Sv: En "skitsele" är bättre än min sele!
Jag kan berätta för er en liten historia om min bekants häst:
Det började för två år sedan, jag visste inget mer om körning mer än att man måste ha en sele...Och en vagn/rockard.
Inte hon heller. Hon köpte sig en jättevacker liten häst,
Det gick bra att tömköra, det gick bra att dra lite massavedslängder i skogen, det gick bra att "köra" en rockard fram och tillbaka en bit på vägen.
Då tyckte ju hon att hästen var tillräckligt inkörd.
Sagt o gjort, hon spände för sin lilla fyrhjulsvagn,hemmabyggd, med broms, och med sin skitsele utan tillbehör, endast svanskappa. Från börjes.
Ringer nästa dag och skryter lite om vilken duktig häst hon var.
Jag åkte med en gång med barnen, då körde hon en längre runda. Uppför och nerför. Bromsade vagnen i nedför och vi vuxna klev av i uppför. Hästen kämpade på, det kändes mycket olustigt.
Halvvägs stannade hästen, hon hade fått nog, jag sa att vi skulle ställa vagnen och hämta den senare med en annan häst, men nejdå, hon behövde lära sig att inte ge upp.
(det här var ca en v från första anspänning)
Nåja. Hem kom vi, och så var det med det.
Nästa dag ringer hon. Skriker av upphetsning.
Vet du vad hästen har gjort...hon har vält med vagnen...flera gånger....Nu har hon lärt sig vad som händer om man gör så.... Oj...
Dagen efter spände hon för.Igen. När hon drev hästen framåt la sig hästen ner. (Och här följer en bit som jag inte vill berätta.)
Efter många om och men, ca två månader från det hon köpte hästen säljer hon den. "hon har det i släkten, hennes pappa var likadan, vissa hästar kan helt enkelt inte bli körhästar...
Slut...
Nu har jag själv fått en ponny att köra in, och när jag
först då tog reda på vad som krävs för körning...
Stackars häst, vilka plågor...
Tänker absolut inte själv göra om det där, men iof så gör man det inte med vanligt sunt bondförnuft.
Okunskap vad gäller skitselar, ja då kan det sluta så här.