyckas alls!

Ja det är helt otroligt att det blir så många barn ändå med tanke på vilken otrolig komplicerad och komplex process det är. Så mycket som måste stämma till 100% i varje lilla mikroskopiska steg. Och alla stegen måste vara rätt annars blir det inget.

kl*

Har följt tråden i kulisserna med ett annat nick men eftersom jag är lite blyg (och jag har en del bekanta som hänger på forumet) trots att jag inte är så aktiv vill jag vara anonym ett litet tag åtminstone :). Ni verkar vara ett riktigt härligt gäng som stöttar varandra och det är både roligt och intressant att läsa era historier. Jag beundrar hur ni kämpar på trots motgångar. Hoppas verkligen att det kommer positiva besked i tråden snart.

Själv har jag och sambon på allvar börjat planera för barn. Vi bestämde väl egentligen i sommar på allvar att vi båda var redo rent mentalt men pga arbetslöshet och plugg har det inte blivit något allvarligt ännu. Nu har sambon fått jobb och då har dethär med barn blivit mer aktuellt. Jag slutade med p-medel för en vecka sedan men vi tänkte mest ligga för skojs skull till en början åtminstone och ta det som det kommer, för att försöka mer på allvar framåt sommaren.

"Mest ligga för skojs skull" :D :D (förlåt men det lät så roligt)

För det första heter det nuppa ( :D ) för det andra välkommen.

Vi har pratat med familj och vänner om att vi vill ha barn men inte sagt mer än så. I nuläget känns det inte som vi tänker berätta när vi börjar heller utan det får de veta när vi vet att det blivit nåt där inne. Förhoppningsvis till början av hösten med andra ord.

Vi har berättat för några av vännerna att vi slutat med preventivmedel, men ingenting till familjen. Det känns inte meningsfullt att de vet, helt enkelt. Det blir bättre att de får veta Om det blir något, och då slipper de fundera på hur snart det blir barn här hemma.... Jag behöver inga hållna tummar, eller att någon ska vara orolig för att det inte funkar.

Förlåt, ska genast pränta in ordet nuppa :D.

kl.

Vi har inte pratat med våra familjer om våra barntankar även om de nog är införstådda med att vi kommer vilja skaffa barn inom en snar framtid. För oss är dock den framtiden antagligen mycket snarare än vad våra familjer tror ;).

Vi har berättat för några av vännerna att vi slutat med preventivmedel, men ingenting till familjen. Det känns inte meningsfullt att de vet, helt enkelt. Det blir bättre att de får veta Om det blir något, och då slipper de fundera på hur snart det blir barn här hemma.... Jag behöver inga hållna tummar, eller att någon ska vara orolig för att det inte funkar.

Men vi som håller tummarna här och är oroliga att det inte skall fungera för folk :o :o

Förlåt, ska genast pränta in ordet nuppa :D.

kl.

Vi har inte pratat med våra familjer om våra barntankar även om de nog är införstådda med att vi kommer vilja skaffa barn inom en snar framtid. För oss är dock den framtiden antagligen mycket snarare än vad våra familjer tror ;).

Tydligen kan man använda ordet gymma också men jag älskar ordet nuppa :D

Ja visst är det konstigt att det funkar??! Nä det var inte i en naturlig cykel utan jag fick framkalla mens åt femanest (östrogen). Jag har inte endo utan PCOS, därför får jag aldrig mens typ. Det är ju himla smidigt om det funkar i naturlig cykel, slipper man ju ta östrogen (propprisk).

Han är en cool kille :cool:

Ja verkligen....Frysskämten haglade när vi var på IVF-kliniken och visade upp barnen...men de två yngsta är färska, och inte frysärtor. Jag tycker det är helkonstigt att det finns miljontals med embryon nedfrysta som är potentiella liv....Tekniken är verkligen helt fantastisk.

Men du har inte fått mens nu "på äldre dar"?

Många (men självklart inte alla) får ju lite mer "normala" cykler när de blir äldre.

"Mest ligga för skojs skull" :D :D (förlåt men det lät så roligt)

För det första heter det nuppa ( :D ) för det andra välkommen.

Gymma!

kl

Jag har inte vågat testa mig, så jag skuter upp det till söndag. Ifall jag inte fått mens då ännu vill säga.

Hej jag heter em-pirre och jag är en fegis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 709
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 370
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar