En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Ja det borde ju vara rätt likvärdigt. Har förstått också att värdet kan variera lite i cykeln? Enligt gyn jag var till så betyder AMH under 4,5 att man har mellan 0 och 7 ägg. Frågade inte mer om det, men är det alltså totalt i livet? Så har vi max 7 ägg kvar resten av livet då? Det var ett privat ställe jag gick på, och kan inte låta bli att misstänka att hon vill "sälja in" IVF också..

Just nu känns det så, men killen är lite mer inställd på syskon. Men tror ju också att för varje månad man försöker känns det viktigare och viktigare, så var det innan vi fick första.
Nej det är inte de enda ägg du har i livet! Sök på antral follicle count om du vill läsa mer :) Jag har amh 1,3 och fick sist ut 8 ägg vid ett äggplock vid ivf. Tycker inte det hon säger stämmer, att det skulle vara väldigt osannolikt att bli naturligt gravid. Det är ju väldigt individuellt och går inte att säga så. Att jag inte kan bli gravid naturligt beror på helt andra saker.
 
Nej det är inte de enda ägg du har i livet! Sök på antral follicle count om du vill läsa mer :) Jag har amh 1,3 och fick sist ut 8 ägg vid ett äggplock vid ivf. Tycker inte det hon säger stämmer, att det skulle vara väldigt osannolikt att bli naturligt gravid. Det är ju väldigt individuellt och går inte att säga så. Att jag inte kan bli gravid naturligt beror på helt andra saker.
Tack! Läste lite nu och då känns det ju inte lika hopplöst. Tänkte om jag har 7 ägg kvar släpper kanske 1 per år i bästa fall. Hon sa ju också att visst kan det gå ändå osv men mest troligt inte typ.
 
Ja det borde ju vara rätt likvärdigt. Har förstått också att värdet kan variera lite i cykeln? Enligt gyn jag var till så betyder AMH under 4,5 att man har mellan 0 och 7 ägg. Frågade inte mer om det, men är det alltså totalt i livet? Så har vi max 7 ägg kvar resten av livet då? Det var ett privat ställe jag gick på, och kan inte låta bli att misstänka att hon vill "sälja in" IVF också..

Just nu känns det så, men killen är lite mer inställd på syskon. Men tror ju också att för varje månad man försöker känns det viktigare och viktigare, så var det innan vi fick första.
Sist hade jag AMH på 1,5 och fick ut 15 ägg. När jag hade AMH på 2 för något år sedan blev det 19 ägg. Det blev inte så många embryon av dessa 15+19 ägg, men det är en annan femma.
 
Skönt att höra att det finns hopp iallafall!
Det finns absolut hopp, även om det inte finns garantier ☺️
Jag hade AMH på 1.0, och ett år senare var det 1,3. Så om det angav antal ägg borde dom ökat, vilket inte kan ske eftersom vi föds med de äggceller vi har.
Däremot används AMH som jag förstår som ett verktyg vid ivf för att avgöra hur stor möjlighet det är att få ut ägg vid stimulering.

Med det sagt var jag också ganska modstulen efter mitt testresultat. Men jag blev sen gravid naturligt som 38 åring. Tog längre tid än med första när jag 36, men ändå ☺️
 
Det finns absolut hopp, även om det inte finns garantier ☺️
Jag hade AMH på 1.0, och ett år senare var det 1,3. Så om det angav antal ägg borde dom ökat, vilket inte kan ske eftersom vi föds med de äggceller vi har.
Däremot används AMH som jag förstår som ett verktyg vid ivf för att avgöra hur stor möjlighet det är att få ut ägg vid stimulering.

Med det sagt var jag också ganska modstulen efter mitt testresultat. Men jag blev sen gravid naturligt som 38 åring. Tog längre tid än med första när jag 36, men ändå ☺️
Tack för pepp och grattis att det funkade för dig till slut! Nä, vet att det inte kan öka men tror att det kan visa lite olika om man tar testet på olika dagar i cykeln. Eller tog du båda på någon särskild dag? Kan ju lika gärna vara att jag skulle ha 1,0 någon annan dag tex, eller 1,6..? 😅
 
Tack för pepp och grattis att det funkade för dig till slut! Nä, vet att det inte kan öka men tror att det kan visa lite olika om man tar testet på olika dagar i cykeln. Eller tog du båda på någon särskild dag? Kan ju lika gärna vara att jag skulle ha 1,0 någon annan dag tex, eller 1,6..? 😅
Tack, ja det tog sin tid och var kämpigt. Har skrivit en hel del här om det.
Gjorde iofs en spolning av äggledarna. Inbillar mig att det hjälpte. Men vet inte säkert.
Jag tog prover samma dag ☺️ däremot hade jag styrt upp kost och tillskott och gått upp några kilo innan jag blev gravid. Tror det hjälpte också då kroppen fick bättre förutsättningar☺️
 
Tack, ja det tog sin tid och var kämpigt. Har skrivit en hel del här om det.
Gjorde iofs en spolning av äggledarna. Inbillar mig att det hjälpte. Men vet inte säkert.
Jag tog prover samma dag ☺️ däremot hade jag styrt upp kost och tillskott och gått upp några kilo innan jag blev gravid. Tror det hjälpte också då kroppen fick bättre förutsättningar☺️
Ah okej, intressant att värdet gick upp lite, vad det än berodde på. 😊
 
Så dåligt jag mår denna gång(hoppas det är ett gott tecken) mår illa stor del av dygnet, ingen lust att äta men kan bara äta mini portioner så blir hungrig efter max 1 timme igen. 🤢 och blir så trött och orkeslös.
Ömma bröst så kan knappt sova på mage heller, har tid hos mvc fredag om 2 veckor först. Måste man härda ut tills dess? Antar att man inte får något gör illamående utan att träffa läkaren? 😒
 
Så dåligt jag mår denna gång(hoppas det är ett gott tecken) mår illa stor del av dygnet, ingen lust att äta men kan bara äta mini portioner så blir hungrig efter max 1 timme igen. 🤢 och blir så trött och orkeslös.
Ömma bröst så kan knappt sova på mage heller, har tid hos mvc fredag om 2 veckor först. Måste man härda ut tills dess? Antar att man inte får något gör illamående utan att träffa läkaren? 😒
Postafen är receptfritt på apoteket! Funkade bra för mig som mådde illa men inte kräktes.
 
@Bufera Postafen hjälpte inte mig alls men jag var rätt illa däran. Behöver man receptbelagd medicin innan inskrivningen brukar de hänvisa till VC. Efter inskrivningen hör man till MVC:s läkare.
 
Så dåligt jag mår denna gång(hoppas det är ett gott tecken) mår illa stor del av dygnet, ingen lust att äta men kan bara äta mini portioner så blir hungrig efter max 1 timme igen. 🤢 och blir så trött och orkeslös.
Ömma bröst så kan knappt sova på mage heller, har tid hos mvc fredag om 2 veckor först. Måste man härda ut tills dess? Antar att man inte får något gör illamående utan att träffa läkaren? 😒
Kontakta mvc och be om hjälp mot illamåendet. Oavsett om du behöver träffa läkare eller ej så blir det mindre väntetid om du kontaktar dem nu än om du väntar till den bokade tiden. Det finns ingen anledning att gå och lida längre än du behöver! Min första graviditet fick jag träffa läkare för att få recept första gången, min andra graviditet bara bad jag mvc om det (före inskrivning) och fick det utskrivet nästan direkt, utan besök (olika mvc, oklart om det var så lätt andra gången för att jag haft det innan eller om det berodde på olika rutiner)
 
Ajajaj, går inte missta när jag har ägglossning iaf. Jag får som sån jäkla mensvärk, typ värre än när jag har riktiga mensen. Spännande om det är precis när smärtorna uppstår som ägget släpper eller om det kan vara gansks länge före/efter också.
 
Ursäktar för att jag låter så negativ men behöver spy ur mig. 😅
Vi har ju arbetat i motvind så att säga, vårt december försök sket sig eftersom kliniken glömde vår bokade tid, istället försökte vi på egenhand men lönlöst eftersom jag verkar ha noll förmåga att ägglossa på egenhand.
Nu går jag åter igen på Provera (där efter Letrozol) inför vårt besök i Jan. Men jag är ett jäkla monster på Provera och är fruktansvärt arg hela tiden så jag knappt orkar med mig själv.
Min sambo är tycker hela situationen med medicineringarna för mig slukar hans energi också så nu (äntligen) vill han också trycka på att skicka remiss för IVF, annars överväger vi privat.
För den som undrar och vill få grepp om saker å ting så vill vår läkare att vi provar medicinering av Provera och Letrozol i 6 månader i hopp om att en graviditet ska ske spontant innan remiss skickas för IVF.
Jag själv får varken mens eller ägglossning spontant och man hittar ingen bakomliggande orsak.
 
Nu befinner jag mig i den där limbon mellan ÄL och mens, mensen borde vara här inom ett par-tre dagar och det är just då jag går och inbillar mig alla möjliga symtom i vanlig ordning. Är inte brösten lite ömma ändå? Brukar jag ha sån här typ av flytningen den här tidpunkten i cykeln? Har jag inte ovanligt lite mensvärk? Osv osv.

Båda gångerna jag varit gravid (med dottern och sen vid ett tidigt missfall) fanns det dock inga tveksamheter, symtomen var ju dundertydliga och skiljde sig ganska markant från tidigare cykler med liksom dunderömma spända bröst, massa molvärk, nidblödningar, extrem (!) förlamande trötthet, akut kräkillamående vid vissa triggers osv.

Så jag förstår inte varför man ändå går runt såhär och försöker "hitta symtom" och inbilla sig 😅
 
Gjorde progrestereontest igår på dag 7 i lutealfasen, värde 19 :( Tror värdet för att man ens ska antas ha kunnat haft ägglossning ska ligga på över 20, gärna mycket mer såklart.

Det var väl inte helt oväntat med tanke på min korta lutealfas, men blev ändå lite nedslagen förstås.

Undrar hur allt fungerar och går ihop. Jag får ju fertilt sekret, ägglossningssmärtor, positiva ÄL-test och tydliga temphöjningar men ändp kanske ingen ägglossning sker alltså?
 
Gjorde progrestereontest igår på dag 7 i lutealfasen, värde 19 :( Tror värdet för att man ens ska antas ha kunnat haft ägglossning ska ligga på över 20, gärna mycket mer såklart.

Det var väl inte helt oväntat med tanke på min korta lutealfas, men blev ändå lite nedslagen förstås.

Undrar hur allt fungerar och går ihop. Jag får ju fertilt sekret, ägglossningssmärtor, positiva ÄL-test och tydliga temphöjningar men ändp kanske ingen ägglossning sker alltså?
Jag hade/har samma bekymmer som dig och jag har blivit gravid 2 ggr, båda efter 6 månader och båda gånger efter att jag använt progesteronkräm för första gången det försöket. Första gången misstänkte jag själv att jag hade progesteronbrist efter att läst på och kunde köpa progesteronkräm i Sverige. Andra gången hade progesteronkräm blivit förbjudet att sälja i Sverige receptfritt så jag försökte utan i 5 månader, sen köpte jag från utlandet och blev igen gravid på första försöket.

Jag menar inte att du ska göra samma som jag, men ville bara bekräfta att det nog kan vara en del i fertilitetsproblemen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 417
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 802
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp