En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Jag hade/har samma bekymmer som dig och jag har blivit gravid 2 ggr, båda efter 6 månader och båda gånger efter att jag använt progesteronkräm för första gången det försöket. Första gången misstänkte jag själv att jag hade progesteronbrist efter att läst på och kunde köpa progesteronkräm i Sverige. Andra gången hade progesteronkräm blivit förbjudet att sälja i Sverige receptfritt så jag försökte utan i 5 månader, sen köpte jag från utlandet och blev igen gravid på första försöket.

Jag menar inte att du ska göra samma som jag, men ville bara bekräfta att det nog kan vara en del i fertilitetsproblemen.

Tack, jag har tänkt tanken att köpa progresteronkräm utomlands och ge det ett försök. Det finns ju även att köpa i Sverige sån man smörjer på huden, men det verkar ju inte riktigt samma (iaf inte sån man använder inom vården). Hade önskat det fanns bätte kvinnovård att få på närmare håll så man slapp expermentera, men har inte riktigt landat i nåt. Tack för din erfarenhet! Antar att du då började använda den efter ägglossning fram till mensen?

Får se vilken väg jag tar framåt.... Men klockan tickar förstås...
 
Tack, jag har tänkt tanken att köpa progresteronkräm utomlands och ge det ett försök. Det finns ju även att köpa i Sverige sån man smörjer på huden, men det verkar ju inte riktigt samma (iaf inte sån man använder inom vården). Hade önskat det fanns bätte kvinnovård att få på närmare håll så man slapp expermentera, men har inte riktigt landat i nåt. Tack för din erfarenhet! Antar att du då började använda den efter ägglossning fram till mensen?

Får se vilken väg jag tar framåt.... Men
Jag använde progesterall :). Använde den enligt instruktionerna som följde med/på hemsidan. Minns inte riktigt hur det var. Men man skulle använda den från ägglossning fram till vecka 12 om jag minns rätt. Fick aldrig mens efter att jag använde den 😅
 
Jag använde progesterall :). Använde den enligt instruktionerna som följde med/på hemsidan. Minns inte riktigt hur det var. Men man skulle använda den från ägglossning fram till vecka 12 om jag minns rätt. Fick aldrig mens efter att jag använde den 😅

Justja, du sa ju att du blev gravid direkt så då förstår jag att du inte fick mens! Tack, är ju i så fall samma typ av kräm ☺️ Ska nog våga prova nästa cykel då. Jag vågade ju prova munkpeppar i somras så varför inte fortsätta mixtra någon cykel eller två innan vi hoppar på IVF til slut. Det blir bra. Ska sätta någon slags tidsgräns för när vi tar kontakt med en klinik och innan dess får jag våga prova lite nya saker...

Mensen bör komma imorgon eller dagen därpå, så sen blir det ny tag. Har PMS deluxe denna cykel med som vanligt massa sömnlöshet och efterföljande stark deppighet på det. Längtar nästan lite efter mensen så humöret kan stabiliseras igen.
 
Justja, du sa ju att du blev gravid direkt så då förstår jag att du inte fick mens! Tack, är ju i så fall samma typ av kräm ☺️ Ska nog våga prova nästa cykel då. Jag vågade ju prova munkpeppar i somras så varför inte fortsätta mixtra någon cykel eller två innan vi hoppar på IVF til slut. Det blir bra. Ska sätta någon slags tidsgräns för när vi tar kontakt med en klinik och innan dess får jag våga prova lite nya saker...

Mensen bör komma imorgon eller dagen därpå, så sen blir det ny tag. Har PMS deluxe denna cykel med som vanligt massa sömnlöshet och efterföljande stark deppighet på det. Längtar nästan lite efter mensen så humöret kan stabiliseras igen.
Jag tänker att om du går till gynekolog privat kan den skriva ut vagitorier med progesteron. Det fick jag den gång jag blev gravid.
Samma kvinna som spolade mina äggledare.
Du ska göra det som känns bäst för dig. Men det är ganska små ingrepp och det enda med medicinen är att det blir kladdigt. Tänker att det är mindre invasivt än ivf. Att testa med i alla fall ☺️
 
Jag tänker att om du går till gynekolog privat kan den skriva ut vagitorier med progesteron. Det fick jag den gång jag blev gravid.
Samma kvinna som spolade mina äggledare.
Du ska göra det som känns bäst för dig. Men det är ganska små ingrepp och det enda med medicinen är att det blir kladdigt. Tänker att det är mindre invasivt än ivf. Att testa med i alla fall ☺️

Jag har ju provat den privata gyn som finns här i krokarna men hon nekade helt till att det ens var möjligt att ha så kort lutealfas, hon sa att jsg räknst fel, rekommenderade mig att typ chilla och sen överväga IVF.
 
Vad räknas som kort lutealfas? Är det 14 dagar som är ”standard”?

Ja, det är standard. Med första dottern dvs för 5 år sen hade jag 13 dagar. Nu har jag oftast 9, enstaka cykler har den varit 10 resp 8 dagar.

Jag vet inte exakt var gränsen går för kort lutealfas, när man googlar runt på olika forum verkar personer ha fått höra från läkare att lutealfas under runt 10-11 dagar kan skapa problem att bli gravid. Jag förstår det, då dotterns ägg fäste dag 10 när jag blev gravid med henne. Då har jag i mina nuvarande cykler alltså redan haft 1 dag mens och sköljt ut ägget ☺️ Nnär progresteteronet är så lågt så tjockar inte heller livmoderväggen på sig och gör det "fästvänligt" för ägget.
 
Skulle någon kunna beskriva IVF processen?
Visst tar man test för att se om barnet har tex downs syndrom även vid IVF?
Efter ett års försök själv kan man skicka egenremiss, därefter är det väntetid för utredning.
I utredning lämnar mannen spermaprov och kvinnan blodprov samt en vaginal undersökning. Därefter bedöms chanserna och vilken behandling som rekommenderas.

När man vid lyckat försök sett hjärtslag på ultraljud skrivs man ut från ivf-kliniken, ungefär vecka 8.
KUB-ultraljud görs först vecka ~12 och enligt vad ditt landsting erbjuder, det har alltså inget med ivf att göra.
I Sverige testar man inte embryon i annat fall att någon av föräldrarna bär på genetiska sjukdomar.
 
Jag tänker att om du går till gynekolog privat kan den skriva ut vagitorier med progesteron. Det fick jag den gång jag blev gravid.
Samma kvinna som spolade mina äggledare.
Du ska göra det som känns bäst för dig. Men det är ganska små ingrepp och det enda med medicinen är att det blir kladdigt. Tänker att det är mindre invasivt än ivf. Att testa med i alla fall ☺️

Men, jag har övervägt att låta kompis som.har hus i Spanien och är där med jämna mellanrum köpa hem såna vagitorier som läkare skriver ut på recept här hemma. Receptfritt i Spanien fortfarande har jag förstått. Alternativet är att försöka hitta någon privat gyn i Sthlm och ta tåget dit men då går en hel arbetsdag och då får man bara hoppas att den gyn har lust att skriva ut proggisar...
 
Jag har ju provat den privata gyn som finns här i krokarna men hon nekade helt till att det ens var möjligt att ha så kort lutealfas, hon sa att jsg räknst fel, rekommenderade mig att typ chilla och sen överväga IVF.
Aha, vad dumt av henne, tycker jag. Ivf känns ju mycket mer invasivt.
Jag var hos en i Örebro. Hon skrev ut progesteron direkt på eget initiativ. Rekommenderar verkligen den kliniken!
Men, jag har övervägt att låta kompis som.har hus i Spanien och är där med jämna mellanrum köpa hem såna vagitorier som läkare skriver ut på recept här hemma. Receptfritt i Spanien fortfarande har jag förstått. Alternativet är att försöka hitta någon privat gyn i Sthlm och ta tåget dit men då går en hel arbetsdag och då får man bara hoppas att den gyn har lust att skriva ut proggisar...

Ja det är ju ett sätt ☺️
Säg till annars om du vill ha uppgifter till den jag har hos! Hon verkade verkligen vilja hjälpa ☺️
 
Ja, det är standard. Med första dottern dvs för 5 år sen hade jag 13 dagar. Nu har jag oftast 9, enstaka cykler har den varit 10 resp 8 dagar.

Jag vet inte exakt var gränsen går för kort lutealfas, när man googlar runt på olika forum verkar personer ha fått höra från läkare att lutealfas under runt 10-11 dagar kan skapa problem att bli gravid. Jag förstår det, då dotterns ägg fäste dag 10 när jag blev gravid med henne. Då har jag i mina nuvarande cykler alltså redan haft 1 dag mens och sköljt ut ägget ☺️ Nnär progresteteronet är så lågt så tjockar inte heller livmoderväggen på sig och gör det "fästvänligt" för ägget.
Det är en hel vetenskap det här :meh: Jag har alltid läst att min lutealfas skulle vara kort (10-11 dagar), men jag har aldrig haft några större problem att bli gravid, det svåraste har varit att undvika MA. Så olika det kan vara och hur ska man ens kunna orientera sig i allt det här, egentligen?
 
Det är en hel vetenskap det här :meh: Jag har alltid läst att min lutealfas skulle vara kort (10-11 dagar), men jag har aldrig haft några större problem att bli gravid, det svåraste har varit att undvika MA. Så olika det kan vara och hur ska man ens kunna orientera sig i allt det här, egentligen?

Ja, man önskar ju därför att fler gyn kunde vara lite bättre hjälpsamma med dessa frågor. Utifrån min egenförstådda kunskap borde det väl inneburit att dina ägg typ precis hunnit fästa, men kanske att progresteronnivåerna ändå är för låga (eftersom du har så kort lutealfas) så graviditeten inte kan bibehållas? Men sen verkar ju allt ändå kokas ner till besvär tidigare i menscykeln, med äggkvalite, östrogen, ägglossning, hur bra gulkroppen blir osv? Nä, jag kan inte allt detta och det verkar inte finnas nåt färdigt facit för någon känns det som...
 
På tisdag har jag en tid till kuratorn som ska göra den psykosociala utredningen. Vad frågar de om då?
Ska även göra gyn undersökningen då och jag är nervös inför den. Finns det något lugnande man kan ta innan för att bli lite mindre orolig?
 
Skulle någon kunna beskriva IVF processen?
Visst tar man test för att se om barnet har tex downs syndrom även vid IVF?

Efter ett års försök själv kan man skicka egenremiss, därefter är det väntetid för utredning.
I utredning lämnar mannen spermaprov och kvinnan blodprov samt en vaginal undersökning. Därefter bedöms chanserna och vilken behandling som rekommenderas.

När man vid lyckat försök sett hjärtslag på ultraljud skrivs man ut från ivf-kliniken, ungefär vecka 8.
KUB-ultraljud görs först vecka ~12 och enligt vad ditt landsting erbjuder, det har alltså inget med ivf att göra.
I Sverige testar man inte embryon i annat fall att någon av föräldrarna bär på genetiska sjukdomar.
Ett års eget försök är standard vid landstings-IVF, men det kan finnas undantag, tex om man har svår endometrios. Går man privat kan det vara ingen väntetid, men det kostar förstås.

Vid själva behandlingen så får man ta sprutor och/eller nässprej, minns ej hur länge och tror det kan variera dessutom. Sen plockas äggen ut vaginalt, befruktas, och stoppas tillbaka. Får man flera embryon som ser lovande ut så fryses de.
 
På tisdag har jag en tid till kuratorn som ska göra den psykosociala utredningen. Vad frågar de om då?
Ska även göra gyn undersökningen då och jag är nervös inför den. Finns det något lugnande man kan ta innan för att bli lite mindre orolig?
Vad är du orolig för med gynundersökningen? Är det att det är just en gynundersökning eller nåt annat?
 
Att det är just en gynundersökning. Har nyligen tagit ur min spiral och det var hemskt! Den ville inte ut och det var otroligt besvärligt!
Ok. Det är inget som gör ont vid den här undersökningen, inget besvärligt. Vaginalt ultraljud har jag för mig. Kan förstås vara obehagligt ändå, det är ju en obekväm situation, men ingen fysisk smärta.
Du kan ringa kliniken och fråga om du kan få lugnande innan.
 
Hur ser ni på vaccin? För oss som gravida, influensan och kikhostan är jag med på. Men inte jätte sugen på covid, tagit 2 sprutor för några årsen men vill egentligen inte ta fler. Någon som valt att inte ta covid?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 476
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 417
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 802
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp