En "skitsele" är bättre än min sele!

Sv: En "skitsele" är bättre än min sele!

Min första sadel till min häst var inte direkt något man vill prata om heller, den låg så illa så jag vet inte vad.. :crazy: :D
Usch och fy.

Min första sadel kostade 500 riksdaler och satt som en smäck på hästen. :bow:

Álin skrev:
Ojoj, sakta i backarna här nu. Jag sa KANSKE, KANSKE hade de varit ännu piggare och gladare i en bra sele.

Jag försöker alltid vara ödmjuk och trevlig. Men visst, jag tar åt mig av det du säger och ska tänka mig för hädanefter! :bow:

:love: härligt! Och visst, det kan vara ordmärkeri på hög nivå ibland när man diskuterar på internet. Det var väl kanske inte *direkt* riktat mot dig utan snarare en generell pik mot attityden som jag tycker finns under det här forumet. Det är såå tråkigt när människor med bra åsikter och stor kunskap faller på eget grepp genom att vara totalt o-nyanserade och ständigt predika sin egen övertygelse. :idea:

Nu blir jag faktiskt lite irriterad. Det kryllar av trådar angående skitselars vara och icke-vara. Varför förstöra min tråd? Jag ser helst att ni fortsätter diskussionen någon annanstans.

Trygg skrev:
:bow:

Snälla, försvinn inte här ifrån..
..

Nej, nej, jag försvinner inte. :)
Vad som är bra och inte bra kan man ju diskutera utifrån en mängd olika aspekter tycker jag. bara för att en sak är dyr och välgjord enligt senaste gällande norm behöver det inte vara bra. Jag jobbade hos en kvinna som red i en sadel som kostade multum (=20+), specialanpassad efter just DEN hästen, och gissa vad? Jo, pålle fick tryckskador. :crazy:

Det finns så himla mycket man ska ta hänsyn till tycker jag. Jag menar HUR ofta man kör, NÄR man kör, varför, vad man har för vagn, vad man kräver av hästen, vad vill man uppnå? Hur mår hästen? Hur sitter selen? det är så himla, himla mycket.

Åh, bla, bla bla :P nu ska jag sova! :D
Väl mött på er - och trevlig måndag! :bow:

Fjunet skrev:
Nu blir jag faktiskt lite irriterad. Det kryllar av trådar angående skitselars vara och icke-vara. Varför förstöra min tråd? Jag ser helst att ni fortsätter diskussionen någon annanstans.

:o sorry. Själv anser jag att en del av charmen med diskussioner är att de kan få fart på mycket tankar/åsikter och ord sagda. Det ar absolut inte meningen att förstöra din tråd. :crazy:

Syftet med min tråd är att jag ville ha era åsikter om vad ni tyckte var bäst av de två alternativen. Meningen var inte att starta en "skitsele"diskussion.

Min åsikt om skitselar vet du redan, och jag blev chockad när någon som tävlat vm i skolkörning kommer och säger att du ska köra med en skitsele. Förstår INTE argumentet med att skaklarna var för breda, det blir ju bara än värre med en skitsele. Och det är rent omöjligt att få svängeln att fungera när man har skaklarna i samma dragring. I know..

Min lösning är att du böjer in dina skaklar 10 cm. (minns inte de två alternativen :D )

Jag har ordnat ett par nya skaklar, ett par raka. Får dem förhoppningsvis i nästa vecka om jag minns rätt. Hur ska jag böja dem? De nya kommer också att sitta för långt ifrån däckeln.

Jag kan berätta för er en liten historia om min bekants häst:

Det började för två år sedan, jag visste inget mer om körning mer än att man måste ha en sele...Och en vagn/rockard.
Inte hon heller. Hon köpte sig en jättevacker liten häst,
Det gick bra att tömköra, det gick bra att dra lite massavedslängder i skogen, det gick bra att "köra" en rockard fram och tillbaka en bit på vägen.
Då tyckte ju hon att hästen var tillräckligt inkörd.
Sagt o gjort, hon spände för sin lilla fyrhjulsvagn,hemmabyggd, med broms, och med sin skitsele utan tillbehör, endast svanskappa. Från börjes.
Ringer nästa dag och skryter lite om vilken duktig häst hon var.
Jag åkte med en gång med barnen, då körde hon en längre runda. Uppför och nerför. Bromsade vagnen i nedför och vi vuxna klev av i uppför. Hästen kämpade på, det kändes mycket olustigt.
Halvvägs stannade hästen, hon hade fått nog, jag sa att vi skulle ställa vagnen och hämta den senare med en annan häst, men nejdå, hon behövde lära sig att inte ge upp.
(det här var ca en v från första anspänning)
Nåja. Hem kom vi, och så var det med det.
Nästa dag ringer hon. Skriker av upphetsning. Vet du vad hästen har gjort...hon har vält med vagnen...flera gånger....Nu har hon lärt sig vad som händer om man gör så.... Oj...
Dagen efter spände hon för.Igen. När hon drev hästen framåt la sig hästen ner. (Och här följer en bit som jag inte vill berätta.)
Efter många om och men, ca två månader från det hon köpte hästen säljer hon den. "hon har det i släkten, hennes pappa var likadan, vissa hästar kan helt enkelt inte bli körhästar...
Slut...

Nu har jag själv fått en ponny att köra in, och när jag först då tog reda på vad som krävs för körning...:o :cry:
Stackars häst, vilka plågor...
Tänker absolut inte själv göra om det där, men iof så gör man det inte med vanligt sunt bondförnuft.
Okunskap vad gäller skitselar, ja då kan det sluta så här.

Fjunet skrev:
Syftet med min tråd är att jag ville ha era åsikter om vad ni tyckte var bäst av de två alternativen. Meningen var inte att starta en "skitsele"diskussion.

Jo, jag förstår det och jag har bett om ursäkt för att jag (??) råkade låta den sväva ut.

Elute skrev:
Tänker absolut inte själv göra om det där, men iof så gör man det inte med vanligt sunt bondförnuft.
Okunskap vad gäller skitselar, ja då kan det sluta så här.

Din "bekanta" kanske tyckte att hon hade sunt bondförnuft.
Och det var nog inte bara selen som det brast hos hos fallet som du beskriver ovan. :o

Nej, det är sant. Men hade hästen haft baksele och sluppit bromsa åbäket i brant nedför...:o
Oj vad hemskt det såg ut. Hade jag vetat bättre då...
Ja vad kan man göra...
:cry: :mad:

En bild på din pålle med selen!

En skitsele, ja då fäster du ju skakeln ännu längre ner än vad du gjort nu.
Det är ju inte bra att de är för breda, men med en skitsele blir det inte bättre. Det tycker jag vad det dummaste jag hört (läst :smirk: )!?

(Jag har upplevt att trots mkt smutsigt stall och hårda träningsmetoder, placerade sig en häst o ryttare bra i flera lokala tävlingar!
Jag kommer o tänka på detta när du säger att det var din tränare som tävlat i VM, som i mina ögon sa en dålig kommentar om din sele!)

/Lisa

Det var väl Snigelfarmor som döpte selen till skitsele eftersom hon tyckte den inte borde kallas bröstsele o blandas ihop med andra bra bröstselar! :)
Orkar inte leta reda på fakta utan har för mig detta efter mitt minne :D

/L

Jag åkte med en gång med barnen, då körde hon en längre runda. Uppför och nerför. Bromsade vagnen i nedför och vi vuxna klev av i uppför. Hästen kämpade på, det kändes mycket olustigt.
Halvvägs stannade hästen, hon hade fått nog, jag sa att vi skulle ställa vagnen och hämta den senare med en annan häst, men nejdå, hon behövde lära sig att inte ge upp.osv osv...

Ursäkta, det där var det dummaste jag hört hittills här inne på körforumet..t o m värre än pufffans inlägg..:eek: :) Eller var det Puffans farmor som hade hästen tro?

Ärligt....:crazy: ;-)

Senast ändrad:

Trygg skrev:
Ursäkta, det där var det dummaste jag hört hittills här inne på körforumet..t o m värre än pufffans inlägg..:eek: :) Eller var det Puffans farmor som hade hästen tro?

Ärligt....:crazy: ;-)
Jaha, och varför var det så himla dumt då? Jag gillar Pufffans inlägg, hon hör hit lixom. Vad ser du för dumt i det hon skriver? Jag tycker att dom är underbara att få läsa.

Underbara att läsa ja..

Men likt andra sagor så stannar vi vid det:p

Det borde den andra "sagan" om den okunniga hästägaren/kusken också ha gjort.
Det va det jag menade..;)

Fjunet, hoppas du får ordnat dina skaklar så att de sitter som dom ska!

Elute skrev:
Nej, det är sant. Men hade hästen haft baksele och sluppit bromsa åbäket i brant nedför...:o
Var det inte broms på vagnen? :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar