En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppar in här utan att ha läst igenom allt, tänkte göra det så fort jag hinner :heart

Jag har många år bakom mig av ofrivillig barnlöshet men har pga olika anledningar inte sökt hjälp, förräns nu. Fick efter ett halvårs köande tag på en privat mottagning som hade en avbokning en vecka senare som jag självklart bokade.

Först var dom positiva och tänkte försöka hinna få in ett andra besök redan innan midsommar, bara mensen kom som den skulle och vi fick ta alla blodprover. Men väl under undersökningen letade gyn länge efter livmoder och äggstockar, tillslut hittades en ganska stor cysta på en äggstock, som gjorde att det var svårt att se livmoder osv. Så det var bara att skicka en remiss för att få operera bort cystan och den äggstocken... Jag ska dock få ta proverna ändå och se hur dom ser ut, även om något annat inte kan göras innan operation.

Jag har haft mer eller mindre konstant molande värk vid den äggstocken i 2-3års tid, men har tänkt att det kanske hör ihop med ägglossning eller något. Gyn såg även knutor, men hade svårt att se hur mycket det var förstod jag det som.

Är det någon här som har haft liknande problem? Och hur har det fungerat med operation/efter operation? All erfarenhet är välkommen!
Jag som har oförklarlig barnlöshet (försökt sedan 2012) tänker att alla fel som går att fixa är bra! Det kan verkligen vara så enkelt.

Jag som har oförklarlig barnlöshet (försökt sedan 2012) tänker att alla fel som går att fixa är bra! Det kan verkligen vara så enkelt.

Ja jag är trots allt lite glad att dom hittade någonting, då finns det åtminstone något att försöka lösa. :up:

Jag är dock liite nervös över hela operationsbiten, jag har aldrig varit sövd eller ens fått lugnande, samtidigt så hoppas jag på att inte behöva vänta ytterligare ett halvår i landstingskön.

Jag har följt dom här barnlängtanstrådarna lite sporadiskt i flera år utan att själv skriva, och jag vet att du har varit med väldigt länge... :( Min barnlöshet och barnönskan har också funnits sedan 2012/2013 ungefär, men jag har haft stor ångest inför att söka hjälp och därför har jag bara skjutit på det, men jag var också väldigt ung när jag började längta efter barn så jag tänkte att jag hinner nog ändå :nailbiting:

Jag förstår att din situation måste vara fruktansvärt frustrerande och jag önskar verkligen att du får det barn du önskar någon gång :heart Jag måste läsa igenom åtminstone den här senaste tråden och uppdatera mig lite om allas historier.

Ja jag är trots allt lite glad att dom hittade någonting, då finns det åtminstone något att försöka lösa. :up:

Jag är dock liite nervös över hela operationsbiten, jag har aldrig varit sövd eller ens fått lugnande, samtidigt så hoppas jag på att inte behöva vänta ytterligare ett halvår i landstingskön.

Jag har följt dom här barnlängtanstrådarna lite sporadiskt i flera år utan att själv skriva, och jag vet att du har varit med väldigt länge... :( Min barnlöshet och barnönskan har också funnits sedan 2012/2013 ungefär, men jag har haft stor ångest inför att söka hjälp och därför har jag bara skjutit på det, men jag var också väldigt ung när jag började längta efter barn så jag tänkte att jag hinner nog ändå :nailbiting:

Jag förstår att din situation måste vara fruktansvärt frustrerande och jag önskar verkligen att du får det barn du önskar någon gång :heart Jag måste läsa igenom åtminstone den här senaste tråden och uppdatera mig lite om allas historier.

Hej!

Jag älskar att bli sövd! Aldrig mått illa osv.
Men första gången var det lite läskigt men det var ju akut pga utomkveds, så det fanns inte så mycket tid att fundera på, det var nog bra.

Det fiffiga med att de opererar är ju att de då även får en överblick på resten.

Ja, och det känns extra surt eftersom jag läste att läkaren ville att jag skulle få äggplock så snart som möjligt pga låg äggreserv. I julas stod vi i kö inför julkedighetetna, nu är det sommarledigheter ☹️

Jag går också hos RMC i Malmö och har blivit nekad behandlingsstart en cykel vid alla tre behandlingar. (Har gjort 3 behandlingar på ett år). Jag har också låg äggreserv kom de fram till under utredningen, men under behandlingarna har det inte nämnt en enda gång. Jag är nästan glad att våra försök hos dem är slut, om vi väljer att gå vidare privat så ska det bli intressant att se om det är nån skillnad på behandlingarna och upplägget.

Har blivit sövd en gång (akut kejsarsnitt) och det var verkligen som en blinkning. Plötsligt där, sen på uppvaket. Mådde illa en stund efteråt men de var snabba med medicin mot det och sen var det bra.

Hej!

Jag älskar att bli sövd! Aldrig mått illa osv.
Men första gången var det lite läskigt men det var ju akut pga utomkveds, så det fanns inte så mycket tid att fundera på, det var nog bra.

Det fiffiga med att de opererar är ju att de då även får en överblick på resten.

Ja det är kanske bra att dom får titta ordentligt, gyn såg även myom (knutor?) men kunde inte riktigt säga hur mycket det var. Och jag har alltid haft problem med mensvärk, mycket mens och har själv misstänkt endometrios. Så det blir intressant att se vad dom hittar där inne :crazy:

På äl +7 idag.

Har haft molvärk senaste två dagarna, men annars inga symptom. Vet att det är tidigt, men vid mina två tidigare graviditeter (som slutade i missfall) fick jag symptom väldigt tidigt.

Tidigare har graviditeterna tagit sig på första försöket så om jag inte är gravid nu så är det första gången som det krävs flera försök.

En liten lättnad även om det är trist om det inte tagit sig denna månaden. Jag har hellre att det tar några månader att få en bra graviditet än att bli gravid och få missfall gång på gång.

Hade ingen poäng med detta inlägget, men ville skriva av mig lite för väntan mellan ägglossning och BIM är så lååååååååååååång!

Jag tar tillbaka detta. Sedan äl+8 har symptomen kommit och sedan stegrat hela tiden. Inatt vaknade jag av att jag hade molvärk, var illamående och ont i brösten. Kunde därför inte låta bli att ta ett test (RFSU vanliga) imorse trots att jag bara är på äl+10 och hade kissat 4 timmar tidigare.

Det gick att ana ett svaaaaaaaagt streck. Verkligen svagt, men jämför man med testet jag gjorde för att få ett negativt test efter missfallet så finns det ändå där. Jag ser det som negativt ännu.

Så nu blir det ännu olidlig väntan på BIM...

Jag tar tillbaka detta. Sedan äl+8 har symptomen kommit och sedan stegrat hela tiden. Inatt vaknade jag av att jag hade molvärk, var illamående och ont i brösten. Kunde därför inte låta bli att ta ett test (RFSU vanliga) imorse trots att jag bara är på äl+10 och hade kissat 4 timmar tidigare.

Det gick att ana ett svaaaaaaaagt streck. Verkligen svagt, men jämför man med testet jag gjorde för att få ett negativt test efter missfallet så finns det ändå där. Jag ser det som negativt ännu.

Så nu blir det ännu olidlig väntan på BIM...

Positivt test är alltid ett positivt test även om det är svagt.
Om du sedan missfallet fått negativa test och säkert vet du haft ägglossning är det väl inte så mycket att tveka på? :)

Positivt test är alltid ett positivt test även om det är svagt.
Om du sedan missfallet fått negativa test och säkert vet du haft ägglossning är det väl inte så mycket att tveka på? :)

Det är sant att ett positivt test alltid är positivt, men detta var så svagt så jag vågar inte tro på det ännu. Eftersom jag har haft två missfall med svaga gravtester så litar jag heller inte på att jag är gravid "på riktigt" innan det är ett starkt test.

Men jag håller tummarna för att jag får hoppa in i Vinterföräldrartråden med dig och @cherie snart :)

Jag hoppar in här utan att ha läst igenom allt, tänkte göra det så fort jag hinner :heart

Jag har många år bakom mig av ofrivillig barnlöshet men har pga olika anledningar inte sökt hjälp, förräns nu. Fick efter ett halvårs köande tag på en privat mottagning som hade en avbokning en vecka senare som jag självklart bokade.

Först var dom positiva och tänkte försöka hinna få in ett andra besök redan innan midsommar, bara mensen kom som den skulle och vi fick ta alla blodprover. Men väl under undersökningen letade gyn länge efter livmoder och äggstockar, tillslut hittades en ganska stor cysta på en äggstock, som gjorde att det var svårt att se livmoder osv. Så det var bara att skicka en remiss för att få operera bort cystan och den äggstocken... Jag ska dock få ta proverna ändå och se hur dom ser ut, även om något annat inte kan göras innan operation.

Jag har haft mer eller mindre konstant molande värk vid den äggstocken i 2-3års tid, men har tänkt att det kanske hör ihop med ägglossning eller något. Gyn såg även knutor, men hade svårt att se hur mycket det var förstod jag det som.

Är det någon här som har haft liknande problem? Och hur har det fungerat med operation/efter operation? All erfarenhet är välkommen!

Jag opererade bort en cysta (eller ja två egentligen) ganska nyligen. Provsvaren sa endometrios trots att jag haft få symptom tidigare. Min hittade man för att jag fick en blödning förra sommaren och låg inne akut. Då visste man inte vilken typ av cysta det var och ville inte operera just nu. Däremot kunde man rädda min aggstock vilket innebär att jag har båda kvar. Vilket jag är väldigt tacksam för.

Jag kan inte säga hur det är kring graviditet eller barn efter op. för där är jag inte än. Jag kommer troligen ha svårare att bli gravid enligt läkarna men absolut inte omöjligt om jag äter hormoner och kan hålla cystorna i schack tills jag vill bli gravid. Däremot var själva op. inga konstigheter alls. jag var livrädd innan. Jag hade aldrig genomgått en op, aldrig varit sövd etc. Jag upplevde det som skräckinjagande att behöva göra det. Jag ville inte ha en blödning igen (värsta jag varit med om) och den ena cystan var stor (11 cm i diameter) så jag hade inget val, speciellt inte om jag ville kunna bli gravid i framtiden. Operationen däremot var inga konstigheter. Det var hur smidigt som helst både innan, under och efteråt på alla sätt. Så oroa dig inte i onödan :) det är rutinoperationer och de allra flesta gånger går det helt smärtfritt. Jag var lite matt i två dagar, hade en del smärta till och från i 4-5 dagar men inget värre än illa mensvärk och löste sig med smärtstillande tabletter. Var fullt mobil utan begränsning inom en vecka! Alla fel som kan vara anledningen är bra att hitta tänker jag. Det kommer gå fint!

Vs
Ruvardag 9 och bim idag, negativt test. Var hos läkaren och gjorde upp planen för ivf via landstinget i höst. Blir typ samma protokoll. Börjar på lite högre sprutdos bara. 3 månader kvar...

Vad tråkigt. Men bra med en plan i alla fall. Hur många ägg fick du ut på den lägre sprutdosen?

Insättning för oss idag. Ett stackars embryo hade överlevt, de andra avstannat i tillväxten, så det blev inget till frysen denna gången heller. Ena äggstocken lite förstorad, men andra normal. Risken för överstimulering bedömd som liten. Känner mig mindre svullen än förra gången. Testdag 17/6.

Imorgon är det bim för mig. Men ingen större förhoppning att det har tagit sig så jag har inte köpt några test, eller jag har knappt tänkt tanken att vi skulle ha sån tur att de tar sig på första försöket. Brösten är ömma men det tror jag de är innan mens också.
Tror jag avvaktar mens några dar till innan jag köper ett test. Cykeln kan variera några dagar.

Vad tråkigt. Men bra med en plan i alla fall. Hur många ägg fick du ut på den lägre sprutdosen?
Fick ut 13 ägg sist så inte alls dåligt, men fick höja dosen efter första vul för att de växte lite långsamt så hade inte den lägre dosen så länge.

Insättning för oss idag. Ett stackars embryo hade överlevt, de andra avstannat i tillväxten, så det blev inget till frysen denna gången heller. Ena äggstocken lite förstorad, men andra normal. Risken för överstimulering bedömd som liten. Känner mig mindre svullen än förra gången. Testdag 17/6.
Jäklar vad tråkigt att det inte blev något till frysen nu heller! Men hoppas jättemycket på det du ruvar på. Får du veta något om betyg/grading av embryona?

Jäklar vad tråkigt att det inte blev något till frysen nu heller! Men hoppas jättemycket på det du ruvar på. Får du veta något om betyg/grading av embryona?

Nej, nån bedömning av embryona har de inte alls pratat om. Bara att de avstannat i tillväxten, så jag antar att det som blivit insatt också gjort det. Dagens embryo var i 6-cellsstadiet, efter 3 dagar. Förra var i 8-cellsstadiet efter samma antal dagar. Så förhoppningarna är inte jättehöga. Men vi får se.

Nej, nån bedömning av embryona har de inte alls pratat om. Bara att de avstannat i tillväxten, så jag antar att det som blivit insatt också gjort det. Dagens embryo var i 6-cellsstadiet, efter 3 dagar. Förra var i 8-cellsstadiet efter samma antal dagar. Så förhoppningarna är inte jättehöga. Men vi får se.
Aha, man kanske mer tittar på hur många celler det är innan de när blastocyst iofs! Jag har inte heller fått veta så mycket men de flesta har haft betyget 1 vad nu det betyder medan senaste hade 2. Nåväl, de ser ju inte IN i embryot ändå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 510
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
78 79 80
Svar
1 582
· Visningar
222 094
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar