En snabb fråga..

Sv: En snabb fråga..

Jamen då vet jag, tack så mycket :) blev så fundersam när sambons kompis sa att dom skaffat sig en svart schäfer, jag är uppvuxen med schäfrar men aldrig sett en svart. Varje dag lär man sig något nytt! :)

458737.jpg

:)

Läckert :)

Jag har en kompis som hade en herdehund som ville köpa en svart schäfer.
Hon ville ha en svart och en vit.

Vita visste jag att det fanns :) fast dom får väl inte kallas för vit schäfer om jag inte är helt ute å cyklar ? :o

Till er andra, ja svart schäfer var galet fin! Men det räcker med mina två rottisar och blandras tiken nu :P

När det föds en vit valp av färgade föräldrar så får den inte reggas i SKK, för kunde de som vuxna mönstras in som Vit Herdhund, har för mig att den möjligheten tagit slut.

Det finns mao inga vita schäfrar, finns visst två olika klubbar som reggar dem, den ena ligger under Svenska Hundklubben. Dessa är altså inte klassade som renrasiga av SKK.
Den Vita Herdens namn i hemlandet är Berger Blanc de Suisse.

Nästan som vit boxer då. De får reggas här men har avelsfördbud stämplat i rött i pappren :crazy:

aha där ser man.. Men varför har det blivit så? att vita inte är "godkänt" medans svart är ?

Nästan som vit boxer då. De får reggas här men har avelsfördbud stämplat i rött i pappren :crazy:
Var har du fått det ifrån?
Det sker inte med automatik att de blir avelsspärrade.
Tyska Boxerklubben har skickat in ansökan till FCI om att få den vita färgen godkänd, dvs att det inte skall räknas som ett diskvalificerande fel på utställningar.

I finland har de avelsspärr. Har vit boxertik, känner flera uppfödare. Vita boxrar får inte ställas ut här, men dock tävla i andra grenar så som agility, spår osv.

I finland har de avelsspärr. Har vit boxertik, känner flera uppfödare. Vita boxrar får inte ställas ut här, men dock tävla i andra grenar så som agility, spår osv.

I Sverige får de ställas ut, men vem bryr sig eftersom färgen än så länge anses vara ett diskvalificerande fel. Här får vita Boxrar inte automatisk avelsspärr, har dock aldrig hört talas om någon som avlat på dem.
Av alla Boxrar som föds är ca 20 % vita.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 718
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 759
Senast: Gunnar
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka