En "skitsele" är bättre än min sele!

F

Fjunet

Det fick jag höra, eftersom skaklarna på min vagn inte ligger så nära hästen som personen i fråga skulle vilja att de gjorde.
Nu undrar jag: Vad tycker ni är värst?
  • skaklar som hade behövt ligga närmre varandra, cirka 15 cm - med en sele med lös brösta, draglinor osv
    eller
  • en "skitsele"

Sv: En "skitsele" är bättre än min sele!

vad är en "skitsele" ?

En bröstselee där bröstan och däckeln sitter ihop.
Bröstan ska vara lös.

Álin skrev:
En bröstselee där bröstan och däckeln sitter ihop.
Bröstan ska vara lös.

Jag körde säkert i ett helt år med en sån sele (flera ggr/vecka, kilometerlånga turer) med en rockard efter en shetlandsponny. Hon verkade inte ha problem med vare sig rörelser eller skav. :o

Där ser man, tyvärr har jag inget bra svar på varför det gick bra med din (?) shettis att köra med en "skitsele" (tror det var Snigelfarmor som kom på det, eller var det _L_?) :p

Men ska man köpa ny sele eller satsa på sin körning så ska man iaf inte köpa en sådan, det är bara onödigt eftersom de kräver så mkt justeringar och kan bli dyrt i längden om man måste köpa till en massa delar.

Det tränger kanske inget svar heller. Det är väl så att det inte finns några absoluta sanningar här i världen. Om en sak är generellt dålig behöver det u inte betyda att det är dåligt i varje enskilt fall.

Shettisar har oftast inte så stora bogrörelser + lite hårigare vilket kan ge mindre skavrisk kanske. Men det är inte bara det som är "skit" med den. Skackelfästet sitter långt ner och hästen kan få svårt att svänga plus att skacklarna lutar neråt = stor tyngd i däckeln/på ryggen, sen drar hästen vagnen med skackelremmarna, en enkel liten rem, vilket inte är speciellt säkert. Men med shettis blir ju krafterna inte lika stora som med en stor häst. Jag tror också att dess negativa egenskaper inte märks så tydligt om du kör rätt fram på väg med en lätt vagn, börjar man däremot jobba på banan upptäcker man att den hämmar i vissa situationer.

Rompan skrev:
Jag körde säkert i ett helt år med en sån sele (flera ggr/vecka, kilometerlånga turer) med en rockard efter en shetlandsponny. Hon verkade inte ha problem med vare sig rörelser eller skav. :o

Vi gjorde likadant för ca 20 år sedan med en grov d-ponny new forest-korsning samt en c-ponny new forest. Pigga, glada hästar som älskade att dra rockard med sin "skitsele". Inget skav eller andra besvär någonstans.

De hade kanske varit ännu piggare och gladare i en bra sele.

Fjunet, jag förstod inte riktigt, hur mycket mellanrum är det mellan häst och skacklar menar du?:confused:

Cirka 5-7 cm på var sida.

Hej!

Det borde bli än värre med en skitsele :) :) för då har du ju skaklarna under magen..konstigt resonemang.
Skaklarna kommer slå nåt fruktansvärt och inte se klokt ut.
Har kört en travare med skitsele och skaklarna var gjorda för nordis tror jag för de stod ut 2 dm på var sida om hästen och så fort hon travade så slog skaklarna i varje steg mot hästen, både uppåt, utåt och neråt. Det blir en spänning mellan skaklarna när järnet trycks ihop och hålls i "luften". Jag var tvungen att knyta fast dem under magen med ett grimskaft för att kunna köra henne. Hon hade även skav av selen.

Böj in skaklarna så kommer det bli ännu mera toppenkörning. Mina skaklar ligger 2-3 cm utanför själva däckeln. Perfekt i snabbkopplingen.

Denna personen i fråga...varför pillade denne på din sele och kom med konstiga förslag?

/jenny

Álin skrev:
De hade kanske varit ännu piggare och gladare i en bra sele.

Genom att vara så stenhårt övertygad i argumenteringen som du mfl. här är, tappar ni många lyssnare. Ödmjukhet är ofta ett tecken på stor kunskap och gott vetande.

Genom att vara så stenhårt övertygad i argumenteringen som du mfl. här är, tappar ni många lyssnare. Ödmjukhet är ofta ett tecken på stor kunskap och gott vetande.

:bow:

Snälla, försvinn inte här ifrån..

Körforumet behöver lite mer friska vindar..jämfört med de andra forumen så är det samma människor här inne..för den som kommer in försvinner lika snabbt så här behövs mer folk..oavsett vilken åsikt man har!

Jag tillhör också dom som inte tycker om den enkla bröstselen men inte av den anledningen att den skulle skada hästen utan för att jag gärna vill ha någonting att "vila" skaklarna i när jag inte kör med loksele.

Jag är helt övertgad att varken det ena eller det andra stora hästföretaget skulle kunna fortsätta att sälja denna sele om den var så dålig!

Argumentet att man inte vet bättre..och det är det företagen lever på..
Skulle selen varit så stygg mot hästarna så skulle den ha funnits på den kapitalistiska marknaden i ett par år..inte i över 20 ÅR!!!!..för därefter skulle ryktet ha spridit sig bland oss som kör häst..

Argumentet att man inte vet bättre..och det är det företagen lever på..
Skulle selen varit så stygg mot hästarna så skulle den ha funnits på den kapitalistiska marknaden i ett par år..inte i över 20 ÅR!!!!..för därefter skulle ryktet ha spridit sig bland oss som kör häst..
Nu är det ju så att ett par tre stycken människor eller så faktiskt börjar köra varje år de kanske inte har tillräckligt med kunskap för att veta vad som är bra och inte, Ser man till priset är det ju väldigt lätt att förstå resonomanget, typ ska vi köra in hästen det vore ju kul, men kosta något nä tänk om inte hästen tycker det är kul... Är glad att jag är ödmjuk och öppen och kan ta till mig kunskap andra erbjuder. stort tack till tålmodiga proffs här på buke för alla tips och råd, både till mej direkt och genom andra trådar:bow: :bow: :bow:

snigelfarmor skrev:
Denna personen i fråga...varför pillade denne på din sele och kom med konstiga förslag?

/jenny

Denna personen är min tränare som har tävlat i VM :crazy:

Rompan skrev:

Ojoj, sakta i backarna här nu. Jag sa KANSKE, KANSKE hade de varit ännu piggare och gladare i en bra sele.

Jag tycker inte den selmodellen som några kallar skitsele är en bra sele så som den säljs utan några bra tillbehör, det är min åsikt och den står jag för.

Sedan att jag uttrycker mig lite dåligt och får med ett "ska" eller "måste" ibland, så att det låter dumt, det är inte min mening.

Jag försöker alltid vara ödmjuk och trevlig. Men visst, jag tar åt mig av det du säger och ska tänka mig för hädanefter! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

**raderat** det blev dubbelt.

Som sagt, inte jag heller tycker om den selen..

Jag kan gott tänka mig också att man efter ett tag väljer att gå vidare till någonting annat. Om den inte fyller ens behov.

Min första westernsadel var inte mycket att hurra för..:angel: :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 589
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 150
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 967
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar